Binnen 2 weken verhuis ik naar m'n nieuwbouw, waar ik er aan denk om volgende opstelling toe te passen:

Een beetje verduidelijking:
Er ligt CAT6 en er komt Fiber, eerst via Proximus voor 6 maanden (promo van bouwpromotor) en dan zien we wel of EDPNet in de plaats komt.
Qua Wifi dacht ik aan een Deco M9 Plus. Dit met ethernet backhaul en dus de eerste deco als router ipv de bbox. Bbox zou dan wel rechtstreeks met de Proximus decoder verbonden blijven want dit kan blijkbaar soms problemen geven.
De keuze voor Deco M9 ipv aparte AP's zoals Ubiquiti is eenvoud, goedkopere prijs + geen handoff door de bedrade backhaul. Bij aparte AP's is de handoff wel een veel voorkomend probleem of alleszins moeilijker in te stellen. Ook bevat de Deco Zigbee, wat me handig lijkt voor HUE lampen in oa. onze tuin.
Aan de TV zijn er 4 x UTP CAT6, op de 1v zijn er 3 (in in elke kamer) en op de 2v zijn er 2 in de slaapkamer.
Ik zou dus werken met enkele aparte switchen (een aan de tv en 1 in de bureau). Ik weet dat dit niet ideaal is, maar het was moeilijk te bepalen hoeveel aansluitingen ik exact nodig had. De kleine switch (1+4) van de bureau is het enige dat reeds aangekocht is
Voorlopig lijkt het niet de bedoeling om camera's te installeren. Deurbel op wifi.
Is dit een beetje 'ok' installatie, wat zou je veranderen?
Is het een goed idee om een klein rack + patchpaneel hiervoor te hangen in de garage? Of beter gewoon de switch aan de muur hangen en kabels proper wegwerken?
Ben niet van plan serieuze instellingen aan te passen in m'n hele netwerk. Enkel wil ik nog uitzoeken of een pihole iets is...
Een kabel voor een AP in de tuin is waarschijnlijk nog iets dat zal gebeuren.
Bedankt om het eens te bekijken en jullie ervaringen, ideeën te delen.