Hi
Sinds kort hebben we een digitale meter, ipv één met een schijf.
We hadden geen dag/nacht meter, en ook nu hebben we dit niet laten aanpassen (sinds de digitale meter).
De meter zelf registreert uiteraard wel beide, maar ze maken gewoon de som, als ik het goed heb gegrepen.
Onze warmtepomp (WP) verbruikt hoofdzakelijk energie in de winter, 's nachts, om de vloer te verwarmen.
De WP warmt ook het water op, wanneer nodig, dus niet op een vast tijdstip. In de zomer nu, want we hebben ook een zonnecollector, in de zomer is de WP dus werkloos.
Stel dat ik toch naar een dag/nacht meter zou overstappen, klopt dan het volgende:
- energie verbruik WP telt op bij de nachtmeter - inkomend (wat verwarming betreft)
- energie productie van de zonnepanelen (ZP) telt op bij de dagmeter - uitgaand
Zal ik mijn volledige nachtverbruik moeten betalen?
Zal ik mijn opgewekte energie enkel van mijn dagverbruik worden afgetrokken?
Maw, totaal niet interessant voor ons; of is er toch een manier om van een goedkoper nachttarief te kunnen genieten in onze situatie ?
Digitale meter + Zonnepanelen + Warmtepomp
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
- Bedankt: 677 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Het gaat inderdaad zijn zoals je omschrijft.
De enige manier om ervan te kunnen genieten is als je je productie overdag kan opslaan in een batterij om dan 's nachts te gebruiken voor je warmtepomp.
Ik zit in dezelfde situatie - momenteel zijn batterijen imho nog niet interessant.
De enige manier om ervan te kunnen genieten is als je je productie overdag kan opslaan in een batterij om dan 's nachts te gebruiken voor je warmtepomp.
Ik zit in dezelfde situatie - momenteel zijn batterijen imho nog niet interessant.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
En daar gaat het dus mis voor mij, de zon schijnt in de zomer, en in de winter heb ik de stroom nodig voor de WP.devilkin schreef:De enige manier om ervan te kunnen genieten is als je je productie overdag kan opslaan in een batterij om dan 's nachts te gebruiken voor je warmtepomp.
Ik vrees dat ik een oppervlakte van een zwembad nodig heb om voldoende batterijen te plaatsen

Bedankt om mijn vermoeden te bevestigen...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 47 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Digitale meter registreert steeds 4 verbruiken: afname dag, afname nacht, injectie dag, injectie nacht.
Afhankelijk van je tariefplan worden sommige verbruiken samengeteld.
Indien je enkelvoudig tariefplan hebt, telt hij afname dag en afname nacht samen, alsook injectie dag en injectie nacht.
Indien je kiest voor afrekening met prosumententarief (=terugdraaiende teller), dan wordt injectie van uw afname in mindering gebracht. (bij tweevoudig tarief zal injectie dag van afname dag worden afgetrokken, en injectie nacht komt in mindering bij afname nacht - bij enkelvoudig tarief wordt de som van injectie afgetrokken van de som van afname)
Dit is het oude systeem en kan je normaal nog 15jaar na je 1ste keuring van je zonnepanelen behouden. Daarna schakel je sowieso over op andere berekening. Het prosumententarief verdwijnt (vaste vergoeding op basis van het vermogen van je omvormer), maar dan ontvang je een vergoeding voor hetgeen je injecteert en een kost voor hetgeen je afneemt. De vergoeding ivm injectie zal lager zijn dan kost afname.
Dan wordt een batterij interessanter, om de energie die je overdag opwekt op te slaan voor gebruik 's nachts.
Je kan ook nu al overstappen naar de nieuwe afrekening (of wanneer je zonnepanelen pas na 01/01/2021 worden gekeurd)
meer info op: https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... t-je-weten
Combinatie WP en zonnepanelen is met de terugdraaiende teller interessant, maar in nieuw tariefplan niet, want je kan de energie die in de zomer wordt opgewekt, niet stockeren om in de winter te gebruiken.
Op zaterdag en zondag (én feestdagen) wordt het verbruik en injectie volledig meegerekend bij je nachttellers. Je nachtverbruik zal je dus niet volledig moeten betalen, gezien de energie die je door de zonnepanelen opwekt tijdens het weekend bij nacht gerekend wordt.
In jouw situatie lijkt het systeem van terugdraaiende teller met enkelvoudige meter het interessantst. Hou het zo een jaar aan, en hou alle 4 uw meterstanden bij. Na 1 jaar heb je dan zicht op wat je wanneer verbruikt en kan je online gaan simuleren wat voor jou het interessantste is.
Let wel op: ik dacht dat je enkel vervroegd kan overstappen naar de nieuwe afrekening (dus zonder prosumententarief) maar niet meer kon terugkeren naar systeem van terugdraaiende teller. Maar ik denk dat er weinigen zijn waar de nieuwe afrekening (dus zonder prosumententarief) voordeliger zou zijn dan systeem terugdraaiende teller.
Afhankelijk van je tariefplan worden sommige verbruiken samengeteld.
Indien je enkelvoudig tariefplan hebt, telt hij afname dag en afname nacht samen, alsook injectie dag en injectie nacht.
Indien je kiest voor afrekening met prosumententarief (=terugdraaiende teller), dan wordt injectie van uw afname in mindering gebracht. (bij tweevoudig tarief zal injectie dag van afname dag worden afgetrokken, en injectie nacht komt in mindering bij afname nacht - bij enkelvoudig tarief wordt de som van injectie afgetrokken van de som van afname)
Dit is het oude systeem en kan je normaal nog 15jaar na je 1ste keuring van je zonnepanelen behouden. Daarna schakel je sowieso over op andere berekening. Het prosumententarief verdwijnt (vaste vergoeding op basis van het vermogen van je omvormer), maar dan ontvang je een vergoeding voor hetgeen je injecteert en een kost voor hetgeen je afneemt. De vergoeding ivm injectie zal lager zijn dan kost afname.
Dan wordt een batterij interessanter, om de energie die je overdag opwekt op te slaan voor gebruik 's nachts.
Je kan ook nu al overstappen naar de nieuwe afrekening (of wanneer je zonnepanelen pas na 01/01/2021 worden gekeurd)
meer info op: https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... t-je-weten
Combinatie WP en zonnepanelen is met de terugdraaiende teller interessant, maar in nieuw tariefplan niet, want je kan de energie die in de zomer wordt opgewekt, niet stockeren om in de winter te gebruiken.
Op zaterdag en zondag (én feestdagen) wordt het verbruik en injectie volledig meegerekend bij je nachttellers. Je nachtverbruik zal je dus niet volledig moeten betalen, gezien de energie die je door de zonnepanelen opwekt tijdens het weekend bij nacht gerekend wordt.
In jouw situatie lijkt het systeem van terugdraaiende teller met enkelvoudige meter het interessantst. Hou het zo een jaar aan, en hou alle 4 uw meterstanden bij. Na 1 jaar heb je dan zicht op wat je wanneer verbruikt en kan je online gaan simuleren wat voor jou het interessantste is.
Let wel op: ik dacht dat je enkel vervroegd kan overstappen naar de nieuwe afrekening (dus zonder prosumententarief) maar niet meer kon terugkeren naar systeem van terugdraaiende teller. Maar ik denk dat er weinigen zijn waar de nieuwe afrekening (dus zonder prosumententarief) voordeliger zou zijn dan systeem terugdraaiende teller.
Net daarom dat het nieuwe systeem van afrekening wordt ingevoerd, omdat dit correcter is. Jij gebruikt het net nu als opslag voor de energie die in de zomer wordt opgewekt, te verbruiken in de winter. De vergoeding die je daarvoor betaald is quasi nihil, zeker in vergelijking met een systeem waarbij je zelf je energie zou moeten opslaan. In de zomer is er een overschot aan productie, zodat de prijzen laag zijn. In de winter is de productie uit zonne-energie een stuk lager (en het elektrisch verbruik hoger), waardoor de prijzen hoog zijn. Momenteel verbruik jij in de dure periode stroom aan het goedkope tarief...ygeffens schreef:En daar gaat het dus mis voor mij, de zon schijnt in de zomer, en in de winter heb ik de stroom nodig voor de WP.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Volgens mij niet: enkel zaterdag en zondag.jorisx schreef:én feestdagen
https://www.fluvius.be/nl/thema/aanslui ... achttarief

Ik zie trouwens geen reden op uw WP 's nachts te laten draaien?
Laat die toch gewoon overdag draaien, met de zonne-energie die er dan is (hoe beperkt ook in de winter).
Je kan dat toch optimaliseren?
- devilkin
- Administrator
Je kan dit vergelijken met je koelkast uittrekken 's nachts... Hoelang duurt het dan eer je terug op temperatuur zit?
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
Wij hebben vloerverwarming (wat op zich een gebruikelijke combinatie is met een WP denk ik), de vloer koelt af en je wil niet 's ochtends opstaan op een koude vloer. Dus die staat zo ingesteld op vaste tijdstippen, afhankelijk van de temperatuur buiten.heist_175 schreef:Ik zie trouwens geen reden op uw WP 's nachts te laten draaien?
Laat die toch gewoon overdag draaien, met de zonne-energie die er dan is (hoe beperkt ook in de winter).
Wat ik in de toekomst zeker ga wijzigen is het opwarmen van het SWW, dat kan idd overdag. Ik heb een Flukso waarop mijn verbruik/opbrengst op wordt ingelezen (gekoppeld aan de domotica, waarmee ik dan de WP zal moeten aansturen - nu beslist de WP nog zelf wanneer het SWW gemaakt wordt). Ik ga een combinatie moeten zoeken om:
- zeker te verwarmen wanneer er het meeste stroomopbrengst is
- een minimumtemperatuur moeten voorzien om niet met koud water te zitten wanneer er meer verbruikt wordt dan gemiddeld
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- devilkin
- Administrator
Welk type WP heb je?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 47 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Je hebt gelijk, ik twijfelde nog, waardoor ik snel even had gegoogeld op: https://www.google.com/search?q=fluvius ... feestdagenheist_175 schreef:Volgens mij niet: enkel zaterdag en zondag.jorisx schreef:én feestdagen
En eerste resultaat bevestigde mijn vermoeden, dus niet verder meer gekeken...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1196 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Een vloerverwaring reageert heel traag, waardoor je eigenlijk 24/7 moet "stoken" om de vloer en dus het huis warm te houden.ygeffens schreef:Wij hebben vloerverwarming (wat op zich een gebruikelijke combinatie is met een WP denk ik), de vloer koelt af en je wil niet 's ochtends opstaan op een koude vloer. Dus die staat zo ingesteld op vaste tijdstippen, afhankelijk van de temperatuur buiten.heist_175 schreef:Ik zie trouwens geen reden op uw WP 's nachts te laten draaien?
Net zoals grote diepvriesinstallaties wat kouder gezet kunnen worden als de stroom (quasi) gratis is op het net, kan jij uw vloer toch ook 1-2° warmer stoken met uw WP overdag (met elektriciteit van uw ZP). Het "grote stoken" doe je dus overdag, waardoor je 's avonds en 's morgens enkel maar een beetje moet bijstoken.
Met al dat telewerk tegenwoordig, is de nieuwe regeling met digitale meter nog zo slecht niet.
Er eet alvast niemand €100/kWp van uw investeringsopbrengst op, zoals bij de terugdraaiende teller vooralsnog wel het geval is...