Telenet webmail e-mails met foto's ontvangen van iPhone

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Beste forumleden,
ik heb een vraag over het Telenet webmail programma.
Als ik een foto doorstuur die ik gemaakt heb met mijn iPhone naar mijn ouders hun Telenet webmail krijgen ze deze foto's altijd ondersteboven.
Dit probleem is eveneens aanwezig als ik deze foto's rechtstreeks doorstuur via het ingebouwde e-mail programma op mijn iMac.
Weet iemand van jullie soms of dit een verkeerde instelling is in Telenet webmail of op mijn iPhone of iMac?
Alvast bedankt voor de feedback.
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

Goedemorgen forumleden,
is er iemand die al een antwoord heeft op mijn vraag of zoals mij het probleem al ondervonden heeft?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 6 keer

Je houdt je iPhone ondersteboven en Apple-software is te stom om de oriëntatie automatisch te corrigeren in de foto's.
Je moet dus foto's nemen met de home button aan de rechterkant. Ofwel de ondersteboven gemaakte foto's draaien in software.
Sommige alternatieve camera apps zoals Camera+ fixen dit automatisch.
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

Waarom heb ik dat probleem dan niet als ik een foto doorstuur naar mensen met een Gmail adres?
Daar worden de foto's wel correct weergegeven, dus volgens mij heeft dit toch te maken met Telenet webmail.
Ik heb deze foto trouwens gemaakt met de home button naar rechts gedraaid. ( landscape mode).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

fieldoxide schreef:Waarom heb ik dat probleem dan niet als ik een foto doorstuur naar mensen met een Gmail adres?
Omdat Gmail de oriëntatie van de foto's corrigeert op basis van metadata in de JPEG-bestanden.
fieldoxide schreef:dus volgens mij heeft dit toch te maken met Telenet webmail.
Neen, jij houdt je iPhone ondersteboven en Apple steekt gemakshalve gewoon een oriëntatie tag als metadata in de JPEG en verwacht dan dat de fout voor altijd en voor iedereen ter wereld opgelost is.
Uiteindelijk blijven alle pixels in die foto's ondersteboven staan en kunnen die niet correct weergegeven worden in (oudere) software die de oriëntatie tags niet ondersteunen. Die oriëntatie tag is een lapmiddel, de fout is het feit dat de fotograaf z'n toestel niet correct vasthoudt of bedient.

Die oriëntatie tag zorgt uiteindelijk alleen voor problemen, is nergens voor nodig en maakt foto's uitwisselen tussen verschillende systemen en computers geen pretje.

In principe moeten de pixels in de foto altijd correct staan wanneer je iets verzendt. Als dat niet zo is, dan is dat de schuld van de fotograaf, nooit de schuld van de ontvanger.

Dezelfde discussie kan je voeren over verticale video's die je tegenwoordig zelfs dagelijks op "Het Journaal" te zien krijgt. Dat is ook de schuld van de fotograaf, nooit van de kijker.
[youtube]f2picMQC-9E[/youtube]
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb bij wijze van test drie foto's genomen.
De eerste foto met de home knop naar rechts gericht.
foto 1
foto 1
IMG_0038.jpg (51.77 KiB) 2940 keer bekeken
De tweede foto met de home knop naar links gericht.
foto 2
foto 2
IMG_0039.jpg (51.61 KiB) 2940 keer bekeken
De derde foto met de home knop naar onderen gericht.
foto 3
foto 3
IMG_0040.jpg (51.47 KiB) 2940 keer bekeken
Enkel de eerste foto met de home knop naar rechts gericht wordt correct weergegeven in mijn Telenet webmail.
Dus als ik het goed begrijp is het de bedoeling om de iPhone altijd met de home knop naar rechts te houden zelfs als je van iemand een portret wil nemen?
Aangezien gmail dit zelf aanpast is dit misschien ook een goede suggestie voor het webmail programma van Telenet?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Het ligt niet aan 'Apple' hoor. In feite is het net andersom, de anderen passen trucjes toe om de foto's toch maar te draaien zoals het niet hoort. Eigenlijk volgt Apple gewoon het stramien van de fotografie van weleer.
Als je een foto ondersteboven neemt, staat die uiteraard op zijn kop.
Nu zorgt inderdaad de metadata ervoor dat de foto toch gedraaid wordt op de app of programma dat je gebruikt om de foto te bekijken.

Ik heb het eens geprobeerd en doorgestuurd naar een Telenet mail, ik zie geen problemen.
Dus ergens is er een schakel tussen jouw iPhone en de ontvanger, die de metadata eruit haalt.
Heb je resizing gedaan? Dan is die dikwijls weg.
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

Sylvester schreef:Het ligt niet aan 'Apple' hoor. In feite is het net andersom, de anderen passen trucjes toe om de foto's toch maar te draaien zoals het niet hoort. Eigenlijk volgt Apple gewoon het stramien van de fotografie van weleer.
Als je een foto ondersteboven neemt, staat die uiteraard op zijn kop.
Nu zorgt inderdaad de metadata ervoor dat de foto toch gedraaid wordt op de app of programma dat je gebruikt om de foto te bekijken.

Ik heb het eens geprobeerd en doorgestuurd naar een Telenet mail, ik zie geen problemen.
Dus ergens is er een schakel tussen jouw iPhone en de ontvanger, die de metadata eruit haalt.
Heb je resizing gedaan? Dan is die dikwijls weg.
Als ik de foto's doorstuur verander ik zelf niets aan het formaat, ik kan enkel de grootte bij het doorsturen selecteren, meestal neem ik de normale afmeting.
Ik heb net een nieuwe test gedaan.
Ik heb twee foto's genomen op mijn iPhone en deze rechtstreeks doorgestuurd naar mijn Telenet adres.
De eerste foto is met de home knop naar onder gericht: ( dus met de iPhone rechtstaand)
iPhone rechtstaand
iPhone rechtstaand
De tweede foto is met de home knop naar rechts gericht: ( dus de iPhone horizontaal gericht)
iPhone horizontaal
iPhone horizontaal
Als ik beide foto's doorstuur naar mijn Telenet webmail via het foto programma op mijn iMac worden ze wel allebei correct weergegeven.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Sylvester schreef:Het ligt niet aan 'Apple' hoor. In feite is het net andersom, de anderen passen trucjes toe om de foto's toch maar te draaien zoals het niet hoort.
Dat klopt helemaal niet. Windows draait de foto's niet om en past ook geen trucjes toe. Windows leest gewoon de pixels en geeft die weer. Met andere woorden, de iPhone stuurt een foto door die op z'n kop staat. Apple geeft daarbij wel een EXIF tag "Orientation: Rotate 180" mee met de boodschap dat de foto op z'n kop staat. Maar dat is dus eigenlijk een compleet absurde manier van werken omdat de iPhone-gebruiker nooit de bedoeling had om een omgekeerde foto te maken. Apple heeft de gebruiker via de interface nooit op attent gemaakt, integendeel Apple doet de gebruiker geloven dat het om een gewone normale landscape foto gaat.
Sylvester schreef:Als je een foto ondersteboven neemt, staat die uiteraard op zijn kop.
Maar Apple doet de gebruiker geloven dat de foto niet ondersteboven genomen is. De gebruiker heeft nooit de bedoeling gehad om een foto op z'n kop te zetten.
Sylvester schreef:Nu zorgt inderdaad de metadata ervoor dat de foto toch gedraaid wordt op de app of programma dat je gebruikt om de foto te bekijken.
Fout, de iPhone stuurt omgedraaide beeldinformatie door. Windows geeft de beeldinformatie weer zoals die binnenkomt.
Sylvester schreef:Dus ergens is er een schakel tussen jouw iPhone en de ontvanger, die de metadata eruit haalt.
Nogmaals fout, de EXIF-informatie zit in de foto's die op dit forum gepost zijn. Het gaat om een iPhone XS.
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

Ik snap het toch niet helemaal hoor, van alle mensen die ik foto's zie nemen op hun smartphones ( portret foto's) houden de meeste hun smartphone verticaal. ( dus met de kortste zijde naar onder en boven).
Hoe kan je anders een mooie portretfoto maken van iemand? Je wil die persoon of personen toch in een rechthoekig kader krijgen?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Raf, ik denk dat hier geen fout of goed is.

De één doet het zus, de ander zo. En als de één zich niet aanpast aan de ander, gaat het fout. Je zegt dat Windows de foto weergeeft zoals de pixels binnen komen, dus Windows leest de Metadata niet. Dus eigenlijk maakt Apple de foto zoals hij is, ondersteboven. Eigenlijk zoals het vroeger was. Geen enkele camara draaide de foto. Maakte je hem op zijn zij dan stond hij ook op zijn zij.

Feit is dat een foto op zijn kop hoort te staan als je hem op zijn kop neemt. Als iets in die schakel er niet met de metadata om kan, staat hij op zijn kop, zoals het is.

Ook dat filmen is zoiets. Je ziet bijna iedereen filmpjes verticaal nemen met hun smartfeun. Voor zover ik weet zijn TV's horizontaal alsook in de bioscoop. Dat is niet zomaar, dat is omdat ons gezichtsveld ook horizontaal is.

Ik maak foto's en filmpjes zoveel mogelijk horizontaal, om te vermijden dat je foto verticaal op de TV staat. Ook portrait foto's neem ik meestal horizontaal. Ik zeg dan altijd 'ga eens liggen...'

Ik heb net even geprobeerd om een foto via gmail door te sturen en een op zijn kop genomen foto blijft toch op zijn kop staan.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

We moeten deze thread bijhouden voor 1/4/2020 op de frontpage ....
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Sylvester schreef:De één doet het zus, de ander zo. En als de één zich niet aanpast aan de ander, gaat het fout.
Inderdaad, als iedereen z'n goesting doet, dan loopt het fout. Deze keer gaat Apple in de fout. EXIF metadata is namelijk optioneel in de JPEG-standaard.
De EXIF oriëntatie tag had nooit mogen aanvaard worden, want dit zorgt alleen maar voor problemen:
The most evil feature ever conceived: the Exif Orientation Tag
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Wat is daar mis mee? Dat maakt dat het beeld altijd juist staat volgens wat onze hersenen verwachten, op voorwaarde dat de tag dan ook gebruikt wordt.
Hoe zou je het anders willen?
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Gewoon het beeld direct opslaan volgens de orientatie die gebruiker hanteert op dat moment? Dan kunnen er nog geen fouten gebeuren met exif data.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard, dat is ook een oplossing. Maar dat is weer extra werk om het beeld telkens te draaien als het fout is.
Nu doe ik dat zelf ook zo, maar die tag is wel handig voor de leek.
Resizen is meestal de boosdoener, dan wordt de metadata dikwijls eruit gehaald. Een goeie resizer geeft je de mogelijkheid om alsnog de foto te draaien.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Sylvester schreef:Wat is daar mis mee?
Het feit dat bij elke weergave van de foto de pixeldata moet gedraaid worden en men metadata misbruikt om dat "commando" te geven. Dat is niet de functie van metadata. Meta geeft een beschrijving van de foto of extra informatie, maar geen commando's!

Apple had de pixels moeten draaien volgens de correcte oriëntatie vooraleer het beeld op te slaan of te versturen. Maar dat kost hardware resources en daarop bespaart Apple. Eigenlijk is deze handelswijze totaal respectloos ten opzichte van de ontvangers, elke ontvanger moet de pixeldata nu bij elke weergave draaien. Je kan niet verwachten dat het toestel van elke ontvanger dit automatisch doet want metadata in JPEG-bestanden is optioneel.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ik geef toe dat ik niet 100% meer ben met alle facetten van fotografie en ook het Apple gedoe, maar toch scheelt er ergens iets aan het (jouw) hele verhaal.
Voor zover ik kan volgen doet apple eigenlijk wat iedereen zou moeten doen : NIETS veranderen aan het genomen beeld. Want ik veronderstel als de camera een JPEG moet gaan draaien moet hij dat eerst terug de-comprimeren, draaien, en terug comprimeren. Beetje rare kronkel, maar ik denk dat dit niet ongestraft kan. Ook RAW data (als die er is) draaien is niet zomaar iets.
Ik vind het nog altijd logischer dat de data NIET gedraaid wordt in de camera. Het is misschien van de 'oude stempel' maar zo is het toch altijd geweest in de fotografie.
En dan kom je terug op wat MaT zegt, zelf draaien. Dat lijkt me nog de meest voor de hand liggende stap, zoals ik het dus ook doe.
Ik vind het dan ook heel normaal dat die tag erin zit, voor het gemak dus. Alle oorspronkelijke data zit nog ongewijzigd in de foto, en je kan daarna verkiezen om de foto handmatig te draaien indien nodig, of automatisch met de tag laten draaien met het risico dat de data in de foto gemanipuleerd is.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

:bang: :bang: :bang:
Waarom heb je dan verschillende formaten ?
RAW is het origineel beeld, onbewerkt en zonder compressie.
Jpeg is bewerkt met compressie. Waarom zou je in hemelsnaam daar de foto niet recht zetten....
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Volgens mij zijn er verschillende formaten om andere redenen, niet om de foto te positioneren.
JPEG om plaats te besparen en RAW om nadien nog perfect te kunnen bewerken, ja toch? Zoals je zelf zegt...
Maar zoals ik al zei, ik ben geen fotograaf. Maar dat zijn de meeste leken niet, of wel?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Sylvester schreef:Ook RAW data (als die er is) draaien is niet zomaar iets.
Het iPhone-scherm draait toch ook mee met de oriëntatie? Dus de gebruiker heeft niet door dat de iPhone-camera op z'n kop staat. Dit topic is het beste bewijs dat de gebruiker niet besefte wat er gaande was. Een foto op z'n kop is ook compleet nutteloos. Of moet de ontvanger met een vast scherm dan op z'n hoofd gaan staan? Het gaat hier nog steeds over foto's in een e-mail.

Voor mij eindigt de discussie hier want je gaf toch al aan dat je niet begrijpt wat Apple precies doet en waarom dat compleet fout is.
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt allemaal voor jullie deskundige uitleg, ik heb er heel wat van opgestoken.
Ik versta de achtergrond van jullie uitleg en we kunnen denk ik samenvatten dat er heel wat mensen hun smartphone verkeerd houden als ze een foto nemen.
Graag had ik nog 1 voorbeeld willen aanhalen, stel je neemt van een glas bier een foto, dan lijkt het mij meer logischer dat je de smartphone dan verticaal houdt ( dus met de home knop naar beneden gericht) omdat je het onderwerp dan beter kan kadreren.
Ik vind het vreemd dat je de smartphone horizontaal houdt aangezien je dan meer ruimte creëert links en rechts van je glas bier ( in mijn voorbeeld).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

fieldoxide schreef:stel je neemt van een glas bier een foto, dan lijkt het mij meer logischer dat je de smartphone dan verticaal houdt
Als je je bewust bent van het feit dat je dan een smalle verticale foto maakt en je wil écht gewoon een foto van één object is dat natuurlijk jouw eigen vrije keuze. Of dat een mooie foto zal zijn, daar zullen de meningen over uiteenlopen.

Als je die foto dan weergeeft op de alomtegenwoordige breedbeeldschermen dan krijg je bij weergave fullscreen links en recht zwarte verticale banden.

Ter illustratie:
Afbeelding
Afbeelding

Aan jou de vrije keuze, maar persoonlijk vind ik het geen goed idee om smalle verticale kadrages te maken die je later niet meer kan hergebruiken als wallpaper of diashow op een breedbeeldscherm.

Ik ben zeker dat de meerderheid van de smartphonegebruikers zich niet bewust is van dit feit. Men is gewoon om verticaal door sociale media apps te scrollen en die gewoonte zet zich door bij het maken van foto's wat volgens mij héél lelijke foto's oplevert. Maar dat is dan weer een persoonlijke mening, alhoewel er wel objectieve argumenten zijn waarom landscape gemiddeld genomen veel mooier is dan portrait.
Laatst gewijzigd door raf1 04 aug 2019, 10:41, in totaal 1 gewijzigd.
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

Hier heb je zeker een punt, ik had hier nog niet bij stilgestaan.
Laatst gewijzigd door philippe_d 05 aug 2019, 08:49, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: storende fullquote verwijderd
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

Beste forumleden,
ik heb vandaag iets nieuws ontdekt op mijn iPhone. ( model Xs).
Er zit een functie op met de naam portret onder camera modus, als ik een foto neem met mijn iPhone verticaal en portret selecteer wordt de foto wel correct weergegeven in Telenet webmail.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

raf1 schreef:Men is gewoon om verticaal door sociale media apps te scrollen en die gewoonte zet zich door bij het maken van foto's wat volgens mij héél lelijke foto's oplevert.
Om dan nog maar te zwijgen van verticaal filmen :bang:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”