Nu logde ik nog eens in en mijn mailbox staat bomvol spam: mooie vrouwen, erectiepillen, zonnepanelen, PVC ramen, iPhones gewonnen (Telenet, MediaMarket, HLN...)... tot zelfs de fameuze webcam-extortiemails. Bij mijn vrouw, die enkel Telenet gebruikt, was me ook al opgevallen dat zij tientallen spam mails per dag krijgt (wel meestal netjes met '[SPAM]' gemarkeerd).
Op mijn GMail account, dat ik constant gebruik, en waar ik wellicht al op 100+ websites mee geregistreerd sta, is spam een zeldzaamheid. Soms staat er eens ene automatisch in de spam folder. Vaak zijn het dan nog false positives want legitieme reclame mails van shops waar ik een account heb. Filtert GMail dan veel beter en in meerdere niveaus waardoor het merendeel van de spam niet eens tot in je mailbox geraakt. En zo ja, waarom laten ze er dan toch nog soms ene door die dan in mijn Mailbox toch wel in de Spam folder staat ?
Ook: ooit eens een truuk gelezen om met GMail het misbruik van je mail-adres te tracken. GMail ignoret alles na een plusteken, dus je kan naar eigen wens suffixen toevoegen en zo later zien langs waar een spammer aan je mail-adres geraakt is ([email protected], [email protected], etc). Is er iemand die dat actief toepast, en heeft dat enig nut ? (want de bewuste site/shop/... ermee confronteren zal wellicht toch niets opleveren).