Telenet en spam

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Is er eigenlijk een verklaring waarom er op Telenet mail adressen zoveel spam toekomt ? Ik gebruik mijn Telenet mail adres eigenlijk nooit. Er zijn nog wel een handvol sites waar ik ooit eens met mijn Telenet mail-adres geregistreerd ben en daarom dan ook daar eens een update mail krijg (Userbase is er zelfs een van - dringend mijn profiel aanpassen :)).

Nu logde ik nog eens in en mijn mailbox staat bomvol spam: mooie vrouwen, erectiepillen, zonnepanelen, PVC ramen, iPhones gewonnen (Telenet, MediaMarket, HLN...)... tot zelfs de fameuze webcam-extortiemails. Bij mijn vrouw, die enkel Telenet gebruikt, was me ook al opgevallen dat zij tientallen spam mails per dag krijgt (wel meestal netjes met '[SPAM]' gemarkeerd).

Op mijn GMail account, dat ik constant gebruik, en waar ik wellicht al op 100+ websites mee geregistreerd sta, is spam een zeldzaamheid. Soms staat er eens ene automatisch in de spam folder. Vaak zijn het dan nog false positives want legitieme reclame mails van shops waar ik een account heb. Filtert GMail dan veel beter en in meerdere niveaus waardoor het merendeel van de spam niet eens tot in je mailbox geraakt. En zo ja, waarom laten ze er dan toch nog soms ene door die dan in mijn Mailbox toch wel in de Spam folder staat ?

Ook: ooit eens een truuk gelezen om met GMail het misbruik van je mail-adres te tracken. GMail ignoret alles na een plusteken, dus je kan naar eigen wens suffixen toevoegen en zo later zien langs waar een spammer aan je mail-adres geraakt is ([email protected], [email protected], etc). Is er iemand die dat actief toepast, en heeft dat enig nut ? (want de bewuste site/shop/... ermee confronteren zal wellicht toch niets opleveren).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Tomby schreef:ooit eens een truuk gelezen om met GMail het misbruik van je mail-adres te tracken. GMail ignoret alles na een plusteken, dus je kan naar eigen wens suffixen toevoegen en zo later zien langs waar een spammer aan je mail-adres geraakt is
Deze "truuk" is alom bekend :wink: .
Ik heb die meermaals gebruikt, maar bij sommige sites is dat problematisch, en wordt zo'n mail adres met een plusteken als ongeldig beschouwd: ik gebruikte die truuk om verschillende mail adressen te linken aan 2 verschillende Tomtom's ([email protected] en [email protected]. Beide mailadressen werden aanvaard voor de aankoop van kaartupdates, maar later geweigerd als ik de geheugenkaarten wilde updaten :-( .

PS. Een andere "truuk" met gmail is gebruik van punten:
Punten worden ook volledig genegeerd door gmail. Dus [email protected] = [email protected] =[email protected], of zelfs met meerder punten: [email protected]
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tomby schreef:Filtert GMail dan veel beter en in meerdere niveaus waardoor het merendeel van de spam niet eens tot in je mailbox geraakt.
Ja. Bij GMail is het effectief zo dat emails waarvan ze denken dat het 100% spam is gewoon niet in je mailbox kunnen belanden, ook niet in je spam mailbox. TN daarentegen houdt geen mails tegen, maar markeert ze wel als spam.

Beiden hebben voordelen en nadelen, bij GMail is het immers zo dat legitieme mails ook onder de 100% spam gedachte kunnen vallen. Je moet maar eens proberen een SMTP server op een verse instance in de netblock van een grote cloudprovider te zetten, en vanaf daar een legitieme mail naar GMail sturen... Zelfs met SPF, DMARC en DKIM erbij kunnen ze nog denken dan het 100% spam is. De kritiek op dat systeem van GMail is dan ook dat het aan een vorm van "gatekeeping" doet waardoor je eigenlijk via grote providers als AWS SES en Google Cloud etc moet passeren om mails te sturen met de garantie dat ze ook aankomen, wat de oorspronkelijke gedachte dat iedereen z'n eigen server kan gebruiken teniet doet.

GMail doet dat overigens ook (uiteraard) om zichzelf te beschermen, niet om jou te beschermen. Als ze die spam zouden doorlaten en opslaan zou dat op de duur wel kostelijk worden met al die 15 GB mailboxen en die miljoenen (miljarden?) accounts. Voor TN daarentegen is dat minder een probleem met hun 5 GB mailboxjes en hun klantenaantal.
Tomby schreef:En zo ja, waarom laten ze er dan toch nog soms ene door die dan in mijn Mailbox toch wel in de Spam folder staat ?
Dat zal op basis van de score zijn die ze er aan toegekend hebben. Als ze geen 100% score halen maar toch nog hoog genoeg komt het in de spamfolder.
Tomby schreef: Ook: ooit eens een truuk gelezen om met GMail het misbruik van je mail-adres te tracken.
Ja, of gewoon met je eigen domeinnaam en een catch-all, zoals philippe_d aangaf zijn er wel eens problemen met het +-teken.
Tomby schreef:Is er iemand die dat actief toepast, en heeft dat enig nut ? (want de bewuste site/shop/... ermee confronteren zal wellicht toch niets opleveren).
"Confronteren" hangt ervan af, als je de juiste persoon vast krijgt bij de dienst is zoiets iig meer dan voldoende aanleiding voor een intern onderzoek naar wat er gaande is. Maar natuurlijk gaat geen enkel bedrijf zomaar toegeven dat ze een breach hebben of dat ze jouw gegevens doorgegeven hebben. Ik denk dat het vooral voor jezelf altijd interessant is om te weten welke diensten ofwel hun gegevens lekken ofwel zonder jouw toestemming je gegevens doorgeven.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”