Proximus installatie

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Fonzo
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik ga verhuizen en in mijn nieuwe woonst is het de bedoeling dat ik het huidig telefoonaansluitpunt ga verplaatsen.
Dit aansluitpunt was een oud telefoonstopcontact met een VVT-kabel met 3 geleiders. Ik heb een nieuwe UTP-kabel van dit punt gelegd naar de nieuwe plaats waar ik de BBox toekomstig zou willen hebben.

Nu zou ik willen weten of ik op voorhand zelf een NTP op dit punt moet aansluiten waarbij ik de VVT-kabel met de UTP-kabel verbind of zal de Proximus-installateur dit tijdens de installatie doen?
Het is maar dat ik weet wat mijn verantwoordelijkheid is en wat die van de installateur is, zodat de installatie probleemloos kan gebeuren.
Fonzo
Starter
Starter

Echt niemand die hiermee ervaring heeft?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Fonzo schreef:Nu zou ik willen weten of ik op voorhand zelf een NTP op dit punt moet aansluiten waarbij ik de VVT-kabel met de UTP-kabel verbind of zal de Proximus-installateur dit tijdens de installatie doen?
Laat dat maar over aan de installateur. Hij heeft het materiaal en de ervaring om dat professioneel uit te voeren ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 6 keer

De Proximus-technicus installeert onder meer de NTP en verbindt de binnenbekabeling. Jij voorziet vrije toegang, vrije stopcontacten voor modem, vrije ruimte op muur, eventueel multiplexplaat voor vlotte montage zonder boren.
Alle details op bladzijde 6 en 7 van ​de brochure "Technische voorschriften eengezinswoning in koperzone" ==> https://proximus.be/bouwen
Fonzo
Starter
Starter

Merci voor de info!
NTP zal hij dan aansluiten op het punt dat de VVT-kabel binnenkomt, maar ben ik dan verantwoordelijk voor de RJ11 aansluiting verderop?
Setup zou als volgt zijn:
  1. NPT wordt geplaatst door Proximus bij VVT-kabel en wordt verbonden met UTP
  2. UTP komt aan waar Bbox moet komen
Ik veronderstel dat hier een RJ11 contactdoos moet komen (waar de 'UTP-verlenging' uiteindelijk toekomt), maar moet ik die al plaatsen (/aankopen) op voorhand?

Uit de link hierboven begrijp ik precies dat de installateur enkel de NTP plaatst of interpreteer ik het verkeerd?
Ik wil zeker niets verkeerd doen, vandaar dat ik het even wil aftoetsen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De Proximus-installateur plaatst één wandcontactdoos (NTP) en maakt de nodige verbindingen met de binnenhuisbekabeling rechtstreeks op de NTP of via de Bbox-modem met respectievelijk RJ-11 of RJ-45-connectoren. De Proximus-installateur zal nooit kabelgoten of extra wandcontactdozen plaatsen.

De Proximus-installateur zal steeds de snelste en goedkoopste oplossing kiezen:
Bijvoorbeeld een bestaande UTP-kabel afwerken met een RJ11-connector die rechtstreeks in de Bbox wordt gestoken.
Of bij gebrek aan binnenbekabeling een UTP-kabel op een houten plint met nietjes bevestigen.

Vóór de NTP mogen geen aftakkingen zijn, desgevallend kan je vragen om de NTP op de nieuwe UTP-kabel vlak voor de BBox te monteren en dan wordt de binnenkomende kabel rechtstreeks verbonden met de UTP-kabel.

Voor een propere afwerking voorzie je dus zelf een RJ-11 wandcontactdoos of een lege wandcontactdoos met blindplaat om een oude telefoonaansluiting proper in de muur weg te werken.
Fonzo
Starter
Starter

Dankjewel Raf!!

Wat raad jij het beste aan? De VVT-kabel met 3 geleiders dan laten doorverbinden met de UTP (CAT6) en dan op het einde een NTP plaatsen?
Of NTP plaatsen bij de VVT-kabel en bij het uiteinde van de UTP een RJ11 (of RJ45?) contactdoos plaatsen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ik raad niets specifieks aan. Het maakt technisch gezien weinig uit. Standaard zal de Proximus-installateur de NTP op de inkomende kabel plaatsen en de UTP-kabel daarop aansluiten. Aan het uiteinde van de UTP-kabel komt dan een RJ-11-connector die rechtstreeks in de modem gaat.

De keuze voor een aparte RJ-11-wandcontactdoos heeft eerder te maken met stijlvolle afwerking dan met techniek.

Ter info, de NTP-wandcontactdoos die Proximus zal plaatsen ziet er zo uit:
Afbeelding
Fonzo
Starter
Starter

Dankjewel voor de zeer duidelijke uitleg!

Heb nog één vraag: zal er een snelheidsverlies zijn als de binnenkomende kabel rechtstreeks op de UTP-kabel verbonden wordt (en dus NTP op de UTP-kabel op het einde)? Of is dit eerder verwaarloosbaar?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Maakt geen enkel verschil ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”