Boete veel te laat ontvangen en 1 dag om te betalen, afzetters

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Uiteraard kan je met statistiek bewijzen dat je kan verdrinken in water van gemiddeld 2 centimeter diep, maar dat werkt in 2 richtingen.

Wie sneller rijdt is sneller op zijn bestemming, dat lijkt me uiteraard heel logisch, maar hierin zitten alle "verkeerdvertragers" niet mee ingerekend. Op een stuk weg met max 70kmph tot aan het volgende rode licht, met andere actoren op de weg haal je GEEN winst als je bijvoorbeeld 90 rijdt, je staat dan even verderop toch samen voor het rode licht!

4 minuten is dan nog een mooie winst hoor, zo'n tijdswinst haal je amper op het overgrote deel van de afstanden die wij met onze auto's afleggen. Als we nu wat spelen met de getallen en de gemiddelden dan wordt je "winst" een pak kleiner - al dan niet doorgerekend naar een groter getal voor een langere periode. Maar door een lagere winst gaat niet ineens je kans op een ongeval ook recht evenredig mee afnemen. "betaal" jij graag "een halve dag tijd per jaar" door elke dag 's morgens en 's avonds een aanzienlijk vergroot risico te lopen op een ernstig ongeluk? Die berekening is even snel gemaakt als jouw jaarlijks gemiddelde :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 602 keer

selder schreef:Uiteraard kan je met statistiek bewijzen dat je kan verdrinken in water van gemiddeld 2 centimeter diep, maar dat werkt in 2 richtingen.
Nee, het is echt simpele math. Enkele minuten per dag stellen niets voor. Maar vermenigvuldig dat met je beide trajecten en je werkdagen en je komt al snel aan iets dat wel de moeite loont.
selder schreef: 4 minuten is dan nog een mooie winst hoor, zo'n tijdswinst haal je amper op het overgrote deel van de afstanden die wij met onze auto's afleggen.
Terechte opmerking. Heb achteraf nog geedit dat het eigenlijk niet zozeer het snel rijden zelf is dat de tijdswinst oplevert, maar eerder de gevolgen ervan: door enkele seconden eerder aan een verkeerslicht te komen waar je lang kan wachten ga je x keer per jaar een vroegere groencyclus meehebben. Door enkele seconden eerder aan een overweg te komen ga je x keer per jaar er net over zijn voor die sluit.

Het zijn effectief die meevallers die de significante minuten winst opleveren. Als ik dat bereken met de dagen dat er geen meevallers zijn, dan heb ik nog een gemiddelde van 4 minuten.

Op een commuter-weg waar er geen "obstakels" zijn zoals aangegeven zou de winst wellicht wel verwaarloosbaar zijn. Maar dat is dan geen typische Belgische commuter-reisweg meer.
selder schreef:Maar door een lagere winst gaat niet ineens je kans op een ongeval ook recht evenredig mee afnemen. "betaal" jij graag "een halve dag tijd per jaar" door elke dag 's morgens en 's avonds een aanzienlijk vergroot risico te lopen op een ernstig ongeluk? Die berekening is even snel gemaakt als jouw jaarlijks gemiddelde :-)
Volledig akkoord.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Deze denkwijze benadrukt nogmaals de ‘IK en MIJN auto’ mentaliteit.
Enkele seconden eerder aan een verkeerslicht / overweg, hoe krijg je dit keer op keer voor elkaar, rekening houdend met andere weggebruikers? Niet....
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Als je zo goed weet wanneer daar een trein is, dan kan je toch iets vroeger vertrekken als dat de dooddoener is en niet het traject zelf.
Lichten, tjah, op de noorderlaan was het vroeger 70km/u, de lichtcyclus kende ik van buiten, wist hoe snel ik moest optrekken en tot welke snelheid(dat was gewoon iets minder dan de max) en ik had groen (wel vertragen voor het verkeer dat er heen vloog en dan stilstond). Dan zijn ze beginnen sleutelen en was het om zeep :twisted:

Knap dat je inderdaad een dag uitspaart, op een carriere zelfs 2 maand, maar daar ben je niet veel mee in blokjes van 4 minuten. Tenzij je tevreden bent dat wat je op die dag zou doen gaat uitvoeren in de blokjes van 4 minuten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 602 keer

axs schreef:Deze denkwijze benadrukt nogmaals de ‘IK en MIJN auto’ mentaliteit.
Enkele seconden eerder aan een verkeerslicht / overweg, hoe krijg je dit keer op keer voor elkaar, rekening houdend met andere weggebruikers? Niet....
Stel je voor: 2 wagens vertrekken bij jou thuis op hetzelfde moment, wagen A rijdt 50 in de woonwijk, wagen B rijdt 30. Het is enkele straten met rustig verkeer voor je op de drukke steenweg uitkomt waar je rechts moet op afslaan.

Op het kruispunt van de woonwijk met de steenweg is de winst van wagen A tov wagen B nu ~10 seconden, maar dat was net genoeg om er nog een andere wagen tussen te hebben (inhaler of ene die van rechts kwam op een kruispunt). Wagen A slaat rechts de steenweg in. De wagen die tussen A en B staat moet echter links de steenweg op, het duurt 30 seconden voor er een gaatje komt en hij de steenweg op kan. Wanneer wagen B vervolgens rechts de steenweg oprijdt is het verschil met wagen A al opgelopen tot 50 seconden. Even verder het eerste verkeerslicht. Wagen A rijdt door het groen, 50 seconden later staat het op rood. Wanneer wagen B door groen rijdt, is het verschil al opgelopen tot 3 minuten.

Het is dus niet de hogere snelheid op zich, het zijn de secundaire gevolgen. Waren er geen andere weggebruikers, geen lichten, geen overwegen, dan zou het inderdaad verwaarloosbaar geweest zijn. Het verschil wordt zeker ook meer dan dikwijls geneutraliseerd doordat wagen A net voor een rood licht komt te staan, maar wagen B staat er dan ook voor, dus op het einde van de rit heeft wagen A nooit een verlies, altijd winst: soms klein, soms groot. Ik hoop dat dit niet zo vreemd klinkt, zo gaat het er toch aan toe op een weg die je deelt met anderen. Doe gerust eens de proef op de som met wagen A en B in de praktijk.

Het is idd ik/mijn auto, maar zo gaat het uiteindelijk ook op onze wegen, en zolang dit gedrag beloond wordt (en het wordt meer beloond dan afgestraft) gaat het niet veranderen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 22 mei 2018, 13:10, in totaal 3 gewijzigd.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

MichelJ schreef:[...] in de blokjes van 4 minuten.
Inderdaad. Een mens heeft zo al moeite genoeg om de dingen "in het groter geheel" te bezien, die 4 minuten per dag zijn een maat voor niets. Ga jij elke dag - ELKE dag van de week zonder ooit een uitzondering - 10 cent in een potje doen, en ga je dan extreem hard genieten van je €35 op het einde van het jaar?

En dat wil ik nog wel even benadrukken, we spreken hier over "te snel rijden", dus geen 53,9Kmph waar je 50 mag, of 96,32Kmph waar je maar 90 mag, want daarvoor wordt je niet geflitst. Wel over een veel hogere snelheid, waar alle andere actoren van de weg dus geen rekening mee houden en helemaal niet op gepaste manier op kunnen reageren.

Om dan nog maar te zwijgen welke indruk je nalaat bij alle andere mensen ... Als je dus sneller wilt rijden op een 2-baans-weg, dan zal je alle anderen moeten voorbij steken die zich wel aan de snelheidslimiet houden (of allez zo goed als). Fijne situatie dan als het je dan toch niet lukt om het rode licht nog mee te pikken en als je naast de persoon staat waar je 9 seconden eerder fratsen bij hebt moeten uithalen om hem voorbij te steken...

Opmerking: de "jij" in m'n betoog is zeker en vast niet jijzelf hé CCatalist, het zijn "de mensen die te snel rijden" in het algemeen :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Ghohja, iedereen wat rustiger en meer ontspannen in het verkeer is minder accidenten dus minder file en tijdswinst voor iedereen :).
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

mailracer schreef:Ik vraag me af hoeveel verder ze staan van zo’n bebouwde kom bord. Je hebt maar 20 a 30 meter nodig om af te remmen naar 50 per uur. :cop:
Het is geen bord bebouwde kom, maar zo'n gewoon maxi. 50 bordje, en het is maar een halfhoog bordje, en wordt omringd door andere bordjes.
Blijkbaar vinden ze het niet zo belangrijk om het echt duidelijk aan te geven, kunnen ze meer boetes incasseren...

https://www.google.be/maps/@50.9151752, ... 312!8i6656
fvhbrugge schreef:Moeilijk hé...
Man, wat ben jij een genie :roll:
Op de autosnelweg mag je lange tijd dezelfde snelheid rijden, maar in de rest van het verkeer ga je heel de tijd je maximum moeten verzetten.
En als jij zo'n punt nadert waar je van max. 70 naar max. 50 gaat, kun je nog altijd even gemakkelijk geflitst worden.

Maar goed, we zitten weer bij het sprookje dat iedereen feilloos rijdt, behalve de "snelheidsduivels".
Ik pas niet in dat plaatje, ik doe mijn best om overal de verkeersregels te volgen, maar toch heb ik meestal 1 keer per jaar een boete.
Het gevoel is dan ook "ze moesten weer eens wat geld uit mijn zakken kloppen."
CCatalyst schreef: Dan worden die 4 minuten winst per traject - wat in mijn geval het gemiddelde verschil is* - plots 1600 minuten, of ~27 uur, of meer dan een dag van je (niet-werkende) leven uitgespaard door sneller te rijden, op jaarbasis. Simple math.
Ik zou het eerder 'simplistic math' noemen.
Zelfs al mocht je iedere dag 4 minuten uitsparen, je kunt die minuten niet zomaar aaneenrijgen om er een dag van te maken.
De vraag is immers : wat doe je met die extra minuten?
Als je geen flexibele werkuren hebt, zul je of 4 minuten moeten wachten voor je werkdag begint.
Maar de extra stress die je heb omdat je je extra opgejaagd hebt, is dan weer niet zo gezond.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Maar niemand staat stil bij het feit dat men systematisch alle snelheden omlaag gehaald heeft. Ik kan tal van voorbeelden aanhalen waar je in mijn buurt vroeger 90 mocht rijden en dat verlaagd is naar 70 of zelfs 50 en veel wegen die van 70 naar 50 gegaan zijn of zelfs naar 30. Als ik bvb op de Boudewijnlaan in Leuven 70 rij (ja, ik rij echt 70) dan word ik door ELKE wagen voorbijgestoken. Als ik op de wegenwerken op de E314 in Wilsele net geen 60 (je mag er maar 50) rij op de teller word ik door letterlijk ELKE wagen voorbij gestoken.

Mijn vraag is dan altijd of er ook niet iets mis is met de mentaliteit van enerzijds onze beleidsmakers en anderzijds wij als chauffeur. Want op 5 km Boudewijnlaan heb je 4x rode lichten en je staat altijd naast de hardrijders. :) Aan de andere kant, geen fietspad, snelheidscamera's en amper ongelukken door te hard rijden. Is 90 hier dan echt niet mogelijk? 90 ->70 is ook procentueel minder tijdverlies dan van 70 naar 50 of van 50 naar 30.

Losstaand van het feit is snel kunnen rijden enkel een perceptie is van tijdswinst.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn ma doet over de route Oostduinkerke --> Zwevegem toch nog steeds een 10 minuten langer sinds meeste van de zones 90 veranderd zijn naar zone 70 op de N8 Ieper-Veurne
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Geloof er niks van.
Ik rijd ook veel op die baan. De hele afstand Veurne - Ieper is 30 km. Vroeger zaten er ook stukken tussen van 70 en er zijn verschillende verkeerslichten. Een tractor is er ook eerder regel dan uitzondering.
Maar stel nu nog eens dat je de hele tijd effectief de maximaal toegelaten snelheid kan rijden en altijd groen hebt dan rij je 30km aan 90 op 20 minuten.
Diezelfde afstand aan 70 is net geen 26 minuten.
In de praktijk zal je dus hoogstens 2 minuten verliezen ten opzichte van vroeger. :roll:
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Slafes schreef:Als ik bvb op de Boudewijnlaan in Leuven 70 rij (ja, ik rij echt 70) dan word ik door ELKE wagen voorbijgestoken.
........
Mijn vraag is dan altijd of er ook niet iets mis is met de mentaliteit van enerzijds onze beleidsmakers en anderzijds wij als chauffeur.
een snelheidsverlaging gaat ook gepaard met minder CO2 uitstoot. niet onbelangrijk in bebouwde zone's.
bij wegenwerken respecteer ik steeds de snelheid uit respect voor degene die er moeten werken. dus het gaat voornamelijk over wederzijds respect in het verkeer. Niet over hoe snel iemand op zijn bestemming kan zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Maar goed, we zitten weer bij het sprookje dat iedereen feilloos rijdt, behalve de "snelheidsduivels".
Ik pas niet in dat plaatje, ik doe mijn best om overal de verkeersregels te volgen, maar toch heb ik meestal 1 keer per jaar een boete.
Het gevoel is dan ook "ze moesten weer eens wat geld uit mijn zakken kloppen."
Ofwel zitten er hier dus veel perfectionisten, ofwel gebruiken ze de wagen amper, ofwel doen ze iedere dag datzelfde weggetje ?

Als je veel op de baan bent (en dus vaak andere wegen) merk je inderdaad dat het gewoon enorm moeilijk is om constant te weten wat de maximum snelheid is. Ik durf dan ook haast te wedden dat je iedereen kan flitsen (ook de perfectionisten hier) als je hen 50 km laat rijden naar een bestemming waar men nog nooit is geweest.
Slafes schreef:Maar niemand staat stil bij het feit dat men systematisch alle snelheden omlaag gehaald heeft. Ik kan tal van voorbeelden aanhalen waar je in mijn buurt vroeger 90 mocht rijden en dat verlaagd is naar 70 of zelfs 50
En vaak is die verlaging er zonder dat de situatie veranderd is... wegen waar totaal geen bebouwing is, geen gevaarlijke kruisingen, ... en toch is de snelheid er veel lager (gewoon omdat het "hip" is de snelheid te verlagen, dat verkoopt namelijk goed). Conclusie, 50 jaar is het normaal geweest en nu lijk je haast een crimineel moest je er 90 rijden.
cadsite schreef:Maar stel nu nog eens dat je de hele tijd effectief de maximaal toegelaten snelheid kan rijden en altijd groen hebt dan rij je 30km aan 90 op 20 minuten. Diezelfde afstand aan 70 is net geen 26 minuten.
Goh, waarom maken we dan eigenlijk geen grote zone 50 in gans België :bang:
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
Bedankt: 677 keer
Provider
Te Koop forum

r2504 schreef: Goh, waarom maken we dan eigenlijk geen grote zone 50 in gans België :bang:
Breng de politiekers niet op ideeen! ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dan rij je dat traject op 36 minuten.
Kunnen we de discussie op een iets hoger niveau houden aub? :roll:
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Ofwel zitten er hier dus veel perfectionisten, ofwel gebruiken ze de wagen amper, ofwel doen ze iedere dag datzelfde weggetje ?

Als je veel op de baan bent (en dus vaak andere wegen) merk je inderdaad dat het gewoon enorm moeilijk is om constant te weten wat de maximum snelheid is. Ik durf dan ook haast te wedden dat je iedereen kan flitsen (ook de perfectionisten hier) als je hen 50 km laat rijden naar een bestemming waar men nog nooit is geweest.

...
70% rijd ik op gekende wegen, en ik heb ook al eens een bord gemist waar ik niet bekend was, of in het buitenland. En toch zijn mijn boetes allemaal afkomstig van wegen die ik ken(autosnelwegen en de opritten :) )

Maar iedereen knalt erop los met Waze, die kan toch ook aangeven wat de max snelheid is en je zelfs waarschuwen bij overschrijding? Waarom gebruik je dat niet in combinatie met zo goed mogelijk op de borden te letten? Meer en meer wagens worden uitgerust met camera's om verkeersborden te herkennen, dus ook dat zou je alsmaar meer kunnen helpen om je snelheid aan te passen aan de toegelaten snelheid.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Beste optie ooit in m'n F20, ik zie op m'n dashboard wat de maximum snelheid is. En ik kan maar niet begrijpen waarom sommigen hier zeggen dat het moeilijk is om te weten hoe snel je mag rijden, ben je er niet zeker van dan rij je toch 50 per uur zeker? Om een zone 30 te missen moet je al écht niet goed opletten...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Ofwel zitten er hier dus veel perfectionisten, ofwel gebruiken ze de wagen amper, ofwel doen ze iedere dag datzelfde weggetje ?

Ik geloof er ook niet veel van, als sommigen doen alsof ze constant op dezelfde snelheid rijden, en heel het jaar rijden zonder boetes.
Sommigen hier zaten bij vorige discussie enorm het openbaar vervoer te promoten, dus ik vermoed dat die 's morgens gewoon de bus of trein nemen.
Dan zijn de boetes natuurlijk voor een ander, maar dat maakt van hen niet de ideale, boetevrije chauffeur.
Er zijn trouwens situaties waar je bijna verplicht bent van te snel te rijden.
Als je op een autoweg met 3 vakken zit en je ziet dat voor jou (middelste vak) een vrachtwagen een andere vrachtwagen traagjes aan het inhalen is, dan ga je naar het linkse vak.
Je houdt je netjes aan de 120 Km/h limiet.
Omdat je als goede chauffeur ook niet de weg wilt afsnijden voor die vrachtwagen op het middelste vak die je voorbijsteekt moet je dus na het inhalen nog eventjes wachten om naar rechts te gaan, terug naar het middelste rijvak of eventueel naar het rechtse.
Op dat moment gebeurt het regelmatig dat er dan achter jou op het linkse vak iemand aan 160 of 180 of meer komt aanvlammen.
En dan?
De vrachtwagen in gevaar brengen door toch heel kort ervoor in te voegen?
Koppig op je punt blijven en 120 doen terwijl die verkeersagressor achter jou steeds dichter rijdt, en met zijn lichten flitst?

Ik voel mij als rustige chauffeur heel vaak het slachtoffer van dergelijke situaties.
Het is dan des te frustrerender als ze je dan ergens op 'net iets te traag van 70 naar 50 vertraagd' pakken.
selder schreef:En ik kan maar niet begrijpen waarom sommigen hier zeggen dat het moeilijk is om te weten hoe snel je mag rijden, ben je er niet zeker van dan rij je toch 50 per uur zeker? Om een zone 30 te missen moet je al écht niet goed opletten...
Als het niet moeilijk is om weten, waarom heb je er dan een toestelletje voor nodig?
Ik kom regelmatig tegen dat ik een bord zie "Einde zone 30", dat ik mij afvraag waar het begin was.
En België staat overvol verkeersborden, het is hier echt overdreven.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1195 keer
Recent bedankt: 14 keer

boulder schreef:En dan?
Koppig op je punt blijven en 120 doen terwijl die verkeersagressor achter jou steeds dichter rijdt, en met zijn lichten flitst?
Ik voel mij op dat moment niet verplicht een overtreding te begaan, zodat de hardrijder terug te hard kan gaan rijden. Ik ga hem/haar ook niet voor de lol blokkeren, maar versnellen al evenmin.
Als ik aan het voorbij steken ben (of inhalen, hoe je wel) en het voertuig (auto, bus, vrachtwagen, moto) versnelt tijdens mijn inhaalmanoeuvre, dan steek ik ofwel een tandje bij, ofwel voeg ik achter het versnellende voertuig terug braaf in.

Ik heb er al gezien die (E19 A'pen/Brussel, 3 rijvakken) dan maar via de pechstrook voorbijsteken.
Doe maar. Stapel zot, maar doe maar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

boulder schreef:Ik geloof er ook niet veel van, als sommigen doen alsof ze constant op dezelfde snelheid rijden, en heel het jaar rijden zonder boetes.
Sommigen hier zaten bij vorige discussie enorm het openbaar vervoer te promoten, dus ik vermoed dat die 's morgens gewoon de bus of trein nemen.
In 2016 waren er 4.739.885 verkeersovertredingen... ik denk dat dat genoeg zegt.

Verder is het de laatste tijd hip om de automobilist zowat van alles de schuld te geven... ik las afgelopen dagen nog een artikel in de krant waar een gezin pleit voor het verbannen van de wagen. Het mag duidelijk zijn uit welke hoek ze komen en nu men zelf de luchtkwaliteit gaat meten zijn dit natuurlijk weer coole uitspraken... ware het niet dat men onderaan dan wel in het artikel schrijft dat ze niet zonder auto zouden kunnen omdat het OV zo slecht is, en de vrouw tevens veel vliegt voor haar werk. Hoe hypocriet kan je dus maar zijn :roll:
heist_175
Moderator
Moderator

Het is maar wat je hypocriet noemt hé.

Ik ben geen fan van diesel, maar ik kan geen ander type motor kiezen volgens de car policy.
Is het dan hypocriet? Moet ik van werkgever veranderen, op zoek naar een car policy die wel benzine, hybride, fuel cell, CNG, ... aanbiedt?
Is het dan ook hypocriet om zoveel mogelijk met de fiets te doen, maar tegelijkertijd te moeten toegeven dat leven zonder auto nog een stap te ver is? Ach kom nou :).

Straks heeft mijn dochter een verjaardagsfeestje bij een vriendinnetje in de straat (300m).
Gisteravond zei een mama van nog een ander kind dat haar dochter niet zou komen als het regende, want ze had geen auto, wonende op 400m van de jarige is dat wel - minstens - grappig.
De mama is niet zwanger, gewond, herstellende, ... overigens. Gewoon: het komt niet in haar op om te voet of met de fiets te gaan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dat is een beetje de ziekte tegenwoordig.
Gisteren genoten van de ColomBus. Lieve Blanckaert hoorde ik graag bezig, 't was een gezellig programma. Ze vertelt er over haar vele vliegreizen voor haar werk.
Haar man is ondertussen bezig met de klimaatzaak.
Euhm... :roll:

Maar goed, langs de andere kant ben ik het ook kotsbeu om me altijd maar weer te moeten verantwoorden voor eender wat ik doe dat vervuilend is. Blijkbaar moet je volledig als een geitenwollensok leven als je wat meer je best doet dan het gemiddelde.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

selder schreef:Om een zone 30 te missen moet je al écht niet goed opletten...
Met die dynamische borden vind ik die net de lastigste, meer dan eens passeer ik een einde zone 30 bord dat ik begin te twijfelen of ik wel een ander bord gepasseerd ben. Meestal is dat dan omdat het af stond, maar toch. In Sinaai staat er een dynamisch bord in het Wijnveld aan de schoolzone, ik denk dat er nog 12 leds van werken, aan de school in Grembergen zal het niet veel meer zijn. Ja, dat mist een mens al eens :) of dorpen die nu volledig voor zone 30 gaan.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

boulder schreef:
selder schreef:En ik kan maar niet begrijpen waarom sommigen hier zeggen dat het moeilijk is om te weten hoe snel je mag rijden, ben je er niet zeker van dan rij je toch 50 per uur zeker? Om een zone 30 te missen moet je al écht niet goed opletten...
Als het niet moeilijk is om weten, waarom heb je er dan een toestelletje voor nodig?
Ik kom regelmatig tegen dat ik een bord zie "Einde zone 30", dat ik mij afvraag waar het begin was.
En België staat overvol verkeersborden, het is hier echt overdreven.
Ik heb toch nergens gezegd dat ik blind vertrouw op de snelheidsaanduiding op m'n dashboard? Ik bezie het meer als een bevestiging, dat systeem met de camera werkt overigens zeer goed. Ik kan op m'n hand tellen hoeveel keer het al fout geweest is. En eer dat systeem fout is, dan heb ik het zelf ook niet gezien, want de camera ziet uiteraard veel meer.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
Bedankt: 114 keer

boulder schreef:Op dat moment gebeurt het regelmatig dat er dan achter jou op het linkse vak iemand aan 160 of 180 of meer komt aanvlammen.
En dan?
Ik ben nogal een aanhanger van een strenge lane discipline, maar als ik links rijd tegen 120 stopt het daar. Lichten knipperen, links pinken, bumperkleven, ... Van zodra ik kan ga ik naar rechts, maar ik ga niet vertragen of versnellen om iemand de mogelijkheid te geven de regels te overtreden.

Je hebt wel een punt dat het dan als 'brave weggebruiker' steeds gepakt wordt op van die onnozelheden, maar da's eerder een kwestie bovenhalen die voor zeer van controles geldt: dat wat ze makkelijkst kunnen controleren, doen ze. Van mij mogen ze direct stoppen met die absolute snelheidsboetes en meer inzetten op links-/middenvakplakken, maar daar valt natuurlijk heel moeilijk aan te beginnen.
heist_175 schreef:Straks heeft mijn dochter een verjaardagsfeestje bij een vriendinnetje in de straat (300m).
Gisteravond zei een mama van nog een ander kind dat haar dochter niet zou komen als het regende, want ze had geen auto, wonende op 400m van de jarige is dat wel - minstens - grappig.
De mama is niet zwanger, gewond, herstellende, ... overigens. Gewoon: het komt niet in haar op om te voet of met de fiets te gaan.

Da's.. triestig.
Bij onze jeugdbeweging zien we dit ook meer en meer. Vroeger gingen we regelmatig met onze -12 met de fiets op verplaatsing, tegenwoordig is dat echt niet meer te doen als je er zo'n dertig in het oog moet houden. Dat het niet vlot gaat is logisch, maar bij sommigen is het echt schrijnend om te zien. We merken wel dat hoe meer we het toch doen, hoe beter het gaat. Het is dus echt een kwestie van die gasten het gewoon te maken, en dat krijgen ze van thuis niet meer mee heb ik de indruk.
Bij zoiets worden er dan ook heel veel afgezet met de fiets in de koffer van de auto omdat de ouders zelf al de moeite niet willen doen om ze met de fiets te brengen (en het is een dorp waar je op 2km doorgefietst bent).
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

butskristof schreef:Van zodra ik kan ga ik naar rechts, maar ik ga niet vertragen of versnellen om iemand de mogelijkheid te geven de regels te overtreden.
Als er wat verder een flitspaal staat of we zitten in een trajectcontrole ga ik toch wat sneller aan de kant. :twisted:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

dus jij gaat aan de kant om een ander te laten pakken op een moment dat 'niet kan', klinkt geweldig gevaarlijk...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 170 keer
Provider
Te Koop forum

Ik moet eerlijk zijn ik heb liever trajectcontrole dan flitspaal.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

inderdaad, bij traject controle heb je minder cowboygedrag.
Alleen gelijk in Mechelen Traject controle in een zone 30 voor bijna een kilometer... Dat maakt het weer slechter! Je bent meer met uw teller bezig dan met de baan.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster

TiTanium schreef:inderdaad, bij traject controle heb je minder cowboygedrag.
Alleen gelijk in Mechelen Traject controle in een zone 30 voor bijna een kilometer... Dat maakt het weer slechter! Je bent meer met uw teller bezig dan met de baan.
Het lukt ons echt niet meer om EN de borden op te volgen EN de snelheid EN het verkeer? Niet tegenstaande dat die 2 minuten wel lang duren in een auto :)

Als ik moet vertragen voor een bord doe ik dat ruim op voorhand, als die automaat niet in sportstand staat bolt die nog een heel eind uit voor ik aan 50 zit :)
Lukt dat niet omdat ik het te laat heb gezien, dan rem ik gewoon af. Punt.

Jaarlijks 1 snelheidsboete, telkens op wegen waar de zwakste weggebruiker de moto is. De wegen van 50 en 70, ofwel speedlimiter ofwel cruisecontrol op, zodanig dat bumperklevers me niet kunnen opjagen. Idem op de autosnelweg, cruisecontrol aan laat maar boren. Weet van mezelf toch dat ik gas ga bijgeven anders. In het buitenland gaat onherroepelijk Here maps op, met geluidsmelding dat ik te snel rij. De Speed Limit info optie ging er niet meer in , en achteraf bijpakken gaat dus ook niet meer :)

Soms mis ik nog mijn oude wagen, luidruchtig en manuele versnellingsbak, adhv het geluid en versnelling waar ik in zat wist ik zeer goed wanneer ik 60 reed in de bebouwde kom(toen het nog die snelheid was).
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

MichelJ schreef:Het lukt ons echt niet meer om EN de borden op te volgen EN de snelheid EN het verkeer? Niet tegenstaande dat die 2 minuten wel lang duren in een auto
Bij 30 zit je er gewoon snel over. Op mijn eigen wagen heb ik limiter... Die kan er wel voor zorgen dat ik niet naar die teller moet zien. Mijn firmawagen heeft dat niet en met een turboke zit ik er toch rap over.

Boetes: 0 op't moment
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster

Zachter gas geven :angel:
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 63 keer

selder schreef:Om een zone 30 te missen moet je al écht niet goed opletten...
Really? De overgrote meerderheid van de zone 30 borden zijn bijzonder slecht opgesteld en zeer makkelijk te missen. Mede door het feit dat ze gewoon klein zijn en altijd hoger lijken te staan dan andere borden.
En dan spreek ik nog niet over het feit dat zone 30 vaak niet gerechtvaardigd is. Daarom is het zo moeilijk om effectief 30 te doen, wat een tergend trage snelheid is. Als je wil dat mensen 30 doen, pas de infrastructuur dan aan.
boonpwnz schreef:Ik moet eerlijk zijn ik heb liever trajectcontrole dan flitspaal.
Trajectcontrole zorgt er wel voor dat mensen NOG minder afstand houden dan ervoor, iets wat veel belangrijker is dan je precies aan de snelheid te houden. Maar goed, dat verkoopt politiek niet goed aangezien het moeilijk handhaafbaar is.
Plus het is voor mij echt een uiting van een maatschappij waarin iedereen constant moet gecontroleerd worden, een vreselijke evolutie die we gewoon laten gebeuren. Maar dat is eerder een filosofische kwestie misschien.

Ik blijf erbij dat er in dit land eerst moet gewerkt worden aan de vreselijke infrastructuur in plaats van het volk de schuld te geven en verder te onderdrukken en controleren.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster

powaq schreef:...

Ik blijf erbij dat er in dit land eerst moet gewerkt worden aan de vreselijke infrastructuur in plaats van het volk de schuld te geven en verder te onderdrukken en controleren.
Laat ons veronderstellen dat de regering geen cent in snelheidscontroles investeert en allemaal in infrastructuurwerken. Wat is de definitie van een goede infrastructuur? Verlichting, staat wegdek, de snelheid, doorstroming, verkeerslichten,....

Ondertussen knallen we met z'n allen er gewoon nog vrolijk op los. Denk je dan dat we als de werken achter de rug zijn we plots mooi op snelheid gaan rijden?

50km/u in een bebouwde kom is verdomd snel, als ik wil oversteken en de automobilist vertikt het om te stoppen en passeert me op 20cm tegen 50km/u dan zijt ge blij dat het er niet tegen is. Er wordt met de vinger gewezen naar de gevaarlijke snelle ebike tegen 45km/u(maximale topsnelheid, veelal rond de 35) maar met 1.5-2 ton tegen 50km/u door een smalle en/of drukke straat met zebrapaden zou dan weer te traag zijn.

Ik erger me ook dood dat het soms traag gaat, lang stuk tegen 50, een korter stuk tegen 30, een zeer lang stuk(vooral rechtdoor) tegen 70, en ook op een breed extreem lang stuk tegen 120(of zelfs 140). Vooral zonder verkeer. Maar we hebben nu al last met dynamische borden van 30, als we die andere ook nog eens dynamisch maken om naargelang de verkeerssituatie sneller te rijden dan gaat ons brein in overbelasting :D
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 764 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ken genoeg plekken waar ik 70 doe ipv 50, want als ik er 50 doe bij groen licht kom ik net op tijd aan het volgende licht om het rood te zien worden.
Bevorderlijk dat dat is.

Zone 30s werken niet meer. Dat heeft vroeger gewerkt, toen dat aan scholen was.
Maar nu zijn ze overal en kijkt geen kat er meer naar.
30 is trouwens ondoenbaar, want het minste dat ik mijn gaspedaal aanraak (om niet stil te vallen) zit de wagen (in 2e) direct op 40.

Ze zouden voor de minder kritieke punten (lees: de niet-schoolomgevingen) beter een zone 40 maken. Dat is zo net een goed compromis tussen de te snelle 50 en te trage 30.

Wacht maar, het wordt nog erger.
Iedereen met een NIMBY gevoel wil zijn straat sluipverkeervrij zien, waardoor de straat ernaast meer verkeer krijgt, wat een domino effect is.

Leuven bv gaat zijn omstreden circulatieplan ook naar de deelgemeenten doortrekken, wat een nachtmerrie wordt om nog ns ergens te geraken door de nu al dichtgeslibde (sp?) hoofdwegen.
heist_175
Moderator
Moderator

butskristof schreef: Bij onze jeugdbeweging zien we dit ook meer en meer. Vroeger gingen we regelmatig met onze -12 met de fiets op verplaatsing, tegenwoordig is dat echt niet meer te doen als je er zo'n dertig in het oog moet houden. Dat het niet vlot gaat is logisch, maar bij sommigen is het echt schrijnend om te zien. We merken wel dat hoe meer we het toch doen, hoe beter het gaat. Het is dus echt een kwestie van die gasten het gewoon te maken, en dat krijgen ze van thuis niet meer mee heb ik de indruk.
Bij zoiets worden er dan ook heel veel afgezet met de fiets in de koffer van de auto omdat de ouders zelf al de moeite niet willen doen om ze met de fiets te brengen (en het is een dorp waar je op 2km doorgefietst bent).
Het verkeer is idd gevaarlijk, maar door allemaal altijd in een stalen koe te kruipen,
- leren kinderen niet fietsen (technisch)
- leren ze niet om het verkeer te volgen of te lezen: anticiperen, fouten van anderen compenseren, inschattingen, ...

Dus als je met een 6jarige niet in het verkeer gaat, op welke leeftijd dan wel? Als ze 10 jaar zijn, is het niet plots veiliger op de baan hé.

@zone30
Zet toch gewoon uw cruise control op?
Ik heb het hier eerder al gezegd: zone30 is zever.
Ofwel is de school net uit of gaat ze dadelijk beginnen en is 30 km/h gevaarlijk wegens allerlei jungle streken met de fiets op de baan. Volgens sommigen zegt de wegcode dan dat ik als automobilist toch strak mijn snelheid mag vlammen, maar ik pruts liever geen schoolgaande jeugd van mijn motorkap, dus rij ik zelfs geen 30.
Ruim voor en na schooltijd of tijdens de schooltijd is 30 km/h ook onnozel, want dan is er niets dat die 30 zou rechtvaardigen, op een sporadische dansles of muziekles na, maar dat genereert geen massa's voetgangers en fietsers op enkele minuten.

@NIMBY
Je kan wel een correcte snelheid vragen. Hier in de straat is het 50km/h, dat hoeft heus niet lager. Maar die 50km/h wordt vaker wel dan niet (fors) overschreden. Dat heeft dus niets met NIMBY te maken, maar wel met een verkeerssnelheid die aangepast is aan de bebouwing. Als je morgen een bordje 30 zet, gaat de werkelijke snelheid heus niet omlaag :).
Of ook, een woonwijk is geen straat om met 20tonners door te banjeren. De infrastructuur is daar niet voor aangepast (bochten, zicht, ...). Dus zou ik heel graag in de straat een tonnagebeperking zien (3,5T), uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Maar zoals wel vaker, moeten er eerst doden of halfdoden vallen eer er actie ondernomen wordt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 594 keer
Bedankt: 724 keer
Te Koop forum

boulder schreef:
Dizzy schreef:Het is gewoon een zaak van consequent zijn, met zichzelf. Het enige dat telt is of men al dan niet te snel reed, is het antwoord ja dan is de boete terecht en is daarmee de kous af.
Dus jij bent een robot die constant die snelheidsmeter in de gaten houdt?
Ik heb het echt niet over 168/uur doen, maar 121, 122, 125.
Hoe snel zit je niet eens over die 120 op de autosnelweg?
Hoe snel zit je niet aan 55/uur in plaats van aan 50?
Als je natuurlijk hele dagen de bus neemt, is het makkelijk praten.
Maar let dan eens op hoeveel boetes buschauffeurs krijgen, dat is ook niet min.
Ja, ik hou mijn snelheid in het oog en dat hoeft niet constant te zijn aangezien ik niet wild verander van snelheid.

Er is nog een marge op die theoretische maximumsnelheid, je merkt dat aan de vele wagens die rond tussen 120 en 130 rijden. Zelfs op de trajectcontrole is af en toe 130 geen probleem.

Sommige buschauffeurs zouden ook niet met de bus moeten rijden, net zoals sommigen autobestuurders. Wie de regels breekt moet de gevolgen ook maar dragen, zo werkt dat bij volwassenen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:Ik voel mij op dat moment niet verplicht een overtreding te begaan, zodat de hardrijder terug te hard kan gaan rijden. Ik ga hem/haar ook niet voor de lol blokkeren, maar versnellen al evenmin.
Mensen zeggen altijd dat ze zich niet laten opjagen, maar als ik zelf zo'n situatie zie, dan zie ik dat de hardrijder echt wel zo irritant en hardnekkig is, dat die ervoor extra gas geeft om ervan af te zijn.
Op dat moment rijdt die dus ook te snel, en kan evengoed geflitst worden...
heist_175 schreef:Als ik aan het voorbij steken ben (of inhalen, hoe je wel) en het voertuig (auto, bus, vrachtwagen, moto) versnelt tijdens mijn inhaalmanoeuvre, dan steek ik ofwel een tandje bij, ofwel voeg ik achter het versnellende voertuig terug braaf in.
Je hebt het geherformuleerd, maar feit is dat je dan zelf dus ook boven de toegelaten snelheid gaat.
Dus je bent niet anders dan een ander, maar toch doe je alsof jij je wel netjes aan de regels houdt, altijd, overal...
selder schreef:Ik heb toch nergens gezegd dat ik blind vertrouw op de snelheidsaanduiding op m'n dashboard? Ik bezie het meer als een bevestiging, dat systeem met de camera werkt overigens zeer goed. Ik kan op m'n hand tellen hoeveel keer het al fout geweest is. En eer dat systeem fout is, dan heb ik het zelf ook niet gezien, want de camera ziet uiteraard veel meer.
Dan is er iets grondigs mis!
het kan niet zo zijn dat je verplicht bent van allerlei hoogtechnologische middelen in te zetten, gewoon maar om aan de basis verkeersregels te kunnen voldoen.
Dan bewijst dat dat er effectief teveel borden staan, of dat de snelheidsbeperkingen totaal niet overeenkomen met de snelheid die een voorzichtige chauffeur zou aanhouden.
En het is ook belachelijk, hoeveel keer gebeurt het niet dat je een bord "einde bebouwde kom" ziet, met direct daarna weer een gewoon bordje max. 50...
MichelJ schreef:Jaarlijks 1 snelheidsboete, telkens op wegen waar de zwakste weggebruiker de moto is.
Dat bevestigt toch wat ik zeg, dat zelfs als je heel hard oplet, met cruisecontrol werkt, snelheidsbegrenzer, enz. je toch nog jaarlijks een boete kunt krijgen.
Dat bewijst dat het voor een groot stuk een geldzaak is, anders zouden mensen die zoveel moeite doen, een heel jaar zonder boete kunnen.
Vandaag nog gemerkt, technische middelen zijn niet voldoende.
Cruisecontrol aangezet, maar de weg ging een beetje bergaf, ik zag het kilometertelletje toch naar 55 gaan in plaats van de 50.
Dan maar manueel wat bijgeremd.
Zelfs die automatische hulpmiddelen zijn niet genoeg robot om te voldoen aan de snelheidsreglementering.
MichelJ schreef:Laat ons veronderstellen dat de regering geen cent in snelheidscontroles investeert en allemaal in infrastructuurwerken. Wat is de definitie van een goede infrastructuur? Verlichting, staat wegdek, de snelheid, doorstroming, verkeerslichten,....

Ondertussen knallen we met z'n allen er gewoon nog vrolijk op los. Denk je dan dat we als de werken achter de rug zijn we plots mooi op snelheid gaan rijden?
Ja, hallo, dus moet er niet meer in infrastructuur geïnvesteerd worden?
Het een sluit het ander toch niet uit?
Het is echt niet omdat de weg vol putten ligt dat het dan veiliger is.
Voor mij mogen ze flitsen, maar het doel moet zijn tot een veiliger verkeer te komen, en niet om zoveel mogelijk geld naar de staatskas te laten vloeien.
Helaas is het in werkelijkheid vaak omgekeerd, en dient verkeersveiligheid alleen om eens veel geld binnen te rijven.
MichelJ schreef:Maar we hebben nu al last met dynamische borden van 30, als we die andere ook nog eens dynamisch maken om naargelang de verkeerssituatie sneller te rijden dan gaat ons brein in overbelasting :D
Ik weet niet, ik merk dat die dynamische borden niet lang meegaan.
Een beetje verder van mijn deur, moet ik regelmatig passeren omdat daar een broodautomaat is, een beetje ervoor stonden eerst gewone borden 30, omdat daar een schooltje is.
Tja, met gewone borden moet je dus eigenlijk altijd 30 of minder rijden op die plaats, dus hebben ze dynamische borden gezet.
Nu zie ik dat die er nog staan, maar ze staan 90° gedraaid, en de gewone borden staan er weer in de plaats.
Blijkbaar waren ze rap kapot?
Laatst gewijzigd door boulder 23 mei 2018, 22:44, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MichelJ schreef:50km/u in een bebouwde kom is verdomd snel
Ik denk niet dat iemand bezwaar heeft om 50 km/u te rijden in de bebouwde kom (en dan bedoel ik echt daar waar je pure lintbebouwing hebt)... alléén is het probleem dat je tegenwoordig al vaak maar 50 km/u meer mag rijden op wegen buiten de bebouwde kom of zelfs op ringwegen waar je 2 x 2 rijvakken hebt met een middenberm (en dus volgens de wetgeving zelfs 120 km/u mag rijden).
MichelJ schreef:en de automobilist vertikt het om te stoppen
Je hebt dan ook van die voetgangers die bijna onder je auto zouden springen... zelfs als ze zien dat er achter de eerste 500m geen wagen meer is. Soms denk ik dat de term "zwakke" weggebruikers slaat op hun verstandelijk vermogen ipv. de fysieke kwetsbaarheid.
MichelJ schreef:Jaarlijks 1 snelheidsboete, telkens op wegen waar de zwakste weggebruiker de moto is
Daar kom ik zelfs nog niet aan... maar toch vinden een aantal zich hier heiliger dan de Paus.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dizzy schreef:Ja, ik hou mijn snelheid in het oog en dat hoeft niet constant te zijn aangezien ik niet wild verander van snelheid.
Dat hoeft dan ook niet, want het is de toegelaten snelheid die vaak wild verandert...
Dizzy schreef:Er is nog een marge op die theoretische maximumsnelheid, je merkt dat aan de vele wagens die rond tussen 120 en 130 rijden. Zelfs op de trajectcontrole is af en toe 130 geen probleem.
Dat is een foute perceptie.
Die marges dienen niet om u wat rapper te doen rijden, maar om betwistingen over meetfouten te voorkomen.
Zelfs die meetapparatuur is niet zo onfeilbaar als sommigen hier pretenderen te zijn.
Dizzy schreef:Sommige buschauffeurs zouden ook niet met de bus moeten rijden, net zoals sommigen autobestuurders. Wie de regels breekt moet de gevolgen ook maar dragen, zo werkt dat bij volwassenen.
Was jij niet een van diegene die bijna altijd het openbaar vervoer neemt, of de fiets?
Dan moet ik mij toch niet verwonderen dat je geen boetes krijgt?
Dan is het gewoon de buschauffeur, en die krijgen er ook massa's...

Nog zo'n situatie waar ik iedere dag insta :

de tunnel van Wevelgem, nu er daar werken zijn.
Als het druk verkeer is, houden de meesten zich wel nog aan de regels (je mag eerst nog eventjes 120, daarna komt een bord 90 binnen 300 m, daarna een bord 90, daarna 70, en in de tunnel 50.
Na de tunnel is het weer 70, en op een bepaald zie je dat de werken gedaan zijn, maar het bord "einde maximum 70" staat wel een heel eind verder.
Ik zou wel eens willen weten wie van de zelfverklaarde heilige boontjes hier echt 70 gaat rijden tot hij aan dat bord is.
Ik zie het iedere dag, als je blijft 70 rijden vlammen de automobilisten je voorbij.
En in het begin, zijn er heel wat die 120 rijden tot aan het punt dat ze in de file staan.
In de tunnel rijden ze 50 op de piekuren, maar daarbuiten durven ze gerust aan 70 voorbij rijden.

Maar goed, iedereen gaat weer beweren dat hij die heilige is die zich altijd en overal aan de verkeersregels houdt.
Ik geloof er niets van.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”