Er is wel een groot verschil tussen "RAID5" en Synology's eigen "SHR" filesysteem.
Bij de gewone RAID5 kan je de schijven één voor een upgraden, maar je kan de extra ruimte op die schijven moeilijk toevoegen aan je bestaand volume. Je kan wel nadien een 2de RAID5 volume maken met de extra ruimte op de schijven.
SHR is helemaal dynamisch, je zal zien dat die gaat voorstellen om de extra vrije ruimte op de schijven al te benutten, zelfs als je nog maar 1 schijf vervangen hebt.
Ik zou het evenwel allemaal apart doen.
Schijven een voor een vervangen, en pas nadien (na een reboot) de extra ruimte in je huidige array bij laten steken.
mailracer schreef:Ala je een backup hebt van alle data, zou ik direct alles in de nas steken en de backup er terug opzetten. Als er iets misloopt, kan je nog steeds je oude schijven plaatsen. Als je schijf per schijf werkt, zal het langer duren volgens mij.
Een RAID5 array met HDDs van 2TB (ik neem dat aan omdat de TS wil upgraden naar 3TB) is zo'n slordige 8TB. Wie heeft er ergens 8TB "vrij" om zo'n backup op te nemen? Ik heb thuis een SHR array met schijven van 6TB, als ik die ooit wil backuppen moet ik dus zo'n 16TB ergens beschikbaar hebben. Dat is ondoenbaar.
Een backup van 8TB naar een ander medium gaat ook eeuwen duren hoor, je haalt dan bijlange niet de theoretische maximumsnelheid van je storage. Een USB disk bijvoorbeeld is maximaal 23MB/s, maar in de praktijk nog véél minder snel door kleine bestanden.