Heeft iemand ervaring met het verkrijgen van een compensatie voor een vertraagde of geannuleerde vlucht ?
Heb eens opgezocht en volgens een Europese wetgeving heb je hier recht op, afhankelijk van afstand en vertraging. In mijn geval, lijkt het zelfs dat ik dubbel compensatie ga hebben. Eerst werd een vlucht naar de States (met AA) enkele uren voor vertrek geannuleerd. Op Zaventem dan hele tijd aan de telefoon gehangen (hun balie was dicht) om andere vluchten te krijgen. Omwille van de andere vluchtmogelijkheid zou ik blijkbaar 50% van de normale compensatie (€600) krijgen. De nieuwe vlucht (met UA) bleek echter uiteindelijk ook 6 uur vertraging op te lopen, wat op zich blijkbaar ook weer recht geeft op €600. Alleen weet ik wel niet of beide te combineren zijn (al is het dus wel bij 2 verschillende maatschappijen).
Anyway, hoe pak ik dit best aan ? Bij geen van beide maatschappijen is mij daar iets over gezegd geweest (surprise), maar een collega wist gelukkig af van die wetgeving. Ook gelden de compensaties niet bij uitzonderlijke omstandigheden (bvb weer), al is er in beide gevallen ook totaal geen uitleg gegeven over de reden van annulatie/vertraging, maar ik kan me wel inbeelden dat luchtvaartmaatschappijen er wel alles aan gaan doen om aan die vergoeding te ontsnappen.
Compensaties vertraging/annulatie vluchten
-
- Moderator
- Berichten: 2643
- Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 223 keer
Helas veel ervaring hier, maar zowat elke keer de compensatie ontvangen.
Je kan dat makkelijk zelf afhandelen (maar hebt wel geduld nodig...) ipv via de dure claimbureau's.
Stuur je mailadres even per PM, dan stuur ik je alle info.
Je hebt - indien het niet omwille van weersomstandigheden is - idd recht op 2x 600 euro.
Je kan dat makkelijk zelf afhandelen (maar hebt wel geduld nodig...) ipv via de dure claimbureau's.
Stuur je mailadres even per PM, dan stuur ik je alle info.
Je hebt - indien het niet omwille van weersomstandigheden is - idd recht op 2x 600 euro.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Hier goede ervaring met https://www.vlucht-vertraagd.be/ ... al heeft de procedure wel een jaar aangesleept (tot het punt dat ik er zelfs al niet meer in geloofde).
Uiteindelijk m'n compensatie ontvangen (met een kleine commissie voor hun).
Uiteindelijk m'n compensatie ontvangen (met een kleine commissie voor hun).
- Ken
- Elite Poster
- Berichten: 4373
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Hangt af van het aantal kilometers van de vlucht, en per vlucht/ticket kan je dus compensatie aanvragen.
Onlangs zo 400€ teruggekregen waardoor m'n reisje dus 'gratis' was
Onlangs zo 400€ teruggekregen waardoor m'n reisje dus 'gratis' was

-
- Elite Poster
- Berichten: 6557
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Hier nog eens op terugkomen. Dit was een beetje aan de kant geraakt en nu recent nog maar bekeken. Die claim agencies lijken dus totaal niet nodig te zijn, en verdienen wel heel gemakkelijk geld met hun commissies.r2504 schreef:Hier goede ervaring met https://www.vlucht-vertraagd.be/ ... al heeft de procedure wel een jaar aangesleept (tot het punt dat ik er zelfs al niet meer in geloofde).
Uiteindelijk m'n compensatie ontvangen (met een kleine commissie voor hun).
Ik heb voor mijn vluchten gewoon United en American Airlines gecontacteerd via hun online contact formulieren. Daarbij gewoon de vluchtgegevens en tijdstippen vermeld en gewezen op EU Regulation 261/2004. Bij beide heb ik binnen de 24u bevestiging gekregen dat ik inderdaad recht heb op de compensatie en werd eventueel nog wat extra informatie gevraagd zoals een bankrekeningnummer. In beide gevallen zou ik binnen de 6 weken de compensatie moeten krijgen (een collega heeft de zijne al ontvangen van United).
Misschien hangt het nog af van de vluchtmaatschappij, maar ik had nooit verwacht dat het proces zo simpel en snel ging verlopen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dan heb je veel geluk gehad... dat van mij was via een Turkse maatschappij (naam ontgaat me even) en die bleven weigeren, vandaar dat het ook een jaar aansleepte en dat de claim maatschappij uiteindelijk ook gerechtelijke stappen heeft moeten zetten (wat je in theorie allemaal zelf kan).Tomby schreef:Misschien hangt het nog af van de vluchtmaatschappij, maar ik had nooit verwacht dat het proces zo simpel en snel ging verlopen.