Compensaties vertraging/annulatie vluchten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Heeft iemand ervaring met het verkrijgen van een compensatie voor een vertraagde of geannuleerde vlucht ?

Heb eens opgezocht en volgens een Europese wetgeving heb je hier recht op, afhankelijk van afstand en vertraging. In mijn geval, lijkt het zelfs dat ik dubbel compensatie ga hebben. Eerst werd een vlucht naar de States (met AA) enkele uren voor vertrek geannuleerd. Op Zaventem dan hele tijd aan de telefoon gehangen (hun balie was dicht) om andere vluchten te krijgen. Omwille van de andere vluchtmogelijkheid zou ik blijkbaar 50% van de normale compensatie (€600) krijgen. De nieuwe vlucht (met UA) bleek echter uiteindelijk ook 6 uur vertraging op te lopen, wat op zich blijkbaar ook weer recht geeft op €600. Alleen weet ik wel niet of beide te combineren zijn (al is het dus wel bij 2 verschillende maatschappijen).

Anyway, hoe pak ik dit best aan ? Bij geen van beide maatschappijen is mij daar iets over gezegd geweest (surprise), maar een collega wist gelukkig af van die wetgeving. Ook gelden de compensaties niet bij uitzonderlijke omstandigheden (bvb weer), al is er in beide gevallen ook totaal geen uitleg gegeven over de reden van annulatie/vertraging, maar ik kan me wel inbeelden dat luchtvaartmaatschappijen er wel alles aan gaan doen om aan die vergoeding te ontsnappen.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Helas veel ervaring hier, maar zowat elke keer de compensatie ontvangen.
Je kan dat makkelijk zelf afhandelen (maar hebt wel geduld nodig...) ipv via de dure claimbureau's.
Stuur je mailadres even per PM, dan stuur ik je alle info.

Je hebt - indien het niet omwille van weersomstandigheden is - idd recht op 2x 600 euro.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Hier goede ervaring met https://www.vlucht-vertraagd.be/ ... al heeft de procedure wel een jaar aangesleept (tot het punt dat ik er zelfs al niet meer in geloofde).

Uiteindelijk m'n compensatie ontvangen (met een kleine commissie voor hun).
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Hangt af van het aantal kilometers van de vlucht, en per vlucht/ticket kan je dus compensatie aanvragen.

Onlangs zo 400€ teruggekregen waardoor m'n reisje dus 'gratis' was :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

r2504 schreef:Hier goede ervaring met https://www.vlucht-vertraagd.be/ ... al heeft de procedure wel een jaar aangesleept (tot het punt dat ik er zelfs al niet meer in geloofde).
Uiteindelijk m'n compensatie ontvangen (met een kleine commissie voor hun).
Hier nog eens op terugkomen. Dit was een beetje aan de kant geraakt en nu recent nog maar bekeken. Die claim agencies lijken dus totaal niet nodig te zijn, en verdienen wel heel gemakkelijk geld met hun commissies.

Ik heb voor mijn vluchten gewoon United en American Airlines gecontacteerd via hun online contact formulieren. Daarbij gewoon de vluchtgegevens en tijdstippen vermeld en gewezen op EU Regulation 261/2004. Bij beide heb ik binnen de 24u bevestiging gekregen dat ik inderdaad recht heb op de compensatie en werd eventueel nog wat extra informatie gevraagd zoals een bankrekeningnummer. In beide gevallen zou ik binnen de 6 weken de compensatie moeten krijgen (een collega heeft de zijne al ontvangen van United).
Misschien hangt het nog af van de vluchtmaatschappij, maar ik had nooit verwacht dat het proces zo simpel en snel ging verlopen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat het er idd wat van afhangt.
Iirc is Ryanair een koppige weigeraar, of het moest veranderd zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:Misschien hangt het nog af van de vluchtmaatschappij, maar ik had nooit verwacht dat het proces zo simpel en snel ging verlopen.
Dan heb je veel geluk gehad... dat van mij was via een Turkse maatschappij (naam ontgaat me even) en die bleven weigeren, vandaar dat het ook een jaar aansleepte en dat de claim maatschappij uiteindelijk ook gerechtelijke stappen heeft moeten zetten (wat je in theorie allemaal zelf kan).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”