Electrische wagen met 200pk en 500km bereik voor een prikje

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Een grote installateur van zonnepanelen vertelde me dat de nieuwe Opel electrische wagen slechts 26k zou kosten. Deze man heeft ook een hotel met laadpalen en rijd zelf full electrisch, dus is goed op de hoogte van de markt.

Afbeelding

Het coole is dat ik daarmee mijn plannen voor een GT86 aan de kant zet als 2e wagen. Deze opel heeft 200pk en spurt naar 100 in 8 seconden, vergelijkbaar met de GT86, maar dan met het volume van een monovolume. Het bochtenwerk zal wel geen GT86 zijn, maar voor rechtdoor zal ie wel vooruit gaan.

Ik rij momenteel met een volvo v50 drive-e diesel van 110pk, en die bak is afgeschreven. 240.000 op de teller. Ik zou hem misschien houden voor lange trips, en alle korte afstanden met een nieuwe Opel doen, totdat ik meer inzicht heb waar je kan opladen op de baan. Van zodra er grote kosten aan de volvo komen gata ie dan buiten. Momenteel is de airco pomp kapot gegaan, en vorige malaise was de EGR klep die om zeep was. Alle andere klassiekers die stuk gaan zijn al vervangen, en dit viel nog mee.

http://www.digitaltrends.com/cars/2017- ... rformance/

Voordelen:

- veel goedkoper in energieverbruik
- gratis in ikea opladen
- quasi gratis opladen bij bio planet en CRU
- onderhoud: ik denk dat enkel banden en remmen slijten bij een electrische auto, geen gedoe meer met duur onderhoud
- fiscaal zeer interessant, geen inschrijvingstaks, geen wegentaks?
- grote aftrekbaarheid als eenmanszaak, als vennootschap zelfs 120%
- er kan veel in
- Duits merk

Nadelen:

- max 150kmu, misschien wel te hacken zodat ie meer kan, is uiteindelijk maar software
- waar vind ik voor lange trips laadpalen??
- geen auto om mee op skivakantie te gaan
- wat met de batterij na x aantal jaar? hoeveel laadbeurten gaat zo'n batterij mee? elke batterij slijt en behoudt minder zijn capaciteit met ouderdom
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 03 okt 2016, 15:05, in totaal 3 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik denk eerlijk gezegd dat je het allemaal een beetje te rooskleurig ziet ;-)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat je het allemaal een beetje te rooskleurig ziet ;-)
Waarom denk je dat? Range is zelfs nu 500km:

http://www.autoblog.nl/nieuws/na-donder ... rijs-91600
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

Ik rijd nu bijna een 3j elektrisch. (laatste jaar de vrouw, omdat ik nu een firmawagen heb)

Onderhoud is idd zoals je zegt, misschien ook nog airco kuisen/airco filters. Maar dat is het denk ik.
Ook een voordeel is de aandrijving. Daar kan geen enkele diesel/benzinemotor/automaat tegenop qua soeplesse. Eén lange versnelling met quasi onmiddellijk alle koppel. En dat geruisloos.
Inschrijvingstaks was 0€, jaarlijks is het het minimum (weet het bedrag zo van buiten niet meer).

Edit: het is zelfs al iets meer dan 3j, Wagen is een Renault Fluence ZE.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 70 keer

0-100 in 8 seconden?

Das best nog lang voor een elektrische wagen met 200 pk.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Enige waar ik schrik voor heb is dat de batterij na x aantal jaar veel minder gaat worden. Welke afschrijving moet je op de batterij rekenen?
Bij de ampera-e zitten deze nu onderaan voor een extra laag zwaartepunt. Dat is 400 kilo die in de bodemplaat zit, dus wegligging zal wel ferm zijn.
0-100 in 8 seconden?

Das best nog lang voor een elektrische wagen met 200 pk.
Het is iets meer dan 7 .... en het is een monovolume, dus die cijfers vind ik voor zo'n hoge bak niet mis. Moest je zoiets in een sportwagen steken zou het vermoedelijk veel minder zijn door de lagere luchtweerstand.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Die beperking van taksen enzo, dat duurt maar zo lang tot "de massa" overstapt naar elektrische auto's.
Dan zal het rap gedaan zijn :).

Nog een nadeel: waar en hoe ga je thuis laden?
> Rijwoning (parkeren op straat)? Appartement?
> Wat voor aansluiting moet je hebben thuis? Niet iedereen heeft 3F40A :)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 324 keer
Bedankt: 728 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Een auto aan €26.000 een prikje noemen.
't Is maar hoe je het bekijkt... :roll:

Onze (Duitse) 7-zitter was €8.500 goedkoper.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Die beperking van taksen enzo, dat duurt maar zo lang tot "de massa" overstapt naar elektrische auto's.
Dan zal het rap gedaan zijn :).

Nog een nadeel: waar en hoe ga je thuis laden?
> Rijwoning (parkeren op straat)? Appartement?
> Wat voor aansluiting moet je hebben thuis? Niet iedereen heeft 3F40A :)
Inderdaad, de overheid zal eerst iedereen lokken, en als iedereen het heeft zullen ze het uitmelken.
Heb een oprit met garage, dus een laadpaal bijzetten is kwestie van naar de electriciën bellen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

cadsite schreef:Een auto aan €26.000 een prikje noemen.
't Is maar hoe je het bekijkt... :roll:

Onze (Duitse) 7-zitter was €8.500 goedkoper.
Ik was net hetzelfde aant denken :-)
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

€26.000 een prikje, jawadde...
ub4b schreef:[...]Het bochtenwerk zal wel geen GT86 zijn, maar voor rechtdoor zal ie wel vooruit gaan.[...]
Oei, wat heb je daaraan "snel rechtdoor", het rijplezier zit 'm toch net in de bochten :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Als er nog eens sponsoring nodig is, ik weet aan welke bel te trekken. :banana:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:€26.000 een prikje, jawadde...
ub4b schreef:[...]Het bochtenwerk zal wel geen GT86 zijn, maar voor rechtdoor zal ie wel vooruit gaan.[...]
Oei, wat heb je daaraan "snel rechtdoor", het rijplezier zit 'm toch net in de bochten :)
Mijn C-MAX 110pk diesel kostte destijds 24.000 cataloog. Als de ampera-e inderdaad 26.000 gaat kosten dan is dat een prikje.

Ivm acceleratie:

http://www.carscoops.com/2016/09/opel-a ... range.html
Opel's EV uses an electric motor, which is good for 204 horsepower and 360 Nm (266 lb-ft) of torque. It can cover the 0 to 50 km/h (31 mph) sprint in just 3.2 seconds, while from 80 to 120 km/h (50-75 mph) it needs another 4.5 seconds. Give it enough space and it will eventually top out at 150 km/h (93 mph).
Dus in 7.7 naar 120 is niet mis .... naar 100 zal rond de 7 zitten.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik lees dat toch nergens hoor.. hij gaat in 3 en een klets naar 50 en de "herneming" van 80 naar 120 gaat in 4.5 sec
't is dus niet simpel optellen, het zijn 2 compleet verschillende tests.
Soit, veel zal het niet schillen.... maar idd, als er geen verborgen kosten zijn + vlot leverbaar + geen absurde opties, dan is dat een heel nette prijs voor een bat.mobiel. :-)
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

Veel merken geven ook een vervangwagen om 2-3 weken per jaar mee op vakantie te gaan.

Wij rijden nu ook al anderhalf jaar elektrisch en nog steeds geen spijt van. Geen enkel van de nadelen die jij opnoemde zijn bij ons van toepassing aangezien we met een Model S van Tesla rijden.

Wij wonen in Antwerpen centrum en hebben geen oprit, onze laadpaal staat in de voortuin en er wordt door de buren zelfs rekening gehouden zodat "onze" plaats voor de deur zelf +-5 van de 7 avonden/nachten vrij is. Dit is voldoende voor ons, elektrische aansluiting heb ik tot op heden nog niet laten verzwaren, 3F220V-25A, door te load balancen heb ik hier tot op heden geen problemen mee gehad.
ozfunghi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 10 keer

ub4b schreef:
selder schreef:€26.000 een prikje, jawadde...
Mijn C-MAX 110pk diesel kostte destijds 24.000 cataloog. Als de ampera-e inderdaad 26.000 gaat kosten dan is dat een prikje.

Ivm acceleratie:

http://www.carscoops.com/2016/09/opel-a ... range.html
Opel's EV uses an electric motor, which is good for 204 horsepower and 360 Nm (266 lb-ft) of torque. It can cover the 0 to 50 km/h (31 mph) sprint in just 3.2 seconds, while from 80 to 120 km/h (50-75 mph) it needs another 4.5 seconds. Give it enough space and it will eventually top out at 150 km/h (93 mph).
Dus in 7.7 naar 120 is niet mis .... naar 100 zal rond de 7 zitten.
Dus van 50 naar 80 doet hij in 0,0?
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

ub4b schreef:Mijn C-MAX 110pk diesel kostte destijds 24.000 cataloog. Als de ampera-e inderdaad 26.000 gaat kosten dan is dat een prikje.
Vergelijk eens met een benzine. Er is geen enkele reden om met diesel te vergelijken.
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Geeft bijvoorbeeld Tesla een vervangwagen om op reis te gaan ? Nee toch ? Ik zou ook begod niet weten welke ze zouden geven...
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Ja, alles wat er in dat artikel staat wordt hier nogal bij elkaar opgeteld en met een laagje vrije interpretatie overgoten :)

Anyway, nog maar eens, een miljoen oude Belgische franken dat is verre van een prikje. (rekent er iemand voor auto's en huizen ook nog in franken? :-) )
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

vervangwagen: een tweede tesla halfweg geleverd...

Dat zou dan in belgische franken 500.000 zijn, vermits sinds we die niet meer uitgeven alle prijzen ongeveer verdubbeld zijn.
J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 03 okt 2016, 16:47, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

yep, ikke (38jaar). :oops:
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

BertG3 schreef:Geeft bijvoorbeeld Tesla een vervangwagen om op reis te gaan ? Nee toch ? Ik zou ook begod niet weten welke ze zouden geven...
Bij Tesla heb je het Supercharger netwerk, waarmee je heel door heel europa kan rijden. Bij de superchargers kan je 6x sneller laden dan bij een normaal 22kW laadpunt.

https://www.tesla.com/nl_BE/supercharger

Je hebt daardoor de 'vervangwagen' niet nodig.
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Misschien eens een (kleine) review van een UB'er over een Tesla, is nog een andere kijk op een wagen. Ik persoonlijk vind zo'n Tesla machtig (maar ben geen eigenaar hoor) ;-)

Hoe bevalt het om daar nu al die tijd mee te rijden ? Heb je al nadelen ondervonden ? Hoe is het qua interieur (zetels, afwerking) ?

Klopt het dat je overal 'gratis' 4G-verbinding hebt ? Via welke provider gaat dit ? Heb jij ook een 'gratis' Spotify abo in je wagen ?

Sorry dat ik je wat overval maar ik ben nogal nieuwsgierig naar die Tesla's :angel:
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Kost een Tesla model 3 ook niet rond de 30.000 euro?
edit: 35.000 dollar = +- 32.000 euro. Lijkt mij een betere koop aangezien die toch wel in de buurt gaat komen van zelfstandig rijden.

Range is wel maar 325 in plaats van 500 km, maar je hij is wel sneller ;)
En hij heeft natuurlijk 5 sterren op veiligheid net zoals alle andere Tesla modellen.

Ps: is het 25.000 voor of na alle belastingsvoordelen die er zijn?
edit: blijkbaar geen belastingsvermindering meer voor personenwagens?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Een elektrische mono-volume vs een GT86... :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Voor iemand met een eigen zaak is een elektrische auto interessant. Die kan je voor 125% (of 150%???) inbrengen in de zaak. Tel uit je winst.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Ik betwijfel dat die wagen 'enkel' 26.000 euro gaat kosten. Ik schat eerder richting 35 à 40.000 euro, zeker als je naar zijn Amerikaanse evenknie kijkt. Misschien wel mogelijk is dat dat het bedrag bij aankoop is waarbovenop een maandelijkse batterijhuurprijs moet geteld worden (hopelijk niet, want dat vind ik een rot verkoopsmodel).
Ook de range is met een korrel zout te nemen, die is volgens de NEDC, een onrealistische cyclus. Beter is te kijken naar de Amerikaanse cyclus waar hij 383km scoort, nog steeds zeer goed, maar toch al een ander cijfer dan die 500km.

Desalniettemin kan ik iedereen elektrisch rijden aanbevelen (zoals anderen hierboven). Alles bij elkaar heb ik toch al meer dan 8 jaar ervaring met elektrische en hybride voertuigen en ben ik zeer overtuigd van de technologie. Helaas is een puur elektrisch of plug-in elektrisch voertuig niet goedkoop en haal je er als particulier denk ik niet snel financiële winst uit. Met plezier zou ik een kleine EV kopen voor mijn vrouw haar (en mijn) korte pendeltrips, maar de laatste keer dat ik keek bleef het te duur ondanks de premies en andere :-(
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Ik vind €26.000 toch ook nog altijd veel te duur voor een auto die grotendeels enkel gebruikt kan worden voor woon-werk verkeer en lokale verplaatsingen. Eens naar het buitenland rijden is niet evident als er onderweg of op je eindbestemming geen laadpalen zijn. Of je moet je route al zo plannen dat je onderweg een laadpaal tegenkomt, en dan mag die al niet in gebruik zijn. Heeft er iemand daar ervaring mee? Stel je wil eens een weekendje Amsterdam doen met de elektrische wagen, hoe pak je dat aan? Neem heen en terug 400km wat net buiten de actieradius van huidige modellen is.

Laat die prijs nog maar wat zakken en dan we kunnen beginnen spreken. Ik zou een elektrisch voertuig ook fijn vinden, maar dan moet de prijs toch eerst nog fors naar beneden en moeten er nog serieus wat laadpalen uit de grond schieten.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

van huidige gebruikers van elektrische wagens is ondertussen duidelijk dat ze voor stadritten 150W/km en voor snelweg 250W/km nodig hebben.
Dus reken maar uit aan de hand van de groote van het batterijpack en uw gebruikte wegen hoe ver je geraakt en wat het kan kosten.
Er zijn voldoende sites te vinden waarbij men met ofwel een tesla ofwel een zoe op reis trekken van NL naar CH of FR en ze niet altijd een snellader à la Tesla hebben maar wel verder kunnen, niet in 1 ruk.
Voor wie naar NL wil kan je ook een kijken naar olino.org voor een test
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 598 keer
Bedankt: 727 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben voorstander van properdere wagens MAAR ik zie het niet zo snel gebeuren. Ten eerste zijn er serieuze obstakels om dit op grote schaal realiteit te laten worden. De prijs is nog altijd hoog, ook voor dit model, eigenlijk een kleine stadswagen met serieuze beperkingen. De beloftes van bereik zou ik ook naar beneden bijstellen want we kennen de sjoemeltalenten van de wagenbouwers ondertussen wel. Bovendien is er een slijtage aan de batterij, nog altijd het grootste nadeel van een elektrische wagen. Hoe lang moet hij opladen en waar ga je dat overal kunnen? Ook dit is een probleem eens er meer mensen elektrisch gaan rijden. Een nieuwe vorm van verkeersagressie is geboren :)

Het tweede probleem is nog ernstiger. Waar gaan we al die stroom halen mocht iedereen zo'n wagen bezitten? Dat probleem wordt ook nog versterkt door het feit dat de grote meerderheid tegen 18 à 19u thuis komt en zijn wagen uiteraard wil volladen, ook nog wil beginnen koken, wat TV-kijken en nadien misschien nog even genieten van de sauna, excuus wellnessruimte. De vraag naar stroom zal dus serieus toenemen en onze kerncentrales vallen vaker uit dan een elektrische wagen en zijn eigenlijk op de draad versleten. De wil om er bij te bouwen bestaat enkel bij mensen met aandelen Electrabel of mensen zonder kinderen.

Uiteraard zal de overheid de mindere inkomsten uit taksen op fossiele brandstoffen moeten recupereren en hoe gaan ze dat doen? Uiteraard door de kosten voor de nu als goedkoop voorgestelde wagens te belasten. Elektriciteit zal dus veel duurder worden want die nieuwe netwerken moeten betaald worden en men betaalt dan voor elektrische wagens ook als je je computer, wasmachine of frigo gebruikt. Goedkoper? Ik denk het niet.

Dan komt daarbij de vaststelling dat er al teveel wagens zijn. De luchtvervuiling is niet meer te harden en we stoken de hele planeet op. Mochten we dan ook nog vooruit geraken maar meestal staan we gewoon stil in de doemp van onze voorganger. Mocht elektrisch rijden, zelfs maar tijdelijk, autorijden echt goedkoper maken is dat gewoon een ramp en staan we erg snel totaal stil.

Om al deze redenen ben ik als optimist toch pessimistisch over deze "wonderoplossing". Dan zie ik veel meer in nieuwe systemen van vervoer waarbij men kiest voor goedkoop gedeeld vervoer (niet noodzakelijk de lijn toestanden) of pay as you ride alternatieven aangevuld met wat ubervarianten. Uiteindelijk gebruiken we onze wagen maar een zeer kleine fractie van de tijd. Wie dat meer doet of voor zijn werk heeft al vaak een bedrijfswagen. De anderen betalen gewoon een bom geld voor een wagen die in je garage staat te roesten of te ontwaarden. Heb je een wagen nodig, bestel er eentje. Je kan kiezen voor zelf rijden (autodelen) of je laten rijden (uber). Misschien kan op termijn zelfs zonder chauffeur gereden worden als de testen wat opschieten. Zonder chauffeurs zou ook nog eens de veiligheid verhogen want met connected cars en het uitschakelen van roekeloos gedrag kan je veel ongevallen vermijden. Zo wordt vervoer misschien terug leuk en lees je gewoon een boek onderweg of heb je een leuke ontmoeting met een ritgenote, voor velen is het immers op de achterbank begonnen nietwaar ;)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef:Ik ben voorstander van properdere wagens MAAR ik zie het niet zo snel gebeuren.
Ik ook, de vraag is alleen of een elektrische wagen als 'proper' mag bestempeld worden.

De uitstoot van CO2 is wat lager
http://www.yera.be/wp-content/uploads/2 ... O2_uit.pdf
maar het maken van batterijen is niet zo proper en fijn stof maakt die ongeveer evenveel als een conventionele wagen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Dizzy schreef:Het tweede probleem is nog ernstiger. Waar gaan we al die stroom halen mocht iedereen zo'n wagen bezitten? Dat probleem wordt ook nog versterkt door het feit dat de grote meerderheid tegen 18 à 19u thuis komt en zijn wagen uiteraard wil volladen, ook nog wil beginnen koken, wat TV-kijken en nadien misschien nog even genieten van de sauna, excuus wellnessruimte. De vraag naar stroom zal dus serieus toenemen en onze kerncentrales vallen vaker uit dan een elektrische wagen en zijn eigenlijk op de draad versleten. De wil om er bij te bouwen bestaat enkel bij mensen met aandelen Electrabel of mensen zonder kinderen.
Beetje serieus blijven en de boel niet in het belachelijke trekken. Niet iedereen gaat ooit een elektrische auto bezitten, verre van zelfs. En je elektrische auto voltanken: nooit bij stil gestaan dat er ook nog zoiets bestaat als nachttarief? Stroom aan de helft van de prijs. Wat maakt het voor een bezitter van een E-auto uit of hij die auto oplaadt om 6 uur 's avonds of vanaf 21 of 22 uur (al naargelang de netbeheerder)? Enne diegenen met een wellness/sauna/zwembad/... persoonlijk ken ik zo niemand. Ook hier weer de spreekwoordelijke druppel op de hete plaat.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik ben er niet helemaal in thuis maar hoe milieuvriendelijk is het 'maken' van een liter benzine ? reken je dat er ook bij als je aan een conventionele auto denkt ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 598 keer
Bedankt: 727 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Men blijft anders wel aardig verder palaveren over deze wagens van de toekomst. Vermits alle merken ermee bezig zijn denk ik dat het wel degelijk dit is waar men op mikt op kortere termijn tot de andere modellen van vervoer klaar zijn.

Nachttarief is bij vele elektriekboerkes al afgeschaft of zogezegd gelijkgesteld met dagtarief. Ook als mene prijzen/taksen erg verhoogd, wat is dan goedkoop nachttarief? Ik lees dat Antwerpen mogelijk al 100 EUR kan bijbetalen gewoon als men de tarieven gelijk trekt en er zijn nog een pak onbetaalde rekeningen voor onze groene windeilanden waarvan men al aan een 5e gaat beginnen. Wie gaat dat betalen? De gebruiker denk ik dan in al mijn naïviteit.

Er zijn meer en meer stroompannes en als een voldoende grote hoeveelheid mensen tegelijk stroom gaat afnemen dan is dat vragen om miserie. Dat de sauna overdreven is kan ik tegenspreken, in deze wijk staan er zo'n toestel in 3 van 18 huizen, en door de mond op mondreclame zijn er dat volgend jaar weer enkele meer. Zo uitzonderlijk is dat dus niet. Het kan trouwens ook gaan om een Jacuzzi of een zonnebank voor zij die van de kleur oranje houden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Joe de Mannen schreef:Ik ben er niet helemaal in thuis maar hoe milieuvriendelijk is het 'maken' van een liter benzine ? reken je dat er ook bij als je aan een conventionele auto denkt ?

J.
Geen idee.
Ik vind gewoon dat de discussie correct en van start tot einde moet gevoerd worden. Nu wordt er te snel dingen niet vermeld door beide kampen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Jack Daniels schreef:Beetje serieus blijven en de boel niet in het belachelijke trekken. Niet iedereen gaat ooit een elektrische auto bezitten, verre van zelfs. En je elektrische auto voltanken: nooit bij stil gestaan dat er ook nog zoiets bestaat als nachttarief? Stroom aan de helft van de prijs. Wat maakt het voor een bezitter van een E-auto uit of hij die auto oplaadt om 6 uur 's avonds of vanaf 21 of 22 uur (al naargelang de netbeheerder)? Enne diegenen met een wellness/sauna/zwembad/... persoonlijk ken ik zo niemand. Ook hier weer de spreekwoordelijke druppel op de hete plaat.
Zelfs als je serieus blijft en zelfs als je al rekening houdt met al uw suggesties, zullen er nog enkele centrales bijgebouwd moeten worden om de elektriciteit te maken die ons wagenpark nodig heeft.
Elektrische auto's kan ook iets worden dat je niet te kiezen hebt hé. Als morgen de verkeersbelasting op diesel plots €5000 per jaar is, denk ik dat het over-and-out is voor diesel. Als je denkt dat de overheid dat niet durft: bekijk de (Vlaamse) tarieven voor "BIV" voor EURO 0/1/2 diesels eens :).
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

heist_175 schreef:
bekijk de (Vlaamse) tarieven voor "BIV" voor EURO 0/1/2 diesels eens :).

Daartegenover staat wel dat de BIV voor de recentere wagens in Vlaanderen in ons voordeel is aangepast.
Een recente diesel / benzine met wat vermorgen > 163 pk inschrijven is peanuts ivm met een paar jaar geleden / Brussel of Wallonie.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Prijs is goed, maar heb je wel de 500KM bereik nodig? De meeste mensen staren zich daar blind op en kopen een auto om slechts 1x op vakantie te gaan per jaar. Zoals met een SUV rond rijden om je trailer te trekken tijdens de vakantie voor een weekje...

De afstand naar je werk en rondom je is vaak niet eens zo ver per dag, een electrische wagen stop je gewoon thuis elke dag in het stopcontact. Met deze Opel kan je uiteraard wel op vakantie gaan, je kan gebruik maken van het CHAdeMO netwerk: http://www.chademo.com/wp/eumap/ (250KM/ uur laden) Zodat je op 2 uur tijd terug aan max volgeladen zit en verder kan.

De Tesla zelf is de koning hierop, ik vindt de prijs 35 000 voor de (niet verkrijgbare) model 3 een betere deal als je toch een wagen koopt waarmee je op vakantie zou willen gaan. Je hebt het tesla SuperCharger netwerk welke tegen 600KM/uur zijn werk doet om op te laden en binnekort zelfs sneller wordt, dit zonder enige kWh prijs.

Hierboven wordt aangehaald dat electrisch rijden mogelijks niet zo goed is voor het milieu, echter de batterij is ook 100% recycleerbaar (bij tesla toch), fijn stof van je banden en remmen blijft er in zitten alleen zijn de remmen nagenoeg niet in gebruik. Zelfs al rij je op kool-power je wagen is nog steeds beter voor het milieu... Vooral het fijne dat de hoge kankerverwekkende concentratie in steden nu in het buitenland geproduceerd kan worden (invoer stroom in Belgie :P)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef: De Tesla zelf is de koning hierop, ik vindt de prijs 35 000 voor de (niet verkrijgbare) model 3 een betere deal als je toch een wagen koopt waarmee je op vakantie zou willen gaan. Je hebt het tesla SuperCharger netwerk welke tegen 600KM/uur zijn werk doet om op te laden en binnekort zelfs sneller wordt, dit zonder enige kWh prijs.
Model 3 is blijkbaar beduidend sneller dqn de opel: slechts 6 seconden naar 100, en optioneel zelfs 4 .....

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
enkel de range van zo'n 300km is beduidend minder
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

ub4b schreef: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3
enkel de range van zo'n 300km is beduidend minder
De superchargers van tesla liggen gemiddeld op nog grrn 150km uit elkaar. In Duitsland zelfs dichter dus daar kan je gewoon tegen 200 cruisen zonder een Euro aan brandstof te geven. :)

De huidige tesla model S kost je in je vennootschap na tax niet eens meer dan een audi A4 ...

Als particulier krijg buiten de 0 euro wegen belasting ook nog eens tot 5000 euro subsidies
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”