Fiets

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Vorig jaar heb ik ook eens een test gedaan om naar het werk te fietsen (42 km enkel).
Zonder voorbereiding, in het heengaan gemiddeld 21 km/h, maar het was wel afzien (ook een lang stuk langs een kanaal zonder wind tegen, scheelt veel ;-) ). In het terugkomen was het al veel minder.

De douches op het werk waren zeer welkom. ;-)

42km is ook te lang om met een gewone fiets te doen, dus ik wou eens kijken voor een speed pedelec, maar dan begint de miserie... nummerplaat nodig, verzekering, je mag dacht ik ook niet meer op fietspaden (brommer statuut), geen fietsvergoeding, ...
Terwijl je met een koersfiets na een beetje trainen en met de wind mee ook 40 km/h kan/mag rijden.
De fietspaden (ook dat langs het kanaal) die ik gebruikte waren zo goed als leeg (heel de weg 3 andere fietsers tegengekomen).

Enfin, ze ontmoedigen het dus weer langs alle kanten.

De reden dat ik het trouwens overwoog (en het speelt nog altijd wat in mijn achterhoofd) is omdat ik maar 3 dagen in de week die afstand zou moeten doen (4/5 + 1 dag thuiswerk).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Van thuis tot aan het werk: 17Km
Van Leuven station tot aan het werk: 5,3Km

Dan eens opgezocht wat een abonnement van de trein kost. Zou dat dan 2 maanden nodig hebben, NMBS geeft keuze tussen 1, 3 en 12 maanden. €75 voor 1 maand, €210 voor 3 maanden, is dat een mop ofzo? Maar de mop wordt nog beter: voor een hele fiets mee te nemen moet je dan nog extra betalen (vouwfietsen zijn gratis). Alles wordt wel wat lager met een werkgeversbijdrage, maar ik vermoed dat het een "of" verhaal is met m'n bedrijfswagen.

Haha België.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Selder : bedrijfswagen heb ik ook, fietsvergoeding ook, gaat erom met welk voertuig je het meeste komt, gewoon zorgen dat je meer km met de fiets doet dan met de auto, allez, zo is het hier geregeld
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 639 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

selder schreef:Alles wordt wel wat lager met een werkgeversbijdrage, maar ik vermoed dat het een "of" verhaal is met m'n bedrijfswagen.
Hangt er van af. Zoon heeft bedrijfswagen maar gaat "normaal" (zijnde buiten schoolvakanties als het kalm is op de baan) met de trein waarvan zijn treinabo 100% door werkgever betaald wordt. Nadeel, gezin mag met die auto rijden maar niet tijdens de werkuren :eek:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik twijfel soms ook of'k die 45km niet met electrische fiets zou kunnen doen, op een jaar is die terugbetaald met de fietsvergoeding alleen al.

Maar dan moet'k toch rekenen, ook met een snelle, dat't +/- 1u30 op de fiets zitten is enkel en dat weet'k niet of ik het ervoor over heb.
Met de auto is't 25min, plooifiets & trein is +/- 1u ...
Douchen kan op't werk, moet toch ne groene pyjama aantrekken dus naar kleren moet'k niet zien, en 'k mag beginnen tussen 6 & 9 dusja moet er ook niet met inzitten als't eens 10min langer duurt.

't Is maar dat die fietsen zoveel geld kosten, en ge dat ook ne keer geen maand kunt uitproberen...
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Een maand misschien niet, maar een kleine fietsenhandelaar die kan u met een fikse waarborg wel een paar dagen zo'n fiets als test meegeven?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 2 keer

17 km enkel. Ongetraind. Minstens een uur onderweg.
Douchen absoluut noodzakelijk.
Afhankelijk van uw algemene conditie geef ik u op een briefke dat je de eerste week niet volmaakt ...
Zeker niet als het weer wat tegenzit.
Moet je wat bagage meepakken (laptop of zo?)

Alleszins Veel succes :angel:

Wat moet je trouwens zoal doen om 60 dagen uw rijbewijs te verspelen? :cop:
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

duizend schreef:Wat moet je trouwens zoal doen om 60 dagen uw rijbewijs te verspelen? :cop:
Hier in de buurt niet zo veel denk ik >> Peter d'Hondt :roll:
Bye, Maurice
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

op 28/2/2014 in slaap gevallen om 03h 's nachts op de E40 door wat teveel alcohol en zo aan 160kmph achteraan tegen een oplegger die maar 70 reed gereden. Geen gewonden, geen doden, wel politie brandweer en ziekenwagen etc etc. Toen al 15 dagen onmiddellijke intrekking. Uitspraak van de rechtbank op 28/2/2015 (exact 1 jaar later) voor 75 dagen rijverbod. En dus nu zo maar eventjes 17 maanden na de uitspraak van de rechtbank een briefje van de wijkagent in m'n bus dat ik me binnen drie dagen moest gaan aanmelden. Heb hem gemailed en gebeld dat dat toch niet echt pastte en dat ik op 11 augustus zal langskomen. Ze moeten dat maar ergens verwerken in hun paperassen dat een normale mens dat niet meer op drie dagen geregeld krijgt na zo'n lange periode. Ze hebben 5 jaar om dat uit te voeren. En oh ja, omdat er teveel alcohol in het spel was moet ik alles terugbetalen aan de verzekering en leasing - dat staat hier al ergens beschreven in een andere thread :)

Anyway, haha "de eerste week niet volmaakt" we zullen zien :)

oh hier, omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden - ikzelf had niks, gordel aan en niet 1 schrammetje of pijn ergens. BMW is het beste merk ooit, HAH :)
2014-03-02 10.37.07.jpg
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef:17 km enkel. Ongetraind. Minstens een uur onderweg.
Douchen absoluut noodzakelijk.
Afhankelijk van uw algemene conditie geef ik u op een briefke dat je de eerste week niet volmaakt ...
Zeker niet als het weer wat tegenzit.
Kan je daar alleen in bijtreden. Kapellen-Zwijndrecht via de voetgangerstunnel 20km, gestart aan 1u20 en nu op 50 min als de wind goed meezit. Toch wel wat vertragingspunten, verkeerslichten, de tunnel, die trekken de gemiddelde snelheid aardig naar beneden. Merk dat het niet veel sneller kan eens ik op snelheid ben. Om die 40km/u te halen die sommigen zeggen zal ik ook is andere afstanden moeten afleggen, rijden op hartslag en dergelijke. Met enkel het woon-werk verkeer ga ik mijn spieren onvoldoende capaciteiten laten kweken om dat aan te kunnen. En de winst gaat dan minimaal zijn denk ik. Een 45km/u elektrisch fiets zou wat anders zijn : sneller op snelheid, veel hogere kruisnelheid, schat dat ik daar wel naar de 40min zou kunnen gaan, ongeacht het weer.

Ben er zelf mee gestart in de zomer, auto weggedaan, fiets gekocht en mijn eerste week was met de nachtshift. Goed weer, en stik kapot elke dag, maar toch volgehouden.

@selder : ben ook in slaap gevallen, te veel alcohol, maar ze hebben me enkel als geïntoxiceerd beschouwd, dus ook niets terug te betalen. Heb mijn les wel geleerd. Hier ook lang niks gehoord, kom terug van vakantie 1 september, lag een briefje van de lokale politie, gelieve voor de rechtbank te verschijnen de volgende dag 2 september, was thuis gekomen om dinsdag 1u 's nachts, dus vroeg op en de verzekering gecontacteerd voor de rechtsbijstand. Bleek dat de deurwaarder het adres in april niet gevonden had.... Wat betreft het rijverbod, ik heb dat kunnen afspreken, en heb dat een paar maand later gedaan.
Gewoon doortrappen selder, de eerste kilometers zijn het moeilijkst, eens ge voorbij het point-of-no-return zijt kunt ge toch niet anders :D
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

@Selder Je komt er goed van af. Zowel juridisch als lichamelijk.
Bye, Maurice
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

En dan zeggen dat de bus voor marginalen is *kuch kuch* :roll:
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

bollewolle schreef:En dan zeggen dat de bus voor marginalen is *kuch kuch* :roll:
+1
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Tsjonge jonge, ik denk dat het meer zegt over jullie dan over mij als ge u aangesproken voelt :)
Anyway, voor dat het helemaal ontspoort: de bus is helemaal niet voor marginalen, nu goed, jeetje mina :)

Route al eens uitgestippeld via Google Maps. 't is een combinatie tussen de route die Google voorstelt "te voet" en "per fiets", ik ken de buurt hier wel goed, en voor zover ik kan inschatten zitten er geen "showstoppers" bij, geen enkel rood licht voor zover ik kan zien...
Capture.PNG
Capture.PNG (5.92 KiB) 1489 keer bekeken
Dat is van thuis naar het werk, zit een goeie "vals plat" berg in het begin, maar dat wil zeggen dat er een bergaf is als ik dan 's avonds naar huis rij.
Maar dat is dus allemaal om heel het traject met de fiets te doen.

Andere mogelijkheid is de fiets te stallen aan het station van Leuven, en het traject Tienen Leuven met de trein te doen.
Heeft er iemand ervaring met zijn fiets te stallen aan Leuven station? Ik ken er niks van, maar mij lijkt dat dat iets is wat je moet vermijden, zelfs al is je fiets goed vastgemaakt op een eventuele bewaakte fietsenstalling denk ik dat dat toch niet helemaal veilig is, niet?
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 68 keer

Ik heb mijn fiets maanden elke dag aan het station van Leuven gezet en nooit problemen. Wel goed slot gebruiken natuurlijk.

Je kan ook combineren he, met mooi weer/weinig wind met de fiets gaan en anders met de trein.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef: door wat teveel alcohol
Sorry, maar geen excuses voor... moesten je rijbewijs meteen voor een jaar afnemen.

Dat je jezelf wil dood rijden is één ding, maar er rijden nog mensen op de weg.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Ja baas.

Iedereen mag er zoveel over palaveren en mening hebben, het kan aan m'n aars oxcideren - ge hebt er geen idee van hoe boos ik op m'n eigen daarvoor geweest ben. Gevolg is dat ik nu zo goed als niet meer drink - en al zeker een nultolerantie als ik zelf ergens met de auto ben.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Als je daaruit uw lessen hebt getrokken en voor uw eigen een nultolerantie inroept, hoop ik alvast dat er vele uw voorbeeld volgen. Je hebt indertijd een fout gemaakt, je draagt de gevolgen er van en je leert eruit. Er zijn er veel die er niet uit leren. Bij recidivisten mogen ze gewoon gelijk rijbewijs afpakken en de straffen ferm verhogen. Ieder geval veel succes met de dagelijkse fietstochten ;)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Twitter: DirkRonsmans
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

selder schreef:Tsjonge jonge, ik denk dat het meer zegt over jullie dan over mij als ge u aangesproken voelt :)
Anyway, voor dat het helemaal ontspoort: de bus is helemaal niet voor marginalen, nu goed, jeetje mina :)

Route al eens uitgestippeld via Google Maps. 't is een combinatie tussen de route die Google voorstelt "te voet" en "per fiets", ik ken de buurt hier wel goed, en voor zover ik kan inschatten zitten er geen "showstoppers" bij, geen enkel rood licht voor zover ik kan zien...

Capture.PNG

Dat is van thuis naar het werk, zit een goeie "vals plat" berg in het begin, maar dat wil zeggen dat er een bergaf is als ik dan 's avonds naar huis rij.
Maar dat is dus allemaal om heel het traject met de fiets te doen.

Andere mogelijkheid is de fiets te stallen aan het station van Leuven, en het traject Tienen Leuven met de trein te doen.
Heeft er iemand ervaring met zijn fiets te stallen aan Leuven station? Ik ken er niks van, maar mij lijkt dat dat iets is wat je moet vermijden, zelfs al is je fiets goed vastgemaakt op een eventuele bewaakte fietsenstalling denk ik dat dat toch niet helemaal veilig is, niet?
Pas op als je denkt het traject Tienen - Leuven te doen helemaal via de leuvenselaan/steenweg. Hoewel het niet het zwaarste traject is (het vals plat valt al bij al nog mee want is redelijk kort) de autos die er over rijden smorgends en savonds nemen het fietspad al eens standaard als deel van de weg en zien er niet naar om je net niet van de weg te maaien (en dan nog lastig te zijn op de fietser die op het fietspad rijd).

Ze zijn wel bezig aan een uitbreiding van de "fietssnelweg" tussen Tienen en Leuven maar dat duurt nog wel even en zal denk ik niet meer van toepassing zijn voor jou :)
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

dubbel gevoel door die enkele berichten hier "dat het niet zo gemakkelijk gaat zijn", aan de eene kant hebben ze misschien gelijk, aan de andere kant kan ik in het geval dat het allemaal wel meevalt niet wachten om op het einde van de eerste week hier te posten "eat that s****!"

Oh, misschien nog ergens een Apple Watch zoeken om goeie statistieken te krijgen, wat een geweldige reden :-)

Oh en "ps": misschien laat mijn geheugen me in de steek voor de periode voor het accident , maar dat was 29 maanden geleden de eerste (en dus ook laatste) keer dat ik met teveel promille rondgereden heb.
Zorba
Elite Poster
Elite Poster

Installeer dan gewoon Strava oid op je smartphone...
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Twitter: DirkRonsmans
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

selder schreef:dubbel gevoel door die enkele berichten hier "dat het niet zo gemakkelijk gaat zijn", aan de eene kant hebben ze misschien gelijk, aan de andere kant kan ik in het geval dat het allemaal wel meevalt niet wachten om op het einde van de eerste week hier te posten "eat that s****!"

Oh, misschien nog ergens een Apple Watch zoeken om goeie statistieken te krijgen, wat een geweldige reden :-)

Oh en "ps": misschien laat mijn geheugen me in de steek voor de periode voor het accident , maar dat was 19 maanden geleden de eerste (en dus ook laatste) keer dat ik met teveel promille rondgereden heb.
De toekomst zal het uitwijzen gok ik :)
Onderschat gewoon niet dat 2x per dag een ritje van 20km doen in god weet welke weersomstandigheden wel eens serieus kan tegenvallen ;)
Naar het werk is meestal geen probleem maar na een lange werkdag nog moeten terugrijden kan al snel eens teveel worden. (en al zeker met het leuke belgische weer..)

Misschien ook tegen je principes maar geen mogelijkheid tot carpool met een collega uit de buurt/op de weg?
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster

@selder : gewoon doorbijten, gaat zeker lukken, zelf rij ik nu nog 3/5 met de fiets, voorlopig in dagfunctie maar wel vroeg beginnen, de voetgangerstunnel liften zijn kapot en de roltrappen starten pas om 6u ' smorgens, iets te vroeg en ik kan naar boven klimmen. Eens ik terug in shift sta, ga ik enkel nog in de week met de fiets, in het weekend al iets teveel zever gehad met dronkaards en roodrijders (vooral 's morgens zeer vroeg)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef:dubbel gevoel door die enkele berichten hier "dat het niet zo gemakkelijk gaat zijn", aan de eene kant hebben ze misschien gelijk, aan de andere kant kan ik in het geval dat het allemaal wel meevalt niet wachten om op het einde van de eerste week hier te posten "eat that s****!"
Wat is je algemene conditie, welke sport doe je, hoe dikwijls ?
Daarvan en ook van de weersomstandigheden zal het grotendeels afhangen "of het wel meevalt"

Anderzijds, je MOET wel dus dan kan je gewoonlijk iets meer.

Reken de eerste dag maar op 1 tot 1,5 uur afhankelijk van de "meeval"
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 725 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Over zo'n afstand zou ik zeker ook een elektrische fiets overwegen.

Niet zozeer omdat 17km onoverbrugbaar is, maar omdat je daarmee de invloed van weer sterk kan terugdringen.
Wind tegen: wat meer vermogen uit de batterij
Zeer warm: idem (om minder te zweten) idem bij regen.
Wind mee: zonder elektriciteit.

Eventueel tweedehands kopen en erna weer verkopen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Goh, er zijn er die een deel van het topic gemist hebben vrees ik. Selder heeft een normale fiets gekocht omdat hij het maar 2 maand zal gebruiken. Eens zijn rijbewijs terug gaat die waarschijnlijk de fiets niet meer nemen. Hij zou ook gek zijn, de reistijd met de fiets is 3-4 keer langer dan met de auto. Ondanks dat ze binnenkort een fietssnelweg aanleggen tussen Leuven en Tienen zie ik niet veel mensen daar gebruik van maken. Tenzij met een elektrische fiets of een koersfiets.

NIet alleen de conditie is belangrijk, de fiets zelf ook. Correct opgepomte banden gaan beter fietsen, sommige fietsen schuren hier en daar wat tegen de remblokjes, sommige fietsen bollen zo goed niet omdat ze wat zwaarder zijn, de rolweerstand van de banden is ook belangrijk...

Ik vind het alleen grappig dat mensen die nooit gefietst hebben 17 km afdoen als een lachertje. :)

Ik woon op 10km van mijn werk, deed alles met de fiets tot ik in ploegen begon. Na 2 jaar toch terug de fiets gepakt, zadelpijn, spierpijn, doodop. De eerste week denk je dat je dood gaat. :) Het went wel, maar +17 km went nooit denk ik, gewoon omdat het te ver en te lang is om dagelijks naar je werk te rijden. Als fietsen je hobby is misschien best wel doenbaar, maar in alle andere gevallen alvast niet.
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Slafes schreef:...de fiets zelf ook. Correct opgepomte banden gaan beter fietsen, sommige fietsen schuren hier en daar wat tegen de remblokjes, sommige fietsen bollen zo goed niet omdat ze wat zwaarder zijn, de rolweerstand van de banden is ook belangrijk...
Exact waarom ik een nieuwe wil kopen, en geen 2de handse en al zeker niet eentje-van-de-zus-die-echt-goed-opgelapt-is.
Slafes schreef:Ik vind het alleen grappig dat mensen die nooit gefietst hebben 17 km afdoen als een lachertje. :)
Goh ... Ik moet niet de beste tijd neerzetten 's morgens en ben niet gehaast om 's avonds onmiddellijk thuis te zijn. Easy-peasy zal het zeker niet zijn, maar als je dat rustig aanpakt dan kan dat toch alleen maar meevallen?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Qua afstand valt 17km mee. Is niet belachelijk veel, maar op je gemak zeker perfect te doen. Conditie bouw je redelijk snel op trouwens en ben je moe, kun je ergens in het midden stoppen om 5-10min te rusten. Misschien ergens onderweg iig stoppen om een koffietje te drinken :D

Een groter probleem is natuurlijk het weer ed. Als je een uurtje moet fietsen bij supermooi weer, doe je dat zelfs met veel plezier. Moet je dat doen bij gietende regen met hagel, vervloek je alles ter wereld na 10min.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ik heb wel het hele topic gelezen. :bdaysmile:

Ik woon op 7km van mijn werk, dat vind ik een aangename afstand om met de fiets af te leggen. Ik ben zelfs lastig als ik met de auto moet gaan werken. Moet? yep, als ik de kinderen van of naar school moet brengen, grote inkopen plan na het werk,...

17km vind ik zeker te doen, maar als je zoals vandaag de wind serieus op kop hebt rij je met moeite een gemiddelde van 12km/u, op 7km is het tijdsverschil niet echt een probleem, op 17km is dat toch al een groot verschil. Vandaar dat ik voor deze afstand voor elektrisch rijden zou gaan.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

De eerste paar weken gaat dat zeker niet altijd even gemakkelijk gaan.
Vooral dan de eerste ritjes terug huiswaarts (uw achterste gaat wat gevoelig zijn) of simpelweg het vroeger opstaan 's morgens, langs de andere kant is het zalig om de ochtendstond mee te maken en die ongemakjes gaan voorbij!
Elk jaar rij ik in de ruime zomer ook regelmatig met de racefiets naar het werk, is bij mij een afstand van 33km en gelukkig een grotendeels autovrij traject.
Na een tijdje kan je uw lichaam prikkelen door eens door te trekken op een brug of eens een paar km tijdritje te doen, op den duur kan je toch wel redelijk fietsen hoor en merk je aan jezelf dat het beter gaat.
In het begin doe ik er ongeveer 1u20 a 1u25 over, naar het einde toe is dat dan eerder 1u10 a 1u05 en als ik echt eens gek doe lukt het onder het uur maar dan moet de wind al wat meezitten en komen we redelijk afgepeigerd thuis.
Tegenwind is tegenwind, leg je erbij neer dat het soms wat trager gaat en voor de rest geniet ervan!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Zeer warm: idem (om minder te zweten) idem bij regen.
Na een goed uurtje rijden ben je zo ie zo al niet meer fris denk ik... kan je op je werk douchen is dan ook belangrijk.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Hou ons zeker op de hoogte hé, Selder.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Ik zit er ook hoe langer hoe meer aan te denken om met de fiets richting Antwerpen te gaan rijden in de toekomst (is ongeveer 25km enkel). Toekomst = wanneer de kindjes nog iets ouder zijn. Sinds ik eens naar zo'n elektrische fietsen event gegaan ben, ben ik zwaar onder de indruk wat een gemak het is om daarmee te fietsen. Zonder een elektrische fiets zou ik er zelfs nog niet aan denken om het ook maar enigszins te overwegen. Het is wel een investering van 3000€, maar met de km vergoeding (10€/dag) is dat een investering die je er na een dik jaar terug uit hebt!
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Vaganza, ik heb een elektrische fiets, wil je 50 km daar mee halen rond pakweg Leuven (bergop, bergaf) dan moet je die elke dag opladen. Als je op de grootste ondersteuning gaat rijden zal je op je werk al moeten herladen of een heel goede batterij aanschaffen of veel zelf trappen.

Je gemiddelde zal ook maar ergens rond de 22 per uur hangen dus 25 km is langer dan een uur fietsen. Chapeau voor mensen die dat volhouden om meer dan 2u per dag te fietsen.

Op het werk is er een collega die af en toe Diest-Heverlee fietst, dat is een "amateur" wielrenner. Heeft dat enkele keren gedaan en heeft dan beslist om toch met de auto te komen omdat het echt tijdverslindend is. Niet alleen het rijden, ook twee keer douchen en regelmatig toch zeiknat thuiskomen.

Ik fiets ook liever dan met de auto te rijden, maar soms is het gemak toch groot. :)
Zorba
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef:Ik zit er ook hoe langer hoe meer aan te denken om met de fiets richting Antwerpen te gaan rijden in de toekomst (is ongeveer 25km enkel). Toekomst = wanneer de kindjes nog iets ouder zijn. Sinds ik eens naar zo'n elektrische fietsen event gegaan ben, ben ik zwaar onder de indruk wat een gemak het is om daarmee te fietsen. Zonder een elektrische fiets zou ik er zelfs nog niet aan denken om het ook maar enigszins te overwegen. Het is wel een investering van 3000€, maar met de km vergoeding (10€/dag) is dat een investering die je er na een dik jaar terug uit hebt!
De terugverdientijd is veel langer hoor, als je zoveel km aflegt moet je heel regelmatig op onderhoud en ga je echt elke werkdag met de fiets gaan?

Ik had intieel ook een elektrische fiets voor mijn woon-werk (28km enkel), maar heb die verkocht en een koersfiets gekocht. Zeker omdat ik merkte dat de batterij na ong 2 jaar al enorm afgesleten was en een nieuwe batterij kost makkelijk €300.
En met een koersfiets haal je makkelijk dezelfde snelheid als een elektrische fiets, en met rugwind kan je een stuk sneller gaan.

En @ hierboven: ja met de fiets naar je werk gaan heeft enkele praktische nadelen. Maar die wegen imo nooit op tegen de voordelen, zeker op vlak van gezondheid. Een combinatie fiets en sporadisch met de auto is voor veel mensen perfect haalbaar, maar je hebt er wel wat doorzettingsvermogen voor nodig...
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Zo, gekocht :)

Gudereit Comfort 7.0 Herren 57 (whatever that means)
gudereit_comfort_7_0_rt_herren_schwarz_matt.jpg
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Wij noemden dat een "citybike" vroeger :P. De mijne had 21 vitessen!
Zorba
Elite Poster
Elite Poster

Proficiat selder. Jammer dat het gedwongen moet, maar wie weet, misschien ga je het wel zo aangenaam vinden dat je met de fiets blijft gaan?
Laten we hopen! :-)

57 is uw kadermaat btw :)
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Bwoah, ik vind dat niet erg dat dat gedwongen moet ... hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik er van overtuigd ben dat het een goede zaak is. Wie help je ermee om te klagen en te wenen "dat je al geboet hebt, dat het zo lang geleden is, dat je toch al betaald hebt, whatever". Neenee, ik kijk er naar uit.
Goztow schreef:Wij noemden dat een "citybike" vroeger :P. De mijne had 21 vitessen!
Speciaal dus niet het model gekozen met nen "derailleur" achteraan, maar deze heeft de versnellingen in de naaf achteraan. Minder onderhoud, minder kans dat de ketting eraf gaat, de ketting moet niet schuin bewegen en verslijt dus minder snel, én er is een kap over de ketting dus geen smeersel aan m'n broek. En 21 "theoretische" versnellingen, 't is niet dat je die allemaal kan gebruiken, en al zeker niet dat je die allemaal ook gebruikt :)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

En mijne volgende zal weer wel een derailleur hebben. :P

Ik heb nu 7 versnellingen in de naaf (nexus). Het nadeel is dat herstellingen hieraan degoutant duur zijn en het verwisselen van een band veel moeilijker.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”