door philippe_d
Vraagje in verband met die product codes
Als je via een "key finder" de product key opzielt van de huidige Windows (7), dan stel ik vast dat dit een andere code is deze op de label onderaan.
Ik kan mij voorstellen dat zo'n laptopfabrikant zich niet bezighoudt met het instellen van de individuele product keys als ze zo'n laptop fabriceren.
- Als je dus een upgrade doet naar Windows 10 wordt deze geactiveerd met de bestaande Windwos 7 product key?
- Maar als je een clean install doet, activeer je Windows 10 met de product key van de label?
Wilt dit dan zeggen dat je een reserve producy key hebt (2 "legale" of werkende keys) ??
Nee, je product key van de label is de enige "legale key" van je OEM licensie.
Die andere is een OEM Masterkey die in de BIOS opgeslagen word om volume activaties
toe te laten op PC's van hetzelfde merk die beschikken over een conform OEM certifikaat.
Die key zal enkel werken op herstelmedia/images die de fabrikant meelevert met de PC.
EDIT:
En voor de error: MACHINE_CHECK_EXCEPTION is dit een "Blue screen" die meestal duid op een soft conflict.
Aangezien het een nieuwe installatie betreft een mogelijk driver conflict, of soft die geinstalleerd werd.
Je kan proberen in "safe mode" op te starten en alles wat je voor het incident installeerde er af te gooien.
Waarschijnlijk een driver of applicatie geinstalleerd die niet compatibel is met Windows 10 en/of die PC.
Anderzijds kan deze error ook optreden bij een falende harddisk waarbij een systeem bestand op een defecte
sector corruptie veroorzaakt. Je zal dit niet opmerken als op diezelfde sector onbelangrijke data staat.
En bij uitbreiding kan andere falende hardware ook een "blue screen" veroorzaken. (eg. moederbord, RAM...)