Asus Laptop Windows 7 herinstalleren

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Een kennis heeft een probleem: Windows 7 is sedert een tijdje zo traag geworden, dat het niet meer werkbaar is
Ik had hem aangeraden om gewoon Windows 7 te herinstalleren

Laptop: ASUS model N73JQ
productiedatum: 2010-12

Op de onderkant is er de officiële Microsoft label met een Product Key.
Maar hij herinnert zich niets van bijgeleverde CD's

Wat kan ik best doen?
  • - een Windwos 7 CD zoeken, en installeren met deze Product Key?
    - Laptop in zijn huidige toestand upgraden naar Windows 10?
    - Windows 10 Clean Install, met deze Product key?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

ik zou in eerste instantie een goede backup of diskimage nemen.

Programmas die niet gebruikt worden desinstalleren.
Vervolgens de win10-upgrade doen (schijfruimte!)

is de traagheid dan niet verholpen, clean install met Win7-key.

clean install van W10 met key vanop sticker gaat niet.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bij mijn Asus N73SM was er een verborgen restore partitie aanwezig die ik meegeformatteerd heb bij een clean reinstall met iso op het internet, te veel Asus bloatware. Die kan je dacht ik gebruiken door een bepaalde toetsencombinatie bij het booten in te drukken, de iso zelf was toen nog via Microsoft dus geen idee waar je dat nu nog kan halen.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

laptop upgraden naar windows 10 zonder invoeren van "key", waarna sisteem automatisch geactiveerd zal worden. Daarna clean install voor einde juli as...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

serialchiller schreef: clean install van W10 met key vanop sticker gaat niet.
Gaat wel, sinds de spring update.
Gewoon een ISO downloaden via de officiële tool (op een computer die nog vlot werkt) en je hebt meteen die update erbij.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

wied schreef:Daarna clean install voor einde juli as...
Waarom zou hij dat moeten doen voor einde juli ?

Eens z'n Windows 10 geactiveerd is kan hij volgens mij die clean install doen wanneer hij wil.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

blaatpraat schreef:...
Gaat wel, sinds de spring update.
Gewoon een ISO downloaden via de officiële tool (op een computer die nog vlot werkt) en je hebt meteen die update erbij.
Ha super, weer iets bijgeleerd. Sorry, beetje off-topic, maar kan je in diezelfde beweging van x86 naar x64?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Of ge belt naar Microsoft, geeft uw oude w7 key door & ze geven u een nieuwe W10 Key :angel: (ssstt....)
Wel eerst ff een Microsoft account aanmaken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bedankt voor de vele reacties.
Er zijn verschillende oplossingen voorgesteld, maar blijkbaar zijn jullie het unaniem eens dat er best een upgrade naar Windows 10 gebeurt.

Het meest eenvoudige is blijkbaar:
  • - de bestaande PC upgraden naar Windows 10. In principe probleemloos (geen CD's nodig).
    - daarna een clean install van Windows 10 (dan ben je ook van de Asus bloadware kwijt).
Bedankt.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Krulwilg
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

Als je gaat upgraden door een iso te mounten via PowerISO kan je direct een clean install doen tijdens de upgrade denk ik. Kan iemand dit bevestigen?
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Provider

och, dan kan je even goed een bootable usb stickje maken met een verse iso-download en daarmee een clean install uitvoeren he...

hierzo
Krulwilg
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

Dan vrees ik dat hij de licentie niet zal vinden. Als je een ISO mount, en zo probeert uit te voeren, heb je de optie om die computer up te graden, dan kan je daarna selecteren dat hij een clean install moet doen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

De juiste procedure is te upgraden vanuit w7/8 dit kan met een bootable usb of met een dvd of met het programma dat microsoft tot vervelens toe al op je pc heeft gedownload... je kan kiezen om je bestanden te behouden of niets te behouden. In het laatste geval pompt microsoft al je oude bestanden in het mapje windows.old in de root van je partitie waar windows op geïnstalleerd is. Een echte clean install is het dus niet.

Eens je w10 geactiveerd is kan je dus een echte clean install doen met je usb/dvd, hiervoor start je dus op vanuit je dvd/usb, verwijder je de bestaande partities en installeer je w10 opnieuw.. vragen ze een key, klik je gewoon volgende, w10 activeert automatisch wanneer je online komt...

Wanneer dit niet gebeurt, bv. door het installeren van een nieuwe hdd of cpu bel je met de support van microsoft.. ze vragen je microsoft account, je oude w7/8 key... en geven je gewoon een nieuwe w10 key (dus niet meer automatische activatie) :angel:

Dat van die microsoft account is nieuw, blijkbaar werd er te veel misbruik gemaakt van deze werkwijze :cop:
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows10

Net zelf nog de ISO gedownload.
Volgens mij kan je een clean install doen met een W7 key.
Dat is alleszins wat ik de komende dagen ga proberen, SSD is momenteel nog onderweg.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Laatst ook een clean install gedaan op een ietwat oudere Mac.
Ik heb er OS X 10.9 i.p.v. 10.10 opgezet (hij kwam met 10.7), en het is verassend hoeveel sneller dat ding is.
Hij heeft wel geen SSD, wat echt een must is in modernere Macs (en alle computers, gewoon).

Een clean install kan nooit kwaad: alle overtollige rommel is er dan eindelijk eens af.
In dat geval de belangrijke bestanden op een externe harde schijf plaatsen, screenshots nemen van de belangrijkste, geïnstalleerde programma's en aangepaste instellingen en dan booten vanaf je USB-stick of DVD met Windows erop, harde schijf formatteren en Windows installeren.

Ik zou proberen met Windows 7 en kijken of hij snappier is.
Mogelijk is hij gewoon even of waarschijnlijk zelf nog trager met Windows 10.

Indien de productcode niet werkt, kan je Windows ook altijd ergens anders downloaden.
Ik neem aan dat links naar illegale content verspreiden tegen de regels van het forum is,
maar Googlen op *wat je zoekt* (+nl) + torrent helpt vaak een héél stuk verder.
Blond doesn't mean stupid :roll:
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Je kan ook zoeken naar 'untouched' versies, of die van MSDN. Je kan altijd aan de hand van de md5 controleren of het effectief de echte images zijn.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Je kan windows 10 installeren als nieuwe installatie en je win7 key opgeven tijdens de installatie. Gebruik je een oude win10 iso dan moet je eerst je win10 installatie upgraden naar een nieuwere versie en dan pas de key ingeven.

Upgrade van 7 naar 10 kan natuurlijk ook, minder werk.
wied
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schrijft: Waarom zou hij dat moeten doen voor einde juli ?

met MS weet je maar nooit of gratis wel degelijk gratis blijft :-)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

wied schreef:met MS weet je maar nooit of gratis wel degelijk gratis blijft :-)
Eens je je W10 geactiveerd hebt, heb je je license vast. Waarom zou je dan tegen die deadline moeten installeren ? Alsof MS ineens nog eens geld gaat vragen omdat je her-installeert ?!
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Wat een gezaag over die licentie zeg. Ik stelde dezelfde vraag enkele maanden geleden (maar kreeg toen geen duideijk antwoord)

Voor TS: het eenvoudigst en minst installatietijd is om te werken met een win10 DVD download of usb versie.
https://www.microsoft.com/en-us/softwar ... /windows10
Deze tool werkt enkel onder admin account ! Met de aangemaakte DVD/USB gewoon een clean install starten.
Op het moment dat hij de licentiecode vraagt tik je gewoon de produkt key in van de huidige win7 (die moet je dus wel kennen uiteraard, sticker moet dus nog leesbaar zijn).
De installatie gaat verder en na install is win 10 al geactiveerd.

Update: nog een opmerking over de snelheid van win10. Op de meeste oude systemen valt die wel mee, zeker als er 4GB ram in zit. Maar dat is geen garantie voor wat gaat komen. Windows geeft een update aangekondigd na de free periode en kwatongen beweren dat het dan allemaal een stuk trager zou kunnen lopen op oudere hardware ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 58 keer

Als Windows 7 geactiveerd is op die laptop, kan je zonder problemen een clean install doen met Windows 10, zonder alle tussenstappen. X64 of X86 maakt niet uit.

Heb dit zelf zonder problemen bij mijn laptop gedaan

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

IYZY schreef:Indien de productcode niet werkt, kan je Windows ook altijd ergens anders downloaden.
Ik neem aan dat links naar illegale content verspreiden tegen de regels van het forum is,
maar Googlen op *wat je zoekt* (+nl) + torrent helpt vaak een héél stuk verder.
Windows 7 downloaden kan volledig legaal van de Microsoft Website: https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... d/windows7
Met een geldige product code kan je de download starten, en - net zoals bij Windows 10 - een USB maken of DVD branden.

Waarschijnlijk door Microsoft in eht leven geroepen omdat teveel mensen problemen hadden om terug te keren naar Windows 7 na een (ingewilde) upgrade naar Windows 10. Dus dat probleem is al van de baan :)
fredo66 schreef:Op het moment dat hij de licentiecode vraagt tik je gewoon de produkt key in van de huidige win7 (die moet je dus wel kennen uiteraard, sticker moet dus nog leesbaar zijn).
De installatie gaat verder en na install is win 10 al geactiveerd.
Vraagje in verband met die product codes
Als je via een "key finder" de product key opzielt van de huidige Windows (7), dan stel ik vast dat dit een andere code is deze op de label onderaan. Ik kan mij voorstellen dat zo'n laptopfabrikant zich niet bezighoudt met het instellen van de individuele product keys als ze zo'n laptop fabriceren.
  • - Als je dus een upgrade doet naar Windows 10 wordt deze geactiveerd met de bestaande Windwos 7 product key?
    - Maar als je een clean install doet, activeer je Windows 10 met de product key van de label?
Wilt dit dan zeggen dat je een reserve producy key hebt (2 "legale" of werkende keys) ??
fredo66 schreef:Voor TS: het eenvoudigst en minst installatietijd is om te werken met een win10 DVD download of usb versie.
https://www.microsoft.com/en-us/softwar ... /windows10
Op die manier gisteren Windows 10 geinstalleerd (product key op de label gebruikt)
Alles leek perfect te gaan, tot deze morgen: MACHINE_CHECK_EXCEPTION :(

Afbeelding

Laptop blokkeert op dit scherm ... Wat nu? Opnieuw clean install ? :-(
wied
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:laptop upgraden naar windows 10 zonder invoeren van "key", waarna sisteem automatisch geactiveerd zal worden. Daarna clean install voor einde juli as...
clean install hervatten zonder invoeren van een key ditmaal...
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

door philippe_d

Vraagje in verband met die product codes
Als je via een "key finder" de product key opzielt van de huidige Windows (7), dan stel ik vast dat dit een andere code is deze op de label onderaan.
Ik kan mij voorstellen dat zo'n laptopfabrikant zich niet bezighoudt met het instellen van de individuele product keys als ze zo'n laptop fabriceren.

- Als je dus een upgrade doet naar Windows 10 wordt deze geactiveerd met de bestaande Windwos 7 product key?
- Maar als je een clean install doet, activeer je Windows 10 met de product key van de label?

Wilt dit dan zeggen dat je een reserve producy key hebt (2 "legale" of werkende keys) ??
Nee, je product key van de label is de enige "legale key" van je OEM licensie.
Die andere is een OEM Masterkey die in de BIOS opgeslagen word om volume activaties
toe te laten op PC's van hetzelfde merk die beschikken over een conform OEM certifikaat.
Die key zal enkel werken op herstelmedia/images die de fabrikant meelevert met de PC.

EDIT:

En voor de error: MACHINE_CHECK_EXCEPTION is dit een "Blue screen" die meestal duid op een soft conflict.

Aangezien het een nieuwe installatie betreft een mogelijk driver conflict, of soft die geinstalleerd werd.
Je kan proberen in "safe mode" op te starten en alles wat je voor het incident installeerde er af te gooien.
Waarschijnlijk een driver of applicatie geinstalleerd die niet compatibel is met Windows 10 en/of die PC.

Anderzijds kan deze error ook optreden bij een falende harddisk waarbij een systeem bestand op een defecte
sector corruptie veroorzaakt. Je zal dit niet opmerken als op diezelfde sector onbelangrijke data staat.
En bij uitbreiding kan andere falende hardware ook een "blue screen" veroorzaken. (eg. moederbord, RAM...)
IYZY
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

philippe_d schreef:Windows 7 downloaden kan volledig legaal van de Microsoft Website
Toen ik dat eens probeerde zei hij dat mijn key op die groene sticker onderaan de computer al gebruikt was...
En nu heb ik die struggle niet meer want sinds ik in 2011 eens een Mac kocht 'om te proberen', ben ik nooit meer terug willen gaan.
Blond doesn't mean stupid :roll:
heist_175
Moderator
Moderator

heist_175 schreef:https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows10

Net zelf nog de ISO gedownload.
Volgens mij kan je een clean install doen met een W7 key.
Dat is alleszins wat ik de komende dagen ga proberen, SSD is momenteel nog onderweg.
Vorig weekend mijn laptop op W10 gezet met een ISO die ik van de website van MS geplukt heb.
Tijdens de installatie de key van mijn laptop ingegeven (stickertje onderaan) en het werkte meteen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Meer geluk gehad dan ik (of wellicht: een betere kenner dan ik :-( )
Ik zit geblokkeerd op dat "MACHINE_CHECK_EXCEPTION" screen.

Ik denk dat ik eens W7 opnieuw zal installeren, hopelijk niet hetzelfde probleem, gezien dit ook een clean install zal zijn (zonder de Asus drivers)???

Zal voor volgende week zijn...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Misschien kan oplossing 1 op deze link je helpen.http://appuals.com/best-fix-machine_che ... indows-10/
Kan ook hardware zijn. Las ook ergens dat te warm lopen van de laptop tijdens de install deze foutmelding ook kan geven. Met dat in gedachte kan je misschien eens proberen met een usb image indien het nu de dvd image was (zodat dvd niet steeds moet draaien) en dat doen in een koele omgeving
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
heist_175
Moderator
Moderator

Ik heb alleen een issue gehad met installatie vanop USB. Dat werkt niet en dus moest ik alsnog een DVD branden.
Gelukkig is zo'n legale image maar 3,4Gb groot. Ik zie gepirateerde versies van 8-9Gb passeren, als je dan niet kan installeren vanop USB ben je de klos :)

@machine exception
Probeer eens een piratenversie?
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer

ikzelf heb ook problemen gehad om van windows 7 - 10 te upgraden via usb stick met windows 10

Liep altijd vast tijden instals, werd dan automatisch teruggezet naar windows 7 via de backup die hij eerst maakt.

Wat het voor mij oploste was in het BIOS USB LEGACY uit te schakelen .
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

heist_175 schreef:Ik heb alleen een issue gehad met installatie vanop USB. Dat werkt niet en dus moest ik alsnog een DVD branden.
Gelukkig is zo'n legale image maar 3,4Gb groot. Ik zie gepirateerde versies van 8-9Gb passeren, als je dan niet kan installeren vanop USB ben je de klos
De kleine image is een 32-bits of een 64-bits versie, de grote image bevat beide. Dat is waarschijnlijk het (enige) verschil ...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Die piraat versies bevatten meestal meerdere versies, home/pro/... & niet geactiveerd/oem/kms &soms nog extra driverpacks...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Toch nog ff getest... je kan je w7 Key echt niet gebruiken om w10 te activeren. Niet in een niet geactiveerde w7, niet in een clean install w10 met boot media & ook niet naderhand in een niet geactiveerde w10.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Raar, ben ik de enige zonder installatie- en activeringsproblemen?
Ik gebruik nog steeds mijn Windows 10 key van de preview builds die ik toen gratis kreeg en die doet het nog altijd.

Voor de rest faalt een USB installatie bijna nooit bij mij. Een dvd install geeft bij mij bijna altijd problemen waarschijnlijk door brand- en/of leesfouten.

Gewoon booten op USB, ssd/HDD wipen en nieuwe NTFS partitie maken, daarop installeren, mijn gratis key ingeven en klaar. Is al jaren geleden dat ik nog een bluescreen heb gehad. Windows is stabieler en sneller dan ooit. Alleen zijn sommige instellingen echt verstopt of raar in Windows 10.
heist_175
Moderator
Moderator

Ik heb net (enkele weekends geleden) een W7 key in een image van de MS site ingegeven.
De key was nooit eerder gebruikt voor W10, het was een clean install.

ene laptop was 6jaar oud, W7 key op een DVD-image
andere laptop was 3jaar oud, W8 key op dezelfde image, maar dan op USB
andere laptop was 2jaar oud, W7 key op dezelfde image, ook via USB

Dus ook hier: geen installatieproblemen
Telkens clean install, met een W7/8 key
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Na enkele mislukte pogingen van een DVD install, eindelijk success gehad via een Network Install.
Op deze Asus laptop vond ik in het BIOS geen optie voor een USB Install!

Voor de Network Install heb ik gebruik gemaakt van Serva
Voor een leek als ik zag dat er heel ingewikkeld uit, maar als je de Software installeert (gratis voor de Community built), moet je gewoon enkele stappen uitvoeren:
  • - configureren van de TFTP Server.
    - configureren van de DHCP/proxyDHCP.
    - de map met de installatiemedia delen (een SHARE aanmaken).
    - de map populeren met de Windows ISO's.
Dan de PC waarop je Windows wilt installeren laten booten via het netwerk.
Je krijgt een Boot menu met een drop-downlist van de verschillende Windows versies, waarvan je de ISO's hebt opgeslaan.
De rest gaat vanzelf.

Ideaal voor Netbooks zonder DVD, of laptops waarvan de DVD moeilijk doet :-D
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”