FIXED: Correcte tijd FB & telefoontoestel?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Hallo, hier heeft alles uit gelegen en nu kan ik in godsnaam nergens terugvinden hoe ik de tijd in de FB juist kan zetten.
Ik meen me te herinneren dat dit normaal gezien automatisch gaat nadat er een gesprek heeft plaats gevonden maar dit blijkt niet het geval te zijn.
Volgens de info die ik kan vinden moet er in 'Home Network' -> 'Network' -> 'Network settings' de mogelijkheid zitten om een NTP server in te geven.
Ik weet dat ik dat ooit heb gezien maar was dat dan met een vorige Fritz!OS versie...?
In 'System' -> 'Region and Language' -> 'Time Zone' kan ik wel de juiste tijdzone kiezen en evt automatische zomer-/wintertijd aanpassing maar that's it!
De info in het logboek heeft wel de juiste datum en tijd.

Nu heb ik hier op het forum wel een topic gevonden hoe je de tijd via het telefoontoestel kan instellen.
Kan het zijn dat ik die optie mis omdat de FB als client is ingesteld?
Fritz!OS is 6.06 op FB7340
Laatst gewijzigd door Ernie 14 mei 2016, 13:07, in totaal 1 gewijzigd.
Heppie NY!
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

kan het zijn dat je niet «view advanced» hebt ingesteld?
Laatst gewijzigd door TanknaT 30 apr 2016, 11:10, in totaal 1 gewijzigd.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij nader inzien, netwerk settings onderaan, alleen zichtbaar met «view advanced»
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Als een FritzBox ingesteld is als client, kan het gebeuren nadat alles eruit heeft gelegen, dat de FritzBox vroeger opstart dan jouw modem. Je hebt dus nog geen internet op het ogenblik dat de FritzBox opstart, en dus kan de FritzBox de NTP server niet raadplegen.

Mogelijke oplossingen:
  1. Eerst modem opstarten, en pas de FritzBox opstarten nadat de modem (Telenet HGW of B-box) een internetverbinding heeft. Dan zal je normaal de correcte tijd krijgen.
  2. Je hoeft de FritzBox niet te rebooten, misschien helpt gewoon een "Reconnect".
    Ga naar Internet > Online Monitor. Hier zie je een "Reconnect" knop. Hiermee wordt de internetverbinidng kort onderbroken. Volgens mij wordt dan ook de NTP server opnieuw gecontacteerd.
  3. Manueel tijd instellen via een code op het telefoontoestel:
    #83*hh mm DD MM JJJJ * #91** (hh = uur, mm = minuten, DD=dag, MM =maand, JJJJ =jaar).
    voorbeeld: #83* 11 47 30 04 2016 * #91**
Ernie schreef:Ik meen me te herinneren dat dit normaal gezien automatisch gaat nadat er een gesprek heeft plaats gevonden maar dit blijkt niet het geval te zijn.
Dit gebeurt alleen als de FritzBox aangesloten is op een ISDN lijn. Na ieder gesprek stuurt de ISDN centrale het juiste uur door.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Hi guys, bedankt voor de hulp!

@TanknaT: hij stond op advanced maar ik vermoed omdat hij als client is ingesteld je die NTP settings niet te zien krijgt, of dat het aan de firmware versie ligt...
@Philippe: opstartvolgorde loste niets op en door verder te zoeken kwam ik erachter dat de DNS settings niet goed stonden.
Het was idd zo dat na een binnenkomende oproep ook de tijd van het telefoontoestel werd gecorrigeerd, dus niet enkel/exclusief voor ISDN.
Heppie NY!
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”