Wat met Fritzbox 7490 als Proximus installateur komt?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
riji
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Ik ben heel tevreden over mijn FB-7450 fw 06.30 (EDPnet), die functioneert als modem-router.
Ik heb ermee het basissation van mijn Gigaset C470ip kunnen supprimeren
en, heb een telefoonboek in de FB en zie ook wie er belt.
Dankzij een app van AVM kan mijn vrouw met VoIP bellen op haar iPhone.
Wat mijn installatie betreft: van de FB in de bergkamer gaat
- een UTP kabel naar mijn NAS
- een UTP kabel naat een switch in het bureel
- een UTP kabel naar een Apple Airport Extreme in de woonkamer
, die als switch en als gedeelde wifi werkt — daar moet nu een TV-decoder bijkomen

- een UTP kabel naar de keuken - daar moet nu een 2e TV decoder bijkomen.

Wat vraag ik nu best aan de installateur eind deze maand, zodat ik zelf nadien de minste moeite heb?

Het is 10-jaar geleden dat ik Proximus had en toen hadden ze nog geen ipTV.
Is mijn veronderstelling juist dat het signaal uitgespitst wordt bij het afnamepunt in de woning en dat ik dan enkel met een telefoonkabel naar het basisstation van de C470ip kan? Wat kan de FB dan betekenen in zo’n geval? Zie ik niet meer wie er belt tenzij ik extra betaal aan PX?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Laat de installateur zijn ding doen en vervang nadien zelf de modem of gebruik je fritzbox als router (en gebruik eventueel pppoe passtrought via een script).
Ze moeten de procedures volgen he.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

riji schreef:Wat mijn installatie betreft: van de FB in de bergkamer gaat
- een UTP kabel naar mijn NAS
- een UTP kabel naat een switch in het bureel
- een UTP kabel naar een Apple Airport Extreme in de woonkamer
, die als switch en als gedeelde wifi werkt — daar moet nu een TV-decoder bijkomen

- een UTP kabel naar de keuken - daar moet nu een 2e TV decoder bijkomen.
Wat jij wilt, namelijk jouw 2 TV decoders aansluiten op het lokale netwerk, is met een FritzBox (met de huidige Firmware) niet mogelijk.
Als je in de FritzBox kiest voor "Proximus + TV", dan heb je:
  • - internet op LAN 1+2
    - TV op LAN 3+4
Een toekomstige Firmware zou de optie "dynamic bridge" ondersteunen, waarbij het dan wel mogelijk wordt om TV en internet op hetzelfde netwerk te krijgen. In deze topic lees je meer over "dynamic bridge" en hoe je dit nu reeds kan toevoegen aan de fritzBox.
riji schreef:Wat vraag ik nu best aan de installateur eind deze maand, zodat ik zelf nadien de minste moeite heb?
Laat hem gewoon de b-box3 installeren, de 4 UTP kabels zoals je voorziet, en de 2 TV decoders. Dat zou moeten werken (eventueel zal je de Apple Airport een correct IP adres moeten geven).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
riji
Pro Member
Pro Member

Bedankt. Ik heb de goede uitleg over FB "dynamic bridge" mode gelezen.
Dus: gewoon laten installeren... daarna proberen de Bbox3 te vervangen door FB in dynamic bridge mode.

Maar goed zit het eigenlijk met de FB en mijn C470ip DECT telefoon: nu geen basisstation meer nodig, FB-telefoonboek, zien wie er belt en app van AVM om via de iphone te kunnen bellen: wat gaat daar nog van functioneren met de vaste telefoon bij PX?
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Eens uitkijken naar VOIP bv van OVH ? Dan neem je internet+TV bij PX en draag je je huidig nummer over naar OVH? Dan bel je ondertussen ook nog voor €1,21/maand vast naar de halve wereldbol :beerchug:
riji
Pro Member
Pro Member

Dit zou een goede tip geweest zijn toen ik jonger was, als oud mens staan eenvoud en gemak nu voorop...

Maar als de FB geen nut heeft voor vaste telefonie van PX, is die dan wel zoveel beter dan een box-3?
Is het nog altijd zo dat ik een b-box3 behoef met de LAN-poorten 2-aan-2 (ipv gewoon 4 naast elkaar) omdat enkel dit model wifi-AC ondersteunt?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

riji schreef:Is mijn veronderstelling juist dat het signaal uitgespitst wordt bij het afnamepunt in de woning en dat ik dan enkel met een telefoonkabel naar het basisstation van de C470ip kan? Wat kan de FB dan betekenen in zo’n geval? Zie ik niet meer wie er belt tenzij ik extra betaal aan PX?
Het is inderdaad zo dat het signaal uitgespitst wordt bij het afnamepunt in de woning, maar je moet beide signalen aansluiten op jouw FritzBox. Gebruik hiervoor de meegeleverde Y-kabel.

Verder is er geen verschil, of je nu een VoIP lijn hebt van EDPNet, of een vaste lijn van Proximus: alle telefonie komt in jouw fritzBox aan, en wordt door de fritzBox behandeld.
Jouw C470ip blijft gewoon aangesloten op de FritzBox, de i-Phone App zal gewoon blijven werken, het telefoonboek, enz ...

het is inderdaad zo dat je niet kan zien wie er belt, tenzij je hiervoor extra betaalt bij Proximus (slimme diensten).
BertG3 schreef:Eens uitkijken naar VOIP bv van OVH ? Dan neem je internet+TV bij PX en draag je je huidig nummer over naar OVH? Dan bel je ondertussen ook nog voor €1,21/maand vast naar de halve wereldbol
Dat is een goede tip van bertG3.
Je bent nu toch al gewoon van met VoIP te bellen (EDPnet), het enige verschil is dat je éénmalig de OVH login en paswoord moet instellen. Verder blijft alles zoals het was (alleen de kost zal beduidend lager zijn, en je krijgt wel te zien wie er belt).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
riji
Pro Member
Pro Member

Voor de zekerheid: het gaat om deze Y-kabel (zie bijlage)?
Het Y-gedeelte gaat in de Adaptor 5-6 (zie bijlage) en het andere in de DSL/TEL poort van de FB7490?
Het lijkt erop dat ik zo het signaal splits, weer samenvoeg en terug splits...

Dit vergt dat ik die kabel ondergronds bij probeer te trekken en de lengte (4 m) zal nipt zijn.
Er is wel een extra UTP-kabel en telefoonkabel aanwezig, maar die zijn niet geschikt?
Fritzbox-Y-kabel.jpg
Fritzbox-Adaptor 5-6_cut.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Eerst en vooral, het gebruik van die 5-6 adapter is af te raden, en kan alleen gebruikt worden als het 5-polig Belgacom stopcontact het enige aansluitingspunt is in de woning (dus als er geen verdere aftakkingen bestaan).
Gezien er een Belgacom technieker langs komt, zal deze jouw 5-polig stopcontact vervangen door een NTP!

Indien je toch gebruik maakt van de 5-6 adapter:
  • - Het Fritzbox DSL/TEL uiteinde van de kabel (RJ45) in de DSL/TEL ingang van de FritzBox.
    - De witte stekker van het Y-gedeelte in de RJ11 van de splitter (DSL signaal)
    - De zwarte stekker van het Y-gedeelte in één van de RJ11's onderaan de 5-6 adapter (PSTN signaal).
Indien er een NTP aansluitpunt wordt voorzien:
  • - Het Fritzbox DSL/TEL uiteinde van de kabel (RJ45) in de DSL/TEL ingang van de FritzBox.
    - De witte stekker van het Y-gedeelte in de RJ11 van de splitter (DSL signaal).
    - De zwarte stekker van het Y-gedeelte in één van de RJ11's bovenaan de NTP2007 (PSTN signaal).
riji schreef:Het lijkt erop dat ik zo het signaal splits, weer samenvoeg en terug splits...
Het signaal wordt gesplists, en beide signalen (DSL en TEL) gaan via één aansluiting (maar worden niet samengevoegd)...
riji
Pro Member
Pro Member

1) Als ik de kabel moet verlengen: aan het Y-uiteinde beiden met eender welke RJ11 kabel?

2) Is het nog altijd zo dat ik een b-box3 behoef met de LAN-poorten 2-aan-2 (ipv gewoon 4 naast elkaar) omdat enkel dit model wifi-AC ondersteunt?
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

riji schreef: 2) Is het nog altijd zo dat ik een b-box3 behoef met de LAN-poorten 2-aan-2 (ipv gewoon 4 naast elkaar) omdat enkel dit model wifi-AC ondersteunt?
nee, het 2-aan-2 model komt van Sagemcom, de 4-naast-elkaar van Technicolor. Beide merken leveren tegenwoordig het 11ac model, maar dat kan je alleen vaststellen aan het typenummer van de fabrikanten (bij Sagem is dat de b-box3 v2, bij Technicolor de TG589Bvac.)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

riji schreef:1) Als ik de kabel moet verlengen: aan het Y-uiteinde beiden met eender welke RJ11 kabel?
Je kan de DSL/TEL uitgangen verlengen met 2 RJ11 kabels, of je kan het andere uiteinde (RJ45) verlengen met een normale netwerkkabel (4 paar) of met een ISDN kabel (2 paar).
riji
Pro Member
Pro Member

Sorry als ik wat veel vraag, maar toch nog 1 punt: na veranderingen in de woning is de plaats waar het signaal van PX binnenkomt niet erg geschikt meer.
Ik heb een buis in de grond waar makkelijk enkele meter kabel kan bijgetrokken worden om zo met een kabel van het huidige naar het nieuwe afname punt in een ander lokaal te gaan. Is dit mogelijk? Kan ik zelf iets uitvoeren voor de PX-installateur komt? Moet de kabel aan speciale voorwaarden voldoen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Als daar gemakkelijk een kabel kan doorgetrokken worden, denk ik niet dat jij iets moet doen, de PX technieker zal daar wel zelf de geschikte kabel door trekken, als dat niet te lang is.
Techniekers mogen door muren boren, maar niet door plafonds.
riji
Pro Member
Pro Member

Hartelijk dank, ik denk dat ik er nu klaar voor ben.
riji
Pro Member
Pro Member

flupke19 schreef:
riji schreef: 2) Is het nog altijd zo dat ik een b-box3 behoef met de LAN-poorten 2-aan-2 (ipv gewoon 4 naast elkaar) omdat enkel dit model wifi-AC ondersteunt?
nee, het 2-aan-2 model komt van Sagemcom, de 4-naast-elkaar van Technicolor. Beide merken leveren tegenwoordig het 11ac model, maar dat kan je alleen vaststellen aan het typenummer van de fabrikanten (bij Sagem is dat de b-box3 v2, bij Technicolor de TG589Bvac.)
Ik heb een Technicolor gekregen, maar ik zie nergens het typenummer op de bbox3.
Ingelogd zie ik: Hardware versie E.
Ik vraag het omdat bij Wifi 5.0 GHz Mode 802.11n wordt getoond zonder mogelijkheid om 802.11ac te kiezen
en ik zie op mijn mac ook mode n terwijl die wel ac ondersteunt.
Ik begrijp het niet goed omdat de bbox3 van Technicolor van bij de start toch ac ondersteunde?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

neen beide Technicolor en Sagemcom ondersteunden vroeger geen Wifi-ac
Nu heb je voor beiden de wifi-ac versie
riji
Pro Member
Pro Member

hoe kan ik nu het typenummer van de Technicolor vinden als het niet op de bbox3 sticker vermeld staat?
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

De voet eraf draaien en onderaan kijken?
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
riji
Pro Member
Pro Member

Had ik eerst gedaan... tevergeefs.
In de doos heb ik nu een Conformiteitsverklaring van Technicolor gevonden: TG589Bvn Xtream.
Telefonisch contact PX: mag omruilen.
Vandaag omgeruild in PX center: Sagemcom bbox3 v2 gekregen: wifi-AC OK. (kun je inderdaad zien als je de voet afneemt)
Volgens de medewerker in het PX-center zijn het altijd Sagemcoms die bij hen geleverd worden.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”