Achteruitgaan Telenet WIFI Signaal

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik heb sinds een tijdje een sterk vermindert signaal bij mijn thuis.
Ik heb een HWG modem van Telenet op gelijkvloers en aan de andere kant van het huis op het eerste verdiep een Cisco router.
Beide hebben hetzelfde SSID en de Cisco staat in bridged mode, heeft altijd perfect gewerkt.

Ik merk echter een sterk achteruitgaand signaal, vooral boven omgeving slaapkamer en onder omgeving zetel. Wifi wordt heeeeeel erg traag en soms zelfs schakelt hij zelf naar 4G/3G.

Ik heb eens een nieuwe channel analysis laten lopen (zie bijlage, mijn zijn de BLAUWE doorstreepte :) ), en had volgende vragen:

- op welk kanaal zet ik beide nu best: beide op hetzelfde of verschillend?
- welk kanaal voor elk?

of zou er nog een ander probleem kunnen zijn?
Bijlagen
channels.JPG
Laatst gewijzigd door Dafke 04 maa 2016, 10:43, in totaal 1 gewijzigd.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Ergens een stoorzender in de buurt op 2.4Ghz? Videobridge of microgolf, kan vanalles zijn... Het is blijkbaar enkel op de 2.4Ghz band?
Je laat de kanalen ook best verschillend staan.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Om zo veel mogelijk elektromagnetische problemen uit te sluiten, doe je het volgende:
- alle zekeringen uitschakelen of alle stekkers van alle toestellen uittrekken
- zekering van stopcontacten HGW, computer en Cisco inschakelen
- alle Wifi op Telenet HGW uitschakelen
- op de Cisco één SSID op 2,4 GHz uitzenden op kanaal 11 of kanaal 1

Daarna uitvoerig de Wifi testen, je zou een perfect signaal moeten hebben.

Daarna één per één de zekeringen terug inschakelen en telkens opnieuw testen tot je opnieuw een slecht signaal hebt.
De Wifi op de Telenet HGW schakel je als allerlaatste terug in, maar alleen als je Wifi op het gelijkvloers onvoldoende is.

Normaalgezien heb je na zo'n uitvoerige test de oorzaak wel gevonden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Heb een gelijkaardig probleem bij m'n ouders... de service desk heeft getracht het op te lossen met de HGW op een vast wireless kanaal te zetten maar veel beterschap was er niet. Aangezien men de BBOX van de buren aan de overkant van de straat sterker kan ontvangen (net zoals de TS ook sterkere TN signalen kan zien) lijkt me er ook meer aan de hand dan pure storingen (dan zou je niet verwachten die te zien).

Volgende week komt men een bezoekje brengen van TN... hopelijk plaatst men dan meteen zo'n witte AC HGW.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Thanks voor de tips.

Hier komt er volgende week ook een gratis tech langs om de situatie te bekijken..!
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Hier zijn ze vandaag langsgekomen..

Het was toch al ietsje minder aan de telefoon eigenlijk. Hij heeft een "nieuwe" type modem gehangen.
Ik was benieuwd naar de witte, en hij haalde een zwarte boven. Ik vroeg: " Is dat de allerlaatste nieuwe?"
Nee, zei hij, maar daar is bijna geen verschil tussen, maar ik mag die nog niet hangen.

Ik heb er eigenlijk niet verder op doorgevraagd, want.. dat is toch nutteloos.

Hij heeft dus de dualband AIO gehangen, en de snelheden waren beter, maar bereik heb ik mijn twijfels.
Verder heb ik nog een maandje gratis play gekregen.

Verder is het dus volgens hem met een verdiep tussen niet mogelijk met de TN modems om een echt goed signaal te krijgen.

Dus ik moet mijn cisco maar eens gaan bekijken, want die gaf ALTIJD goed signaal. Nu had ik die in bridge mode gezet, maar ik kan deze niet meer configgen want die krijgt het interne IP van de TN modem, dus moet ik die dan resetten alvorens weer te kunnen connecteren op de cisco router zelf?
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Ik erger me een beetje aan de titel. Het gaat hier om een 'wifi' signaal al dan niet afkomstig van een telenet HWI.
Telenet signaal is het signaal op de kabel !
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

done...

Er is een frustratie topic voor zo een zaken. De wereld is om zeep :bang:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Bij m'n ouders heeft men de nieuwe witte modem geplaatst maar het bereik is niet echt beter te noemen.

De technieker was trouwens best arrogant... volgens hem was de laptop versleten (raar dat die wel een BBOX ziet van de overkant van de straat maar moeite heeft met de TN modem in de kamer ernaast), was het de schuld van Windows 10, was de muur van gewapend beton (is gewoon baksteen), stond er een microgolf in de keuken (zolang die af staat mag dit geen issue zijn), hadden de buren een babyfoon (is nochtans een vrouwtje van 80 jaar), ...
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

de grootste boosdoener waar niemand aan denkt zijn alarm detectoren met 2.4 ghz radar.
Afbeelding
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Hier in huis niets verandert, alsook bij de 2 buren niet.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Roygenz schreef:Je laat de kanalen ook best verschillend staan.
Dat is enorm egoïstisch naar je buren toe! Als je drie Wi-Fi access points hebt kan je op die manier de volledige 2,4 GHz band innemen (kanaal 1, 6 en 11; de andere kanalen overlappen daar mee). Op de 5 GHz band kan het minder kwaad om verschillende kanalen te gebruiken, want daar is toch voldoende plaats en bovendien gaan die signalen minder ver.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Maar nu dan weer de vraag van 1 miljoen:

Mijn cisco staat in bridge mode. Als ik mijn SSID wil veranderen, moet ik em resetten, want naar het interne ip geraken kan ik niet meer?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Als jij dat management IP-adres van je CISCO gewoon in het TN subnet zet kan jij daar nog steeds netjes aan.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

nickz schreef:Dat is enorm egoïstisch naar je buren toe! Als je drie Wi-Fi access points hebt kan je op die manier de volledige 2,4 GHz band innemen (kanaal 1, 6 en 11; de andere kanalen overlappen daar mee). Op de 5 GHz band kan het minder kwaad om verschillende kanalen te gebruiken, want daar is toch voldoende plaats en bovendien gaan die signalen minder ver.
Sorry ;) Maar 't lijkt me straf dat buren die 2 ap's zullen ontvangen en dat die hun wifi zal storen, tenzij je die 2 ap's naast elkaar gaat zetten natuurlijk. Meestal neem je een extra AP als ofwel de afstand te groot is tussen de originele modem/router, ofwel in nieuwbouw (isolatie, staal). Op hetzelfde kanaal is niet aangewezen als je niet met een controller werkt. In het geval van een telenet modem + een extra ap neem je best verschillende kanalen.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”