Welke keuze? [Onderwijs]

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 95 keer

Hey iedereen

Wij hebben in onze vestigingsplaatsen nog heel wat telefooncentrales staan, zoals je weet kost dit veel centen.
Nu is de logische keuze om over te schakelen naar VOIP, maar ik krijg 1000 verschillende oplossingen (cloud, lokaal, hybride, etc...)
Maar de meeste bieden eigenlijk min of meer hetzelfde aan:

Na wat onderzoek: Een Asterisk telefooncentrale met hun persoonlijke schil erover, soms met wat extra functies.

Vereisten voor bovenstaande zijn simpel: Telenet buisiness lijn, PoE switchen of VOIP phones met lichtnetadapter met een internetkabel.
Sector: Onderwijs

Nu wat zouden jullie doen, wij zijn geen call centers maar deze oplossing zou van 1 tot 5 toestellen per vestiging tot 30+ per vestiging moeten gaan.

Wat zouden wij willen:
  • 1 platform waar alle vestigingen stelselmatig worden in opgenomen.
  • Mogelijkheid om per vestiging een "lokale administrator" toe te voegen voor de simpele aanpassingen (beheer adresboek, namen toekennen aan toestellen, ...)
  • Zekerheid in veiligheid (geen waanzinnig grote facturen wegens oproepen naar buitenland door onbekenden)
  • Geen herlaadkaarten-systeem om VOIP krediet toe te voegen.
  • Facturatie per vestiging
  • VOIP toestel die internet kan sharen, wegens soms maar 1 internet kabel aanwezig. (Geen mogelijkheid of directe mogelijkheid voor nieuwe kabels te trekken).
Ik hoop dat andere deze situatie ook meegemaakt hebben en hun ervaringen kunnen delen.

Bedankt!
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

FunkStar schreef:Sector: Onderwijs
[*] 1 platform waar alle vestigingen stelselmatig worden in opgenomen.
Dan zou ik denken aan een cloud PBX.
FunkStar schreef:[*] Mogelijkheid om per vestiging een "lokale administrator" toe te voegen voor de simpele aanpassingen (beheer adresboek, namen toekennen aan
Niet meteen een basis functie vrees ik... alhoewel in m'n FreePbx zie ik dat ik extra users kan aanmaken en deze beperken tot een extenion range (al denk ik dat je meer wil dan dat).
FunkStar schreef:[*] Facturatie per vestiging
En wie verwacht je dat dit gaat doen... je VoIP provider heeft hier namelijk niet de nodige info voor (die kan jij zelf wel uit je PBX halen).
FunkStar schreef:[*] VOIP toestel die internet kan sharen, wegens soms maar 1 internet kabel aanwezig. (Geen mogelijkheid of directe mogelijkheid voor nieuwe kabels te trekken).
In toestellen heb je genoeg keuze en de meeste voorzien dit wel. Probeer wel te standaardiseren op één merk en model(len).
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Ik zal nooit een * based oplossing kiezen (als een ex openpbx/callweaver/* fork maintainer), er zijn gewoon te veel mankementen, ik zal echt voor freeswitch gaan.
FunkStar schreef:Hey iedereen
  • Zekerheid in veiligheid (geen waanzinnig grote facturen wegens oproepen naar buitenland door onbekenden)
Security is a process not a product :D

Voor de rest, is het eigenlijk allemaal heel basic, en je kan alle mogelijke SIP toestellen (met een mini ethernet switch) kiezen, zelfs video phones/softphones/sip deurbel/...
Laatst gewijzigd door xming 03 maa 2016, 20:58, in totaal 1 gewijzigd.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt alvast, laat de suggesties maar komen.

Het zijn specifieke eisen maar je kent dat...

Ik wou gewoon eens horen want ook al zijn de voorstellen die ik krijg zijn wel goedkoper, ze lijken me toch nog altijd duur.

vb. cloud oplossing:

Licentie (per user/toestel): € 5
SIP kanaal: € 3
Belgisch nummer: € 2
Support contract: € 50

1malig:

Setup per onderdeel (10 delen): € 250, €250, enz...
Plaatsen VOIP toestellen (mogen we zelf niet zelf doen): €75 /u

prijzen excl. btw natuurlijk en zo gaat het maar verder.

-----

Bij de hybride

Elke locatie watchguard firewall (met 3jarige licentie)
Configureren (per locatie 1dag :-\)

etc...
Afbeelding
xming
Pro Member
Pro Member

Als je alles zelf wilt en kan doen, wordt het wel een stuk goedkoper.

- n x h/w dienen als f/w, vpn en freeswitch server
- n x SIP phones
- Belgish number (weepee?)
- n x minuten/maand

Geen andere kosten meer, geen licenties. Als je wilt, PM me even met iets meer details, ik wil wel een ruwe "design" schetsen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

xming schreef:Als je alles zelf wilt en kan doen, wordt het wel een stuk goedkoper.
Ik lees wel tot 30 toestellen per vestiging... over welk aantal gaat het dan in totaal ?

Als je dan zelf je PBX gaat hosten... al kan je die ook in een datacenter kwijt (VPN tussen je sites ed).
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

In de eerste fase (contracten die binnenkort verlopen, zo'n 120 toestellen over 14 vestigingen)
Afbeelding
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Bij ons 13 vestigingen, ongeveer 160 telefoontoestellen/softphones. Wij doen het met asterisk (scopserv) op een vm in een datacenter. Op de asterisk 3 siptrunks via Destiny met aparte facturatie (verschillende VZW's). We hebben hiermee een alcatel OXE centrale vervangen. Grote voordeel was dat de hudiige toestellen (iptouch4018) in sip mode geflashed kunnen worden via tftp/dhcp, en op die manier dus opnieuw gebruikt kunnen worden op asterisk. Voor de rest gebruiken we yealinks.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Er is ook een windows oplossing

www.3cx.com
Afbeelding
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Hmm powerline adapter, zou je daar wel aan beginnen voor zo iets?

De enige oplossing die volgens mij werkt in het onderwijs is de goedkoopste!
De werkingsmiddelen van een school zijn gewoonweg te beperkt en elke euro wordt eerst 10 keer omgedraaid alvorens ze die uitgeven.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
xming
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
xming schreef:Als je alles zelf wilt en kan doen, wordt het wel een stuk goedkoper.
Ik lees wel tot 30 toestellen per vestiging... over welk aantal gaat het dan in totaal ?

Als je dan zelf je PBX gaat hosten... al kan je die ook in een datacenter kwijt (VPN tussen je sites ed).
Nadeel van een gecentraliseerde pbx (op cloud, vps, root server) is als die down is dan kan niemand meer bellen, zelfs niet meer intern.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Alles heeft voor een nadelen... als jij zelf host dan heb je ook diverse single-points-of-failure.

Je eigen hardware, je eigen internet lijntje, ... en voor alles bestaan oplossingen (die soms veel geld kosten).

Maar stel dat het hier gaat over 200 toestellen... en je moet dat gaan draaien op een consumenten lijntje ?
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster

We zijn ons bewust van de nadelen, maar op veel van onze locaties zijn de ISDN-lijnen aangepast door IP Bizzbox(en), als nu de stroom uitvalt, valt de IP Bizz box uit en kunnen we toch niet meer bellen. (Niet overal een UPS)
xming schreef: Nadeel van een gecentraliseerde pbx (op cloud, vps, root server) is als die down is dan kan niemand meer bellen, zelfs niet meer intern.
Klopt, kunnen we oplossen door met tijd een 2de pbx in sync als back-up te plaatsen, als het datacenter offline gaat ben je daar natuurlijk ook niets mee.
honda4life schreef: Hmm powerline adapter, zou je daar wel aan beginnen voor zo iets?

De enige oplossing die volgens mij werkt in het onderwijs is de goedkoopste!
De werkingsmiddelen van een school zijn gewoonweg te beperkt en elke euro wordt eerst 10 keer omgedraaid alvorens ze die uitgeven.
Powerline adapter? Wij gebruiken dit enkel in uiterste nood meestal krijgen we dat zelf gewoon niet aan de praat. (Vinden elkaar niet)
Nu sprak ik over een VOIP toestel met een ethernet IN & UIT, omdat er wel altijd een internetkabel naar de PC van de secretariaat medewerker ligt + een telefoonkabel maar met die telefoonkabel ben je spijtig genoeg niets.

En de werkingsmiddelen van een school zijn idd te beperkt...
Afbeelding
xming
Pro Member
Pro Member

Betere oplossing is een softPBX in elke vestiging (voor het interne verkeer), over L2 VPN (fully meshed) naar anderen (voor het intra-vestiging verkeer). Een centrale PBX (in een datacenter bvb) dient voor het externe verkeer (inkomende en uitgaande SIP), zodat een single failure niet het hele systeem plat legt.

PBX in de vestigingen in een aparte VLAN steken en zonder internet verbinding behalve VPN en geen routering tussen PBX VLAN en de rest, centrale PBX is waar men hard over security moeten oppassen.

Consument lijntje of niet maakt weinig uit behalve voor SLA.

Code: Selecteer alles

VLAN-PBX <-> SoftPBX  <-> VPN  <-> FW <-> internet <-> andere vestigingen
                                              ^
                                              |-> centrale PBX <-> internet <-> SIP providers
                                                               <-> eventueel direct SIP/enum
ik raad de volgende aan:
- freeswitch + fusionpbx voor softPBX
- gvpe voor L2 VPN
- opfsense voor fw

kostprijs behalve SIP toestellen, kan redelijk laag gehouden worden door ARM SoCs te gebruiken, en je kan ook nog een hoop reserves hebben (op voorhand geconfigureerd) als backup.

ARM SoCs (of low power Intel SoCs) zijn ook stroom verbruik vriendelijk.
xming
Pro Member
Pro Member

zodoende heeft men admin rechten op lokale PBX, en kan nooit de centrale PBX configureren, rating gebeurd dan de centrale PBX en is ook veel gemakkelijker en overzichtelijker (want elk vestiging gebruik slechts een account op de pbx).
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”