vga kaarten

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
weske
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2004, 14:21
Locatie: antwerpen

weet er iemand iets af van het wiskundige gedeelte van vga kaarten?
zoja , please explain how it works :wink:
thx
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5684
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nogal algemene vraag, het antwoord kan namelijk een boekenkast omvatten.
Wat wil je juist weten. Hoe beelden opgebouwd worden, hoe de signaaloverdacht gebeurd, de gegevensverwerking in de kaart, hoe de drivers van de kaart 3D verwerken etc etc... een boekenkast dus.
NuKeM
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 475
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

ik veronderstel met wiskundige dat je wilt weten hoe een beeld is opgebouwd en waardoor de kaarten altijd maar sneller en sneller werken. de meeste wiskunde in de vga kaart wordt gedaan door de GPU (graphics processing unit) dus ik stel voor dat u dit eens intypt in google.

Greetz
Gimic
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Misschien kan je hier eens gaan kijken. Meestal hebben die mannen wel een uitleg over vanalles ;)

Cheers
Afbeelding
weske
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2004, 14:21
Locatie: antwerpen

ik weet het nogal algemene vraag maar ik moet mijn eindwerk doen over vga kaarten en zou dan wiskundige gedeelte ook moete uitleggen met de driehoekjes die verstuurd worden , eig hoe het beeld gevormd word.
grts
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16757
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Als je spreekt over triangles, polygons en vertexes heb je het over de Z-buffer.
Ik vermoed dat je eigenlijk informatie zoekt over hoe 3D beelden realtime gerenderd kunnen worden?
Daar zijn nogal wat optimalisaties rond ja, maar mijn technische kennis daarrond is zéér beperkt.
weske
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2004, 14:21
Locatie: antwerpen

nja weinig mensen hebben er precies veel kennis van dat ik zo al heb kunnen horen :-D maar als er iemand iets over zou kunnen vinden , ik zou eer zeer dankbaar voor zijn :wink:
grts
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Tja, als je je daarmee wil bezighouden... Heel dat 3D gebeuren wordt voornamelijk geregeld door 2 standaarden (API): OpenGL (komt van de Unix-workstations, en wordt voornamelijk gebruikt voor 3D CAD software). En Microsoft z'n Direct3D gebeuren. Dat laatste wordt voornamelijk door spelletjes gebruikt, hoewel ook OpenGL hiervoor wordt gebruikt (alle Quake III gebaseerde spellen gebruiken bv. OpenGL (Medal of Honor, Halflife, enz.)
OpenGL en DirectX zijn niet meer dan functie-bibliotheken die je kan gebruiken om je software te maken, waarmee je dan uiteindelijk je grafische kaart aanstuurt.

Als je meer wil weten over OpenGL : de standaard staat beschreven op www.openGL.org Voor het ogenblik zitten ze aan versie 2.0... (een tekstje van 382 pagina's...).

K'wens je er trouwens veel succes mee...
Met vriendelijke groeten,

Polleke
weske
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2004, 14:21
Locatie: antwerpen

thx polleke,

zal een dik boekje worde mijn eindwerk :-D

grts,

weske
weske
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2004, 14:21
Locatie: antwerpen

als er nog iemand informatie heeft ,
het is altijd welkom :-)

grts,

weske
weske
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2004, 14:21
Locatie: antwerpen

weet er toevallig iemand waar ik
nogal in detail de chipsets kan vinden van
de ouder vga kaarten en de hedendagse?

grts,

weske
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 509
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Zaventem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Gebruikersavatar
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 603
Lid geworden op: 30 maa 2004, 20:33
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

weske schreef:weet er toevallig iemand waar ik
nogal in detail de chipsets kan vinden van
de ouder vga kaarten en de hedendagse?

grts,

weske
voor de oudere vind je hier wel wat informatie

http://www.aceshardware.com/list.jsp?id=7
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

Als je al wat meer specifieks weet kan je proberen ATI en NVIDIA aan te schrijven...
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
weske
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2004, 14:21
Locatie: antwerpen

over de chipset heb ik al wel wat informatie gevonden ,
maar zou nu nog info moeten vinden over de beeldvorming ,
dus eig puur wiskundig.

grts,

weske
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5740
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Weske,

Je moet het niet "wiskundig" zien hoor. Die term is veel te gelimiteerd om de werking van een VGA kaart uit te leggen.

Zoek eens in google naar "polygonen", "megaflops", "textures", "triangles" etc ... je zal wel genoeg vinden dan denk ik.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
weske
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2004, 14:21
Locatie: antwerpen

ik heb eens gezocht naar info van oude beeldschermkaarten zoals:MGA, CGA, EGA, , maar ik vind er niet echt zo denderend veel van...
kan iemand helpen?

grts,

weske
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”