Notebook voeding heeft kuren

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Gisteren iets grappigs meegemaakt..
Wanneer ik de notebook voeding aansluit bibbert het touchpad van mijn notebook, verder werkt alles perfect.
Voor de grap eens een paar (5) andere notebooks aangesloten -> zelfde probleem.

Kan iemand me dat eens uitleggen :banana: hoe een simpele 19v voeding problemen kan geven met een touchpad.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Definieer 'bibbert' eens ?

Ik versta een fysieke beweging, zoals in trillen van een telefoon, maar volgens mij kan een touchpad dat niet...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Dit is wellicht een lekstroom die door het netfilter (condensator) van de AC naar de DC kant gaat. Dit geeft een soort tintelend gevoel die onschadelijk maar vervelend is.
Als je met een spanningszoeker (schroevendraaier met neon lampje erin) op de buitenkant van de DC plug van je voeding meet zal deze wellicht zwak oplichten tenzij de de voeding aan een stopkantact met aarding aansluit.
Laatst gewijzigd door johan.devos 08 jan 2016, 13:42, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Nee dat bedoel ik niet...
Je zet je vinger op het touchpad, maar de muisaanwijzer verspringt op het scherm... op een andere notebook gaat het pijltje dan weer verschrikkelijk traag & op een andere is het precies met onderbrekingen .
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

het nadeel van een huis met een slechte aarding ....
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

petzl schreef:het nadeel van een huis met een slechte aarding ....
De meeste laptopvoedingen zijn m.i. ongeaard.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Steek de stekker eens ondersteboven. Wie weet is het opgelost?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Het zal inderdaad wel met netfilters (condensators) te maken hebben.
Heb indertijd hetzelfde meegemaakt met een goedkope chinese voeding en een smartphone met touchscreen.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Tomby schreef:
Uh, ik heb nog nooit een laptopvoeding zonder aarding in huis gehad.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Kenw00t schreef:
Tomby schreef:
Uh, ik heb nog nooit een laptopvoeding zonder aarding in huis gehad.
De meeste zijn echter wel ongeaard. Alle macbooks, veel ultrabooks en netbooks. Alleen de zware gaminglaptops die zware voedingen hebben zijn geaard.

Meestal is de behuizing (metaal) op een bepaald niveau tov de grond door capaciteiten in de voeding, dat voel je dus door de kleine stroom die er loopt. Schadelijk is het niet want echt veel stroom krijg je toch niet door een cap.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

De meeste Dell en HP laptop voedingen zijn geaard. Deze hebben een typische 3-pins aansluiting op de voeding die je goed kunt zien als je eens googelt naar bv "Dell laptop voeding" en kijkt naar de foto's.

Ik veronderstel dat sommige fabrikanten deze aarding "wegoptimalizeren" om een paar centjes en/of grammen te besparen maar een aarding is wel nuttig.

Het zou ook helpen moest iceke wat duidelijker het probleem omschrijven met bv het type laptop en OS.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

AndRo555 schreef: De meeste zijn echter wel ongeaard. Alle macbooks, veel ultrabooks en netbooks. Alleen de zware gaminglaptops die zware voedingen hebben zijn geaard.

Meestal is de behuizing (metaal) op een bepaald niveau tov de grond door capaciteiten in de voeding, dat voel je dus door de kleine stroom die er loopt. Schadelijk is het niet want echt veel stroom krijg je toch niet door een cap.
Op het moment dat je naar goed ontworpen voedingen gaat, zijn die normaal geaard, tenzij er een specifieke reden is waarom je een circuit wilt met een zwevende massa. Laat ik je trouwens direct vertellen dat er ook macbook voedingen zijn die geaard zijn, en dat apple hun los verkochte 10w opladers ten tijde van de ipad 2 ook geaard waren...

Je chassis van je laptop zit normaal op hezelfde potentiaal als je massa/ground/neutrale geleider van je laagspannings/secundair deel van je voeding.
En laat daar nu net het addertje onder het gras zitten, bij een geaarde voeding is het heel simpel en handig om je massa van je laagspanningsdeel direct mee te trekken naar aardpotentieel omdat je een aardgeleider hebt.

Zit je echter met een voeding zonder aarding, en men heeft, bv om kosten te sparen, de miminumafstanden niet gerespecteerd tussen je primaire en secundaire circuit, of minderwaardige componenten gebruikt, en je krijgt ergens een overslag of doorslag (wat perfect mogelijk is), staat er plots netspanning op je chassis, plezant he.

Overigens is het meestal een totaal-besparingspakket. Geen Aarding op de voeding, goedkope componenten, niet respecteren van minimum afstanden tussen componenten, en dropveters gebruiken als snoer tussen stopcontact en voeding. Echt veilig en plezant.

Om terug te komen op de first post. Een fenomeen wat ook al eens opduikt bij tablets en smartphones, slechte (HF) filtering in de voeding waardoor je HF lekkage krijgt via de oplaadkabel en de touchscreencontroller flipt daarvan. Veel kans dat hier iets soortgelijks aan de hand is. Al dan niet door HF storing vanuit de voeding, of door een potentiaalverschil ergens. Voeding wegsmijten en vervangen als je het met andere voedingen niet hebt op hetzelfde toestel.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”