Telenet Blokjes en verlaagde snelheid

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

Ik had hier al een eerder bericht geplaatst over telefonieproblemen (https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=53&t=45451) maar die lijken nu opgelost door wat in dat topic staat. (nl het DECT basis station te verplaatsen, weg van de router). Maar nu begin ik andere problemen te krijgen met televisie en internet. Ik heb al gebeld naar Telenet en daar konden ze vertellen dat er inderdaad een storing was maar met name de COAX kabel volgens hun. Ik had toen gezegd dat ik blokjesvorming zag en heel erg veel foutieve pakketten. Ze stelden voor om de COAX kabel te vervangen maar deze kabel ziet er nog perfect uit en is van henzelf.

Nadien deed ik verschillende speedtests en kon daaruit vaststellen dat ook deze niet meer waren zoals vroeger (zie screenshot). Ik heb deze blokjesvorming blijkbaar enkel in de avond wanneer ik iets upload (speedtest en heb zelf een bestand van +1GB naar een testwebsite proberen up te laden). Ik heb een modem--only dus ik vermoed dat het vervangen van een COAXkabel weinig tot niets zal uithalen aangezien de COAX kabel niet verbonden is met de modem die deze upload genereert.

De NUI is nog maar een tweetal jaar oud. Ik vermoed dat het probleem achter de NUI ligt naar de straat, deze zit bij ons nog samen op eenkabel die niet ondergronds is en met de wind de afgelopen weken wss heeft afgezien. Zijn deze kosten dan voor mij of voor Telenet?

Mvg,

in bijlage een video van de blokjes en screenshot van de speedtest resultaten.

http://youtu.be/LpcYmU0cbqY
Bijlagen
Knipsel.PNG
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Is er sinds kort toevallig misschien LTE geïnstalleerd (meer bepaald 800MHz) van een van de drie providers in de buurt?
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

Geen idee maar was daarnet TV aan het bekijken en dit was dramatisch. Constant blokvorming + waarschuwing dat de kabel niet goed zou zijn aangesloten. Misschien iets met het afkoelen 's avonds? TV kijken gaat nu absoluut niet meer, dus morgen nog eens naar Telenet bellen...

Zelf men snelheid is naar beneden gedoken:
http://www.speedtest.net/my-result/4563098901
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

In zo'n geval zou ik mijn vrouw doen bellen en je van de domme gebaren

'mijnheer van Telenet ik krijg altijd blokjes op tv wat kan ik doen? '

[Afbeelding Post made via mobile device ]
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer

Vriend van mij komt vorige week dat zijn ma haar snelheid niet te doen is.
ze heeft whop met netgear 3700 een haalt 0.25 tot 3.25.
Hij komt zo af ik wil zo nen Asus RT-AC68U lijk dagge bij mij gezet hebt.
Ik zeg die lage snelheden kan aan alles liggen ik wil eerst zien , neenee bestel maar router is kapot, ik een besteld.
Vandaag gaan zetten en de mooie snelheid van 0.16 ipv 100. zitten zoeken laptop rechtstreeks aangesloten op telenetmodem 3.16.
Die dame zit plots ook te vertellen van hokjes op tv en inderdaad ik zie het.
Steek voor alle zekerheid in andere poort in modem en haal nu 36.54. ook met wifi met assus in die poort.
Ik kijk ook naar hun leiding ; die komt van buiten rechtstreeks naar modem zo een 20m verder zonder versterker en draad op 3 plaatsen aan elkaar gezet.
Ik bel naar telenet krijge daar een ja die ene poort zal kapot zijn maar ze heeft er dan nog 3.
Kzegge ja maar op die andere haalt ze ook maar 36 van de 100 maar dat is normaal zegt hij, ze kunnen niks vinden, hun computertest is normaal, dus geen technieker.
Wat kunnen we nog meer doen ?
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Alles uit trekken, dan terug bellen :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Hier lopen blijkbaar 2 vragen door elkaar.
Om terug te komen op de TS Pengu : upload heeft in principe niks te maken met uw beeld op TV.
Als je zelfs met momenten geen beeld hebt, moet er ergens een probleem met de bekabeling zijn.
Het kan ook buiten op straat zijn, maar dan moeten ook de buren last hebben.
Kan je al eens gaan vragen bij de naaste buren, liefst de buren die op dezelfde tap hangen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:upload heeft in principe niks te maken met uw beeld op TV.
In princiepe niet... maar in de praktijk is het meestal anders (als je binnen bekabeling tenminste in orde is).

Blokjes geven een slecht signaal aan... en dat is (meestal) zo voor alle diensten op de coax (dus ook je internet zal dan mogelijks problemen hebben).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ja, uiteraard. Als er een defect is, zal het hoogst waarschijnlijk (maar niet altijd) problemen in de upload en in het beeld geven.
Maar de TS zei iets anders : ik had begrepen dat hij bedoelde dat het probleem begon van het moment dat hij een upload van een groot bestand deed.
Upload kan geen downstream problemen veroorzaken, maar een eventueel defect kan wel problemen in downstream en upstream veroorzaken.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

De NUI is nog maar een tweetal jaar oud. Ik vermoed dat het probleem achter de NUI ligt naar de straat
De NIU kan je als schuldige uitsluiten door eens een andere NIU bij familie/vrienden/buren voor eventjes uit te lenen om te zien of het probleem dan verdwijnt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef:Maar de TS zei iets anders : ik had begrepen dat hij bedoelde dat het probleem begon van het moment dat hij een upload van een groot bestand deed.
Upload kan geen downstream problemen veroorzaken, maar een eventueel defect kan wel problemen in downstream en upstream veroorzaken.
Veel upload zorgt natuurlijk wel voor "extra signaal" op de kabel wat dan mogelijks weer een impact heeft op de signaal/ruis verhouding.

HF/RF is een heel complexe materie... de kleinste fout kan daar gekke dingen veroorzaken.
serialchiller schreef:De NIU kan je als schuldige uitsluiten door eens een andere NIU bij familie/vrienden/buren voor eventjes uit te lenen om te zien of het probleem dan verdwijnt.
Waarom niet gewoon TN bellen en hen het probleem laten oplossen... daar betaal je tenslotte voor.

Wel een gouden tip... bij het melden van je probleem spreek je enkel over TV (als je over internet begint beginnen ze toch maar domme antwoorden te geven).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Dat het complex is , is een feit.
Veel upload (of extra signaal zoals jij het noemt) verandert niks aan de upstream SND, behalve als er iets scheelt. Maar als er iets scheelt is er met 'weinig signaal' ook een slechte upstream SND.
Upstream SND is vooral van belang voor de CMTS in het kopstation.
Dit staat dan nog steeds los van de downstream SND, dit is vooral van belang voor de modem bij de jou thuis.
Een slechte upstream SND hoeft daarom nog geen slechte downstream SND te veroorzaken, of andersom.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef:behalve als er iets scheelt
Er scheelt duidelijk iets... maar we kunnen daar uren blijven over filosoferen... de klant moet gewoon contact opnemen met TN.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Sylvester schreef:Hier lopen blijkbaar 2 vragen door elkaar.
Om terug te komen op de TS Pengu : upload heeft in principe niks te maken met uw beeld op TV.
Zijn we nu plots aan het antwoorden op een vraag die 6 maand oud is???
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

euh, ja....
blijkbaar wel, dus niet meer nodig waarschijnlijk.
Blijkbaar wordt er weinig (bijna niet) op datums gelet.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Wel raar dat een ervaren rot met 4000 posts, effen een oude thread komt bumpen ipv nieuwe thread aan te maken voor zijn gerelateerd probleem. Wellicht al in den drank ? :)
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Als den drank is in de man, dan is de wijsheid....
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

Het loopt daar totaal verkeerd af !
Na te bellen om op te zeggen woensdag hebben ze gisteren nog iemand gestuurd, niet van de vriendelijkste.
Hij heeft het bewijs geleverd met gewoon kabel over de vloer te leggenen aan te sluiten op poort 2 3 4 haalde hij mooie resultaten.
Dus het ligt aan de binnenbekabeling.
Maar telenet heeft wel die bekabeling gelegd toen ze de woonkamer en salon switchten.
Ze heeft daar zelfs nog een gepeperde rekening van liggen.
Dan stel ik me toch de vraag als ze dat maar zo gedaan hebben moet telenet dat dan nie herstellen want welknen prutser doet dit met 3 koppelingen ?
Je legt dan gewoon 1 lange kabel als de klant zoveel moet betalen.
of heb ik da verkeerd ?
Bijlagen
IMG_0726.JPG
mercedes e220 OML
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Dat is nu toch iets dat je zelf best eerst test of niet?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ja, misschien heb je het verkeerd. Niet helemaal, maar toch bijna helemaal.
Het is niet omdat ze die kabel gelegd hebben dat het 'hun' kabel is, en dat ze het dan maar moeten oplossen.
De rekening volgde omdat het uw binneninstallatie is, die eigenlijk voor uw rekening is.
Na die rekening is het nog steeds uw installatie, dus uw verantwoordelijkheid.
Met koppelingen is er niks mis, als dat goed gedaan wordt.

Dat hij niet vriendelijk is, is een ander verhaal.
Het kan aan hem liggen, het kan ook een samenloop van omstandigheden zijn. Als ik uw verhaal goed kan volgen, is er van uw kant een poging ondernomen om uw aansluiting op te zeggen. Niet de meest ideale omstandigheid om iets vriendelijk gedaan te krijgen van Telenet, vooral als het een probleem met uw eigen binneninstallatie betreft.
Ik weet natuurlijk niet wat er tegen wie allemaal is gezegd geworden.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

Toen we belden kregen we iemand van kwaliteitsopvolging en die mens was heel vriendelijk.
Kan ook te maken hebben met laatste dag maarja da hadden wij niet gevraagd da mocht gerust na de dagen zijn.
Inderdaad binnenbekabeling, maar zei hebben die gelegd dus mag je aannemen dat het dan in orde is met de goede kabels enzo.
Die mensen hadden toen iets van als telenet het doet zal alles wel naar behoren zijn en zeker en vast in orde zijn !!!!
mercedes e220 OML
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Wat was er nu precies fout in de bekabeling die zijn gelegd hebben?
Want het klopt wel, in principe zou er niks mis mee mogen zijn.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

hij heeft gewoon losse kabel op de grond gelegd om te bewijzen dat de binnenbekabeling is, terug opgerold en meegenomen en gezegd electricien zal eerst een kabel moeten leggen en dan kunnen we kijken om modem te vervangen, wij mogen niks vervangen als de bekabeling niet goed is, en hij was terug weg met resultaat ze halen terug 0.26 op poort 1 en rond de 35.00 in poort 2 3 4
mercedes e220 OML
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

proximusboyke schreef:Hij heeft het bewijs geleverd met gewoon kabel over de vloer te leggen en aan te sluiten op poort 2 3 4 haalde hij mooie resultaten.
Dus het ligt aan de binnenbekabeling.
Ik vind jouw verhaal nogal verwarrend (mede veroorzaakt door jouw manier van schrijven ...)
Als je het over de binnenbekabeling hebt, praat je dan over de coax of over de netwerk kabels?

Want je schrijft hier over een "kabel over de vloer en aan te sluiten op poort 2 3 4". Je kan toch geen coax aansluiten op een Lan poort :wink:

In je eerste post schreef je ook dat de kabel rechtstreeks van buiten komt naar de modem zonder versterker en draad op 3 plaatsen aan elkaar gezet.
Er zit dus geen NIU op deze installatie? Hoe is de TV dan aangesloten? Dat kan toch onmogelijk op die manier door een Telenet technieker uitgevoerd zijn?

Een installatie met een coax rechtsreeks naar de modem? Die laatste (onvriendelijke) technieker had jou eigenlijk volledig moeten afsluiten, gezien de non-conforme installatie :?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Misschien is de eerste ethernet poort stuk van de HGW ?

Het zou me verbazen dat een technieker deze dan niet wil vervangen... als hij van poort één een ethernet kabel over de grond legt tot aan je PC heb je dan toch een probleem.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

philippe als je goed hebd gelezen zeg ik al ganse tijd dat die kabel door telenet gelegd is ga proberen beter uit te leggen.
De mensen hebben al een 15 jaar telenet.
De modem stond vlak bij de venster waar de kabel van telenet binnekwam.
Enige tijd geleden hebben ze woonkamer en salon verwisseld.
Telenet heeft alles verplaatst ook de modem en mevrouw heeft daarvoor betaald voor de werken en verplaatsingskosten.Er is daar nergens een nui te zien.
Gewoon een kabel uit de muur naar het salon met 3 verbindingen(leest verschillende stukken aan elkaar ipv 1 lange kabel) dus wel de coax kabel.
Omdat mevrouw nooit wifi had in haar tuin dacht ze dat het beter was een netgear wndr 3700 tussen te steken, maar dat is nog slechter ( ondertussen weten we dat het komt dat die in poort 1 zit als je de netgear aansluit op poort 2 3 of 4 haal je toch al 35 bij de whop (wifi telenet is uitgeschakeld)
Die gast die heeft gekomen heeft een coax over de vloer gelegd van waar hij binnenkomt tot aan de modem.
poort 1 3.26 snelheid poort 2 3 en 4 snelheid 86. Dus zeer goed zijn besluit het ligt aan de bekabeling. Maar die bekabeling heeft telenet gelegd toen ze de woonkamer en salon wisselden.
Ben ik nu duidelijk of nog nie, want kwee nie oe dakket moe uitleggen
mercedes e220 OML
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

LAN1 van de HGW geeft een opmerkelijk tragere snelheid dan LAN2, 3 en 4? En met een andere coax-kabel is dat ook het geval met verschil dat de snelheden op het netwerk iets hoger zijn?
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Sirward zit er waarschijnlijk op.

@proximusboyke: wanneer hebben ze de modem verplaatst en zijn de problemen (trage snelheden, blokjes op TV) sindsdien begonnen?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

proximusboyke schreef:Die gast die heeft gekomen heeft een coax over de vloer gelegd van waar hij binnenkomt tot aan de modem.
poort 1 3.26 snelheid poort 2 3 en 4 snelheid 86. Dus zeer goed zijn besluit het ligt aan de bekabeling. Maar die bekabeling heeft telenet gelegd toen ze de woonkamer en salon wisselden.
Ben ik nu duidelijk of nog nie, want kwee nie oe dakket moe uitleggen
Toch blijf ik er bij dat het onmogelijk is dat een Telenet technieker een installatie gedaan heeft zonder NIU.
Vandaar mijn vraag: hoe is de TV dan aangesloten, als de kabel die binnenkomt direct op de modem is aangesloten?
Hopelijk niet via een T-stukje en een suikerklemmetje?
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

ja philippe dat vind ik ook opmerkelijk !!! en ik heb gisteren hem ook gevraagd wara de nuis zat, want in gans dat huis is er geen nui.
ik persoonlijk vind dat die stukken amateurish in elkaar zit.
Als ik nog eens ga , ga ik fotos nemen.
sirWard juist.
MaT : uhu
Ik ga maandag toch eens naar de verantwoordelijke van klantenopvolging bellen en een kopij doorsturen wat ze betaald hebben aan telenet om dit te plaatsen.
Ik blijf erbij ze hebben betaald, telenet is verantwoordelijk.
mercedes e220 OML
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Zeker dat het geen WKD-NIU is? Eerste keer dacht ik ook dat het een gewone aansluiting was :)

Geen tijd voor over te schakelen naar DSL? :) Is alweer typisch vlaams , klagen dat ze uw defect niet oplossen maar wel geen alternatieven zoeken :)

Code: Selecteer alles

Ik blijf erbij ze hebben betaald, telenet is verantwoordelijk.
Wat de kabels betreft , Telenet is verantwoordelijk tot het overname punt. En bij gebrek eraan, het einde van de dropkabel.
Wat jullie switch van salon betreft staat er op de site

Code: Selecteer alles

Het is mogelijk om je Telenet installatie binnenshuis te laten verhuizen naar een andere locatie.
Het gaat dan over het verplaatsen van de netwerkverdeler (NIU) en de Wireless Modem , Daarvoor moet wel een Telenet technicus langskomen.
Hierin staat niet dat het overnameblokje (= einde dropkabel?) is verplaatst door het verplaatsen van de installatie door telenet.
Ze zouden dus kunnen zeggen dat dit binnenbekabeling is.
Anderzijds lijkt het me niet kunnen dat telenet verplicht om binnenbekabeling te laten uitvoeren door een telenet technicus.
Ik vermoed dat er dus een soort van grijze zone is , maar dat je als klant het niet kan 'eisen'
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Binneninstallatie is inderdaad de verantwoordelijkheid van de klant... maar, diegene die de binneninstallatie installeert (of verplaatst in dit geval) moet wel degelijk werk achterlaten. Als bij de verplaatsing iets beschadigd geweest is of niet volgens de regels geplaatst is dan is telenet, als opdrachtgever van de technicus, verantwoordelijk daarvoor.

Ook is het belachelijk dat hij niet eens de HGW tijdelijk vervangen heeft om te kijken welke problemen daarmee al opgelost zijn. Dat is 100x gemakkelijker en minder werk dan eerst de binnenbekabeling laten nazien/vervangen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

flup als ze daar toekomen met een gele camionette telenet ze doen de werken ze presenteren de klant de rekening, dan mag je verwachten dat telenet in dit geval verantwoordelijk is.
Moesten ze de werken nu zelf hebben uitgevoerd of door kennis of elektricien, dan zou het een gans ander verhaal zijn.
Allez dat denk ik er toch van.
Op de vraag waar de nui zat, kwam daar geen antwoord op altijd over iets anders beginnen enzo
mercedes e220 OML
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”