Wat heb ik nodig?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 649 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Dafke schreef:Heb ik voor Synology nu speciale hardeschijven nodig zoals WD Red? Of is Green ook prima?
Ik lees toch eerder dat je best geen greens gebruikt. Zelf heb ik reds.
Met je data neem je toch best zo weinig mogelijk risico.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Puur technisch gezien is het perfect mogelijk om Greens te gebruiken, maar ik denk dat er niemand dat effectief gaat aanraden..

De ideale use case voor een WD Green is bv als tweede harde schijf in een desktop, waar je maar af en toe iets van ophaalt. In je NAS gaat die schijf dan quasi 24/7 draaien, wat hier echt niet bij aansluit. Er zijn trucjes uit te halen met de firmware etc, maar ik zou persoonlijk zelf het risico ook niet nemen en eerder voor een Red gaan die wel voor dit soort gebruik is ontworpen.

De schijven gaan er waarschijnlijk toch eerder mee ophouden en dan betaal je alsnog meer voor een vervanging.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

Dafke schreef:Ja en dit lees ik dan weer op tweakers.. Geraakt er maar aan uit op het laatste :idea:
Je kunt dus prima WD Green gebruiken ipv WD Red. Weet wel dat de Greens een agressieve instelling hebben voor headparking. Dus voordat je je Greens 24/7 laat draaien, is het sterk aanbevolen om de headparking timer op 300 seconden in te stellen. Dan heb je wel de voordelen van headparking, namelijk minder gevoeligheid voor schokken en lager energieverbruik, maar niet de nadelen van overmatige slijtage door het continu parkeren van de lees/schijf-kop.
Ik heb 3 Red's en 1 green draaien, maar heb geen problemen met de head parking, HDD sleep mode staat wel uit bij mij.

Code: Selecteer alles

Disk 1:
Disk Reconnection Count 0
Bad Sector Count 0
Disk Re-identification Count 0

Disk 2:
Bad Sector Count 0

Disk 3:
Bad Sector Count 0

Disk 4:
Disk Reconnection Count 129
Bad Sector Count 0
Disk reconnection count is stabiel, kwam nog omdat vroeger die schijf in mijn PC heeft gezeten (is de green).

selder schreef:Ik raad de mensen altijd aan om niet naar de "normale" of naar de "transcode" modellen van Synology te kijken, en énkel de modellen met een "+" in de naam te kopen.
@Selder : Jij als mac fan, hoe doe je dat dan met het transcoden van Mkv naar mpeg4 formaat voor je iphone en ipad met je "+" model ? Ik had namelijk de DS415play speciaal hiervoor uitgekozen en het werk voor mij relatief goed. Kan het "+" model dan toch zo veel meer ? Over een jaar als er weer wat nieuwe modellen uit zijn misschien overwegen om te upgraden :-)
C1nder
Pro Member
Pro Member

Hier eigenlijk nog maar weinig problemen gehad met WD Green drives in mijn Synology.

CS407 -> tot nu toe 1 keer disk crash, in orde sinds rebuild. Deze draait niet meer constant.
DS411j -> nog steeds dezelfde schijven als bij aankoop, geen enkel probleem.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Ik gebruik WD Red 3TB schijven, maar in de toekomst ga ik voor de Hitachi NAS schijven. Te veel uitval met de Red gehad.
http://tweakers.net/pricewatch/compare/ ... categorie/ (4 van de 8 al stuk geweest)

In oude NAS zaten Samsung EcoGreen 3 2TB (HD203WI) schijven, beste schijven ooit, alle 6 werken nog steeds.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

solid-killer schreef:@Selder : Jij als mac fan, hoe doe je dat dan met het transcoden van Mkv naar mpeg4 formaat voor je iphone en ipad met je "+" model ? Ik had namelijk de DS415play speciaal hiervoor uitgekozen en het werk voor mij relatief goed. Kan het "+" model dan toch zo veel meer ? Over een jaar als er weer wat nieuwe modellen uit zijn misschien overwegen om te upgraden :-)
Via PLEX of via DS Video of zelfs via DS File ... zonder problemen kan ik daar al m'n gedownloadde MKVs bekijken. Geen hapering, geen buffering, geen niks.

De "+" modellen hebben een "goede" CPU, die dan de transcoding doet. De "plus" modellen hebben een "slappere" CPU, maar dan wel een dedicated chip voor transcoden, maar die werkt dan alleen in de Synology apps, en bijvoorbeeld niet in PLEX. Of allez, zo was het vroeger toch, geen idee of dat tegenwoordig nog zo is...

WD Greens zou ik niet aanraden. Die hebben een paar jaar zonder problemen gewerkt, en dan op korte tijd 3 overleden.
Zo'n dingen wil je niet zien in je log center..
Screenshot 2015-12-25 15.37.18.png
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

Merci voor je input Selder, ik zal het overwegen als ik eens upgrade :-) Ik twijfelde in het begin ook tussen een "play" of een "+" ook omdat deze 2 LAN poorten heeft en zwaardere CPU mjah zit nu met de "play" versie dus ik zal wel zien ;-)
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

En dat transcoden ... alles hangt eigelijk af van "welk" soort media je afspeelt. Ik download overwegend MKVs via torrents af, die zijn dan zo'n 8~12GB per film in 1080p. Dus als bestands-extentie "mkv", maar eigelijk weet je daar niet veel mee. Net zoals WMV of AVI is dat maar een container, waarin dan je media zit met een bepaalde codec. Afhankelijk van die codec moet die dan "ge-trans-code" worden of niet. Ik denk dat het overgrote deel van de torrents die ik download al in een codec geëncodeerd zijn die de iDevices al begrijpen. Als ik via PLEX op de iPhone, iPad of iPad Pro kijk, dan zie ik bij het overgrote deel van de films de CPU van de NAS uit z'n neus eten. Bij sommigen piekt de CPU wel naar 90%, maar daar merk je niets van op je apparaten. Meestal zijn dat films die veel kleiner zijn, maar enkele gigabytes ipv die 8~12GB. Ik vermoed dus dat die kleinere bestanden dan een veel zwaardere codec hebben, en eentje die de iDevices niet aankunnen, en dus moet de NAS dan wel transcoden. Media spelen op de AppleTV zorgt zo goed als nooit voor een hoog CPU gebruik op de NAS, dus ik denk dat die véél meer codecs aankan, en dan is er dus geen nood aan transcoden.

Ik - persoonlijk - zou dus de keuze voor een model van NAS niet laten afhangen van het al dan niet goed of slecht kunnen transcoden.

En nogmaals: met een + zit je gewoon altijd goed :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

selder schreef:De "+" modellen hebben een "goede" CPU, die dan de transcoding doet. De "plus" modellen hebben een "slappere" CPU, maar dan wel een dedicated chip voor transcoden, maar die werkt dan alleen in de Synology apps, en bijvoorbeeld niet in PLEX.
Het gemarkeerde deel moet "play" zijn, neem ik aan? Lijkt me anders nogal contradictorisch. :-)
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Bij deze: de DS415+ en WD Red's zijn besteld..

Morgen in huis normaal! :banana: :beerchug:
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Da gaade u nu is ni beklagen se :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Anders dan kom ik wel bij u klagen [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

darkzero schreef:Maar Stack is alleen beschikbaar in Nederland?
Deze ochtend heb ik een folder op mijn NAS via WebDAV gelinkt aan mijn StackIP storage.
Ondertussen staat er al 7Gb in sync. De beperking op Nederland is er dus enkel voor de aanvraag, ik gebruik geen VPN om de sync te doen.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Da's goed nieuws. Hier onlangs ook een aanvraag gedaan over een VPN. Nog niets ontvangen tot nu toe, maar goed om weten dat het dan waarschijnlijk wel zal werken.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

Dafke schreef:Bij deze: de DS415+ en WD Red's zijn besteld..

Morgen in huis normaal! :banana: :beerchug:
Congratz :beerchug: have fun with it ;-)
Ik ben nu net de wondere wereld van Couchpotato en Sickrage aan het ontdekken :P , als ik het werkend krijg tenminste
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

solid-killer schreef:Ik ben nu net de wondere wereld van Couchpotato en Sickrage aan het ontdekken :P , als ik het werkend krijg tenminste
Sonarr is ook leuk om te ontdekken ;)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Uitpakken maar!
ImageUploadedByTapatalk1451227129.894559.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Ze is up and running..

Maar er is nog zoveel te doen, en zo weinig dat ik er van begrijp. Hoe bv die download station gebruiken :)
Heb ik alles netjes geconfigged?

Nu maar eens bezig houden met Plex!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dafke schreef:Nu maar eens bezig houden met Plex!
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

En Plex werkt al als een zonnetje! :eek:
Zo snel?

Ja, ik heb enkel de Plex app geinstalleerd, ik had nog een account, dus even ingelogd.
Dan een .avi film die ik nog had liggen, even op de NAS gezwierd en kwam mooi in Plex tevoorschijn.
Op PC afspelen, als een zonnetje.
Daarna Plex op de iphone geinstalleerd, ingelogd en... chromecasten naar de TV: binnen de 10 sec was de film op de TV aan het spelen, zonder haperingen.
Deze was wel 720p.

Dus dit werkt snel en zeer intuïtief!

Maar.. nu wil ik natuurlijk wel downloads automatiseren en ondertitels er rechtstreeks bijsteken etc..
Kan mij iemand op weg helpen (mag ook via PM of via een skype call / Teamviewer / .. )
Ik heb het geprobeerd via deze tutorial, maar.. (http://www.snelrennen.nl/synology/) hij krijgt een aantal zaken niet geïnstalleerd en ik lees dat Synocommunity niet meer zou werken?
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

En net MI Rogue Nation eens getest, MKV 1080p, net geen 4GB.
De eerste 15 seconden heeft hij 1x gehaperd, erna vlekkeloos zitten spelen tot 55min, dus is veronderstel dat de rest ook wel vloeiend zal blijven :)
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Het enige wat ik gebruik is de standaard Download Station in samenwerking met een RSS feed van op KAT. Couchpotato en Sickbeard is jaren geleden en wat ik er van weet zal niet meer actueel zijn.

Maar ... ik vrees wel dat dat allemaal heel dicht tegen de grijze zone komt van wat toelaatbaar is hier op UB.be. We zouden het niet over "het faciliteren van illegale downloads" mogen hebben...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Dafke schreef:En net MI Rogue Nation eens getest, MKV 1080p, net geen 4GB.
De eerste 15 seconden heeft hij 1x gehaperd, erna vlekkeloos zitten spelen tot 55min, dus is veronderstel dat de rest ook wel vloeiend zal blijven :)
En bij de actiescene ergens op 70% van de film begon hij wel te haperen.
Ik zag geen hoog CPU/RAM verbruik.
Maar daarna op 720p - 4Mbit (ipv 1080p 8Mbit) gezet en liep terug snel zonder haperingen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Ter info, er zijn veel tutorials:
https://help.synology.com/dsm/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro