Noodnrs werken soms niet bij 3stars! + uberslechte service

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Zie eerder: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=45334

Ik hoor net aan de telefoon (3stars helpdesk - Lieve) dat sommige mensen niet kunnen bellen naar verkorte nummers en dus ook geen nooddiensten kunnen bereiken! Ze zouden hier al een tijdje aan aan het werken zijn, maar wanneer er een oplossing komt is nog maar de vraag. Testen kan via 117, hiermee krijg je een automatisch antwoord dat de provincie waarin je adres geregistreerd staat opzegt.

Ook hun helpdesk slaagt er maar niet in om vragen omtrent noodnummers te beantwoorden ..wat een amateurisme, het gaat hier over mensenlevens..
  • Juni 2015: registratie nieuw geografisch nummer
  • 26 aug 2015: Ticket geopend:
    Ik heb reeds 2 maanden een geografisch nummer bij jullie (03*******), maar ik zie mijn gegevens niet op wittegids.be of of 1207.be verschijnen. Gebeurt dit niet meer automatisch? De database van 1207 schijnt dezelfde te zijn als die waar de hulpdiensten beroep op doen, dus vraag ik mij ook af of mijn adresgegevens bij de hulpdiensten al bekend zijn.
  • 2 of 3 keer gebeld na geen reactie te krijgen. Telkens wordt er veel beloofd. Ik word door Lieve uiteindelijk gevraagd om een nieuw ticket te openen, dat doe ik dan maar:
  • 23 sept 2015: nieuw ticket geopend, na eea zelf uitgezocht te hebben:
    Als ik bel naar de nooddienstservice 117, dan merk ik dat bij verandering van adresgegevens via portal.3starsnet.com dit onmiddellijk doorgespeeld wordt aan de database van de hulpdiensten (althans wat betreft de provincie). Kunt u dit bevestigen? Jullie FAQ zegt enkel dat verandering van adresgegevens "moet doorgegeven worden".
  • Opnieuw geen antwoord na weken wachten. Aan de telefoon wordt telkens beloofd dat ze er mee bezig zijn en dat ze mij dezelfde dag nog gaan terugbellen met een antwoord. Vandaag 7 December 2015, voor de 5e of 6e keer gebeld en gezegd dat ik op die manier geen klant blijf. Enkele uren later een mail van Lieve waar ik in CC sta, gericht aan haar collega's: "klant kan geen verkorte nummers bellen. bvb 1700 kan dit dringend nagezien worden ?" Totaal dus mijn vraag niet, en nog zorgwekkender dan voorheen.
Bij mijn weten is 3stars jammer genoeg de enige die noodnummers aanbiedt? Anders was ik al lang weg.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18447
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

OVH (bij mijn weten) toch ook?
Hoewel ook niet 100% betrouwbaar, zoals hier al in het Forum werd gemeld.

Persoonlijk zou ik nooit op een VoIP dienst vertrouwen voor het bereiken van noodnummers.
Je kan dit moeilijk controleren, en VoIP is toch te delicaat om een 100% werking te garanderen.

In geval van nood heb je geen tijd om 10 keer te proberen, je moet er blindelings op kunnen vertrouwen dat je oproep correct aankomt.... Dus altijd noodnummers via de GSM bellen, als je geen vaste lijn hebt?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9532
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dat zullen ze graag hebben; iirc is vaste lijn veel makkelijker voor de hulpdiensten, qua tracering.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18447
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

ITnetadmin schreef:Dat zullen ze graag hebben
Wie is "ze" ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3252
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 230 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ontheronix schreef:Bij mijn weten is 3stars jammer genoeg de enige die noodnummers aanbiedt? Anders was ik al lang weg.
Nope, EDP ondersteunt ook noodnummers. Ik heb dat expliciet gevraagd bij de aanvraag van de SIP trunks.
Computer(k)nul
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1517
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Bij Destiny gaat het ook maar dan moet je ook wel een VDSL nemen die, uiteraard op een facturatie/installatieadres geregistreerd staat.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2427
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Bij de activatie van OVH paar jaar geleden heb ik een testoproep naar 112 gedaan en dat werkte.
Nu ik een simbox heb, heb ik het nu wel zo ingesteld dat noodoproepen via daar gaan.
Zoals philippe al zei: zorg dat noodnummers werken zonder te moeten nadenken. In zo'n situaties moet het instinctief werken.
Ook belangrijk voor wie csipsimple gebruikt op zijn smartphone: maak een dialling rule aan dat nummers van 3 cijfers via het gsm netwerk gebeuren.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Dat zullen ze graag hebben; iirc is vaste lijn veel makkelijker voor de hulpdiensten, qua tracering.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
3starsnet verkoopt naast nomadische nrs ook geografische die wel gekoppeld zijn aan een adres.
philippe_d schreef: In geval van nood heb je geen tijd om 10 keer te proberen, je moet er blindelings op kunnen vertrouwen dat je oproep correct aankomt.... Dus altijd noodnummers via de GSM bellen, als je geen vaste lijn hebt?
Het is een systeem voor oudere mensen, die minder bekwaam zijn met een gsm :-) Via 3g (externe antenne buitenshuis), zodat ook het internetabonnement kan vervangen worden; het enige wat zij doen is sporadisch iets opzoeken of eens een mail sturen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18447
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Je hebt niet alleen de onzekerheid of oproepen naar hulpdiensten via VOIP werken, maar daarboven nog eens de onzekerheid of internet altijd zal werken (internet via 3G). Wat als hun belkrediet op is?

Ik heb ook al overwogen om bij mijn (hoogbejaarde) ouders de vaste lijn te vervangen door een internet verbinding, en daarop een VoIp account. Zou goedkoper uitkomen dan hun vaste lijn nu...
Maar de onbetrouwbaarheid van VoIP voor noodoproepen weerhoudt mij om deze stap te zetten.

Ik blijf erbij dat VoIP wegens die onzekerheid niet geschikt is als oplossing voor noodoproepen.
Ik denk dat je toch beter moeite investeert om hen aan te leren de hulpdiensten te bellen met hun GSM...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

3starsnet...

Goed, tenzij je hun support nodig hebt 'dat wete ik niet meneer', is zowat hun meest gebruikte antwoord.
Zeer slechte ervaring met administratie/support en dergelijke daar...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6887
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Ik heb een klant die bijna dagelijks naar de 100 belt via ovh (& backup op 3stars) Nog nooit klachten gehoord dat de noodnummers niet bereikbaar zouden zijn
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Iceke : klant die dagelijks naar de 100 belt? Zou me straf lijken maar goed, ik ken de situatie niet dus daar wil ik me niet verder over uitspreken. Maar wat belangrijker is : welke voip provider gebruikt je klant?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6887
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Groot rusthuis... ze gebruiken OVH met een backup op 3stars voor de noodnummers
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6186
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik ben OVH-klant sinds 2012 en ik kan bevestigen dat noodnummers en verkorte nummers sinds enige tijd perfect werken via OVH.
Ook de nieuwe nummers 1771(crisiscentrum Binnenlandse Zaken/terreurniveau 4 info) en 1733 (niet dringende medische hulp/medische wachtdienst) werken perfect.

De nationale inlichtingendienst 1207 werkt niet, omdat dit een duur betaalnummer is, wanneer je dit belt, krijg je netjes een melding in het Nederlands dat dit nummer niet beschikbaar is.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Je hebt niet alleen de onzekerheid of oproepen naar hulpdiensten via VOIP werken, maar daarboven nog eens de onzekerheid of internet altijd zal werken (internet via 3G). Wat als hun belkrediet op is?
Postpaid is misschien een optie? Hoewel dan weer duurder waarschijnlijk.
raf1 schreef:Ik ben OVH-klant sinds 2012 en ik kan bevestigen dat noodnummers en verkorte nummers sinds enige tijd perfect werken via OVH.
Ook de nieuwe nummers 1771(crisiscentrum Binnenlandse Zaken/terreurniveau 4 info) en 1733 (niet dringende medische hulp/medische wachtdienst) werken perfect.

De nationale inlichtingendienst 1207 werkt niet, omdat dit een duur betaalnummer is, wanneer je dit belt, krijg je netjes een melding in het Nederland dat dit nummer niet beschikbaar is.
Goed om weten. Hoe organiseer je die 3stars back-up praktisch? Een of ander kiessysteem met Asterisk? Of een automatische failover?

Sowieso zou dit voor mij al een verbetering zijn: momenteel zitten mijn ouders op een Home Pack 4 van Base, testnr. 117 werkt niet, en de adresgegevens kloppen niet (na al 100 keer doorgegeven te hebben) waardoor de hulpdiensten ons toch niet zouden vinden :bang:
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2820
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bij Weepee is dit ook nog steeds niet in orde...
Ik krijg nochtans al zo'n 8 jaar de repliek dat "ze eraan bezig zijn".
Hoe moeilijk kan dat zijn? Wordt veel te veel afgedaan als futiliteit. Het gaat hier inderdaad om mensenlevens.
Geloof mij, als je in paniek bent wil je niet meer beginnen denken hoe je nu precies de 112 moet bellen. Je pakt gewoon de eerste beste telefoon die je te pakken krijgt en bent al blij dat je u de nummer van de 112 kunt herinneren... (Doet me denken aan de snuggere die een keuzemenuutje wil toevoegen)
Desnoods moeten ze maar een optie voorzien om een 100/101/112 verkort nummer zelf in te geven waar je zelf de nummer achter kunt invullen (spoeddienst of zo)
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Ontheronix schreef:testnr. 117 werkt niet, en de adresgegevens kloppen niet (na al 100 keer doorgegeven te hebben) waardoor de hulpdiensten ons toch niet zouden vinden :bang:
Wat is die 117 precies? Kan je 117 bellen om je adresgegevens te weten te komen? Dat zou wel handig zijn op voip installaties te testen...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18447
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

117 is het testnummer voor de 112
Het geeft geen adresgegevens, alléén de provincie die jouw eventuele 112 oproep zou binnenkrijgen.

Interessant voor VoIP installaties om te weten te komen of de noodgesprekken naar de correcte provinciale HC112/100 centrale gerouted worden (112) of naar de correcte CIC101 (101 oproepen). Meer niet.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Aha, goed om weten! De provincie te weten komen kan zeker al interessante info zijn als je voip sites hebt over gans vlaanderen met een centrale trunk :)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18447
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

woutervh schreef:Hoe moeilijk kan dat zijn? Wordt veel te veel afgedaan als futiliteit. Het gaat hier inderdaad om mensenlevens.
Kijk, als je voor Weepee kiest, dan weet je dit van tevoren
Idem als je uitbelt via Skype, of via Betamax/Dellmont ...
Het feit dat ze vermelden dat ze noodnummers niet ondersteunen, zijn ze wettelijk in orde.

Providers die het wel ondersteunen, hebben de wettelijke verplichting om minstens 2 keer per jaar, iedere klant schriftelijk eraan te herinneren, dat het doorgeven van lokatiegegevens naar de hulpdiensten mogelijk niet correct is (voorbeeld nomadisch gebruik van de VoIP lijn, facturatie adres niet hetzelfde als het adres van de aansluiting, enz ...).

Met andere woorden: de meeste VoIP providers die dit wel ondersteunen, zijn meestal wettelijk niet in orde :-) ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Is het niet interessant de scheiding tussen nomadische en geografische voip-nrs te maken Philippe? De meeste voip-nrs zijn nomadisch, maar 3stars biedt ook geografische die wel adresgebonden zijn. (Voor zover ik begrijp, ik gebruik mijn geografisch nr ook nomadisch maar dan op eigen verantwoordelijkheid natuurlijk)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18447
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Dat onderscheid maakt alleen 3stars, door dat ze voor nomadisch gebruik nummers hebben uitgedeeld in de 02/ en 03/ reeks. Maar volgens het BIPT nummerplan zijn dat gewone geografische nummers.
Er bestaat in België - voor zover ik weet - geen specifieke prefix of "zone nummer" voor nomadische VoIP nummers.

Maar wat maakt het uit?
Zoals je zelf aangeeft: op eigen risico maak jij nomadisch gebruik van een geografisch nummer, dus waarom het onderscheid maken?

Krijg jij van 3stars tenminste 2 keer per jaar, een schriftelijk herinnering over het gebruik van noodnummers en de gevolgen van nomadisch gebruik voor de geolocatie? Of een herinnering dat je je adres gegevens moet nakijken en eventueel aanpassen?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Sinds 27/02 werkt 117 (testnummer voor 112) niet meer. Ik krijg een SIP 500 - Service Unaivable. De maat is vol, mij zijn ze kwijt als klant.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1980
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Ik denk toch dat het aan uw sipclient ligt. Bij mij werkt 117 wel op 3starsnet.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9532
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik vraag me soms af oft ni makkelijker zou zijn om nummers, die toch op naam staan uiteindelijk, en niet alleen op adres, gewoon aan de rijksregisterdatabank te koppelen om zo het adres eruit te halen. Verhuis je, dan ben je automatisch gereregistreerd.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

MarkDM schreef:Ik denk toch dat het aan uw sipclient ligt. Bij mij werkt 117 wel op 3starsnet.
Noch 3CX, noch Asterisk werken :( Maar het is niet de eerste keer dat 3stars hier problemen mee heeft (de vorige keer hadden ook niet alle klanten er last van dacht ik verstaan te hebben).
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”