van Speedtouch ADSL naar Wifi

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
JePaC
Starter
Starter

Sedert jaar en dag gebruik ik de Speedtouch ADSL modem (nog van bij Skynet...), omdat "het werkt" heb ik er nooit bij stilgestaan om over te schakelen naar Wifi (hier is nog geen VDSL beschikbaar, dus Proximus TV kan ook nog niet, dat was dus ook geen reden om te veranderen) en een netwerk van PC's had ik ook niet, gewoon 1 desktop PC (met Windows 7 Prof) en that's it, ADSL is/was meer dan voldoende.

Maar nu heeft de dochter een Smartphone... en wil dus via Wi-Fi op internet daarmee (haar abonn. heeft een beperkt volume).
En ik zou ineens een laptop willen bij installeren in het Wi-Fi netwerk

Nu heb ik "van horen zeggen" dat ik mijn Speedtouch modem gratis :bdaysmile: kan inruilen voor een Wi-Fi modem in de Proximus winkel ?

Als dat zo is, is het een beetje te doen om die Wifi-modem (welke ?) zelf te installeren ?
In het verleden heb ik hier altijd alles zelf geïnstalleerd via trial and error... (was ook niet echt moeilijk met maar 1 PC) :angel:

Alle tips welkom !
Jean-Paul
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Bij de swap naar een bbox3 (vanaf de 2) van Proximus moest ik niets doen, en deed alles het zonder iets aan te passen. Als je een eigen gekozen wifi naam of paswoord is moet je natuurlijk in de settings gaan.

Mocht dat niet vanzelf gaan is het eigenlijk alleen een kwestie van je PPPoE username en paswoord invoeren. (meestal in een webinterface als je in je browser 192.168.1.1 intikt) Die heb je waarschijnlijk jaren geleden gekregen bij de oplevering van je speedtouch. Indien je die niet meer weet kan Proximus je wel die nodige info bezorgen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

gezien je nog gewoon adsl hebt, kan je vrij eenvoudig alles installeren (maakt niet uit of het nu goed of fout is voor adsl)

- oude speedtouch afkoppelen en naar de proximus winkel gaan, daar kan je die dan normaal gewoon omwisselen voor een bbox3 (laat je in de tussentijd natuurlijk geen ander abbo aansmeren)
- nieuwe bbox3 uitpakken en aansluiten op dezelfde manier als je speedtouch aangesloten was
- achter en onder op de bbox3 staat de naam van het wifi netwerk + de code => die gebruiken om met de smartphone en laptop verbinding te maken

nadeel: op adsl is er geen "ztc", dus je moet wél nog de gegevens hebben van je verbinding. gezien je een speedtouch hebt, vermoed ik dat ook die gegevens nog nooit zijn aangepast.
ergens heb je dus nog een papier van skynet waar je gebruikersnaam en paswoord opstaan voor de internetverbinding, als ik me niet vergis zijn deze voor de oude verbindingen dezelfde als die van je mailbox.

na het aansluiten van de modem en die gegevens gevonden te hebben, browser openen en surfen naar http://192.168.1.1
daar moet je dan een paswoord ingeven, staat ook weer op de modem zelf (achter & onder)
klik op "network connectivity" - scroll naar beneden "internet" en druk daar op het vinkje (of iets gelijks, afhankelijk van de versie van firmware)
en daar geef je dan username en password in, vervolgens zorgen dat "ppp enable" op enable staat en ok/save klikken.

et voila, je hebt terug internet :)
JePaC
Starter
Starter

Bedankt voor de snelle reactie en nuttige info, erg gewaardeerd !

Ik was een beetje aan het twijfelen n.a.v. troubles bij een andere Proximus klant die ik persoonlijk ken, maar dat gaat specifiek over VDSL2 (en heeft eigenlijk niets met mijn verbinding te maken). Hij kreeg verleden maand telefoontje om afspraak te maken voor de overschakeling naar VDSL2 (van een gewone ADSL lijn zoals ik). Mr.Proximus komt langs, doet wat aanpassingen maar "het werkt niet", iets van "storing op de lijn". Moest ploeg langskomen, weekje later zijn die daar, grote put gegraven onder het voetpad voor de deur en "iets" aangepast. Dan moest er terug iemand anders komen, die is verleden week geweest. Maar hij kreeg de Bbox3 ook niet aan te praat zoals het hoorde (het lag aan de computer zelf nu ineens en hij moest een andere netwerkkaart kopen ! ). Zijn computer was idd. een oud ding (maar dat had die eerste technieker toch ook al kunnen zien :???: ). Enfin die nieuwe netwerkkaart laten installeren kostte bijna zoveel als een goedkope tweedehands laptop, dus dan maar ineens een andere laptop gekocht (wel een recentere).... Ondertussen zit hij al 4 weken zonder internet. Volgende week komt er nogmaals een technieker, beetje te gek voor woorden. Hij is ondertussen zwaar allergisch geworden voor Proximus reclame op TV :bang: Hij heeft ook veel last van heimwee naar "Nonkel Jos van den RTT" :-) Ze krijgen nog 1 keer de kans en dan wordt het Telenet-voor-alles waarschijnlijk. Ben zelf benieuwd hoe dat gaat aflopen. Ik denk dat men vooral een beetje geluk moet hebben wie er langskomt :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”