hogere belasting aankoop wagens

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

en jawel hoor, het volgende varken voor de (vlaamse) staatskas te spekken is ook gevallen:

"De Vlaamse regering verhoogt vanaf volgend jaar de belastingtarieven bij de aankoop van een nieuwe of tweedehands wagen."
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20151014_0191 ... vlaanderen

heel leuk deel:
De hogere inschrijvingstaks kan vermeden worden als men een hybride, elektrische, waterstof- of aardgaswagen aanschaft. Dan vervalt de belasting bij de aankoop.
want er zijn zoveel tankstations voor waterstof en aardgas (cng ipv lpg) hé... en elektra is natuurlijk niet net duurder geworden ook niet...
de regering blijft een "maatregelen voor onze kas zonder investeringen voor wat we zeggen" type regering: ipv bv de uitrol van waterstof of cng te bevorderen,
gaan ze het "goedkoper" maken om dat te kopen - maar door dat te kopen ben je er helemaal (nog) niets mee.
dan doet noorwegen het toch iets beter
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

begrijp de logica:
ze gaan het eerst duurder maken
om dan te zeggen dat het goedkoper kan over de jaren heen
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer
Recent bedankt: 1 keer

jah de mensen krijgen waarvoor ze gestemd hebben :-D
Meneer de Wever heeft enkel beloofd geen nieuwe belastingen, ie heeft nooit gezegd dat ze de bestaande belastingenniet ging optrekken.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

proximusboyke schreef:jah de mensen krijgen waarvoor ze gestemd hebben :-D
Onze voorgangers zouden de put gewoon nog wat groter gemaakt hebben... of misschien op de Lotto spelen in de hoop zo wat winst te maken :bang:
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

ik heb niks tegen besparenmaat dan wel evenwichtig en niet zoals nu.
zullen zien wat het binnen jaar zal zijn é.
Hen zo een vermoedenzoals de laatste deelneme VU nooit zo hoge toppen gehaaldnooit zo diep gevallen.
Of groen net hetzelfde met hun taksen.
Tenslotte voor wat hebben mensenop NVA gestemd meer vlaamse bevoegdheden enzo en wat hebben ze binnengehaald niks.
Als de mensen gaan inzien de reden waarvoor ze gestemd hebben op NVA dat daar niks van terecht is gekomen maar wel heel veel geld heeft gekost wat er zal gebeuren
mercedes e220 OML
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

proximusboyke schreef:jah de mensen krijgen waarvoor ze gestemd hebben :-D
Meneer de Wever heeft enkel beloofd geen nieuwe belastingen, ie heeft nooit gezegd dat ze de bestaande belastingenniet ging optrekken.
Ik heb toch iets meer vertrouwen in De Wever dan in AL zijn voorgangers hoor.
Anders hadden we zoals elk jaar MEER belastingen maar geen loonlastenverlaging en waarschijnlijk nog een verhoging, wat op zijn beurt resulteert in stelselmatig nog minder jobs.

Ik zou ook nog iets kunnen zeggen over dat energie-fiasco met de (gsc, electrawinds,...) dat nog moet afbetaald worden of het structurele tekort van de pensioenen van 1,7 miljard euro (jaarlijks!) te vinden en waar er geen provisie is voor aangelegd. Ter vergelijking Zweden heeft 40% van zijn BBP in een reservefonds opzij gezet, Belgie heeft 0,0 euro opzij gezet, de vorige regeringen hebben letterlijk alles verbrast.
Is dat de schuld van de NVA of deze regering? Ik dacht het niet, maar ze moet wel de centen vinden.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

gray er moet bespaard worden, daar ben ik het ook mee eens,aleen het evenwicht is ver zoek !!!!!
mercedes e220 OML
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

@proximusboyke ... dat 'evenwicht' is er wel ... maar de sociale prietpraat molen heeft ammunitie en drogredenen nodig om hun achterban bij te houden. Het is een schande hoe die soms hun eigen fouten uit het verleden nu hekelen aan de nieuwe regering. En zelfs met al dat onozel oppositie gezwets blijft de modale mens vertrouwen hebben in NVA ... toch straf hé ?

Ben zelf een zelfstandige, ik heb toch echt niet het gevoel buiten schot te zijn gehouden ... mijn kosten/belastingen/... stijgen elk jaar serieus hoor (en ja met deze regering iets minder dan de vorige, maar de vorige had gewoon bepaalde zaken verdubbeld ...)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

tuurlijk da sasuke NVA open VLD is er voor zelfstandigen bazen en rijken die gaan niet klagen !!!
Ik geef gerust toe ik heb ook NVA gestemd maar niet voor zo een beleid.
mercedes e220 OML
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Wat kost het meest :
1 regering of 5 regeringen ?
De grootste fout is gemaakt bij het vastleggen van de taalgrens.

Dat we niet beter gingen worden van deze regering is al duidelijk van de dag van de verkiezingen.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 15 keer

iets meer vertrouwen in De Wever dan in AL zijn voorgangers hoor
Los van zijn VOKA/VBO agenda,
heeft hij als schaduwpremier al iets gezegd dat niet over zijn eigen navel ging?

Inspirerend? Begeesterend? Uitnodigend?
Enkel populistische praat.
Berbers uitmaken voor uitschot, poneren dat mensen in armoede op café zitten, dat werklozen geen werk zoeken (240K werkzoekenden voor 30K jobs), vluchtelingen en asielzoekers beschimpen als 3de rangsburgers, ...
Het verbaast me enorm dat de NVA in de peilingen nog zo hoog scoort. Ze hebben het Vlaams Blok/Belang leeg gezogen, maar de ideologie erbij. Populisme. Toogpraat.

Je moet niet zo slim zijn, om te zien dat deze regeringen de ongelijkheid doen toenemen.
Het IMF, de OESO, ... zijn er allemaal over eens dat toenemende gelijkheid zorgt voor economische groei.
Deze regeringen willen enkel horen, lezen en implementeren wat ze zelf graag willen volgens hun VOKA/VBO agenda. Niet wat "goed" is voor het land, de bevolking of de economische groei.

Je weet nu al dat de volgende regering, de asociale troep van deze regering mag opkuisen.
De strengere regels voor wachtuitkeringen enzo, dat zijn symbooldossiers, in de realiteit staan die mensen dan bij het OCMW. Wie wordt daar beter van?
De lastenverlaging voor bedrijven (33% -> 25%) wordt volledig gefinancierd door werknemers. Over de komende zoveel jaar gaan we erachter komen wat we als werknemer allemaal minder hebben aan sociale bescherming om bedrijven hier te houden. Diezelfde bedrijven die de dag nadien dezelfde retoriek als voorheen hanteerden: loonkost te hoog, we vertrekken, bladiebladiebla.
En ondertussen gaan de belastingen wél gewoon omhoog. Voor de taalpuristen: bijdragen, heffingen, toeslagen, .... zijn natuurlijk gewoon belastingen.
Elektriciteit, diesel, alcohol, zoete dranken, .... Allemaal nieuwe belastingen of verhogingen.
Hoe geloofwaardig is het DeWever discours dat ze geen belastingen gaan invoeren dan nog?

Blijkbaar betrekkelijk geloofwaardig, gegeven de peilingen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster

een slecht beleid door 1 regering kost het meest.
Werkingskosten zijn maar een kleintje tegenover de budgetten die men ontvangt.
Belgie is nu eenmaal divers en is geen land zoals Frankrijk of Nederland
Natuurlijk kan er nog bespaard worden en is 5 regeringen teveel, maar niemand wil zijn regering opgeven. en deze regering is een herstelregering, communautaire themas en een nieuwe staatshervorming zijn niet aan de orde deze legislatuur.
Het overheidsbeslag moet naar beneden en hier zijn wel op goede weg

Een regering kan min of meer enkel uitgeven wat het ontvangt, dat de inkomsten onder druk staan en de uitgaven van de sociale zekerheid de pan uit swingen is een realiteit. Men kan niet uitgeven wat men niet heeft, dat is geen rocket science.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Dat slecht beleid veel kost dat heeft niks met het aantal regeringen te maken, maar elk klein kind weet dat 5 meer kost dan 1.
En wat is het verschil tussen Belgie en pakweg Frankrijk, buiten het feit dat Frankrijk veel groter is en zowel het land als de bevolking veel diverser ?
Dat ze 1 taal spreken, yeah right, daar zal het dan aan liggen.Verder zijn er evenveel verschillen tussen een Limburger en een West-Vlaming dan tussen een Luikernaar en een Henegouwenaar of een West-Vlaming en een Luxemburger. Denk eens aan het verschil tussen een fransman uit Lille en één uit Marseille, dat verschil is nog vele malen groter dan de verschillen waar men hier het land voor wil splitsen.

Maar dit gezegd zijnde, het is een stap in de goeie richting dat er een voordeel komt als je een wagen-met-minder-tot-geen-uitstoot koopt ,maar de rest moet volgen. En het is alweer een verhoging ipv een verlaging voor 'het goeie'. Ik hoor het allemaal graag 'taxshift' en minderlasten op loon, en suikertaks want 'het staat je dan vrij om die suikerdranken te kopen of niet, met je hoger nettoloon' alsof de economie gaat aantrekken als we met z'n allen de producten die in prijs verhoogd zijn door extra belastingen niet meer zouden kopen omdat we toch meer willen sparen met dat extra nettoloon. (het gaat met die verhoging nog eeuwen duren eer ik rijk ben, maar soit :lol: )

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef: En wat is het verschil tussen Belgie en pakweg Frankrijk, buiten het feit dat Frankrijk veel groter is en zowel het land als de bevolking veel diverser ?
Dat ze 1 taal spreken, yeah right, daar zal het dan aan liggen.Verder zijn er evenveel verschillen tussen een Limburger en een West-Vlaming dan tussen een Luikernaar en een Henegouwenaar of een West-Vlaming en een Luxemburger. Denk eens aan het verschil tussen een fransman uit Lille en één uit Marseille, dat verschil is nog vele malen groter dan de verschillen waar men hier het land voor wil splitsen.
Frankrijk heeft een geschiedenis, men spreekt 1 taal men heeft 1 cultuur.
Belgie is een bufferstaat, een land met vanalles wat, de scheiding tussen Noord en Zuid-Europa.
Wat ge zegt over verschillen is natuurlijk subjectief en moeilijk te bewijzen, elke mens is immers verschillend. Misschien denken we wel hetzelfde maar het stemgedrag is wèl verschillend en in de politiek/regering is net dat wat goed beleid mogelijk maakt of net niet. (tot zover mijn pleidooi voor 3 regeringen en zeker geen 5 ;) )
Gray
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
iets meer vertrouwen in De Wever dan in AL zijn voorgangers hoor
Los van zijn VOKA/VBO agenda,
heeft hij als schaduwpremier al iets gezegd dat niet over zijn eigen navel ging?

Inspirerend? Begeesterend? Uitnodigend?
Enkel populistische praat.
Berbers uitmaken voor uitschot, poneren dat mensen in armoede op café zitten, dat werklozen geen werk zoeken (240K werkzoekenden voor 30K jobs), vluchtelingen en asielzoekers beschimpen als 3de rangsburgers, ...
Het verbaast me enorm dat de NVA in de peilingen nog zo hoog scoort. Ze hebben het Vlaams Blok/Belang leeg gezogen, maar de ideologie erbij. Populisme. Toogpraat.

Je moet niet zo slim zijn, om te zien dat deze regeringen de ongelijkheid doen toenemen.
Het IMF, de OESO, ... zijn er allemaal over eens dat toenemende gelijkheid zorgt voor economische groei.
Deze regeringen willen enkel horen, lezen en implementeren wat ze zelf graag willen volgens hun VOKA/VBO agenda. Niet wat "goed" is voor het land, de bevolking of de economische groei.

Je weet nu al dat de volgende regering, de asociale troep van deze regering mag opkuisen.
De strengere regels voor wachtuitkeringen enzo, dat zijn symbooldossiers, in de realiteit staan die mensen dan bij het OCMW. Wie wordt daar beter van?
De lastenverlaging voor bedrijven (33% -> 25%) wordt volledig gefinancierd door werknemers. Over de komende zoveel jaar gaan we erachter komen wat we als werknemer allemaal minder hebben aan sociale bescherming om bedrijven hier te houden. Diezelfde bedrijven die de dag nadien dezelfde retoriek als voorheen hanteerden: loonkost te hoog, we vertrekken, bladiebladiebla.
En ondertussen gaan de belastingen wél gewoon omhoog. Voor de taalpuristen: bijdragen, heffingen, toeslagen, .... zijn natuurlijk gewoon belastingen.
Elektriciteit, diesel, alcohol, zoete dranken, .... Allemaal nieuwe belastingen of verhogingen.
Hoe geloofwaardig is het DeWever discours dat ze geen belastingen gaan invoeren dan nog?

Blijkbaar betrekkelijk geloofwaardig, gegeven de peilingen.
Ja want voka/vbo zijn des duivels... :?
De Wever/nva noemt de problemen bij naam maar heeft nooit gezegd wat jij nu zegt, dat zijn woorden die de oppositie hem in de mond legt..
Ook raar dat een regering die dringende onpopulaire maatregelen neemt verweten wordt "populistisch" te zijn, als ik hoor wat John Crombez allemaal uit zijn nek twittert waan ik mij ten tijde van de sovjets...

Wat het IMF en oeso zeggen is dat "besparingen" nefast zijn voor de economische groei, maar met een gigantische schuldgraad als ons land kan ons land niet anders dan besparen.

De loonlasten in Belgie waren bijna de hoogste ter wereld, een klein land in de wereld kan dat niet doen zonder dat daar gevolgen aan vastzitten.
- bedrijven het land verlaten.
- kleine kmos en zelfstandige niemand aanwerven omdat ze onbetaalbaar zijn.

De loonlastenverlaging is niet alleen goed voor de economie en de staatskas (meer jobs=meer inkomsten maar ook minder uitkeringen) maar ook goed voor de werkenden zelf. Voor gemiddelde en lage inkomens komt daar 100euro x12= 1200euro netto op het jaar erbij.
Bedrijven krijgen een incentive om aan te werven en werklozen krijgen een incentive om te gaan werken (het verschil tussen werken of thuisblijven wordt dus groter)

Wat de wever zegt over "geen hogere belastingen" is dat men dus meer krijgt dan dat men moet afgeven. Men verschuift de belasting naar gedrag dat wel degelijk ontmoedigd moet worden omdat het schadelijk is voor milieu of gezondheid.
Daarom houden de hogere belastingen op elektriciteit, diesel, alcohol, tabak en ongezonde voeding wel degelijk steek.

Dat de loonlastenverlaging betaald wordt door de werkenden alléén is onwaar, nog nooit heeft een regering zoveel belasting op vermogen geheven als deze. (kaaimantax, verhoging van de roerende voorheffing, speculatietax.)

En ongelijkheid in Belgie? Volgens de gini-index (de index van inkomensgelijkheid) staat onze coefficient in 2015 op "26" daarmee scoren we beter dan AL onze buurlanden en zitten we aan de top van de wereld.

Teleurgesteld in deze regering? Nee, absoluut niet, integendeel.
Dit is waarvoor ik gestemd heb.
heist_175
Moderator
Moderator

VOKA/VBO zijn niet des duivels, maar als je hun agenda 1:1 uitvoert, zitten we over 5 jaar in Duitse toestanden en over 10 jaar in Amerikaanse toestanden.
De Wever/nva noemt de problemen bij naam maar heeft nooit gezegd wat jij nu zegt
DeWever/NVA heeft/hebben exact gezegd wat ik hierboven vertel.
Berbers: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2288860 + http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2280423
Mensen in armoede op café: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2222178
etc
Als je dat niet gehoord of gelezen hebt, heb je de media niet gevolgd.

IMF/OESO
Deze regeringen gebruiken enkel die maatregelen/adviezen van IMF/OESO die hen goed uitkomen.
Over ongelijkheid heb ik deze regeringen nog niet veel horen zeggen, hoewel IMF/OESO het erover eens zijn dat meer gelijkheid goed is voor de groei.
De "TINA" stelling van deze regeringen is zowel door IMF/OESO als EU als vakbonden (maar die zijn naar het schijnt per definitie slecht) naar de prullenmand verwezen, maar toch blijven ze zich daar hardnekking/dogmatisch aan vastklampen.

Hoge loonlasten:
Het hangt er vanaf waar je naar kijkt. Kijk je naar het "botte" tarief van 33% of kijk je naar de realiteit? WG'ers hebben nu (de 33>25 maatregel is nog niet actief en wordt gespreid ingevoerd) al allerhande kortingen en subsidies ten belope van dik 10miljard. In het plan 33>25 worden die natuurlijk niet afgeschaft. Maar in de vergelijking met het buitenland moet dat wel mee in rekening genomen worden.

Loonlastenverlaging is goed voor de werknemers
Dat valt nog maar te bezien. De werkgevers stonden op de eerste rij om dit GIGA cadeau in ontvangst te nemen, maar er iets tegenover stellen? Ho maar.
De hoge loonkosten kost jobs (dixit WG), maar als de loonkost verlaagd wordt, levert dat geen jobs op. WG-logica :).
Dus hoeveel WN'ers er extra aan de slag geraken door deze loonlastenverlaging? Ik heb geen weet van cijfermateriaal.
Als er al meer WN'ers aan de slag zijn, is het altijd gelinkt aan economische indicatoren.
Ik weet wel dat deze cadeau door ons, maatschappij, gefinancierd wordt. Ik weet dus ook dat we meteen zoveel miljard inkomsten per jaar kwijt zijn, waar niets tastbaars tegenover staat. Winnen? Dat valt te bezien.

Loonlastenverlaging is goed voor de staatskas
Zelfde verhaal als hierboven. De kost (verlaging) is er meteen, de opbrengst is er misschien. Ooit. Wie weet.
Men verschuift de belasting naar gedrag dat wel degelijk ontmoedigd moet worden omdat het schadelijk is voor milieu of gezondheid. Daarom houden de hogere belastingen op elektriciteit, diesel, alcohol, tabak en ongezonde voeding wel degelijk steek.
Ja, want 1eurocent op een blikje cola, daar gaan we minder cola van drinken.
Het zijn gewoon verhogingen, zoals alle voorgaande regeringen ook verhogingen hebben ingevoerd. Niets meer, niets minder.
De kracht van exact hetzelfde doen als de vorige regeringen.
(kaaimantax, verhoging van de roerende voorheffing, speculatietax.)
Allemaal ingevoerd door vorige regeringen, deze regering verzwakt de maatregelen (bv speculatietax).

@Gray
Als je hiervoor gestemd hebt: prima voor mij.
Gelukkig leven we in België en kan ik zonder angst of schroom zeggen dat ik hier (gelukkig) niet voor gestemd heb.
Noch jij, noch ik voelen daarbij de noodzaak de kop van de andere in te slaan. Dat is ook al iets.
In Rusland stonden ze hier al aan mijn bureau :).

Maar opnieuw: als je ziet hoeveel mensen er op achteruit gaan, vind ik het echt opmerkelijk dat de NVA zo goed scoort in de meest recente peiling.
Het is "maar" een peiling, maar zelfs als je met grote foutenmarges rekening houdt, verandert het politieke landschap niet echt sinds de verkiezingen.
Je bent dus duidelijk niet alleen met uw tevredenheid over dit beleid.
Ik denk en hoop dat er nog heel wat mensen gaan schrikken in de komende jaren.

Om het verhaal af te maken: al die maatregelen treffen de zwaksten in de maatschappij (chronisch zieken, werklozen, vluchtelingen, ...), maar ik hoor gelukkig niet tot die groep. Een braaf, blank gezinnetje met 2verdieners. Maar ik gruwel van de sociale schade die we volop aan het aanrichten zijn.
Vandaag winnen we er €20 mee, om morgen de schade voor €100 te herstellen.
Deze week nog maar eens het snoeimes in basisonderwijs. Gaan we zo het gat toerijden? :nono:
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Wat de wever zegt over "geen hogere belastingen" is dat men dus meer krijgt dan dat men moet afgeven. Men verschuift de belasting naar gedrag dat wel degelijk ontmoedigd moet worden omdat het schadelijk is voor milieu of gezondheid.
Daarom houden de hogere belastingen op elektriciteit, diesel, alcohol, tabak en ongezonde voeding wel degelijk steek.
Ik ben het daar mee eens, maar enkel als die belastingen dan gebruikt worden om mensen die problemen krijgen door geen gezonde voeding te nuttigen te helpen.
Anders heb je weer problemen als iedereen gezond gaat kopen, want weer geen inkomsten meer (die dan bvb gebruikt worden/werden om een andere put te dichten).
Laatst gewijzigd door Nob 15 okt 2015, 09:49, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

en groen opgewekte stroom wordt ook extra belast, begrijpe wie het kan dan....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
bruma
Elite Poster
Elite Poster

en wanneer gaat het gaan over belasting op wagens? :bang:
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Idd, er is een frustratie topic, laat ulle daar vooral gaan :-)
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

bruma schreef:en wanneer gaat het gaan over belasting op wagens? :bang:
Mag ik even opmerken dat niemand nog heeft opgemerkt dat de titel helemaal fout is? Opnieuw een sterk staaltje rommeljournalistiek van bij Belga, dat ook de Standaard weer klakkeloos heeft overgenomen.

België heeft, in tegenstelling tot Nederland of Scandinavië, geen belasting op de aankoop van wagens. Of het zou de doodnormale BTW moeten zijn. Die had trouwens ooit een variant luxetaks, 25+8% extra, als ik het me goed herinner, maar die is al gesneuveld in de jaren negentig onder Dehaene.

Het gaat hier dus om niet meer of niet minder dan de belasting op inverkeersstelling. Da's dus de "inschrijvingstaks", en dat heeft helemaal niks met de aankoop van wagens te maken, en is zelfs een vrij anekdotisch bedrag in vergelijking met de echte "aankoopbelasting" die andere landen durven heffen op wagens (tot 100% in sommige landen). Dus nee, dit is geen detail, het is weer pure pulpjournalistiek. Wanneer gaan ze die bende ongeregeld van bij Belga eens tegen een muur zetten, het wordt wel eens tijd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Hier betalen we ook wel degelijk btw over een auto.
Dat gaat beide kanten uit. En voor elke leasewagen die hier ergens uit de dealer rolt is dat een hoop geld.
Ik kan in de US een dealer binnenstappen en met 15k USD (13k euro) en met een gloednieuwe Golf naar buiten rijden. Dat lukt je hier niet. Maar omgekeerd ook natuurlijk, zoals je al aanhaalde.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 39 keer

Er wordt gemiddeld 1200 euro meer overgehouden door de belastinghervorming.

Er wordt pakweg gemiddeld 150 euro meer betaald aan elektriciteit en een 175 euro extra per jaar op diesel voor iemand die elke 2 weken 50 liter tankt (dat betekent +- 18000 km per jaar).
Pakweg 10 euro per jaar op de frisdrankentaks en laat ons nog zeggen 116 euro per jaar voor iemand die daarbovenop nog een pakje per dag rookt.

Tel alles samen en dan kom je nog op een 700 euro profijt. Dan mogen er nog wat taksen bijkomen, maar dan nog ga je wat je netto overhoudt hier niet aan opgesoupeerd krijgen.

Ik had ook op Vlaamse verwezenlijkingen gehoopt, maar op vlak van belastingen snap ik niet waar al dat gejammer voor nodig is.
heist_175
Moderator
Moderator

sterk staaltje rommeljournalistiek
Nou nou.
Wanneer betaal je de belasting? Als je een nieuwe of 2de handse auto koopt. Dus, hoeveel niet 100% correct*, dekt de vlag de lading wel.

Net zoals de "scheidingstaks" dan ook rommeljournalistiek is, omdat je die ook vaker dan enkel bij scheiding moet betalen.
Puur theoretisch heb je gelijk, in de praktijk zal 95-99% van de gevallen aankoop van nieuwe en 2de hands auto zijn.

Er wordt gemiddeld 1200 euro meer overgehouden door de belastinghervorming.
Bij wie ga je die halen? Of waar heb jij gelezen dat je €1200 netto meer gaat krijgen?
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

steven je bent wel rond de 500 euro vergeten van de indexsprong (berekend iemand die rond de 1800€ bruto verdiend en nog 30 jaar moet werken)
en ook de taksen die de transport zalmoeten betalen die de winkelier uiteindelijk zal doorrekenen.
mercedes e220 OML
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Heist, ik vermoed van hier:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... nnee.dhtml

Daar staat het netjes in.

ps. niet verder gekeken naar andere hits, maar gewoon eerste link die ik tegenkwam op google via: wat houden we over van de nieuwe taxshift
heist_175
Moderator
Moderator

Oh dat.
De huidige regering zegt dat er misschien, tegen 2019 (nog 4 jaar) eventueel €100 per maand extra zou overschieten?
Nou reken u dan alvast maar rijk.

Tussen nu en dan ligt er 4 jaar. Dat is een eeuwigheid. Veel kans hebben we tegen dan een andere regering. Wat gaat die ermee doen?
Behouden? Of stiekem schrappen? Of schrappen omdat het toch al niets voorstelde?

Er zijn voorbeelden genoeg, om recent het voorbeeld in het onderwijs maar te nemen.
Wat eerst een éénmalige maatregel is, goed voor 1 jaar, wordt nadien zonder blikken of blozen verlengd.

Ik zie het anders.
Vandaag betaal ik op vanalles en nog wat meer. Of we dat nu belastingen, taksen, heffingen, bijdragen of weet-ik-veel wat aan newspeak, ik betaal meer.
Wat er 2019 of 2020 gaat gebeuren, zien we dat wel weer.
Als je nu gelooft dat je over 4 jaar €100 per maand netto meer gaat overhouden, dan ben je goedgelovig denk ik. Of ben ik te negatief ingesteld?

Maar als u dat blij maakt, wil ik uw plezier niet afpakken.
Ik weet dat alles NU duurder wordt, en dat ze mij nu voorliegen dat ik 2019 iets meer zou krijgen.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Biv en vb stijgen.

De vb blijft op basis van de ficale pk's.

Stel
Wagen 2,2 liter benzinemotor 250g co2
Fiscale pk: 12
Ecomalus: fiscale pk stijgt met 0,3 procent voor elke gram co2 boven 122g
250-122= 128*0,3% => 38,4%
12*1,384 =16,6 naar boven afronden 17 fiscale pk's

€493 gaat naar €1257.

Alles boven de 200g co2 wordt waardeloos. En zeg nu zelf welke wagen van voor 2004 met een +2L zit nu niet boven de 200g.
Vroeger waren de testen reëel, moesten ze dezelfde wagen nu testen heeft die 25% minder verbruik.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef:Oh dat.
De huidige regering zegt dat er misschien, tegen 2019 (nog 4 jaar) eventueel €100 per maand extra zou overschieten?
Nou reken u dan alvast maar rijk.

Tussen nu en dan ligt er 4 jaar. Dat is een eeuwigheid. Veel kans hebben we tegen dan een andere regering. Wat gaat die ermee doen?
Behouden? Of stiekem schrappen? Of schrappen omdat het toch al niets voorstelde?

Er zijn voorbeelden genoeg, om recent het voorbeeld in het onderwijs maar te nemen.
Wat eerst een éénmalige maatregel is, goed voor 1 jaar, wordt nadien zonder blikken of blozen verlengd.

Ik zie het anders.
Vandaag betaal ik op vanalles en nog wat meer. Of we dat nu belastingen, taksen, heffingen, bijdragen of weet-ik-veel wat aan newspeak, ik betaal meer.
Wat er 2019 of 2020 gaat gebeuren, zien we dat wel weer.
Als je nu gelooft dat je over 4 jaar €100 per maand netto meer gaat overhouden, dan ben je goedgelovig denk ik. Of ben ik te negatief ingesteld?

Maar als u dat blij maakt, wil ik uw plezier niet afpakken.
Ik weet dat alles NU duurder wordt, en dat ze mij nu voorliegen dat ik 2019 iets meer zou krijgen.
Tja, als je er zo over denkt dan gaan enkel de socialisten je ooit blij kunnen maken ... Die liegen je ook voor, maar dan met de woorden die jij wil horen. Een land besturen is een lange termijn visie, en niet iedereen blij proberen te maken om de 4 jaar.

Enfin, daarnaast vind ik deze nieuwe taksregeling best wel OK. Alleen spijtig dat de minder vervuilende auto's nog altijd een pak duurder zijn, en dus gaat deze regel, net als de suikertaks, volgens mij geen invloed hebben op het koopgedrag.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
heist_175
Moderator
Moderator

Oh, begrijp me niet verkeerd.
De sossen zijn zeker niet zaligmakend. We moeten nu €100 meer aan elektriciteit betalen omdat Freya een bizarre zonnepanelensubsidie uit de grond gestampt heeft.

De kracht van verandering zie je gewoon niet.
Wat de vorige regeringen fout deden (voorliegen, factuur doorschuiven naar toekomst) gebeurt nu ook. Alleen heeft de NVA veel kiezers beloofd/wijsgemaakt dat zij het anders gaan doen.

Concreet op de berekening van hierboven. Je hoeft geen intellectueel te zijn, om in te zien dat kosten die nu stijgen en een "misschien" opbrengst uit de verre toekomst, niet in dezelfde formule kunnen voorkomen (tenzij met een verdiscontering + risico-ratio).

En opnieuw: ik wil de uitleg wel eens horen, wat we als maatschappij winnen door MINDER te investeren in basisonderwijs?
Of is het basisonderwijs enkel voor profiteurs ofzo :)?
Of is het net andersom? Door in basisonderwijs te investeren, zouden minderheden kansen krijgen die ze nu niet krijgen...

@verkeersbelasting
Heeft er iemand de nieuwe formules al ergens gevonden?

Het voorbeeld van CO2 etc is wel gek, nee?
Ford Focus Clipper benzine 125pk -> 110g CO2
Ford Mondeo Clipper benzine 160pk -> 137g CO2
Ford Mondeo Clipper benzine 240pk -> 174g CO2
Skoda Superb Combi benzine 280pk -> 163g CO2
Hoeveel pk heeft het benzinemodel in uw voorbeeld dan, dat het 250gr CO2 uitstoot?

Het was te gek voor woorden dat je een EURO6 motor voor een habbekrats kon inschrijven.
Net zoals het te gek voor woorden is dat je een elektrische auto gratis mag rijden, wat belastingen betreft.
De "basisversie" van een Tesla heeft 320pk. De kans dat die "schade" aan de baan toebrengt is veel groter dan een benzinemotortje van 90pk.
Je weet nu al dat over 2-5 jaar, deze maatregel teruggedraaid gaat worden, tegen dat de nieuwe inschrijvingen voor 5-10% uit elektrische auto's bestaan.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Ik ben zelf geen socialist, ff duidelijk maken. Maar diegene die het systeem van de zonnepanelen heeft geïnstalleerd (en dat zijn nogal veel mensen vergeten), is Leterme. Wel is het zo dat Freya niet ingegrepen heeft toen het nodig was.

Wat betreft de nieuwe maatregelen: op zich kan ik er mij ook wel redelijk in vinden. Alleen zal ik nog altijd eerder naar een dieselwagen moeten gaan, omdat ik een trekhaak nodig heb. Daar houden ze totaal geen rekening mee. Ik zie nog geen elektrische wagen een kar grond vooruit trekken, of ik moet mij nu serieus vergissen. Ook CNG, LPG en benzine leveren eigenlijk niet genoeg koppelkracht om dit wat aangenaam te vervoeren.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Ik ging me in begin in deze discussie niet inmengen. Gewoon omdat ik met hybrides rijd en ik eindelijk tevreden ben met de manier waarop deze belast worden nu. (die werden eigenlijk afgestraft in de jaarlijkse verkeersbelasting) Nu nog de VAA ernaar aanpassen en het is helemaal in orde.

Eigenlijk is hetgene dat België doet gewoon de andere landen hun voorbeeld volgen. In Luxemburg is de jaarlijkse verkeersbelasting van identieke auto hybride <> niet hybride 200€ vs 1500€. En terecht.
In Nederland hebben ze een heel moeilijk systeem, maar in realiteit hebben hybrides vaak zowat de helft minder verkeersbelasting.
In UK en Duitsland is het meer regionaal, waar de hybrides ook minder belastingen betalen.

Eigenlijk is het gewoon tijd dat het allemaal Europees geregeld zou worden. Zou veel eerlijker zijn.

Maar waarom ik me hier ingemengd heb, is omdat ik dit even wou quoten:
heist_175 schreef:De "basisversie" van een Tesla heeft 320pk. De kans dat die "schade" aan de baan toebrengt is veel groter dan een benzinemotortje van 90pk.
Wat bedoel je hier nou mee?
Tesla is een veel veiligere auto. Mensen die ermee rijden, rijden ook een pak voorzichtiger omdat ze hun auto lief hebben. Dit kun je niet zeggen bij veel goedkope auto's waar er meer krassen op zijn dan dat er eigenlijk nog lak is die heel is.
Of bedoel je schade aan wegdek? Dat ook niet.
Wat voor schade bedoel je dan? Uitstoot gassen ed? Dat ook eigenlijk niet echt he.
Enige schade dat ik me kan bedenken, en dat is in het algemeen met alle elektrische auto's (en plug-in hybrides), is de overbelasting van het elektriciteitsnet.
Vaganzza schreef:Ik zie nog geen elektrische wagen een kar grond vooruit trekken, of ik moet mij nu serieus vergissen. Ook CNG, LPG en benzine leveren eigenlijk niet genoeg koppelkracht om dit wat aangenaam te vervoeren.
Hah, daar heb je eigenlijk een goed punt. Een goede benzine zou er geen probleem mee hebben, maar die zijn eerder bij de dure merken te vinden (Mercedes, BMW, maar ook Toyota heeft zeer goede en krachtige benzines). En dan heb je de hybrides. Bij Toyota mag je bij veel modellen max. 350kg trekken (terwijl de hybrides net meer koppel en pk hebben dan de gewone modellen). Maar bij Lexus bv. mag je even veel (en zelfs meer) trekken dan bij andere auto's. En daar heb je dan lekker veel koppel en zeker voldoende pk (uitgez. CT). En ik spreek dan nog niet van de uitzonderlijke kwaliteit en comfort.
Maar ik moet toegeven, die auto's kosten ook niet niks. Al is de prijs van een volledig uitgeruste Volkswagen zeker niet veel lager (en zeker als je onderhoudskosten en restwaarde meerekent) dan een even goed uitgeruste Lexus. :bang: (en dan heb je zelfs geen last van Nox)

Ik ben helemaal geen fan van elektrische auto's (al vind ik Tesla's wel nice), heb het meer voor hybrides eigenlijk. Denk dat binnen een aantal jaar de elektrische auto ook gaat uitsterven.
De Toyota Mirai wordt nu beetje bij beetje verkocht (en iets, al niet veel, goedkoper dan een Tesla - maar dit is eerder betalen voor exclusiviteit, al is die auto zeker van Lexus GS kwaliteit), en ze promoten uitbouw van een netwerk van waterstof-stations. Tegen 2018 moet er eigenlijk een redelijk wijd netwerk van waterstofstations zijn. Tegen 2019-2020 kan ook eigenlijk de massaproductie van waterstofauto's starten en zal de kost drastisch dalen.
Het zal de elektrische auto en de benzineauto niet helemaal vervangen, maar zou wel een beter alternatief zijn (hoewel als ik het me goed herinner, zou het nog steeds duurder zijn dan benzineauto, maar wel op prijsniveau van huidige elektrische auto's. Alleen dan veel beter).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Volgens mij gaat ook de verkeersbelasting (ieder jaar te betalen)naar boven,voor sommige wagens,en ook het BIV stijgt(eenmaal te betalen bij aankoop v/e auto,nieuw,of 2ehands).
Ik kan mis zijn,maar het omslagpunt zou liggen rond de 120 gram.Als men dus een wagen zou hebben die meer uitstoot,zal men zowel meer BIV,als VB betalen.ALs men minder dan die 120 gram uitstoot,zou men goedkoper moeten afzijn,dit zijn wagens bijv. als de Nissan Note,die in deze categorie een v/d grotere is,denk ik.(Benzine 1,2cc)
Het is nu al zeker dat de uitstoot normen v/d dieselwagens allemaal gaan herzien worden,diesels gaan gewoon zwaarder belast worden,voor Particulieren wel te verstaan.

Ik vind dat deze regering zoveel maatregelen neemt die geld kost vooral bij de gewone burger,en meer bepaald vooral bij de gepensioneerden,zieken en invaliden,dat de economie hier in Belgie er niet goed zal mee varen.
Iemand die een invaliditeit heeft van 1050€ p/m ,(deze mensen krijgen ook geen soc. corr.)of bijv. een pensioen van 1200€ p.m (gemiddeld pensioen in Belgie ligt veel lager)gaan nu al sterk op de rem staan hoor,dat hoor ik(en zie ik) bij de mensen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Ik wil nu niet grof doen. Maar de gepensioneerden, zieken en invalieden hebben andere prioriteiten dan met de auto rijden. En als je een beperkt inkomen hebt, moet je misschien niet per se een auto hebben.

Ik ken zelfs hard werkende mensen die 60u/week werken en nog steeds geen auto hebben wegens te duur / past niet in budget. Dusja, die moeten dan maar op openbaar vervoer rekenen. Dus waarom ook niet de zieken/invalieden/gepensioneerden die een pak minder krijgen?
conexio
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 16 keer

Over hybrides die een aanhangwagen kunnen trekken gesproken, de nieuwe Toyota RAV4 die in 2016 uitkomt zal een aanhangwagen van maximum 1650 kg kunnen trekken.
Het is wel niet duidelijk of die voordelen nu enkel voor plug-in hybrides gelden of ook voor de gewone hybrides. Naargelang welke krant je leest krijg je een ander verhaal.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Dima_2005 schreef:Ik wil nu niet grof doen. Maar de gepensioneerden, zieken en invalieden hebben andere prioriteiten dan met de auto rijden. En als je een beperkt inkomen hebt, moet je misschien niet per se een auto hebben.
dat het in "het budget van hardwerkende mensen niet past" is meer hun eigen keuze... als je 60u/week doet zal een auto toch écht wel kunnen - maar mss niet als je prioriteit ergens anders ligt (bv: overheid, gratis OV, indien te laat op het werk niet jou schuld, en verder naast alles wonen.. dan kan dat idd makkelijk) maar denk je dat gepensioneerden en zieken bv maar thuis moeten zitten omdat ze geen auto meer kunnen betalen?
vaak zijn die mensen helemaal alleen, nog meer als capabel genoeg om op zichzelf te wonen, maar moeten ze wel dus ook alles zelf doen.
en er zijn er wel die idd openbaar vervoer (kunnen) gebruiken, maar heel veel ook niet (geen halte in de buurt bv).
verder hebben ze ook het principe "ouderen rijden gratis" afgeschaft en als het aangepast vervoer moet zijn, is het helemaal om zeep... meestal gewoon zelfs duurder als een eigen wagentje (daarmee dat er best wel wat van die 30-autootjes zijn)

ik vind dit systeem weer net zoals die suikertaks: belachelijk, onder het mom van "het is beter voor het milieu", maar zonder eigenlijk echt moeite te doen om iets te verbeteren (gewoon weer duurder maken = de staat meer opleveren)

- de meeste wagens die onder die 120 gram zitten zijn kleine auto's (zit een ix35, een xv, een qashqai, of een duster daaronder?)
- ze willen "propere" wagens promoten: maar er zijn praktisch 0,0 uitwegen (qua tanken) voor CNG, elektrisch (wat evenduur begint te worden straks), of waterstof.
dus hoe kan je dan een van die oplossingen kiezen als je niet elke dag de pechdienst wil bellen wegens "de tank is leeg" ?
- de mensen met geld kopen snel nog dit jaar een andere wagen, de mensen zonder geld betalen volgend jaar willen of niet meer voor iets dat niet hun fout is (jij kiest toch niet hoeveel je wagen uitstoot? en hoe gaan ze dat berekenen? volgens het papier? volgens de keuring? ...)
- voor het milieu is er bijna niets dat zal verbeteren, want je doet de consument (en dus economie, alweer) pijn ipv de producent

ze zouden eigenlijk werk moeten maken van te zorgen dat er cng/waterstof kan getankt worden in elk tankstation (gewoon regelgeving opstellen naar tankstations toe: vanaf 2016 minstens 1 vd 2 aanbieden - kost de overheid niets, de meeste tankstations zijn grote internationale groepen die het geld hebben, en je hebt gelijk een heel netwerk)
*DAN* kunnen ze gaan zeggen "je moet een propere auto hebben", en dan kan dat ook al veel eenvoudiger én heb je geen excuus om te zeggen dat het een "pestmaatregel" is.

nu? sja, de natuur "baat" erbij op papier, de producenten en bedrijven hoeven helemaal geen inspanning te doen, en de consument draait er weer voor op. dus ik noem dit best wel een pestmaatregel.
don't get me wrong: ik ben voor minder uitstoot en voor een beter milieu hé... maar ik snap niet dat mensen dat blijven verdedigen dat de overheid extra belastingen en taksen gaat heffen, ipv oplossingen te bieden. dat lost voornamelijk iets op voor de staatskas en niet voor het milieu.
pevepe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Wat gaat er gebeuren als er massaal zou overgeschakeld worden naar elektrische wagens of wagens op waterstof?
De auto zal veel minder vervuilen, maar het energieprobleem wordt verplaatst.
Waterstof produceren vraagt meer energie dan wat men er achteraf weer kan uithalen. Waar halen we al die elektrische energie?
Windmolens en zonnepanelen zullen die massa bijkomende energie niet kunnen leveren. wij moeten nu al veel stroom invoeren.
Misschien moeten we dringend nieuwe kerncentrales bijbouwen.

Wat ik ook niet begrijp is het feit dat de wagens met een Euro 6 norm speciaal geviseerd worden.
Een diesel met Euronorm 6 (de zuiverste verbrandingsmotoren) stoot even weinig stof en schadelijke gassen uit als een vergelijkbare benzinewagen. bovendien heeft een vergelijkbare diesel veel minder CO2 uitstoot dan de benzinewagen. Het schandaal met de sjoemelsoftware bij een groot merk heeft veel schade aangericht, maar dat gaat over oudere vervuilende motoren en niet over motoren met Euronorm 6.
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nog geen calculator gezien om mijn stelling te toetsen, maar ik heb de indruk dat deze nieuwe belasting een verschuivingsbelasting is: je betaalt bij de in verkeersstelling een groot bedrag en krijgt een korting op de jaarlijkse belasting. Mogelijks kom je na 5j op dezefde kost als het huidige systeem, op voorwaarde dat je de wagen nog hebt. Zo is de huidige regering zeker van die inkomsten.
heist_175
Moderator
Moderator

@schade
Ja, als je met 320pk/430Nm optrekt, zal je meer impact hebben op de rijbaan dan wanneer je dat aan 80pk/180Nm.
Misschien moeten we herdefinieren waarom er wegenbelasting is? Ik interpreteer het als een belasting op het gebruik van het wegennet. In discussies rond wegenvignet en/of kilometerheffing komt het ook op die manier aan bod.

Waarom moet een elektrische auto geen verkeersbelasting betalen? Ecologisch? My ass :). Bruinkool, steenkool of nucleair, dat is proper zeker :)? Eneuh, het opladen in de garage thuis zal niet zo vaak gebeuren als de zon volop schijnt hé. Dus met zonne-energie zullen die alvast niet al te vaak onderweg zijn.
Waarom moet een hybride minder verkeersbelasting betalen? Omdat ze in een Mitsubishi Outlander (203pk) een klein batterijtje geplaatst hebben, is die plots veel groener? In Nederland zijn ze erachter gekomen dat het complete zever is en belasten die PHEV terug zoals het hoort.

Wat cijfervoorbeelden betreft: ik heb de indruk dat enkel de pers een aantal voorbeelden gekregen heeft, maar dat niemand over de formule beschikt om het zelf eens na te rekenen. Een EURO6 diesel is trouwensheel milieuvriendelijk weinig milieuschadelijk, omdat ze er ereum aan toevoegen die terug reageert met de NOx - op die manier wordt er weinig NOx nog uitgestoten. Ereum zit in een apart vaatje dat wordt bijgevuld bij onderhoud. De prijs van kleine autootjes met EURO6 is dan ook niet mis. Een diesel Ford Fiesta (75pk) kost €2000 meer dan een benzine Ford Fiesta (80pk). Als de subsidiering van diesel zou stoppen (in Frankrijk zijn ze al zover), dan zouden er terug veel meer benzinewagens verkocht worden.
Wie herinnert zich nog de ecopremie voor kleine autootjes met een kleine dieselmotor erin? DiRupo heeft dat afgeschaft, maar wie het ingevoerd heeft? Etienne Schouppe (Staatssecretaris voor Mobiliteit onder Leterme1 & VanRompuy & Leterme2) of Yves Leterme (Vicepremier en minister van Mobiliteit onder Verhofstadt3)?
pevepe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb een recente Mazda CX5 AWD gekocht. Dat vaatje met ereum is nergens te bespeuren. Die NOx gassen ontstaan bij zeer hoge drukken. De Mazda dieselmotor met Euronorm 6 is een lagedruk motor, heeft trouwens dezelfde compressieverhouding als hun benzinemotor.
Ik kan uiteraard geen NOx meten, roetuitstoot is er helemaal niet. Als ik, na 5000 km, met mijn vinger door de uitlaat wrijf blijft mijn vinger zuiver.
Deze diesel is milieuvriendelijker dan zijn benzineversie omdat de CO2 uitstoot van een vergelijkbare diesel merkelijk lager is dan de benzineversie.
Laatst gewijzigd door pevepe 18 okt 2015, 21:28, in totaal 1 gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”