Raad van State niet mals voor flexi-jobs

Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

DeStandaard 30/06/2015 - Raad van State niet mals voor flexi-jobs

De rechtse haaien willen iets overnemen uit het armoedige Duitse model, maar slaan de bal (ook juridisch) compleet mis.
De Raad van State heeft flinke kritiek op de plannen van de federale regering om flexi-jobs in te voeren in de horeca- sector. Die flexi-jobs stroken niet met het gelijkheids- beginsel, zegt de Raad.
stelt de afdeling Wetgeving van de Raad grote vragen bij de schending van het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel door de invoering van de flexi-jobs.
‘Het is niet duidelijk waarom de ontworpen regeling alleen van toepassing is op de horecasector, en binnen die sector alleen op de werknemers en werkgevers die ressorteren onder het paritair comité voor het hotelbedrijf. Dus: andere sectoren – en binnen de horecasector ook de werknemers en werkgevers die onder een ander paritair comité vallen – komen niet in aanmerking voor de regeling.’
‘kan de verantwoording voor deze maatregel niet evenzeer betrokken worden op andere economische sectoren en andere werkgevers? De weergegeven motieven gelden niet specifiek voor de horecasector.’
Kortom: afvoeren die handel.
Iedereen gelijk voor de wet. Als uw business maar kan overleven omdat je foefelt, dan zal je een andere business moeten zoeken.

Anderzijds vind ik mijn nettoloon ook wat te laag.
Ik kan dat wel oplossen door minder belastingen te betalen.
Deal?

:bang: :bang: :bang:
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

De Raad van state zegt eigenlijk dat we het moeten invoeren voor alle sectoren, indien we geen discriminerende behandeling willen. hoe jij de sprong maakt naar "het is een slecht systeem dat moet worden afgevoerd", ben ik niet helemaal zeker. Iedereen weet dat het discriminerend is. Dat is nu eenmaal de bedoeling: om net die sector in problemen te "helpen".
heist_175
Moderator
Moderator

Je kan de belastingen in alle sectoren verminderen, maar dan klopt de begroting zeker niet.
Dus in plaats van een put te creëren, kan je beter de problematische sector vol zwartwerk controleren en terug maken dat zij hun bijdrage leveren.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 230 keer
Recent bedankt: 2 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

En herverdeling is volgens mij wel op zijn plaats: schaf eens alle subsidies en gunstregimes af en gebruik het budget dat hierdoor vrijkomt om een algemene belastingsverlaging door te voeren die de werknemer ten goede komt. Als ik zie hoeveel personen een job mislopen omwille van positieve discriminatie (ah meneer, maar jij hebt werk! Dan nemen we u niet aan, want we vangen niets voor u)...
Computer(k)nul
heist_175
Moderator
Moderator

@afschaffen subsidies en gunstregimes

DeStandaard 27/06/2015 - Weg met de belastingmythes
KAREL VOLCKAERT EN IVAN VAN DE CLOOT WILLEN COMPLETE ‘TAX MAKEOVER’
Het taxshift-debat zit in een patstelling. Itinera-economen Karel Volckaert en Ivan Van de Cloot willen die doorbreken. Met hun boek over het Belgische belastingstelsel gaan ze de mythes en de taboes te lijf.
alle aftrekposten, vrijstellingen en kortingen bij elkaar opgeteld twee derde bedragen van alle geïnde belastingen?
Dus schaf al die "zever" af, en je scoort plots 66% meer belastingen dan nu.

Geen hogere belastingvrije som voor kinderen.
Geen aftrek kinderopvang, kampen, ...
Geen aftrek beroepsonkosten
Geen aftrek hypothecaire lening
Geen ....

Totaal onmogelijk dus, maar wel een leuke denkoefening.
Misschien eens leuk om te achterhalen hoeveel mensen NETTO betalen?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik had het eigenlijk over allerlei gunstmaatregelen, lees: een doekje voor het bloeden, die moeten verhullen dat de lasten op arbeid véél te hoog zijn. Als ik zie wat mijn werkgever maandelijks moet dokken en wat ik hiervan maar in mijn pollen krijg...
Dat doortrekken naar allerlei aftrekposten voor de belastingsaangfite (wat ook meer en meer een kluwen wordt) is voor mij een brug te ver, tenzij ze automatisch toegekend zouden worden. Nu moet je als belastingsplichtige er bijna een boekhouder/fiscalist bijhalen om niet in 't zak gezet te worden. Dat vooraf-invullen van een aantal velden is al een mooie aanzet, maar het kan zoveel meer en zoveel beter. Maar ik wijk af van het oorspronkelijke topic...
Computer(k)nul
heist_175
Moderator
Moderator

Beroepsonkosten en belastingvrije som is automatisch.
Huwelijksquotiënt ook.
Het kan altijd beter.

@WG
Bekijk zeker de jaarrekening van uw WG eens, veel kans krijgt ie subsidies voor allerlei zaken.
Dat moet je in mindering brengen als je over bruto loonkost spreekt, langs WG-zijde wordt dat wel eens vergeten :).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 765 keer
Recent bedankt: 6 keer

Sinna schreef:En herverdeling is volgens mij wel op zijn plaats: schaf eens alle subsidies en gunstregimes af en gebruik het budget dat hierdoor vrijkomt om een algemene belastingsverlaging door te voeren die de werknemer ten goede komt. Als ik zie hoeveel personen een job mislopen omwille van positieve discriminatie (ah meneer, maar jij hebt werk! Dan nemen we u niet aan, want we vangen niets voor u)...
Aan de andere kant is het mss zo slecht nog niet om niet-werkende mensen een voorrang te geven indien de qualificaties hetzelfde zijn?
Het verschil tussen mensen gelijk behandelen en mensen gelijkwaardig behandelen.

Afbeelding
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

We zitten nu al met systeem dat de tewerkstelling ontregeld namelijk de jobstudenten
Zij betalen geen enkele sociale bijdrage en zo ontnemen ze jobs die laag geschoolden anders konden invullen.
Dus een conclusie wie werkt moet sociale bijdrage betalen en als iedereen da doet zal uiteindelijk de totale last wel verkleinen
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

ITnetadmin schreef:Aan de andere kant is het mss zo slecht nog niet om niet-werkende mensen een voorrang te geven indien de qualificaties hetzelfde zijn?
Het verschil tussen mensen gelijk behandelen en mensen gelijkwaardig behandelen.
Dan sluit je per definitie een groep mensen uit die van job willen veranderen (bv. door gewijzigde - lees: verslechterde - arbeidsomstandigheden op hun huidige job), gekwalificeerd zijn voor de nieuwe job, maar toch niet aangenomen worden.
Voor alle duidelijkheid: ik spreek niet voor mezelf, maar ken een aantal mensen in mijn dichte omgeving die in deze situatie verkeren: van werk willen verleggen, maar door al die positieve discriminatie niet aan de bak komen.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”