Laptop stervende , keuze nieuwe

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Het zal niet lang meer duren , na te zijn afgestapt van een desktop (wegens niet meer nodig) naar deze laptop Acer Aspire 5750G (i7-2630QM , upgrade met SSD OCZ Vertex 2 en 8 Gb ram) doet ie alsmaar raarder en raarder

Heel content van tot de laatste maanden

Hardwarematig (op zicht) zie ik er niets mis aan , ook goed uitgeblazen bijna jaarlijks . re-install lijkt enkel de zorgen te verergeren . oude geheugen er eens terug ingeplaatst geeft geen verbetering/verslechtering

Dus , vroeg of laat dringt vervanging op

Nu heb ik van de partner ook een Dell E7240 ter beschikking (firmaultrabook met niet nader te vernoemen extra beveiligingen softwarematig voor de job) , leuk ding , helft zo zwaar en kwa "mindere" specs op papier veeel sneller dan huidige .Maar mis er iets aan in mijn gebruik (surfen , wat java gaming , x264 720 en 1080p) filmkes , ni echt gaming buiten etwat platformgames) , kan het ni goed verwoorden

Minima leg ik alvast op SSD en een pak geheugen (want daar zit ik nu limiet aan) , non plastic met voorkeur voor meer 13-15" met hoge resolutie , eventueel touchscreen . HDD ni nodig , kom nu met 128 Gb SSD redelijk toe . Ik zou opteren voor een 6 cel batterij met zware graka mits ik nu toch al ondervind dat de graka soms zwaar moet draaien om genoeg te koelen

Kom nu al paar keer (tones/coolblue) uit op de MSI GS70-72 en Asus N551JX-CN098H

Iemand enige opmerkingen of andere voorstellen ? pricing indien gerechtvaardigd geen probleem , as low as possible liefst uiteraard :)

En eventueel tip over waar en wanneer eventueel te kopen (ik denk aan net gemiste 21 % BTW Mediamarkt , tones laptopdagen , zomersolden ???)
Laatst gewijzigd door a3ke 14 jun 2015, 18:53, in totaal 1 gewijzigd.
The eternal and true pessimist :D
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb toevallig dezelfde... Gloeiend heet wordt die, internet valt regelmatig uit, soms begint die spontaan alles in dubbele letters te schrijven... Ik vrees dus een beetje hetzelfde. Nu, voor zijn leeftijd heeft deze wel erg goed gepresteerd.

De laptopdag van Tones is ook gepasseerd en de zomersolden komen er volgende maand aan natuurlijk. Gezien de zwakkere euro zijn laptops ook net wat in prijs omhoog gegaan.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

ja , kom net uit de US , niks was interresant , maar dan echt niks ...
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik zie niet goed in waarom je een grafische kaart nodig hebt? "Platformgames" interpreteer ik als "Mario Bros" en consoorten? Dat kan je toch perfect op een onboard graka?
ASUS N551JX-CN098H-BE kost €1300
Als het een "desktop replacement is" zou ik voor een 17" model gaan (Coolblue)
Ik zou abstractie maken van "SSD", je neemt de laptop die je wilt en plaatst er zelf een SSD in als het er al niet standaard in zit.

15"
LENOVO IDEAPAD Z50-70 €800
LENOVO ESSENTIAL B50-70 €850
ASUS N551JK-CN079H-BE €900

17"
LENOVO IDEAPAD Z70-80 €800
ASUS N751JK-T4189H-BE €1100
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Ik kwam onlangs deze tegen... Misschien interessant ?http://www.laptopshop.be/product/564135 ... zerty.html. Ik weet niet of deze aan uw eisen voldoet ?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

wel , zou eigenlijk een factory SSD willen , iemand uit zeer naaste vriendenkring heeft veel last gehad met de "swap uw HDD door SSD" , en het lag echt niet aan zijn onvakkundigheid hiervan ....

bij deze heb ik het ook gedaan en niks problemen (toen) , maar wel moeten bellen om mijn aangekochte windows terug te laten "vrijmaken" voor deze OEM laptop
heist_175
Moderator
Moderator

Je kan toch gewoon een mirror overzetten? Zo moet je geen clean install doen?
Soms krijg je bij een nieuwe SSD de software erbij geleverd, om zo'n mirror te kunnen doen
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Ik zou eens kijken naar de MacBook Air, dat is (buiten het scherm eigenlijk) een vrij goede notebook voor het geld en heeft vrij potente Intel Graphics. Puur specs/prijs zal die niet de beste zijn. Maar vanaf je toetsenbord (backlight), trackpad, bouwkwaliteit, batterijduur,... begint mee te nemen in je vergelijking is het een vrij goede laptop voor het geld. (de 8GB ram variant toch zeker)
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

+1 voor MacBook Air, de 13" versie dan. De schermgrootte en het gewicht maken deze voor mij de ideale laptop aangezien ik hem zowat overal meeneem.
Voor thuis heb ik dan wel een desktopopstelling met MacBook Pro en monitors etc, maar voor onderweg zou ik echt geen andere laptop meer willen. 15" leek me goed, maar na een aantal maanden met de 13" ga ik toch niet meer terug.

De bouwkwaliteit, het trackpad, verlicht toetsenbord en vooral de batterijduur (ik haal er met gemak 12 uur uit op een lading) zijn denk ik zowat ongeëvenaard.
Qua specificaties zal het misschien wat minder zijn, maar voor allround huis-tuin-en-keukenwerk is hij echt meer dan capabel.

Ik leun tegenwoordig zelfs iets meer naar de MacBook, maar die heeft nog een generatie of twee nodig om écht een vervanger te worden voor de MacBook Air. De batterijduur en performance moet nog iets stijgen en de prijs moet nog omlaag, maar dat komt binnen een jaar of twee wel in orde.
heist_175
Moderator
Moderator

Als ik lees dat de TS een desktop vervangen heeft door een Acer Aspire 5750G (15" volgens Google), zie ik niet in waarom een 13" portable zou voldoen?
Als je niet speciaal "mobiel" wil zijn, is een klein scherm toch enkel een nadeel.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

TS vraag een non-plastic 13-15 inch notebook met een ingebouwde ssd? Dan is dat toch een valide optie.
Voor sommige mensen misschien niet de juiste keuze, maar het is een verassend goede laptop voor zijn geld. (itt tot sommige andere merken en sommige andere Apple Laptops)
De enige reden waarom je die zou afkeuren: scherm (er zijn er betere op de markt), zware gaming (moet je naar andere merken kijken of naar een desktop), ander zwaar CPU werk (dan zit je niet naar dit soort te kijken)
Voor de rest is dat gewoon een solide laptop, waarop surfen een plezier is door het goede trackpad, wat in menig Windows laptop niet altijd het geval is.
heist_175
Moderator
Moderator

Sorry.
Ik had over
non plastic met voorkeur voor meer 13-15" met hoge resolutie
gelezen.
Dan valt mijn suggestie van 17" ook af :)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

http://www.laptopshop.be/product/575507 ... zerty.html
heb me deze gekocht voor 1200 euro: 15inch, 1 TB HDD 7200 RPM, 2 GB DDR5 Nvidea 960M, 2,6 Ghz i7, 8 GB DDR3, gebruik em voornamelijk om te gamen en te surfen/downloaden. Is een solide laptop met aangenaam trackpad en verlicht toetsenbord. Een prima desktopvervanger en bovendien is hij licht ondanks z'n metalen behuizing.

Deze laptop bestaat ook als niet-ROG, waarbij een SSD ingebouwd is ipv HDD
bvb: http://www.laptopshop.be/product/575359 ... zerty.html (is dan wel met 950M)

De reden dat ik eentje met HDD wou, is omdat 256 GB onvoldoende zou zijn. Andere laptops waren: 1 TB 5600 rpm of 1 TB 5600+128GB SSD, of 256 GB SSD. Heb dan maar de gulden middenweg van een snellere HDD gepakt.

Overigens zou ik nooit voor Acer of Toshiba gaan. Toshiba zijn goedkopere plastieken laptops en bij mijn ervaring gaan die niet lang mee.
Apple zijn toffe laptops, maar kosten een bom geld voor wat je maar krijgt. Ze bieden dan wel een excellente ervaring als je office work wil doen, en lang aan de slag wilt op jouw batterij die lang meegaat, maar voor mij zou die niet voldoende zijn. Ik speel al eens graag games zoals Cities Skyline, The Sims 4, Payday 2 en een aantal simulator games en de graka van een Macbook is onvoldoende. (of je zou al minstens 2300 euro op tafel moeten leggen om iets of wat goeie graka te hebben.)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet niet of het de beste optie voor TS is, maar een MBA 13 is er een om te overwegen alleszins. (en je ziet ze echt overal op de KU Leuven, met reden)
Daarnaast is een MacBook eigenlijk vrij goedkoop als je die dingen bekijkt op afschrijving. Een 800 euro Acer is na 4 jaar nog misschien 100 a 150 euro waard. Dat is 650 euro afschrijving, terwijl je het goedkoopste model Macbook uit 2011 nog wel kunt slijten voor 550-600 euro wat 600-650 euro afschrijving is.
En mocht de dollar zo goed staan als twee jaar geleden en je kent iemand die regelmatig in de US zit, kon je perfect elk jaar daar een nieuwe macbook kopen om die dan een jaar te gebruiken en dan hier tegen aankoopprijs te verkopen. Dan heb je dus gratis een laptop.

Als ik TS was en de laptop zou echt alleen thuis gebruikt worden, dan zou ik kijken naar een desktop, ITX of Micro ATX dat kost je een stuk minder in aanschaf, geeft je een veel betere zithouding achter de PC. Als je hem zelfs samenstelt, dan heb je exact wat je wil en is het op de lange termijn veel goedkoper aangezien je veel makkelijker componenten upgrade. Als je niet te veeleisend bent kan je 5-6 jaar makkelijk doen op 1 Moederbord-CPU combo, af en toe wat ram up te graden, eventueel GPU,...
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Zoek ook ene. Heb een chromebook gekocht en eigenlijk zeer tevreden over. Alleen kan ik mijn KBC Business bank niet doen. Zou linux erop moeten installeren.

Wie heeft iets gelijkaardig voorstel voor Windows. Voor de rest surf ik en das zowat alles. No gaming.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Je kan ook eens kijken naar de Dell XPS 13
Op tweakers krijgt deze ook een hoge score.
ikzelf heb de voorloper ervan en ben er heel tevreden over.

Er zit wel geen heel krachtige grafische kaart in, maar platform spellen kan je perfect spelen.
Op die van mij speel ik toch de indie spellen van Steam en ook anderen, maar dan niet alles op maximaal.

http://tweakers.net/reviews/4027/dell-x ... uduur.html
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Ik zoek echt wel lage prijzen. 300-400 euro max.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

thx alvast allen voor de reacties en aan de topic hijacker :D

mijn budget is relatief hoog als er wat tegenover staat

13-15-17 " is zelfs niet zozeer het probleem

met allesg elezen te hebben zou ik zelfs meer zeggen dat een gaming laptop meer de voorkeur geniet want moet toch tegenspreken , men gebruik nu met de i7-2630QM en de GT 540m , deze 2 lopen pokkeheet aan (wat me doet vermoeden dat grafisch toch beetje vergt) en met de dell ultrabook dat ik dan sporadisch toch es aansla van de wederhelft krijg ik de fans zo snel draaien dat ik hem weer snel moet teruggeven :P :angel:

gisteren iBood , refurb Asus flip (Yoga 2 almost) , bijna gekocht maar iets zei me nee (alsook de reacties op hun forum van andere gebruikers) maar tegelijk waren de specs tov nu verkrijgbare ultrabooks/laptops kwasi zelfde ??

weet het dus echt niet zo goed meer
heist_175
Moderator
Moderator

a3ke schreef:tones laptopdagen
Afbeelding
bruma
Elite Poster