Ik heb een Synology DS211j, 2 schijven dus.
Momenteel zit er 2x1TB in maar 1 disk is stervende.
Kan ik die vervangen door een groter exemplaar en blijven gebruiken in RAID1 met de andere 1T schijf ?
2 grotere capaciteitschijven is me wat duur momenteel maar ik besef wel dat een 1T schijf niet zo geweldig groot is.
J.
NAS - disk stervende - vervangen door grotere ?
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dat gaat, maar is niet aan te raden ... Je volume op je Synology is dan maar zo groot als de kleinste HDD, in uw geval dus 1TB. De rest van de ruimte op de grotere is niet aanspreekbaar - je kan daar niet nog een extra volume op aanmaken vermoed ik.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Geen idee eigelijk of dat de Synologies dat ondersteunen...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Inderdaad... dat kan niet... zelfs geen unprotected volume... de plaats ben je dus gewoon kwijt.selder schreef: je kan daar niet nog een extra volume op aanmaken vermoed ik.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 1 keer
tot de andere disk ook vervangen is, toch ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
Vanaf 3 disks kan je met Synology Hybrid Raid (SRH) bij ongelijke harddisks wel wat diskspace winnen ten opzichte van een RAID 5 bijvoorbeeld.
Zie: https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
Zie: https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Hard genoeg duwen
Hoe zit het eigenlijk met zo veel mogelijk hetzelfde type en reeksen of maakt dat allemaal niet zo veel uit buiten een beetje prestatieverlies dat misschien niet eens merkbaar is.

Hoe zit het eigenlijk met zo veel mogelijk hetzelfde type en reeksen of maakt dat allemaal niet zo veel uit buiten een beetje prestatieverlies dat misschien niet eens merkbaar is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Een 2T disk is besteld.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
- Bedankt: 156 keer
Volgens mij maakt het niet uit. Ik heb een allegaartje van Hitachi, WD Green en WD Red, schijven van 2 TB en 4 TB, en heb er geen problemen mee.honda4life schreef:Hoe zit het eigenlijk met zo veel mogelijk hetzelfde type en reeksen of maakt dat allemaal niet zo veel uit buiten een beetje prestatieverlies dat misschien niet eens merkbaar is.
Dit weekend is wel een WD Red gecrashed, die gelukkig nog net in garantie was. Maar de Hitachi en WD Greens zijn al zeker ouder dan 5 jaar.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Zoveel mogelijk andere merken en types gebruikenhonda4life schreef:Hard genoeg duwen![]()

Als 1 drive failt, de andere volgt dan vaak snel... Want hou rekening als je een raid gaat rebuilden (zeker bij een raid5 - wat ik niet zo kan aanraden) dan is er ineens veel activiteit op je gehele set, wat maakt dat de kans groter is dat nog een drive stuk gaat.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
rebuilding is bezig.
Het moeilijkste was nog om met zekerheid te bepalen welke nu disk 2 is
J.
Het moeilijkste was nog om met zekerheid te bepalen welke nu disk 2 is

J.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik zal eens kijken als het rebuilden gedaan is, gaat lekker traag, met percentages tot 2 cijfers na de komma 
J.

J.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
het is al voor driekwart gedaan