Slechte ontvangst door oud electriciteitsnetwerk

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Robbr
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Eerst en vooral, ik ben een totale leek als het aankomt op netwerken. :-(

Wij hebben sinds ongeveer een jaar Scarlet Trio. De ontvangst laat te wensen over. Elke avond verschillende keren 'geen signaal' op tv, haperingen op het internet via de PC (heel vervelend als dit gebeurt bij het bestellen van tickets voor bv ac/dc, rolling stones, ... :-o ) en een wifi signaal dat maar net voldoet. Bij de instalatie zijn er devolo's geplaatst. Ik heb al wat opzoekingen gedaan en heb begrepen dat, door oude electriciteit, hier vaak storingen kunnen opzitten. Ik heb al gevraagd aan Scarlet voor een andere oplossing. Deze sturen mij van het kastje naar de muur of sturen een technieker die dan bv. een decoder vervangt waarna het probleem zich gewoon blijft voordoen.

Ik zou graag alles via wifi doen. Er zitten geen al te dikke muren tussen de plaats van de modem en de 2 tv's en de pc. Vaste utp kabel is geen optie. Nu heb ik de volgende vragen:

- Kan ik de bbox2 vervangen door een Fritzbox 7490?
- Kan ik hiermee zowel wifi opzetten (voor tablet en gsm), digitale tv doorsturen en internet doorsturen naar pc?
- Wat heb ik dan aan de kant van de decoders en de pc nodig om de wifi te ontvangen (pc kan geen wifi ontvangen)?
- Wat zijn de stappen voor de instalatie (echt complete leek)?

Ik heb wel een Trio abonnement, doch heb geen vaste telefonie nodig. Dat die niet zou werken met bovenstaande opstelling is dus geen probleem.

Het zijn veel vragen, maar ik betaal al een jaar voor een ondermaats product en een slechte service. Gezien ik van Scarlet hieromtrent geen antwoorden krijg, probeer ik het eens via deze weg.
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

"Oude elektriciteit" lijkt me maar een zeer vaag begrip. Ik denk niet dat dat zoveel uitmaakt, of er zouden zich al andere ernstigere neveneffecten moeten hebben voorgedaan denk ik dan (kortsluiting door beschadigde isolatie, slecht contact,..).

Wat is oud? Draad getrokken in metalen buizen onder, op, achter of in houten vloeren en plafonds? Vergeelde stopcontacten van de jaren 70/80?

Heb je een 3 fasige aansluiting of niet? (Kijk eens in je zekeringkast hoe de 300ma differentieel is aangesloten (2 draden, 4 draden).

Maak je gebruik van verdeelstekkers met ingebouwde bliksem beveiliging en dergelijke waar je de devolo op plaatst?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

Om eerst uit te sluiten dat het probleem zich niet buitenshuis bevind, omdat je haperingen hebt zowel met PC als TV. Je hebt niet vermeld dat je een goed signaal hebt die binnenkomt.
Heb je een idee wat je Vdsl2 profiel is dat je kreeg ?.
Wat zegt een speedtest over je down en upload snelheid ?
Surf voor dit laatste eens naar Speedtest.net
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Robbr
Starter
Starter

2 draden in de differentieel. Ik ken ook niet veel van electriciteit, maar ik heb wel al gezien bij recente braakwerken dat de kabels (met stof omwonden) door metalen buizen lopen. Ik weet dat de devolo's best rechtstreeks in het stopcontact moeten. Ik heb al van stopcontact gewisseld om een betere ontvangst te krijgen. Dit helpt weinig.
Robbr
Starter
Starter

Dit zijn de resultaten van de speedtest:

Afbeelding
Robbr
Starter
Starter

Dit vind ik in mijn bbox settings:

VDSL Version Firmware-VTU-R:9.5.7.12IK105012 Time Jan 10 2014, 22:12:04
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 17.7 dB
Downstream line rate 50200 kbps
Upstream line rate 6064 kbps
TX total power -25.2 dbm
Downstream delay 7.7 ms
Upstream delay 4.0 ms
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 6 keer

Robbr schreef: Vaste utp kabel is geen optie.
Nochtans de beste en goedkoopste oplossing. Je doet er dus goed aan om die optie toch eerst eens te onderzoeken. Door bestaande telefoonleidingen kan bijvoorbeeld vaak probleemloos een UTP-kabel getrokken worden met een trekveer...
Robbr
Starter
Starter

Ik weet het, maar dit is echt geen optie. Enkel gewone stopcontacten in de buurt van pc en tv.
Wuter
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Is het mogelijk om tijdelijk enkele dagen een losse utp te leggen van modem naar decoder? Dan weet je na een paar dagen of het wel degelijk aan de devolo's ligt.

En wat de pc betreft misschien proberen met een wifi USB stick.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Robbr
Starter
Starter

Ik heb dit al wel gedaan met de pc. Gedurende die tijd heb ik geen problemen ondervonden. De devolo's bij de tv geven ook met een kleurlampje aan wat de kwaliteit van de ontvangst is. Dit is bij mij meestal oranje of rood en bijna nooit groen. Daarmee denk ik dat het probleem bij het elektriciteitsnetwerk ligt. Vandaar mijn vraag of de frizbox een oplossing kon geven.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Het plaatsen van een fritsbox gaat hier geheel niets aan verhelpen.
Je lijn op zichzelf is perfect: 50/6 is een schitterende lijn waar velen van zullen dromen.

Het probleem is het overbrengen van signaal van je modem naar je eindtoestellen.

Kijk eerst je huidigde stopcontacten waar de devolos worden gebruikt na:
-maak je stroomdraden eens los en maak ze proper (schuurpapier) of knip het eindstukje met corrosie af/ontbloot een nieuw stukje draad en gebruik dit
-heb je hele oude stopcontacten met corrosie? Vervang ze in zijn geheel.
-ga na op welke kring je stopcontact zit in de living => je kan in je electriciteitskast (als je modem daar staat) mogelijk een stopcontact toevoegen op diezelfde kring wat je signaal zal verbeteren
-steek je devolo uiteraard rechtstreeks in het stopcontact, heb je meerdere stopcontacten op rij aan de muur => kijk even na op welk stopcontact je stroomdraad het eerste toekomt (vaak doorgelust) en gebruik die. Gebruik de andere stopcontacten niet, zo weinig mogelijk of voor weinig (wisselend) vermogen trekkende apparaten.

Lost het bovenslaande niets op dan zijn er 2 oplossingen:
A) toch utp trekken:
- door vloer boren om va kruipkelder te gaan
-bestaande leidingen van telefoondraad, coax of wachtbuizen gebruiken
-desnoods je utp achter je plinten leggen of op je plint tegen de muur laten lopen

B) een nieuwere/betere powerline oplossing kopen die mogelijk beter werkt dan je devolo's (welke versie heb je?). Bijvoorbeeld de nieuwste versie: http://www.devolo.com/en/Products/dLAN-1200+-WiFi-ac (let op: deze maakt ook gebruik van je aarding......als je geen aarding hebt op beide plaatsen waar je ze insteekt kan je beter naar de 500-versie gaan vermits de werking dan identiek zal zijn.)

Als laatste redmiddel kan je (als coax voorzien is aan je tv) overschakelen naar telenet om op zijn minst een betrouwbaar tv-signaal te krijgen. Let op: ook hier ga je nog steeds UTP/goed werkende powerline nodig hebben voor een TV gids van meer dan 2 dagen of interactieve TV. Ook verhelpt dit niet direct iets voor je pc. Enkel je tv word hierbij wat stabieler/betrouwbaarder + je powerlines worden ontlast omdat het tv-signaal er al niet meer overheen moet.
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

>als je utp of telefoniekabel (of eender welke kabelsoort) gaat trekken in die bestaande oude metalen buizen, hou dan rekening met mogelijke beschadiging aan je nieuwe bekabeling. De randen van die metalen buizen zijn soms vlijmscherp. Bij die oude elektrische bekabeling zou je evengoed de isolatie kunnen beschadigen. Ik zou in dat geval toch overwegen om ook een nieuwe buisleiding te leggen indien mogelijk of op zin minst de kabel te beschermen van deze scherpe randen, tijdens het doortrekken. :|

Mogelijk zou het plaatsen van de Devolo's op eenzelfde kring of een of meerdere andere kringen ook een verbetering kunnen brengen, mocht de storing veroorzaakt worden op een specifieke elektrische kring door bijvoorbeeld een isolatiefout.
Robbr
Starter
Starter

Dus de Fritzbox als modem gebruiken (sterker wifi signaal), samen met een usb wifi stick op pc en een soort wifi-bridge (zoals belgacom heeft) gaat mij geen betere resultaten geven? Het is geen goedkope oplossing, maar half mijn huis verbouwen of een electricien laten komen ook niet.
Wuter
Pro Member
Pro Member
Provider

Je wifi van de modem zal wel aan staan vermoed ik je kan eens bij je tv gaan staan met je gsm en zien hoe sterk het wifi signaal is op je gsm. Als dit 3 of meer blokjes heeft dan kan je het met de wifi bridge proberen. Heb je een bbox3 bij scarlett? Zoja dan moet je enkel een wifi bridge bij elke decoder zetten. Indien andere VDSL modem dan moet je wifi bridge bij modem zetten en wifi bridge bij elke decoder.

Als je even zoekt op bv 2dehands vindt je vaak wifi bridges aan de helft van de prijs :wink:
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Niet aan beginnen aan kabels te vervangen in metalen buizen.
De kans is groot dat door roest de boel muurvast zit.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Robbr schreef:Ik heb dit al wel gedaan met de pc. Gedurende die tijd heb ik geen problemen ondervonden. De devolo's bij de tv geven ook met een kleurlampje aan wat de kwaliteit van de ontvangst is. Dit is bij mij meestal oranje of rood en bijna nooit groen. Daarmee denk ik dat het probleem bij het elektriciteitsnetwerk ligt. Vandaar mijn vraag of de frizbox een oplossing kon geven.
De kans is groot dat een verbruiker de storing veroorzaakt. Controleer de signaalkwaliteit eens als je sommige verbruikers hebt uitgeschakeld. Een pomp van een oude koelkast of een pomp van je verwarming kan storing geven.

Het is niet omdat je elektriciteit oud is, dat het daarom de oorzaak is van je probleem, tenzij de draden kortsluiting geven of aan de aarde liggen, maar hiervoor hebt je een differentieel en automaten mocht dit het geval zijn.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Je kan idd gebruik maken van een wifi bridge: http://support.nl.proximus.be/euf/asset ... bridge.pdf

Je hebt er echter 1 nodig bij de modem en 1 per tv-box. 3 in jouw geval dus vermoed ik. Dat kost je dan 130 euro als ik het goed heb, lees mijn voorgaande post dus eerder eens door of niets daarvan je huidigde setup helpt (kosteloos).

Als je toekomt met 150gb limiet/maand kan je ook eens bekijken of je niet beter proximus start+tv neemt (gezien je de vaste tel niet gebruikt). Daarbij krijg je een bbox3 waardoor je maar 2 wifi bridges meer nodig hebt. De fully routed modus daarvan laat trouwens toe om met nieuwere devolo's (waarbij je geen enkele bridge nodig hebt) direct wifi in heel je huis deftig te voorzien met bvb de wfi devolo's van mijn voorgaande post.

De wifi van bbox2/sagem/bbox3 is mogelijk inderdaad en tikkeltje zwakker dan die van een fritz. De kostprijs daarvan is echter vrij hoog tov hetgeen je wint => opniew: nieuwe devolo wifi's bieden meer op dat vlak.

Mogelijk kan je van scarlet zelfs de kostprijs van je voorgaande devolo's recupereren aangezien deze niet volstonden?
Flup
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Volgens mij heb je dus 2 devolo's met elkaar gepaired voor PC (1 aan poort 1 of 2 van bbbox en 1 aan pc)
en 2 devolo's met elkaar gepaired voor TV (1 aan poort 3 of 4 van de bbox en 1 aan de decoder)
Zou het kunnen dat deze opstelling elkaar wat stoort op een ouder net.
- Kan ik de bbox2 vervangen door een Fritzbox 7490?
Kan
- Kan ik hiermee zowel wifi opzetten (voor tablet en gsm), digitale tv doorsturen en internet doorsturen naar pc?
Zonder extra AP volgens mij niet. Je hebt 2 verschillende wireless netwerken nodig. Je decoders moeten immers een IP krijgen van de servers van proximus ( zoals op poort 3 of 4 van BBOX). Je pc's moeten een intern IP krijgen van de dhcp server in de router.Met een extra AP achter poort 3 zou dit kunnen..en een AP aan de decoder om terug naar UTP te gaan.
Indien weinig andere netwerken in de buurt zal dit wel werken.
Wat heb ik dan aan de kant van de decoders en de pc nodig om de wifi te ontvangen (pc kan geen wifi ontvangen)?
wifi USB stick (of PCI expresskaartje in pc steken) ...(kost bijna niets)
Aan de decoder heb je dan een AP nodig om terug over te gaan van wireless naar UTP. kabeltje van enkele meters eraan zo kan je AP plaatsen daar waar de beste ontvangst is
- Wat zijn de stappen voor de instalatie (echt complete leek)?
Beste oplossing.. kan niet vaak genoeg worden gezegd ..UTP trekken.
Als ik dan toch verplicht ben om lapmiddeltjes te gebruiken
Zou ik in uw geval het volgende doen :
Enkel de decoder met devolo en de PC/tablet/laptop via Wifi. ->kijken of deze setup beter werkt
Investering 2 keer niets (enkel een wifi stickje). Over het elektriciteitsnetwerk zijn er nu minder devolo's en enkel het tv signaa

Indien nog niet goed
AP achter poort 3 van BBOX2 (indien veel andere netwerken..1 op 5 GHz). AP (als bridge) achter decoder met relatief lange UTP
AP aan decoder kan je dan zetten waar beste signaal van de AP komt die achter poort 3 hangt.
Dit kost wat meer en je moet zien dat beide netwerken elkaar niet storen (vandaar zou ik voor de decoders een AP nemen op 5 GHz)

Volgens mij werkt scarlet enkel in bridged mode (dus niet full routed) iemand die dit kan bevestigen?
VoIP: OVH , Scarlet(amper gebruikt), betamaxklonen
Provider: Scarlet trio (50/4 mbps down/up ,cap). Synch 100/10
Modem/Router: Fritz!Box 7360 int, (full vectoring support)
TV:Living HTPC (xbmc,bhaalu) en decoder V3b, Slaapkamer decoder V4 + Pi2
Mobiel: MV
Wuter
Pro Member
Pro Member
Provider

idd scarlett werkt enkel in bridge mode. Bij proximus hebben ze deze vroeger in full routed proberen zetten maar dan gingen er masaal veel modems stuk omdat deze daar eigelijks niet genoeg vermogen voor heeft rekenkracht ed en dan worden ze ook warm en dat is minder goed voor de stabiliteit van de Xdsl lijn.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Ik denk dat je bezig bent over de begin versies van de bbox2, want er zijn er nog die deze gebruiken in full routed mode, ik spreek hier nu wel over proximus waar je hem zeker moet gebruiken in full routed mode als je netflix wilt gebruiken op de proximus decoder.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”