Van Sagem naar Fritzbox?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Sinds een paar maand nu, is mijn Sagem modem vrij instabiel.

Mijn situatie ziet er als volgt uit:
inkomende lijn (Scarlet Trio - niet via ISDN) -> Sagem Modem
Sagem Modem -> Belgacom TV
Sagem Modem -> TP Link SG1024D switch -> PC
Sagem Modem -> TP Link SG1024D switch -> Asus EA-N66 N900 (voor een tweede wifi netwerk, aangezien de wifi van de Sagem niet tot achteraan het huis reikt)

Alles met UTP kabel werkt goed, maar de wifi op de asus valt regelmatig weg (daarvoor had ik een TP Link wifi access point met een andere UTP kabel, zelfde probleem daar), ook valt de wifi van de Sagem box soms weg (al is dat minder).
Zoals je kan lezen heb ik mijn wifi access point al eens vervangen (dus daar ligt het niet aan), een andere switch heb ik ook al geprobeerd (probleem blijft).
Misschien iemand andere ideeën?

Dus mijn conclusie is: het ligt aan die sagem box (ondertussen al 4-5 jaar oud).
De waarden op de sagem zijn de volgende (uit de sagem box, want de vdsl tool werkt niet):

Code: Selecteer alles

VDSL Version	Firmware-VTU-R:9.5.7.12IK105012 Time Jan 10 2014, 22:12:04
VDSL line status	SHOWTIME
Downstream Training Margin	: 21.0 dB
Downstream line rate	12040 kbps
Upstream line rate	1048 kbps
TX total power	0.2 dbm
Downstream delay	14.7 ms
Upstream delay	5.3 ms
Ik zit al jaren (4-5 jaar) op 12Mbit down / 1Mbit up. Nu, omdat ik die Sagem modem wil vervangen, wou ik mij ook voorbereiden op de toekomst (vectoring), ook al zal dat in eerste instantie nog niet bij mij passeren (ze beginnen bij hogere profielen).

Daarmee dat ik dacht aan de officieel goedgekeurde Fritzboxen voor vectoring (zoals hier al aangegeven op het forum zijn dat de 7360/7490).

Nu mijn vraag, welke neem ik best? Supersnelle wifi hoeft voor mij niet (HD kunnen streamen + een goed bereik is het belangrijkste voor mij).
Heeft er iemand een link naar een pagina hoe je alles instelt op zo'n Fritzbox voor Scarlet Trio (Internet/BelgacomTV/Voip).
Kan ik naast de Scarlet VoIP tegelijk ook nog een andere VoIP provider gebruiken?
Kunnen beide even goed VPN aan (ze kunnen beide VPN aan, maar zit er ergens een verschil?).
Is er nog een voordeel aan de 7490 boven de 7360 (want toch wel serieus duurder)?

Waar koop ik die best? Op amazon.de staat specifiek dat die voor Duitsland is (of Oostenrijk/Zwitserland).
Of iemand een ander alternatief (ik heb Telenet overwogen, zeker omdat het bij mij zo traag gaat, maar +70€ per maand heb ik er gewoon niet voor over)?

Alvast bedankt!
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

De 7390 ondersteund ook vectoring dacht ik. Heb er 2 liggen, zie verkoop topic.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

maar is die wel gewhitelist door belgacom ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Nob
Erelid
Erelid
Provider

De 7390 ondersteund ook vectoring dacht ik. Heb er 2 liggen, zie verkoop topic.
Zoals Joe De Mannen al aanhaalt, neem ik liever geen risico en en zou ik mijn keuze willen beperken tot diegene die op de whitelist van BGC staan.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Joe de Mannen schreef:maar is die wel gewhitelist door belgacom ?
Werkte hier nochtans perfect en vectoring was actief erop. Wie kan er nu met zekerheid zeggen of Belgacom een white of blacklist heeft voor VDSL2+ modems? Vroeger werd gezegd dat andere VDSL2+ modems niet zouden werken op Belgacom terwijl dit wel het geval was... Ik denk dat het met vectoring, wat uiteindelijk een technologiestandaard is, ook zo zal zijn.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Nob schreef:Ik zit al jaren (4-5 jaar) op 12Mbit down / 1Mbit up. Nu, omdat ik die Sagem modem wil vervangen, wou ik mij ook voorbereiden op de toekomst (vectoring), ook al zal dat in eerste instantie nog niet bij mij passeren (ze beginnen bij hogere profielen).
Ik zou ook voor de volgende 4-5 jaar niet rekenen met vectoring :| . Tot zover zijn er nog geen plannen bekend of (en wanneer) Belgacom vectoring zal uitrollen voor afstanden >700m
En indien er al een "derde fase" zou komen, zal dat zijn voor 700m - 1.000m
Jij zit met je 12/1 op >1.000m :(

Om die reden is er voor jou geen enkele noodzaak om nu al uit te kijken naar een modem die vectoring ondersteunt. Een nieuwere Sagem zou dus mij eerste keuze zijn (= vectoring friendly).
Nob schreef:Nu mijn vraag, welke neem ik best? Supersnelle wifi hoeft voor mij niet (HD kunnen streamen + een goed bereik is het belangrijkste voor mij).
Heeft er iemand een link naar een pagina hoe je alles instelt op zo'n Fritzbox voor Scarlet Trio (Internet/BelgacomTV/Voip).
Kan ik naast de Scarlet VoIP tegelijk ook nog een andere VoIP provider gebruiken?
Kunnen beide even goed VPN aan (ze kunnen beide VPN aan, maar zit er ergens een verschil?).
Is er nog een voordeel aan de 7490 boven de 7360 (want toch wel serieus duurder)?
- Een echte tutorial om een FritzBox in te stellen op Scarlet Trio is er niet, maar er zijn toch al posts op userbase met de VoIp instellingen.
- Naast Scralet VOIP kan je inderdaad nog andere providers gebruiken, en via kiesregels instellen via welke providers welke nummers moeten uitgebeld worden.
- VPN heeft voor beide FritzBoxen dezelfde mogelijkheden (zelfde Firmware).
- Voordeel 7490 t.o.v 7360
  • 4 gigabit poorten (in plaats van 2 gigabit + 2* 10/100)
  • wireless AC, 1300 mbit/s (in plaats van wireless n, 300 mbit/s)
  • gelijktijdig 2.4GHz + 5GHz WiFi, meer antennes.
  • 2* USB 3.0 (in plaats van 2* USB 2.0)
  • vaste lijn aansluiting voor ISDN + analoog (7360 alleen analoog)
  • interne ISDN bus (So) + 2 analoge toestellen (7360 1 analoog)
  • 256 MB systeem geheugen, in plaats van 16MB (7360v1) of 32MB (7360v2). Meer plaats voor toekomstige nieuwe functies.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Ik dacht dat de VDSL Tool vroeger iets van een 800-900 meter aangaf, maar da's maar een schatting natuurlijk.

Gaat BGC voor klanten als mij (12 Mbit) geen boostboxen (of wat was hun naam weer?) inzetten? Het kan toch niet zijn dat ik +- 10 jaar op dezelfde snelheid zal zitten? Allé, het kan wel waarschijnlijk, maar dan ben ik beschaamd in Belgacom hun plaats.

Philippe, dan kan ik dus evengoed die aanbieding van Ken nemen? Of is dat een veel slechtere firtzbox dan die andere twee?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

De FritzBox van Ken is een 7390
Deze is niet approved door Belgacom, maar ondersteunt wel full-vectoring. Hij zal dus door Belgacom herkend worden als tenminste vectoring friendly.

De 7360 is eigenlijk ontstaan als het "kleinere broertje" van de 7390, speciaal voor OEM's, waarbij een en ander gestript werd om kosten te besparen. Grote broer 7390 heeft dus als extra:
  • - ISDN (zowel ISDN in, als ISDN uit)
    - 2 analoge telefoons
    - 4* gigabit poorten
Intern geheugen is maar 16MB, met als nadeel dat nieuwe Firmwares er niet meer zullen in passen.
In de internationale versie hebben ze de support voor SMB/Samba laten vallen wegens plaatsgebrek.

Voor de rest is die 7390 een even goede optie (voor jouw 12/1 lijntje) als de goedgekeurde 7360 of 7490, en zal nog wel de 4/5 jaar overbruggen tot Belgacom jouw lijn op vectoring zet :-) . Tegen die tijd zijn er weer nieuwere modellen ...
Nob schreef:Gaat BGC voor klanten als mij (12 Mbit) geen boostboxen (of wat was hun naam weer?) inzetten? Het kan toch niet zijn dat ik +- 10 jaar op dezelfde snelheid zal zitten? Allé, het kan wel waarschijnlijk, maar dan ben ik beschaamd in Belgacom hun plaats.
Ik heb geen enkele relatie met Belgacom, ik weet dus niet wat hun plannen zijn. Ik heb de indruk dat de uitrol van die boostboxen toch niet zo hard loopt als oorspronkelijk gepland :-(
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Dan toch de overstap gemaakt naar de FritzBox 7390 en ik moet zeggen dat mijn internet veel stabieler is geworden (wifi valt niet weg)!

Internet TV was ook direct in orde (top!).

Maar ik heb nog problemen met voip van Scarlet.

Kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd doe in de settings?
fritz1.png
fritz2.png
Nob
Erelid
Erelid
Provider

De derde bijlage:
fritz3.png
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

zie volgende post: fritz!box 7390 + scarlet one
Splitter schreef: - voor telefonie: in advanced stel je vlan 20 in (gewoon 20 ingeven) *update* DIT IS TROUWENS OPTIONEEL, zowel zonder vlan 20 als met vlan 20 zal de voip registreren. ik vermoed wel dat onder de vlan 20 je een betere lijn zal hebben door qos ?

bij het nieuwe nummer dat je nu aanmaakt stel je het volgende in:
"use internet telephone number" aanvinken
"internet number" gewoon je vaste lijn nummer (niet in internationaal formaat)
"display name" heb ik leeg gelaten, maar die kan je in principe kiezen
"user name" is je username die ook als login gebruikt wordt (zonder de @SCARLET)
"password" en "password confirm" is je login paswoord
"registrar" is voip.scarlet.be
"proxy server" laat je leeg
"use internet telephone number for registration" vink je AAN
proxy server leeglaten?

Welke foutmelding krijg je in de logfile?
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Ik had die eerst niet leeggelaten, en dan hier gelezen dat je die moest leeglaten, maar ik kan die nu niet meer uitblanken....
(als ik hem leegmaak en op OK klik, wordt die automatisch terug ingevuld).

Ik zal eens opnieuw beginnen.
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Het werkt!

Miljaar ik dacht niet dat het zo simpel ging zijn :-)

Wel raar dat je die proxy server niet terug kan uitblanken. Bugje in de Fritzbox software?

Bedankt!
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Super! :-) zijn goeie toestellen!

Sent from my iPhone using Tapatalk
pietervdb
Starter
Starter

Proficiat :)

Ik zit er ook over te denken een Fritz 7490 aan te schaffen maar ik snap niet goed hoe de tv decoder dan kan werken. Deze zit immers in een aparte VLAN (10.x.x.x).
Als ik mijn huidige bbox 2 in Full routed mode zet werkt de decoder niet meer want die krijgt dan een 192.168.x.x adres (terwijl dit bij BGC wel zou werken)
Of worden die vlan's automatisch aangemaakt wanneer je pppoe verbinding maakt met je scarlet gebruikersnaam???

Alvast bedankt!

Pieter
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

pietervdb schreef:Ik zit er ook over te denken een Fritz 7490 aan te schaffen maar ik snap niet goed hoe de tv decoder dan kan werken. Deze zit immers in een aparte VLAN (10.x.x.x).
De VLAN's worden automatisch aangemaakt wanneer je de FritzBox instelt op "België" en vervolgens kiest voor "Belgacom with TV".
FritzBox werkt alleen in bridge mode (zoals de b-box2), decoders te verbinden met LAN3 of LAN4.
pietervdb schreef:Als ik mijn huidige bbox 2 in Full routed mode zet werkt de decoder niet meer want die krijgt dan een 192.168.x.x adres (terwijl dit bij BGC wel zou werken)
Ook bij Belgacom krijgen de decoders in full routed een lokaal IP (192.168.1.64 e.v.), de VLAN wordt in de b-box aangemaakt.
Blijkbaar ondersteunt Scarlet de full routed mode niet?
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”