Problemen met vectoring

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
pyro85
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 126 keer

Hallo allen,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn lijn.
Vorig jaar werd ik klant bij Belgacom met een comfort pack TV + internet, toen haalde ik een snelheid van 30/4. DLM heeft mijn snelheid nooit hoger gezet, nochtans zit ik redelijk dicht bij de rop (200m ofzo). Sinds april werd vectoring geactiveerd, en ik haalde zoals verwacht een snelheid van 64/4.

Nu haal ik sinds een week 30mbps. Het is net alsof er een cap op mijn snelheid werd gezet, want als Proximus TV aan staat dan daalt de internetsnelheid niet.
Ik kan nergens info weervinden dat Proximus opnieuw caps zou toepassen, dus ik denk dat er eerder een technisch probleem moet zijn met mijn lijn.

Volgens MyProximus zijn er geen problemen met mijn lijn. Ik heb al naar 0800 22424 gebeld, maar de automatische lijntest lijkt helemaal niets te doen. De modem herstart niet, terwijl dit wel zou moeten?
Ik moet wel zeggen dat de lijn die hier toekomt er nogal belabberd uitziet (afschilferende isolatie). Ik heb een Technicolor bbox3, dus ik kan helaas de lijnwaarden niet uitlezen. Ik heb hier wel nog een bbox2 liggen van vroeger van mijn ouders.

Heeft iemand dit ook al meegemaakt met een vectoring-lijn, of weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn van dit probleem?
Voor ik naar de helpdesk bel zou ik me zo goed mogelijk willen informeren, kwestie van niet afgewimpeld te worden :wink:
Alvast bedankt voor de hulp!
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer

waarschijnlijk zal proximus terug een onderscheid gaan maken in de abos (wat normaal is).
Is al een tijdje sprake.
Misschien is dit de oorzaak best eens naar de klantendienst bellen
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Dan moet dit toch recentelijk veranderd zijn want er was alleen maar een beperking op de upload snelheid!
pyro85
Plus Member
Plus Member

proximusboyke schreef:waarschijnlijk zal proximus terug een onderscheid gaan maken in de abos (wat normaal is).
Is al een tijdje sprake.
Wat? Echt? :-(

Waarom als bedrijf zoveel geld en tijd in vectoring steken met als bedoeling de haalbare snelheden te verhogen ... om dan de snelheden terug dicht te knijpen? I don't get it...
Ik zal er in praktijk enkel maar iets van merken als ik iets zwaars download, maar toch, ik vind dit een zware achteruitgang als dit waar blijkt te zijn.

Zijn er nog mensen in Gent (of elders) met vectoring die de snelheidsverlaging kunnen bevestigen?
Ben alvast benieuwd wat de helpdesk morgen te zeggen zal hebben.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Juist een test gedaan , ik haal nog 64 Mbps , dus zeker nog geen cap toegepast bij mijn comfort pack
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

pyro85 schreef:
proximusboyke schreef:waarschijnlijk zal proximus terug een onderscheid gaan maken in de abos (wat normaal is).
Is al een tijdje sprake.
Wat? Echt? :-(

Waarom als bedrijf zoveel geld en tijd in vectoring steken met als bedoeling de haalbare snelheden te verhogen ... om dan de snelheden terug dicht te knijpen? I don't get it...
Ik zal er in praktijk enkel maar iets van merken als ik iets zwaars download, maar toch, ik vind dit een zware achteruitgang als dit waar blijkt te zijn.
Niet ongerust worden. Dit is gewoon een geruchtenmolen opstarten dat proximusboyke probeert, zoals gewoonlijk.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Als telenet daartegen over een 160Mbps en 60Mbps aanbod heeft zal proximus echt niet in zijn snelheden snijden tot op het niveau van het laagste telenet abo (30Mbps).

Wel zie ik ze nog de (toekomstige) 100Mbps met vectoring voorbehouden aan het Maxi pack. Om toch wat meer verschil met Comfort te genereren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Is al een tijdje sprake.
Misschien is dit de oorzaak best eens naar de klantendienst bellen
Dit soort ongefundeerde geruchten verspreiden, en insinueren dat Proximus bestaande snelheden zal verlagen, staat bijna gelijk met ISP bashing :-( .
pyro85 schreef:Volgens MyProximus zijn er geen problemen met mijn lijn. Ik heb al naar 0800 22424 gebeld, maar de automatische lijntest lijkt helemaal niets te doen. De modem herstart niet, terwijl dit wel zou moeten?
De bedoeling van het 0800 22424 is enkel en alleen om gebruikers die op een repair profiel zaten, terug op hun provisioning profiel te zetten.
Gezien je zelf vermoedt dat je sessie gecapt wordt, en je sync snelheid OK is, is deze lijntest eigenlijk nutteloos...

Ik zou inderdaad de helpdesk bellen en dit laten nakijken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

terug op hun provisioning profiel te zetten.

Bij mensen die al op vectoring staan is dit provisioning profiel nu 70/6 dan,
want op de keper beschouwt is het provisioning profiel 30/6 en het vectoring profiel 70/6,
dus veronderstel ik dat ze na het bellen van dit nummer terug op 70/6 komen te staan als alles Ok is, of interpreteer ik dit verkeerd !
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer

Dat is nie zomaar loslaten, alé wie vind dat nu normaal als je 25€ of 56€ zou betalen dat ze dezelfde snelheden zouden behalen.
Enja ik weet voor jullie is uplad belangrijker maar voor de consument zijn de cijferkes van download het belangrijkste , kijk maar naar de marketing van telenet hoe goed het werkt.
Ik zeg aleen maar wat ik gehoord heb, want sinds onderscheid met 4g (wat ikzelf toen ook nie geloofde dat ze het zouden toepassen) zou ik het ergens normaal vinden dat ze de lijn doortrekken op internetvlak.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

jackho schreef:Bij mensen die al op vectoring staan is dit provisioning profiel nu 70/6 dan,
dus veronderstel ik dat ze na het bellen van dit nummer terug op 70/6 komen te staan als alles Ok is, of interpreteer ik dit verkeerd !
Ik denk dat jouw interpretatie juist is.
Maar op dit ogenblik is er te weinig in-side info over vectoring - en de bijhorende procedures - bekend om dat te bevestigen?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pyro85
Plus Member
Plus Member

Ik ben tijdens mijn middagpauze eens binnen geweest in een Proximus winkel, de medewerker daar kon me verzekeren dat er niks aan mijn abonnement is veranderd. Ook de internetformules van start/comfort/maxi worden in de toekomst al zeker niet meer naar onder aangepast, wat me ook wel logisch leek. Dus iedereen die nu 70mbit heeft met gelijk welk abonnement, blijft dit behouden.

Het was ook de eerste keer dat hij dit probleem hoorde, een technische medewerker ging me nog opbellen om het probleem verder te onderzoeken.

*edit*
De technische medewerkster wist ook niet wat het was :-( Ze gingen het verder onderzoeken.
Blijkbaar een niet alledaags probleem...
pyro85
Plus Member
Plus Member

Heb zonet contact gehad met de technische dienst van Proximus. Met mijn lijn is alles ok want de snelheid werd ongeveer 2 weken geleden opgetrokken naar 100mb :-D
Duidelijk geen problemen met vectoring dus. Volgens de technieker zou er mogelijks een probleem zijn met mijn bbox 3 die de snelheid niet zou aankunnen ofwel afkapt. Morgen mag ik achter een nieuwe gaan.

Zijn er andere personen met vectoring in Gent die eens een speedtest willen doen? Mogelijks zie je snelheden tot 100mb :bdaysmile:
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

er is geen enkele BBOX 3 meer die lijnwaarden kan weergeven eens vectoring aktief is spijtig genoeg :(
The eternal and true pessimist :D
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 13 keer

Iemand een idee wanneer heel dat vectoring gedoe is uitgerolt?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

pyro85 schreef:Heb zonet contact gehad met de technische dienst van Proximus. Met mijn lijn is alles ok want de snelheid werd ongeveer 2 weken geleden opgetrokken naar 100mb :-D
...
Zijn er andere personen met vectoring in Gent die eens een speedtest willen doen? Mogelijks zie je snelheden tot 100mb :bdaysmile:
Eens je een speedtest kan doen met je nieuwe Bbox3 ga je die dan even posten in het topic "Vectoring rollout" ?

In welke buurten of wijken van Gent hebben ze nu al Vectoring ? Hier in deelgemeente 9032 toch nog niet...
Lijstje graag :-D
Iemand een idee wanneer heel dat vectoring gedoe is uitgerolt?
Dacht dat dit was tegen eind 2015.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
pyro85
Plus Member
Plus Member

Ik heb mijn nieuwe bbox aangesloten, doordat het een sagem is kan ik de lijnwaarden zien :-D

Actual Line Rate (Down/Up)
99999 / 6063 Kbps

Wel raar dat de downloadsnelheid hoger ligt dan deze van de reachable line rate: 89 / 14 Mbps

Hieronder alle stats ter info:

Code: Selecteer alles

xDSL

DSL Line Status
    Connected
    DSL Mode
    G_992_1_ANNEX_A
    Actual Line Rate (Down/Up)
    99999 / 6063  Kbps
    Reachable Line Rate (Down/Up)
    89 / 14  Mbps
    INP
    42
    Noise Margin (Down/Up) (+)
    9 / 11  db
    Loop Attenuation (Down/Up)
    11 / 0  db
    Estimated Attenuation at 1 MHz (Up)
    54
    Power
    124 / -176
    Delay
    18 / 0
    PM counters (15 min)
    ES
    0
    SES
    0
    FEC
    466 / 5671
    Code Violation
    0 / 0
    UAS
    0
    Reinitializations
    0
    Failed Initializations
    0
    PM counters (24 h)
    ES
    0
    SES
    0
    FEC
    0 / 0
    Code Violation
    0 / 0
    UAS
    72
    Reinitializations
    0
    Failed Initializations
    0
    PM counters (Current show time)
    ES
    0
    SES
    0
    FEC
    984 / 22277
    Code Violation
    0 / 0
    UAS
    0
    Reinitializations
    0
    Failed Initializations
    0

Advanced
WAN Ethernet

Total Bytes (Sent/Received)
    103380345 / 69070679
    Total Packets (Sent/Received)
    121011 / 85944
    Total Errors (Sent/Received)
    0 / 0
    Total Discard Packets (Sent/Received)
    0 / 0
    Total Unicast Packets (Sent/Received)
    0 / 0
    Total Multicast Packets (Sent/Received)
    0 / 0
    Total Broadcast Packets (Sent/Received)
    0 / 0
lacer schreef:Eens je een speedtest kan doen met je nieuwe Bbox3 ga je die dan even posten in het topic "Vectoring rollout" ?
Een speedtest geeft helaas nog steeds hetzelfde: 28-29mbps. Vermoedelijk zit ik op een testprofiel van 100/6 waar de internetsnelheid nog wordt afgekapt? Heb er anders geen verklaring voor...
Eens ik de volledige snelheid zie bij een speedtest zal ik de vectoring rollout topic updaten :)
lacer schreef: In welke buurten of wijken van Gent hebben ze nu al Vectoring ? Hier in deelgemeente 9032 toch nog niet...
Lijstje graag :-D
De wijk Ekkergem heeft al vectoring 8)
sddt
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 18 keer

Dat ziet er netjes uit :lol:
Hopelijk komt er een snelle uitrol van deze profielen enkel had ik wel de upload graag wat hoger gezien.
Maar zoals reeds eerder gezegd hier focust Proximus nu eerst op de downstream
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”