Na lange tijd zonder enig probleem krijg ik de laatste tijd van m'n monitoring tool weer melding dat "Telenet down" is.
Het betreft hier (zeer) korte onderbrekingen... echter er zit een raar patroon in;
23/9 18:10
24/9 13:10
15/9 14:50
28/9 19:20
15/10 22:20
17/10 03:20
25/10 15:20
26/10 08:20
26/10 19:20
28/10 10:20
28/10 12:20
06/11 03:40
12/11 01:20
... op enkele uitzondering na lijkt het dus steeds te gebeuren op 20 minuten na het uur ?
Telenet is down
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Kempen... heb trouwens nog geen concrete datum gehad van werkzaamheden.
Sommige tijdstippen liggen ook totaal buiten de normale werkuren.
Sommige tijdstippen liggen ook totaal buiten de normale werkuren.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Welke monitoring gebruik je? Test je op IP (mss plots DHCP lease per uur?)?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Een DHCP lease zorgt nooit voor een disconnect... ze wordt trouwens op 50% van de lease ververst (en zo verder moest dat niet lukken).
Ik gebruik een script op m'n Routerboard voor de testen.
Ik gebruik een script op m'n Routerboard voor de testen.
- krisken
- userbase crew
- Berichten: 19763
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Dat is interessant...Kan je even verder uitleggen wat je bedoeld met "verversen op 50%"?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Onder "Reliability" op http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Ho ... n_Protocol
Komt erop neer dat wanneer je een lease krijgt van 1u de DHCP client deze reeds na 30 minuten gaat verversen.

Komt erop neer dat wanneer je een lease krijgt van 1u de DHCP client deze reeds na 30 minuten gaat verversen.
-
- Moderator
- Berichten: 18461
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik zie op de verschillende Fritzboxen die ik op Telenet aansluitingen beheer dat de IP refresh meestal om de 13.00 uur gebeurt (inderdaad zonder onderbreking).
[
Post made via mobile device ]
[

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
13u... dat zou betekenen dat je lease 26u ? Nu denk ik dat dit (50%) geen must is, maar de meeste DHCP client lijken het zo wel te doen.
In ieder geval is DHCP niet de oorzaak van m'n issue.
In ieder geval is DHCP niet de oorzaak van m'n issue.
-
- Plus Member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 20 maa 2010, 17:53
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 10 keer
Is je abonnement toevallig een met een fixed ip? Probeer even dynamic ip, je zal zien dat het dan niet meer verbreekt maar je wel je wel last hebt van hoge latencies.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Nee... is een gewone Whoppa met modem-only.
Het rare is dat het soms twee keer per dag is... en dan weer dagen niets ?
Op zich merk ik er trouwens niets van.
Het rare is dat het soms twee keer per dag is... en dan weer dagen niets ?
Op zich merk ik er trouwens niets van.
-
- Premium Member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 77 keer
Ik heb hier zo'n Ripe Atlas probe hangen, en die vertoont een gelijkaardig probleem.
Echter als ik vanaf mijn PC's constant ping naar bvb Google DNS blijft die ping op die momenten wel werken.
Ook deed dit zich al voor terwijl ik aan het gamen of surfen was en heb er niks van gemerkt.
Ik beschouw dit dus als een probleem met die Ripe probe en geen van mijn verbinding.
Misschien heb jij een zelfde probleem met dat routerboard(script).
Echter als ik vanaf mijn PC's constant ping naar bvb Google DNS blijft die ping op die momenten wel werken.
Ook deed dit zich al voor terwijl ik aan het gamen of surfen was en heb er niks van gemerkt.
Ik beschouw dit dus als een probleem met die Ripe probe en geen van mijn verbinding.
Misschien heb jij een zelfde probleem met dat routerboard(script).
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Aan de gelijklopende tijdstippen te zien gaat het bijna zeker om een script dat wordt opgestart. Misschien in combinatie met een bug in de modemfirmware van de modem crasht er een bepaald proces waardoor je 5 seconden onderbreking krijgt.
Ik zou alle scripts en cronjobs op het thuisnetwerk eens een paar weken manueel uitvoeren waarbij je de tijdstippen noteert.
Ik zou alle scripts en cronjobs op het thuisnetwerk eens een paar weken manueel uitvoeren waarbij je de tijdstippen noteert.
- jphermans
- Elite Poster
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
- Locatie: Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
- Bedankt: 109 keer
Heb dit ook dagelijks voor maar heb gezien dat het bij aan de nieuwste osx versie ligt. Regelmatig dus geen internet voor een minuutje of zo. Gewoon verbinding eens verbreken tussen Mac en router en het is weer in orde. Heb dit niet op een andere pc met vorige osx.
Sent from my device using Tapatalk
Sent from my device using Tapatalk
Internet via Mobile Vikings