Publieke IP-adressen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Iemand een idee hoeveel publieke adressen je tegenwoordig nog krijgt op de diverse producten (met modem only natuurlijk) ?

Ik blijk er momenteel nog slechts twee te krijgen op een Whoppa ? (onlangs lag dit zeker nog hoger)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9536
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat staat iirc al lang niet meer vermeld op het abbonement en de voorwaarden. Consumenten abbos zijn in theorie zelfs met een hgw, dus slechts 1. Al de rest is extra en mooi meegenomen. Whoppa's voorgangers kregen er dacht ik 4.

Als dat van die 2 waar is heb ik problemen. Ik gebruik er nl 4 als alles aanstaat. 1 voor mijn netwerk, 1 voor guest netwerk, 1 voor test netwerk, en 1 voor vpn site to site met het werk, afhankelijk van de job.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Als dat van die 2 waar is heb ik problemen. Ik gebruik er nl 4 als alles aanstaat.
Kan je dat controleren... ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9536
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik zal wat routertjes die hier liggen ns aansluiten zie, geef me effe tijd...

EDIT: uiteraard loopt niks zoals verwacht. De laptop hier wil geen dhcp aanvaarden van de routertjes, hij zet onmiddellijk een autoconfig 169.254 ip adres, nog geen seconde nadat ik hem op dhcp instel. Een ipconfig renew blijft eindeloos hangen. Aanpassen van het ip adres geeft me "this pc needs to restart to accept this change" onzin; nog nooit meegemaakt. I hate computers :-)

EDIT2: ik zweer: tis zo dat al mijn planningen opt werk ook de mist ingaan. Zucht...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9536
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Test gelukt.
Momenteel 5 aparte externe ip adressen tegelijk lopen; mijne router + 4 test units, allen parallel, allen met externe ping.
Ik kan nog verder gaan als je wil.

EDIT: pc effe extern aangesloten: 6 and counting
7 krijg ik niet mer verbonden. Geen idee of dat aan de limiet ligt, of aan de AP die vaak moeilijk doet. Verder kan ik niet gaan zonder de grote middelen te moeten uitbreken (grote switchen en kabels om zowel lans als wans te connecteren, etc)

Ik kan je wel meegeven dat de AP in kwestie wel werkt als je hem op de lan aansluit, maar geen connectie/ip geeft op de wan. Hoewel een kameraad van mij nooit op die ap kan verbinden, en de resultaten dus een kleine foutenmarge kunnen hebben, lijkt het me dat de limiet (bij mij althans) op 6 ligt.

2 als limiet lijkt me dus wel foutief, of toch niet overal.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3036
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Wel bij een dlink switch + AP + telenet modem setup ergens nog nooit tegen een limiet gelopen. En daar hebben wel (ooit) eens 10+ devices op gehangen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik heb er nu 6 lopen, vroeger had ik er meer dan 10 probleem is dat ze het gelimiteerd hebben maar volgens mij kan je er nog steeds 10-15 hebben..
Enige wat je moet doen is al uw toestellen die een extern ip nodig hebben aanzetten en de stekker van je modem only uittrekken 10 sec wachten en de stekker er weer in, en voila overal een extern ip.....
Alleen bij spanningsuitval wanneer alles op hetzelfde mooment terug opstart kan het wel eens problemen veroorzaken dat bepaalde toestellen geen ip meer krijgen, dan gewoon uw modem only op deze manier resetten....
Wanneer je een router afkoppeld en hem binnen een bepaalde periode(enkele uren) terug aankoppeld heeft de modem only blijkbaar het mac adres nog onthouden en krijgt hij direct terug (mmestal hetzelfde) externe ip adres..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:ik heb er nu 6 lopen
Da's voldoende... ik ga straks m'n modem eens resetten (of anders eens naar TN bellen dan moet ik niet in de kast :-) )

Ik was gisteren een nieuwe router aan het configureren en die kreeg geen adres... ook een extra RIPE probe ervoor kreeg geen adres.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:2 als limiet lijkt me dus wel foutief, of toch niet overal.
Zonet even contact opgenomen met de Telenet Helpdesk om een sluitend antwoord hierop te krijgen maar dat was eigenlijk een beetje hopeloos.

Volgens de vrouw (tegenwoordig hoofdzakelijk Nederlanders trouwens met een totaal gebrek aan kennis) waren echter de IPv4 adressen op en zou ik spoedig een nieuwe modem krijgen (ik heb trouwens nog maar enkele maanden de allernieuwste modem-only) die IPv6 aankon en dan waren "alle problemen opgelost" want daar zijn er oneindig veel van (haar duidelijk maken dat we de eerste 10 jaar nog IPv4 gaan gebruiken was een beetje hopeloos).

Ze wou dan een technieker sturen - waarvoor ik vriendelijk bedankt heb - en na wat aandringen en wachtmuziekjes vertelde ze dat mogelijk het modem profiel aangepast was (mmm... dan toch iemand met kennis in de kelder van TN ?) maar dat ze dit niet zeker wist en ook niet kon nakijken. Toen ik echter vermelde dat dit niet logisch leek omdat andere mensen wel meer dan 2 adressen kregen werd ze een beetje geïrriteerd.

Terug het verhaaltje van haar dat alle IPv4 adressen op waren... dus dan stelde ik voor de PC van m'n buur af te zetten zodat er terug ééntje vrij zou komen maar dat grapje begreep ze blijkbaar niet :lol: Uiteindelijk moest ik maar een klachten formulier invullen... zij kon me niet helpen (tja, dat had ik ondertussen ook al door).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9536
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Plezant he? :-|

Ik wil NU een shibboleet helpdesk, verdomme :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Blijkbaar heeft TN me getracht te contacteren op m'n vast nummer... tja, waarom staat er in Mijn Telenet een GSM nummer :bang:

In ieder geval heb ik een antwoord per mail gehad...
Telenet schreef:U zou inderdaad meer als 6 IP adressen moeten bekomen via uw Whoppa abonnement.
... wat de echte limiet is is echter hierbij nog niet duidelijk.

Een oplossing voor het niet verkrijgen van een 3e IP adres blijft echter beperkt tot trek je switch en modem eens uit :-(
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

laroyj schreef:ik heb er nu 6 lopen, vroeger had ik er meer dan 10 probleem is dat ze het gelimiteerd hebben maar volgens mij kan je er nog steeds 10-15 hebben..
Enige wat je moet doen is al uw toestellen die een extern ip nodig hebben aanzetten en de stekker van je modem only uittrekken 10 sec wachten en de stekker er weer in, en voila overal een extern ip.....
Alleen bij spanningsuitval wanneer alles op hetzelfde mooment terug opstart kan het wel eens problemen veroorzaken dat bepaalde toestellen geen ip meer krijgen, dan gewoon uw modem only op deze manier resetten....
Wanneer je een router afkoppeld en hem binnen een bepaalde periode(enkele uren) terug aankoppeld heeft de modem only blijkbaar het mac adres nog onthouden en krijgt hij direct terug (mmestal hetzelfde) externe ip adres..
je moet duidelijk weinig kwalificaties hebben om helpdesk te mogen doen
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Ze heeft wel gelijk hé. De IPv4 adressen zijn op. Punt.
Waarom moet jij zo nodig in discussie gaan over iets wat waar is.
:)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

xayana schreef:Ze heeft wel gelijk hé. De IPv4 adressen zijn op. Punt.
Het is niet omdat ze op zijn dat er geen beschikbaar meer zijn bij TN... anders ga ik echt m'n buur z'n PC afzetten :lol:

Ondertussen heb ik het probleem wel gevonden :oops:

Ivm. problemen met het Routerboard had ik twee poorten geïsoleerd... dus volgens de ARP tabel zat het nieuwe toestel wel in de juiste VLAN (waar Telenet opzit), maar geraakte hij dus niet aan de poort waar de modem op zat (ondanks dat die dezelfde VLAN had). Moeilijk te merken dus... zeker als je provider niet kan vertellen of men DHCP requests ziet of niet.

Nogmaals shame on me :oops: ... maar het blijft een probleem als de andere kant geen enkele technische kennis of mogelijkheden heeft.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

ub4b schreef:[quote="laroyjje moet duidelijk weinig kwalificaties hebben om helpdesk te mogen doen
Nee hoor.

Maar niemand met een alternatief wil daar werken. Dat is normaal. De meeste mensen willen niet de ganse dag voor verrotte vis uitgescholden worden...
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4331
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Inderdaad en als ze even veel moeten kennen als dat ze verdienen dan moeten ze ook niet veel kennen :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cyrano schreef:Maar niemand met een alternatief wil daar werken. Dat is normaal.
Kan best... maar moeten we als klant daar tevreden mee zijn ?
cyrano schreef:De meeste mensen willen niet de ganse dag voor verrotte vis uitgescholden worden...
Ik ga heus niemand uitschelden... maar ik ga me ook geen leugens laten vertellen... uiteindelijk was m'n vraag ook vrij snel om met iemand doorverbonden te worden die WEL de nodige kennis had (dat zoiets dan niet eenvoudig kan zegt ook weer veel over de kwaliteit van de dienstverlening).
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

... Maar die mensen met kennis zitten niet de ganse dag aan de telefoon. Die lossen problemen op.
Om problemen op te lossen heb je ervaring met die problemen nodig.
Zet iemand supertechnisch aan de telefoon en na een maand is hij een groot deel van zijn technische bagage kwijt.
Het zou dus bijzonder inefficient zijn een toptechneut aan de telefoon te zetten.
Liever een cont

Ik zie een contactcenter meer als een dispatch. Zij checken eerst of er niks anders aan de hand is (algemeen, stekker niet in stopcontact, ...) en sturen dan de juiste dienst aan en daarom hoeft dat niet altijd een technieker ter plaatse zijn. Dat kan ook een derdelijnshelpdesk zijn die jou eventueel terugbelt.
Natuurlijk zal die derdelijnshelpdesk ook liever bezig zijn met échte problemen dan jou van een 'correct' antwoord te voorzien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

xayana schreef:Maar die mensen met kennis zitten niet de ganse dag aan de telefoon. Die lossen problemen op.
Volledig akkoord... maar het aantal IP-adressen zou geweten moeten zijn (op zich zijn dit eigenlijk product specificaties), als je vraagt om door verbonden te worden met een second line persoon is het antwoord "kan niet", vraag je om je probleem te escaleren naar dergelijke persoon dan krijg je als antwoord "die gaat hetzelfde vertellen als ik". Na veel aandringen zegt men dan uiteindelijk om een mail te sturen via het contact formulier... waarom moet ik dit doen, ze hebben net m'n probleem in hun systeem ingegeven (al betwijfel ik dat zelfs) ?

Er kan dus heel wat verbeteren zonder dat first line meer kennis moet hebben... moest men duidelijk geweten hebben dat het aantal 6 of meer was (want een exact aantal heb ik nog steeds niet), men zelf niet meer kon controleren... dan had men op twee minuten tijd mijn probleem kunnen rerouten... was er geen frustratie geweest langs hun kant, geen frustratie langs mijn kant en hadden we ook geen 15 minuten aan de telefoon gehangen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”