Technieker aanwezig die een blik wil werpen op mijn lijn?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Is er een technieker aanwezig die even een blik wil werpen op mijn lijn?

Krijg sinds een 2-tal weken regelmatig verbrekingen van mijn VPN naar het werk en blokjes in het TV beeld...
Helpdesk reeds gebeld, zien niets abnormaal en wil wel technieker sturen, maar zal vermoedelijk at cost zijn volgens hun aangezien ze niet meteen iets zien op de lijnmeting.

Ik heb de indruk dat het begonnen is na de hevige regenval een aantal weken geleden.... maar dat kan toeval zijn uiteraard.
Ook redelijk recent een BBOX3... misschien dat dat ook wel een trigger kan zijn.

Modem / decoder uiteraard al herstart ;)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 4 keer

Trek eens een grote file binnen, een distro van 4-5Gb.
Dan zie je meteen uw doorvoersnelheid over langere termijn.

Of laat een programma een snelheidstest uitvoeren elke minuut.
Zo krijg je, zonder uw limiet erdoor te jagen, een beeld over een langere periode...
axs
Moderator
Moderator

Wat zou je daaruit kunnen afleiden?
mijn snelheid is in orde.... het gaat enkel om een aantal keer per dag dat de verbinding wegvalt en blokjes in het beeld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Gebruik je van die powerplugs
?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
axs
Moderator
Moderator

alles gewoon bekabeld, cat6, dubbel uitgevoerd.
reeds andere poorten geprobeerd en de 2de aansluiting evenals zelfs de decoder eens boven geinstalleerd.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door axs 16 okt 2014, 20:33, in totaal 1 gewijzigd.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Geen idee dan. Die powerplugs zijn vaak de oorzaak van "blokjes" daarmee.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

- als je ervoor een bb2 had en nu een 3 kan het iets op de pc zijn dat de oorzaak is (zeer zelden maar komt voor)
=> testen: pc verbinding met modem verbreken en kijken of er storingen op tv optreden

- als het na onweer is of door ouderdom of door foutieve stroomkabel: modem kan niet genoeg stroom krijgen

...

zijn een heleboel mogelijkheden, maar zonder metingen kan je natuurlijk niet veel meer zeggen.
bovenstaande 2 zaken zou ik echter proberen te controleren.
axs
Moderator
Moderator

Ondertussen via dit forum contact gehad met een technieker (waarvoor mijn dank!)

Dit zijn zijn bevindingen:
Zie enkel een sync verlies op 1 en 10 oktober in de historiek. Kwa kabelfouten buiten zie ik niets. De isolatiewaarden naar andere paren of de grond toe zijn nog steeds boven de 10Mohm.
Wel zie ik een groot verschil in FECC (corrected errors). Die zijn vanaf week 36 (Vanaf 1 september) de hoogte ingegaan. Vroeger had je er bijna geen, nu toch een paar duizenden op een dag. Normaal mag dit wel geen invloed hebben of blokjes in je beeld, maar als er genoeg zijn kan dat wel gebeuren. Sinds 15 september zie ik nog een hogere toename van die corrected errors.
Dus sinds dan is het wel mogelijk dat je blokjes in je beeld krijgt.
Is er iets veranderd op die bepaalde data in je set up? Bijvoorbeeld het plaatsen van de bbox 3?
Indien zo heb je dan het kabeltje tussen de splitter en modem vervangen?
Als ik wat dichter zou wonen had ik je even een nieuwe ntp en splitter gegeven voor de zekerheid en nieuwe poorten in de ROP¨gevraagd. (Niet dat het een zekerheid is dat het hiermee opgelost zou zijn)
Ik heb nu een monitoring gezet op je lijn voor 15 dagen om het wat verder op te volgen.
Gisterenavond rond 22u15 en 23u weer duidelijke blokjesvorming in beeld - PC's stonden toen af.
Rond 19u heb ik op aanraden van de helpdesk nog een full reset van de bbox3 gedaan (reset knop achteraan op de bbox3 30sec inhouden)

Bekabeling hier in huis is < 5jaar (wat ook niet meteen wat wil zeggen, maar heb reeds andere netwerkaansluitingen geprobeerd. Tester geeft ook aan dat bekabeling fysiek OK is)
Stroomvoorziening lijkt me ook in orde. Juist nog de spanning nagemeten op de adapter van de BBOX3 (12.2Vdc)

Laptop en PC zijn bekabeld verbonden, reeds andere fysieke netwerkaansluiting geprobeerd in huis. Gisterenavond bij de blokjesvorming stonden beiden af.

Juist via Eva contact opgenomen om te zien wat ze verder voor me kunnen betekenen.
Vind het enkel beetje vreemd dat men meteen spreekt van een betalende interventie omdat men niets ziet op de lijnmeting (helpdesk).
Vrees echter (but never say never) dat het niet aan de installatie binnen ligt. Er is namelijk niks structureels aangepast buiten de vervanging door BBOX3.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

axs schreef:Wel zie ik een groot verschil in FECC (corrected errors). Die zijn vanaf week 36 (Vanaf 1 september) de hoogte ingegaan. Vroeger had je er bijna geen, nu toch een paar duizenden op een dag. Normaal mag dit wel geen invloed hebben of blokjes in je beeld, maar als er genoeg zijn kan dat wel gebeuren. Sinds 15 september zie ik nog een hogere toename van die corrected errors.
Volgens mij wijst dit erop dat er inderdaad iets (dramatsich) gebeurd is met jouw lijn vanaf 1 september (verergert op 15 september). Gezien je niets verandert hebt in je binneninstallatie (buiten een andere b-box), kan het bijna niet anders dan een probleem met de lijn?
axs schreef:Als ik wat dichter zou wonen had ik je even een nieuwe ntp en splitter gegeven voor de zekerheid
Tenzij je ook telefonie hebt, zou ik de modem eens proberen rechtstreeks aan te sluiten op de Belgacom intro. NTP en splitter zijn niet persé nodig als je geen telefoon hebt.
axs schreef:Vind het enkel beetje vreemd dat men meteen spreekt van een betalende interventie omdat men niets ziet op de lijnmeting (helpdesk).
Als het probleem ontstaan is met de plaatsing van de b-box3, dan heb je gewoon een slechte modem gekregen. In dit geval moet Proximus die ook gratis vervangen!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
axs
Moderator
Moderator

Rechtstreeks op intro kan ik idd nog proberen... merci voor de tip!
Analoge lijn is momenteel doorgeschakeld op GSM.

Ik heb geen idee of het begonnen is met de installatie van de BBOX3 of de regenval ... gaf dit enkel mee ter info, maar zou kunnen dat dit absoluut niet gerelateerd is, zoals ik al aangaf.
Blijf liever bij feiten dan meteen conclusies te trekken.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”