jeffke schreef:Ik vind het vooral knap dat je de software zelf geschreven hebt!
ik heb ook een tijdlang xbmc op een asrock ion draaien gehad,maar daar was wel altijd iets mis mee,dat je dit nu zo hebt opgelost en zo simpel mogelijk vind ik zeer knap,uiteindelijk moet het vooral duidelijk zijn en alles afspelen.
Dank je.
Het is een beetje mijn hobby project.
- Ik ben er in 2008 mee begonnen (MC : MediaCenter 1.0). Toen was het een eenvoudige directory + file listing vanuit Windows die getoond werd.
- In 2010 heb ik heel de werkwijze herzien (MC 2.0). Er wordt een cataloog opgebouwd in excell (csv formaat). Deze cataloog wordt ingelezen. Vervolgens wordt gepresenteerd op welke apparaten (Nas, Htpc, Archief, Pc, UsbDisk) die data van de cataloog beschikbaar is om af te spelen.
- Ondertussen 2014, zit ik aan versie MC 3.0. Waarbij ik de windows directory listings en cataloog filosofie in één systeem heb geïntegreerd.
De rode knop heeft volgende waarden: { Cataloog | Nieuw | Export }
- Cataloog toont de bibliotheek (archief) aan data. Deze bevat meta informatie (jaar, duur, beeldkwaliteit, geluidskwaliteit, etc) en een afbeelding. Deze cataloog moet manueel bijgewerkt worden, alvorens de content beschikbaar is om af te spelen.
- Nieuw toont data die rechtstreeks van Disk afgespeeld kan worden (hier is geen metainformatie, noch afbeelding beschikbaar). Dit proces loopt automatisch. Ik plaatst data op mijn Nas, vervolgens indexeert MC 3.0 deze data (intern listing systeem), waarna de content beschikbaar is (voor de clients) om af te spelen.
- Export toont alle data die geëxporteerd (beschikbaar is) op een externe harde schijf. Net zoals nieuw, loopt dit ook automatisch en is er geen afbeelding noch extra metainformatie beschikbaar.
De groene knop heeft volgende waarden: { Films | Series | Videos }
- Onder videos valt alles wat geen films noch series zijn (zoals cartoons, videoclips, documentaires, sketches, etc).
De gele knop heeft volgende waarden: { Beoordelen | Apparaten | Systeem | Kopiëren | Verwijderen }
- Deze knop verandert de actie mogelijkheden. Alle acties hebben een cijfer (van 1 .. 8 ) en verschijnen onderaan op het scherm.
- Deze cijfers (acties) zijn aanwezig op de MCE Remote afstandbediening om in te drukken.
- Acties beoordelen (1 = prikbord, 2 = favoriet, 3 = goed, 4 = matig, 5 = niet bewaren, 6 = gezien, 7 = niet gezien)
- Acties apparaten (verbinden, uitwerpen of vernieuwen ervan)
- Acties systeem (index aanmaken, systeem diagnose, verbruik in taartdiagram weergeven)
- Acties kopiëren + verwijderen laat toe om de data van de ene schijf naar de andere schijf te verplaatsen en/of te verwijderen
De blauwe knop heeft volgende waarden: { Naam, Beoordeling, Toegevoegd, Duur, Jaar, Taal, Ondertiteling, Beeldkwaliteit, Geluidskwaliteit, Beschikbaar }
- Op basis van deze criteria kun je de content sorteren. Standaard wordt gesorteerd op naam. Maar je kan evengoed gaan sorteren op duur (items die het langst duren eerst tonen), etc.
Daarnaast zijn er nog een heleboel knoppen waarmee je snel doorheen de bibliotheek kan bewegen (pijltjes toetsen, home, end, pageup, pagedown). Deze toetsten zijn allemaal gemapt op de afstandbediening. Zo is bv Next Channel (op de remote) = PageDown en Previous Channel = PageUp).
Het moment dat content afgespeeld wordt, neemt Media Player Classic (MPC) het over. En nemen de toetsen op de afstanbediening die functies van MPC over. De toets play / pause is dan pauzeren, verder afspelen, stop = stoppen, fwd, rew spoelen, etc). De software van de afstandbediening kijkt welk programma actief is. Dat werkt met de Imon software ook zo (heb hier ondertussen al wat ervaring in).
Onderaan links zie je de gebruikers die zich kunnen aanmelden. Ik ben de man met het purperen hemdje. Mijn vriendin heeft een geel bloesje aan en het kindje een blauw t shirt

Er is een status balk onder iedere persoon getekend. Groen = Aangemeld, Rood = Afgemeld, Oranje = Aangemeld op andere client (dan huidige).
Onderaan rechts zie je de apparaten (DigiDisk, Archief, UsbDisk). Vroeger waren dit er vijf, die nu herleid zijn tot drie. Zowel DigiDisk als Archief zijn NAS servers. Waarbij DigiDisk "current" data bevat en Archief "gearchiveerde" data, die minder bekeken wordt.
Al de metadata van MC 3.0 (= cataloog, file-listings, beoordelingen gebruiker, etc) wordt opgeslagen op een kleine USB Flash Stick. Deze stick zit in mijn Fritzbox 7390 (die fungeert als Nas server voor MC 3.0). De andere apparaten (2x Nas servers) gaan standaard in diepe slaaptoestand (verbruik 2 watt). Deze apparaten moeten door MC 3.0 wakker gemaakt worden (via een WOL = actie verbinden).
Het voordeel dat de metadata op de fritzbox staat, is dat wanneer iemand op client 1 aanduid content gezien te hebben, dit ook op client 2 zichtbaar zal zijn. Op de clients staat enkel het besturingsysteem en programma's geïnstalleerd. Maar niets van data. De MetaData van MC 3.0 zit centraal op de Fritzbox. Terwijl de content (om naar te kijken) centraal op de Nas Servers staat. Het lokale (UsbDisk) gedeelte, is om de Nassen wat te sparen, in geval de kleine bv veel naar dezelfde set tekenfilms steeds maar zit te kijken. Dan kopieer je die content best lokaal (caching) en bekijkt dit vanaf een lokale disk.
Je kan dus perfect MC 3.0 opstarten en
offline doorheen de hele bibliotheek bladeren, zonder dat er ook maar één apparaat in je huis (Nas, UsbDisk) wakker of verbonden hoeft te zijn. Die verbind-opdracht wordt pas later verzonden, eens je uitgemaakt hebt, naar wat je kijken wilt. Het enige apparaat dat steeds wakker moet zijn in huis, is mijn Fritzbox. Die moet ook 24u/24u mijn internet en VOIP in huis verzorgen.
Voila, dat is het zo een beetje in een notedop.
Ik ben wel blij dat na 6 jaar het hele systeem nu eindelijk op zijn poten zal staan. Ik heb hiervoor gaten in de muren moeten boren (zodat ik gigabit kabels erheen kon trekken). Een synology Nas, fritzbox (als router) aankopen, etc.
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).