Abel H2 - Passief gekoelde NUC

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Hallo,

Misschien is het interessant om deze informatie met de Userbase community te delen ?

Ik liep er al een tijdje mee in mijn gedachten. Nadat ik de HTPC in de TV kamer een opknap beurt had gegeven, wou ik een HTPC light versie voor in de woonkamer. Een NUC leek me ideaal, maar Intel komt maar niet met passief gekoelde versies hiervan. Alle content staat op een Nas en kan zo via UTP Cat 6 kabels naar beide clients gestreamd worden. Ideaal om op die manier bv tekenfilmpjes te laten afspelen voor de kleine.

Vereisten NUC:
- Afspelen FULL HD (1080p) video
- HD audio (DTS-HD, Dolby True HD) kunnen bitstreamen naar een versterker (of downscalen naar stereo op de tv)
- 4x Usb 3.0 / Gigabit ethernet / HDMI aansluiting
- IR receiver (voor MCE Remote afstandbediening)
- Passief gekoeld (geen fan draaien, dus stilte)

Afbeelding

Dit is uiteindelijk mijn configuratie geworden (niet goedkoop, maar wel super):
- Behuizing: Abel H2 (passief gekoeld)
- Moederbord + CPU: Intel NUC Hashwell (laatste generatie) D54250WYB inclusief Core i5-4250U
- Geheugen: 2x 4GB Kingston DDR3 PC3-10666 (1333)
- SSD: Samsung 840 Evo - 120 GB
- Op de behuizing zit: 4x USB 3.0, 1x Gigabit Ethernet, 1x mini HDMI, 1x DisplayPort, 1x RC6 Windows compliant IR receiver
- Een Mini HDMI to HMDI Adapter en universele voedingsadapter (inclusief stekker) wordt meegeleverd.
- Wifi is ook mogelijk (maar interesseert mij niet)
- Toetsenbord: Rii Mini 8 azerty
- Bereik toetsenbord regelen via: Usb 2.0 Dock station
- Afstandbediening: Hauppauge MC Remote Control
- Software (gratis) om afstandbediening mee te programmeren: LM Remote Keymap
- Software (gratis) om video content mee af te spelen: K-Lite Codec Pack
- Ipv Xbmc, MediaPortal gebruik ik eigen media center software (die ik zelf heb geschreven, dus ook gratis :wink:). Deze software bladert doorheen de bibliotheek (data op de Nas), speelt die data af, geeft beoordelingen (bv gezien, niet gezien, goed, slecht), etc...
- Besturingsysteem: Windows 8.1 64 Bit

De SSD ga ik zelf in de behuizing monteren (is niet zo moeilijk), volgens dit filmpje.

De behuizing + moederbord + processor + geheugen (inclusief montage en verzending door Tranquil) komt op 620 euro. De SSD van Samsung kost 80 euro. Brengt het totale plaatje op 700 euro. Niet goedkoop, maar wel een super kastje. :-D Ik heb het er alvast voor over.

Deze NUC zal alvast de plaats innemen van mijn WD TV Live (2de generatie), die voor op reis mee te nemen wordt.

Nadelen aan de WD TV Live (voor mij) waren:
- Geen mogelijkheid om WOL naar NAS te zenden
- Geen mogelijkheid om bij te houden welke content reeds bekeken was (het werkte alvast niet goed op de Nas)
- Geen mogelijkheid om andere software op te draaien (zoals mijn eigen media center software).
- Geen mogelijkheid om audio/video codecs softwarematig bij te werken (je bent afhankelijk van WD voor firmware releases/support)

Groetjes,
Gent32m
Bijlagen
Screenshot van eigen media center software met test data
Screenshot van eigen media center software met test data
Laatst gewijzigd door Gent32m 12 maa 2014, 10:02, in totaal 5 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Moet dit passief gekoeld zijn? Bvb de box van Bhaalu is actief gekoeld maar hoor je amper tot niet. Als je tv kijkt (en dat doe je als hij aan staat) dan hoor je hem niet.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Ja, het moet passief gekoeld zijn. Als je de reviews van gebruikers van een Intel NUC bv erop na leest, zie je dat ze de fan het meest storende element erin vinden. Er zijn nog andere passief gekoelde NUC kastjes te vinden (Die Abel H2 behuizing is de duurste, goedkopere alternatieven zijn daarin mogelijk).

Als ik naar een film kijk en er zijn stille scenes (bv in de ruimte, outerspace :wink:), dan wil je niet een harde schijf, fan, of iets dergelijks horen draaien. Zoiets dergelijks (rand geluid) doet afbreuk aan de film ervaring, vind ik.

De HTPC (in de TV kamer) hoorde ik vroeger draaien (er zat toen nog een magnetische harde schijf in). Nu hoor ik die totaal niet meer. Er zit een SSD in (die is stil). En de Noctua fans hoor je ook niet draaien. De software van Asus, verhoogt het toerental enkel als dit nodig is. De CPU heeft een lage TDP (45 W). Dit betekent minder hitte, dus minder afkoeling nodig, dus minder lawaai (CPU fan hoeft nauwelijks aan te slaan). Idem met de Seasonic voeding, die is hybride. Heeft een fan ingebouwd, maar die slaat enkel aan, moesten de temperaturen in de kamer te hoog worden (de versterker er boven geeft veel warmte af, zeker in de zomer).

De content zit op een Nas (die maakt wel lawaai, zijn magnetische schijven). Maar die zitten in een andere (server) ruimte, dus die fan en schijven hoor je niet draaien (op de client locaties).

Ik moet zeggen, nu dat het helemaal stil is in de TV kamer. Dit verhoogt toch je kijkervaring (mijn mening).
Ik wou iets gelijkaardigs in de woonkamer (ongeveer even krachtig en stil), maar dan veel kleiner, zodat het boven de TV gezet kan worden.

En dat is deze NUC Abel H2 geworden.

Waar ik het meest heb lopen achter zoeken, is goede software om de afstandbediening mee te kunnen programmeren. Ik heb van alles geprobeerd (Girder, EvenGhost, IntelliRemote). Maar ofwel werkte het niet ofwel vond ik mijn draai er niet in. Gelukkig op deze LM Remote KeyMap gebotst.

Op de screenshot (van mijn media center software) zie je gekleurde knopjes (rood, groen, geel, blauw). Deze komen overeen met de gekleurde toetsen op die MCE afstandbediening. Als je erop drukt, verandert die gepresenteerde waarde op het scherm in iets anders (een andere origin, type, modus, sortering, etc).

Die LM Remote KeyMap software is gratis. Maar ik ga de ontwikkelaar ervan 25 euro doneren. Als teken van appreciatie. Want zijn software was het ontbrekende stuk, in mijn zoektocht.

Ik heb met Soundgraph nog contact opgenomen (die hebben ook MCE remote software, hun Imon Manager). Ik heb een VFD display (met ingebouwde IR Receiver) in de HTPC (Antec Fusion behuizing) van hun zitten. Dit werkt prima. Maar voor zo een NUC konden ze me niet laten weten of hun Imon Mini daarop werkt. Zijnde of die alle toetsen van een MCE Remote ondersteunt. Dus ben ik zelf maar op zoek gegaan naar een alternatief. En bij deze gevonden.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gent32m schreef:Ja, het moet passief gekoeld zijn. Als je de reviews van gebruikers van een Intel NUC bv erop na leest, zie je dat ze de fan het meest storende element erin vinden.
Ik heb ook al wat gelezen maar echt negatieve berichten heb ik er nog niet van gevonden... zeker omdat er al geen HDD inzit die lawaai maakt en vooral ook omdat een i5 eigenlijk overkill is voor een HTPC wat maakt dat ventilator niet vaak zou mogen draaien. Op basis daarvan vind ik 700 euro toch wel redelijk duur... een Intel NUC kan je toch beduidend goedkoper vinden volgens mij.
Gent32m schreef:Waar ik het meest heb lopen achter zoeken, is goede software om de afstandbediening mee te kunnen programmeren.
Waarom trouwens eigen software voor het media gedeelte... dergelijke hardware lijkt me helemaal overkill voor je eigen ontwerp (wat functioneel vermoedelijk wel prima werkt, maar toch de nodige eye-candy ontbreekt).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Ik heb ook al wat gelezen maar echt negatieve berichten heb ik er nog niet van gevonden... zeker omdat er al geen HDD inzit die lawaai maakt en vooral ook omdat een i5 eigenlijk overkill is voor een HTPC wat maakt dat ventilator niet vaak zou mogen draaien. Op basis daarvan vind ik 700 euro toch wel redelijk duur... een Intel NUC kan je toch beduidend goedkoper vinden volgens mij.
Ik heb gevallen gelezen, waar de fan een heel irritant geluid begon te maken. Dergelijke scenario's zijn horror verhalen voor me. En dan doel ik niet op de film, die ik eventueel aan het zien ben op de NUC :wink:

Die passieve behuizingen schijnen ook nog eens betere koel-resultaten neer te zetten, dan Intel met zijn fan erop draaiend.
Het is maar hoe je het bekijkt.

Een goede HTPC / NUC (als media client) is voor mij:
- Zo stil mogelijk.
- Produceert zo weinig mogelijk warmte, heb je ook minder koeling nodig (koeling = geluid).
- Onderdelen hierbij in acht te nemen zijn: case-fans, cpu-fan, ventilator+geluid voeding, harde schijf, videokaart, etc

De Intel NUC voldoet voor mij hier niet aan.

Als je iets stil wilt, ga je voor passief (of zo goed mogelijk).
r2504 schreef:Waarom trouwens eigen software voor het media gedeelte... dergelijke hardware lijkt me helemaal overkill voor je eigen ontwerp (wat functioneel vermoedelijk wel prima werkt, maar toch de nodige eye-candy ontbreekt).
De NUC is iets krachtiger in design, zodat hij niet enkel als media center (client) te gebruiken is. Als het ding in onbruik zou geraken, kan ik het nog altijd prima als een servertje of iets dergelijks gebruiken. Geheugen is één van die onderdelen, waar je na een tijdje altijd tekort aan hebt. Mijn desktop pc startte ik in 2008 met 4 GB, wat toen overkill was, is nu standaard geworden. Het is een beetje reserve inbouwen. Maar het klopt, een core i3 en 4 Gb zou (voor het media gedeelte) prima volstaan.

Waarom de eigen software ? Die is helemaal op maat geschreven en doet wat hij moet doen. Ik heb vroeger nog MediaPortal gebruikt en skins zitten te bewerken. Maar ik vond dit niet lekker draaien. Het zwart kwam er toen ook niet echt als zwart uit (was iets met die overlay skins). Het voordeel van eigen software, is dat ik heel de besturing beter onder controle heb. Zowel naar systeem (het wakker maken van de Nas-devices, via WOL, het veilig verwijderen van externe usb disks, het afspelen van de content via bv MediaPlayerClassic, al dan niet eerst images te mounten, etc) als naar presentatie (welke gegevens weergeven, op welke manier dit presenteren, hoe dit alles met de afstandbediening eenvoudig koppelen, etc).

Mijn vriendin is er alvast super tevreden over. Het is een heel eenvoudig en gebruiksvriendelijk programmaatje. In de laatste versie, start alles in één seconde op (op de achtergrond lopen eventueel dan nog wat threads die de devices wakker maken, statussen controleren, etc).

Het is inderdaad niet zo eye candy. Maar wel functionaliteit op maat. En dit draagt mijn voorkeur, boven de esthetische overkill, die je bij veel van die andere media center toestanden (zoals XBMC, MediaPortal, etc) terugvindt.

Ik hou overigens, in het algemeen, ook wel van sobere designs.
Maar dit is een kwestie van smaak :-D

Uiteindelijk is dit alles maar een 'besturingslaagje', wat telt is de content die je uiteindelijk ermee afspeelt.
En niet zozeer het programmaatje dat daarvoor zorgt.

Groetjes,
Gent32m
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Het kan zijn dat ik er over gekeken heb, maar wat is de totale kostprijs van uw systeem?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De SSD ga ik zelf in de behuizing monteren (is niet zo moeilijk), volgens dit filmpje.
De behuizing + moederbord + processor + geheugen (inclusief montage en verzending door Tranquil) komt op ongeveer 700 euro.
Niet goedkoop dus. Maar wel een super kastje. :-D Ik heb het er alvast voor over.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Krisken, klopt.

Maar ik moet mezelf hier verbeteren, die 700 euro is met SSD inclusief.
Ik pas het aan, in mijn openingspost.

De extra accessoires kosten:
- 50 euro voor de afstandbediening.
- 25 euro voor het toetsenbord.

Dan nog wat kosten voor verzending.
Kom je op 800 euro alles inclusief.

Groetjes,
Gent32m
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

hmm, ik heb me een gigabyte brix'je aangeschaft een tijd terug om als mediaserver te dienen, is ook passief gekoeld, hoor je ook niet,
en draait de plex media server... meer moet dat niet zijn (ik zou de brix ook als player kunnen gebruiken, maar als server, verbonden met mijn harde schijven (die wél lawaai maken) vond ik handiger.
gezien die al het moeilijke werk voor zich neemt, kom ik met een raspberry aan de tv (en rasplex op) perfect rond: geen geluid, geen stotteringen, ...
geen lawaai, en best budget vriendelijk :)

en eerlijk gezegd, ik zou begot niet meer zonder plex kunnen.
via pc gebruik ik plex/web, op android de client, en op tv de rpi met rasplex.
en je kan dan ook nog eens aan de media die kameraden sharen (enkel streamen, niet downloaden ofcourse)
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, zo een Brix is ook leuk.

Die Brix ondersteunt wel geen 4x Usb 3.0, dacht ik.

Ik heb vier usb poorten op de behuizing nodig:
- 1x voor draadloos toetsenbord (receiver)
- 1x voor externe usb disk aan te schakelen (speelt ik lokaal content af, zonder een nas wakker te maken)
- 1x voor IR receiver (mocht de IR receiver op de behuizing me in de steek laten)
- 1x voor te booten (Acronis Recovery in geval van os problemen)

Het nadeel aan raspberry pi, is dat die geen HD audio ondersteunt (toch niet bitstreamed). Als je die raspberry op een versterker aansluit, komt het geluid er anders (tot misschien soms helemaal niet) uit.

De huidige NUC moederborden ondersteunen nog geen 'echte' 4K. Ze maken er wel soms 'foutief' reclame voor. Maar dit klopt niet. Voor 4K is het nog wachten tot 2016 (> 2 jaar). Sommige hardware (bv mijn Asus moederbord in de HTPC) ondersteunt wel 4K (via displayport) aan 30hz. Maar nog niet aan 60hz. Vanaf 60hz kun je pas echt spreken van 4K. Daarnaast moeten de HDMI aansluitingen (bv op TV's) hiervoor ook nog eerst naar de 2.0 standaard gaan. En zover zijn we nog niet...

Kortom, mijn Abel H2 NUC zal de 4K toetssteen niet doorstaan.
Maar daarvoor schaf ik hem ook niet aan.

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 11 maa 2014, 17:39, in totaal 2 gewijzigd.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Leuk projectje, maar zo veel geld zou ik er toch niet voor over hebben :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Ben ook nog op zoek naar een 2e. Tevreden van mijn 1037u. Keek uit naar de j1800 maar die is blijkbaar meer op de goedkoop dan op features gericht en dus blijven we wachten. Die pi's zijn overschat. Tenzij je een pc/server laat transcoden. Voldoende materiaal voor handen wat de pi laat stotteren dat het geen naam heeft.
Nog maar te zwijgen van de skins en addons. Ik probeer zelfs niet meer naar sportsdevil streams te kijken op de pi. Op de 1037 werkt alles vlot en snel. Nergens echt laadschermen itt een pi.

Van die nuc's heb ik toch ook al te vaak comments over de fans gelezen, en dat op verschillende bronnen.
Tijdens een film wil ik ook geen storende elementen. Geen zacht gezoem, zelfs geen licht (bv laptop scherm ofzo) in de kamer.
Ben hard aan het twijfelen of ik voor de volgende generatie bay trails zou gaan of een flinkere underclocked htpc met 120mm fan.

Die dingen zijn overkill maar met steam os in het achterhoofd denk ik dat het wel een verschil zou kunnen maken.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Splitter schreef:en eerlijk gezegd, ik zou begot niet meer zonder plex kunnen.
Ik gebruik Plex momenteel als noodoplossing (momenteel geen HTPC en de Plex app zit op m'n TV) maar da's toch maar zwakjes als je XBMC gewoon bent hoor !
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Heronic schreef:Die pi's zijn overschat. Tenzij je een pc/server laat transcoden.
en laat dat nou net zijn wat mijn brix met plex doet waar nodig (indien de client de stream niet ondersteunt, gaat die gewoon transcoden naar de client,
dus voor de pi geen enkel probleem op die manier :)
dat die audio niet perfect is, heb ik geen last van gezien ik gewoon de hdmi gebruik en niks fancy wil, zit ook niet op een versterker of dergelijke,
en 3D/4K zijn zaken waar ik geen enkele interesse in heb (en zelfs 1080p full hd STOORT me op sommige tv's omdat de film dan "te nep" lijkt!)
r2504 schreef: Ik gebruik Plex momenteel als noodoplossing (momenteel geen HTPC en de Plex app zit op m'n TV) maar da's toch maar zwakjes als je XBMC gewoon bent hoor !
euh... sjaaaaa, dan mag je plex zélf niet zwakjes noemen, maar de !3rd party! app van je tv fabrikant.
er is idd héél vaak opgemerkt dat de door de tv voorziene plex apps -at best- brol zijn.
echter als je dan de pi zou gaan gebruiken met rasplex krijg je gelijk een hele andere ervaring (een -imho- verbeterde versie van xbmc met een mooie default skin),
en dan hoef je dus zeker niets van je xbmc eye candy te missen :)
(originele clients waren vroeger overigens niet op xbmc gebaseerd, maar sinds PHT is het een xbmc fork, die veel heeft verbeterd)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Splitter schreef:euh... sjaaaaa, dan mag je plex zélf niet zwakjes noemen, maar de !3rd party! app van je tv fabrikant.
Volgens mij zijn dat nochtans allemaal beperkingen van de server kant.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

hoezo beperkingen van server kant? wil ik wel een keer weten wat je daarmee precies bedoelen mag?

ik heb op de pc plex/web (lokaal of remote, via de plex site) en dat ziet er "best ok" uit - ik vind het mooi, maar een webinterface is nog steeds geen xbmc
op de android heb ik de android app en die ziet er leuk uit
een kameraad heeft de ios app en die ziet er goed uit
en op de pi heb ik de rasplex, die ziet er (dankzij het feit dat het een xbmc fork is) geweldig uit

de server heeft daar mijns inziens weinig mee te doen, hoe de client het toont.
het feit dat plex zelf ook server-side gaat transcoden alvorens te streamen, indien de client de stream niet native aankan, is ook leuk,
op die manier ben je namelijk niet verplicht een deftig systeem te hebben als client (waardoor de pi goed voldoet)

als server mag je nooit te budget-gericht zijn imho, maar qua clients kan dat best wel zolang de server al de taken opneemt,
al moet je dan natuurlijk geen 20 clients allen laten transcoden op de server :)

ik snap ook TS zijn punt van nu wat "overkill" te nemen zodat je later nog steeds een basic systeem hebt, maar de brix die ik heb (8gb ram, 30gb ssd systeemschijf, i3 cpu) is meer als voldoende om als nas server te dienen, nu en in de toekomst denk ik.
anderzijds ben ik geen 3D/4K/bluray man, dus mijn eisen voor een NAS/MEDIA server liggen vast wat lager als die van anderen
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Splitter schreef:hmm, ik heb me een gigabyte brix'je aangeschaft een tijd terug om als mediaserver te dienen, is ook passief gekoeld, hoor je ook niet,
en draait de plex media server... meer moet dat niet zijn (ik zou de brix ook als player kunnen gebruiken, maar als server, verbonden met mijn harde schijven (die wél lawaai maken) vond ik handiger.
gezien die al het moeilijke werk voor zich neemt, kom ik met een raspberry aan de tv (en rasplex op) perfect rond: geen geluid, geen stotteringen, ...
geen lawaai, en best budget vriendelijk :)

en eerlijk gezegd, ik zou begot niet meer zonder plex kunnen.
via pc gebruik ik plex/web, op android de client, en op tv de rpi met rasplex.
en je kan dan ook nog eens aan de media die kameraden sharen (enkel streamen, niet downloaden ofcourse)
Welke Brix is dat? De i5 4200U variant heeft anders wel een fan.
http://www.techspot.com/review/698-gigabyte-brix/

En de Brix Pro blijkt heel luidruchtig te zijn.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Heronic schreef:Ben ook nog op zoek naar een 2e. Tevreden van mijn 1037u. Keek uit naar de j1800 maar die is blijkbaar meer op de goedkoop dan op features gericht en dus blijven we wachten. Die pi's zijn overschat. Tenzij je een pc/server laat transcoden. Voldoende materiaal voor handen wat de pi laat stotteren dat het geen naam heeft.
Nog maar te zwijgen van de skins en addons. Ik probeer zelfs niet meer naar sportsdevil streams te kijken op de pi. Op de 1037 werkt alles vlot en snel. Nergens echt laadschermen itt een pi.

Van die nuc's heb ik toch ook al te vaak comments over de fans gelezen, en dat op verschillende bronnen.
Tijdens een film wil ik ook geen storende elementen. Geen zacht gezoem, zelfs geen licht (bv laptop scherm ofzo) in de kamer.
Ben hard aan het twijfelen of ik voor de volgende generatie bay trails zou gaan of een flinkere underclocked htpc met 120mm fan.

Die dingen zijn overkill maar met steam os in het achterhoofd denk ik dat het wel een verschil zou kunnen maken.
Wat mis je aan de J1800 ?
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Abusimbal schreef: Welke Brix is dat? De i5 4200U variant heeft anders wel een fan.
http://www.techspot.com/review/698-gigabyte-brix/

En de Brix Pro blijkt heel luidruchtig te zijn.
sorry, my mistake, is niet passief gekoeld (koeler zit onderaan en zie je dus niet tenzij je heel het ding uit elkaar haalt :)
ik zal dadelijk nog eens even gaan luisteren naar het geluidsniveau, maar bij het installeren (en testen toen het ff fout ging) moest ik hem zowat tegen mijn oor houden om zeker te zijn offie wel aan het draaien was of niet...

is de volgende : http://www.gigabyte.com/products/produc ... id=4604#sp
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:Leuk projectje, maar zo veel geld zou ik er toch niet voor over hebben :wink:
Bedankt.

Weet je, ik geef de laatste jaren gemiddeld 400 euro/maand aan créche kosten uit. Dan kan zo een Abel H2 NUC-je er wel eens af.
Heb ik ook terug eens iets, waar ik wel wat aan heb :wink:

Heb zonet de hele configuratie bij Tranquil PC (in de uk) besteld. De support tot nu toe, is er fantastisch.
De Samsung 840 Evo SSD heb ik besteld bij pixmania

Er loopt daar nog een actie (tot vanavond), dat je deze SSD aan 75 euro kunt bestellen, inclusief verzending.
Dat is een hele mooie prijs. Momenteel staat die gemiddeld 20 euro duurder in de winkels.

Edit: Ze hebben de promo actie bij pixmania weer verlengd, voor een paar dagen.
Splitter schreef:sorry, my mistake, is niet passief gekoeld
Ik dacht ook dat die Brix modellen niet passief gekoeld waren. Bedankt voor dit recht te zetten.
Andere passieve NUC behuizingen zijn van: Akasa en Streacom.

Je moet er wel voor opletten, dat het moederbord in zulke kleine behuizingen past.
Bij Tranquil Abel H2 heb je nog plaats voor een SSD of HDD over.

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 12 maa 2014, 10:03, in totaal 3 gewijzigd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

het ding is eigenlijk enkel hoorbaar als je dood bent... is ongeveer even luid als dat een mens ademt,
niet bepaald iets dat ik dus "luid" zou noemen, maar ok, als je muisstil bent en geen enkel geluidmakend ding (zoals een tv...) hebt aanstaan,
en heel goed geisoleerd en rustig zou wonen, dan kan je hem mss wel horen als je er naast zit.

het getik van een ouderwetse wandklok hoor je vele malen luider dan dat ding :)
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Abusimbal schreef:Wat mis je aan de J1800 ?
Voornamelijk de sata3 die ontbreekt. Zou anno 2014 niet meer mogen.
jeffke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Ik vind het vooral knap dat je de software zelf geschreven hebt!

ik heb ook een tijdlang xbmc op een asrock ion draaien gehad,maar daar was wel altijd iets mis mee,dat je dit nu zo hebt opgelost en zo simpel mogelijk vind ik zeer knap,uiteindelijk moet het vooral duidelijk zijn en alles afspelen.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

jeffke schreef:Ik vind het vooral knap dat je de software zelf geschreven hebt!

ik heb ook een tijdlang xbmc op een asrock ion draaien gehad,maar daar was wel altijd iets mis mee,dat je dit nu zo hebt opgelost en zo simpel mogelijk vind ik zeer knap,uiteindelijk moet het vooral duidelijk zijn en alles afspelen.
Dank je.

Het is een beetje mijn hobby project. :wink:

- Ik ben er in 2008 mee begonnen (MC : MediaCenter 1.0). Toen was het een eenvoudige directory + file listing vanuit Windows die getoond werd.
- In 2010 heb ik heel de werkwijze herzien (MC 2.0). Er wordt een cataloog opgebouwd in excell (csv formaat). Deze cataloog wordt ingelezen. Vervolgens wordt gepresenteerd op welke apparaten (Nas, Htpc, Archief, Pc, UsbDisk) die data van de cataloog beschikbaar is om af te spelen.
- Ondertussen 2014, zit ik aan versie MC 3.0. Waarbij ik de windows directory listings en cataloog filosofie in één systeem heb geïntegreerd.

De rode knop heeft volgende waarden: { Cataloog | Nieuw | Export }
- Cataloog toont de bibliotheek (archief) aan data. Deze bevat meta informatie (jaar, duur, beeldkwaliteit, geluidskwaliteit, etc) en een afbeelding. Deze cataloog moet manueel bijgewerkt worden, alvorens de content beschikbaar is om af te spelen.
- Nieuw toont data die rechtstreeks van Disk afgespeeld kan worden (hier is geen metainformatie, noch afbeelding beschikbaar). Dit proces loopt automatisch. Ik plaatst data op mijn Nas, vervolgens indexeert MC 3.0 deze data (intern listing systeem), waarna de content beschikbaar is (voor de clients) om af te spelen.
- Export toont alle data die geëxporteerd (beschikbaar is) op een externe harde schijf. Net zoals nieuw, loopt dit ook automatisch en is er geen afbeelding noch extra metainformatie beschikbaar.

De groene knop heeft volgende waarden: { Films | Series | Videos }
- Onder videos valt alles wat geen films noch series zijn (zoals cartoons, videoclips, documentaires, sketches, etc).

De gele knop heeft volgende waarden: { Beoordelen | Apparaten | Systeem | Kopiëren | Verwijderen }
- Deze knop verandert de actie mogelijkheden. Alle acties hebben een cijfer (van 1 .. 8 ) en verschijnen onderaan op het scherm.
- Deze cijfers (acties) zijn aanwezig op de MCE Remote afstandbediening om in te drukken.
- Acties beoordelen (1 = prikbord, 2 = favoriet, 3 = goed, 4 = matig, 5 = niet bewaren, 6 = gezien, 7 = niet gezien)
- Acties apparaten (verbinden, uitwerpen of vernieuwen ervan)
- Acties systeem (index aanmaken, systeem diagnose, verbruik in taartdiagram weergeven)
- Acties kopiëren + verwijderen laat toe om de data van de ene schijf naar de andere schijf te verplaatsen en/of te verwijderen

De blauwe knop heeft volgende waarden: { Naam, Beoordeling, Toegevoegd, Duur, Jaar, Taal, Ondertiteling, Beeldkwaliteit, Geluidskwaliteit, Beschikbaar }
- Op basis van deze criteria kun je de content sorteren. Standaard wordt gesorteerd op naam. Maar je kan evengoed gaan sorteren op duur (items die het langst duren eerst tonen), etc.

Daarnaast zijn er nog een heleboel knoppen waarmee je snel doorheen de bibliotheek kan bewegen (pijltjes toetsen, home, end, pageup, pagedown). Deze toetsten zijn allemaal gemapt op de afstandbediening. Zo is bv Next Channel (op de remote) = PageDown en Previous Channel = PageUp).

Het moment dat content afgespeeld wordt, neemt Media Player Classic (MPC) het over. En nemen de toetsen op de afstanbediening die functies van MPC over. De toets play / pause is dan pauzeren, verder afspelen, stop = stoppen, fwd, rew spoelen, etc). De software van de afstandbediening kijkt welk programma actief is. Dat werkt met de Imon software ook zo (heb hier ondertussen al wat ervaring in).

Onderaan links zie je de gebruikers die zich kunnen aanmelden. Ik ben de man met het purperen hemdje. Mijn vriendin heeft een geel bloesje aan en het kindje een blauw t shirt :wink: Er is een status balk onder iedere persoon getekend. Groen = Aangemeld, Rood = Afgemeld, Oranje = Aangemeld op andere client (dan huidige).

Onderaan rechts zie je de apparaten (DigiDisk, Archief, UsbDisk). Vroeger waren dit er vijf, die nu herleid zijn tot drie. Zowel DigiDisk als Archief zijn NAS servers. Waarbij DigiDisk "current" data bevat en Archief "gearchiveerde" data, die minder bekeken wordt.

Al de metadata van MC 3.0 (= cataloog, file-listings, beoordelingen gebruiker, etc) wordt opgeslagen op een kleine USB Flash Stick. Deze stick zit in mijn Fritzbox 7390 (die fungeert als Nas server voor MC 3.0). De andere apparaten (2x Nas servers) gaan standaard in diepe slaaptoestand (verbruik 2 watt). Deze apparaten moeten door MC 3.0 wakker gemaakt worden (via een WOL = actie verbinden).

Het voordeel dat de metadata op de fritzbox staat, is dat wanneer iemand op client 1 aanduid content gezien te hebben, dit ook op client 2 zichtbaar zal zijn. Op de clients staat enkel het besturingsysteem en programma's geïnstalleerd. Maar niets van data. De MetaData van MC 3.0 zit centraal op de Fritzbox. Terwijl de content (om naar te kijken) centraal op de Nas Servers staat. Het lokale (UsbDisk) gedeelte, is om de Nassen wat te sparen, in geval de kleine bv veel naar dezelfde set tekenfilms steeds maar zit te kijken. Dan kopieer je die content best lokaal (caching) en bekijkt dit vanaf een lokale disk.

Je kan dus perfect MC 3.0 opstarten en offline doorheen de hele bibliotheek bladeren, zonder dat er ook maar één apparaat in je huis (Nas, UsbDisk) wakker of verbonden hoeft te zijn. Die verbind-opdracht wordt pas later verzonden, eens je uitgemaakt hebt, naar wat je kijken wilt. Het enige apparaat dat steeds wakker moet zijn in huis, is mijn Fritzbox. Die moet ook 24u/24u mijn internet en VOIP in huis verzorgen.

Voila, dat is het zo een beetje in een notedop.

Ik ben wel blij dat na 6 jaar het hele systeem nu eindelijk op zijn poten zal staan. Ik heb hiervoor gaten in de muren moeten boren (zodat ik gigabit kabels erheen kon trekken). Een synology Nas, fritzbox (als router) aankopen, etc.

Groetjes,
Gent32m
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Heronic schreef:
Abusimbal schreef:Wat mis je aan de J1800 ?
Voornamelijk de sata3 die ontbreekt. Zou anno 2014 niet meer mogen.
Misschien is de nieuwe (op Cebit getoonde) Asrock Q1900-ITX dan iets ?
http://nl.hardware.info/nieuws/39183/ce ... ail-borden
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Die ziet er inderdaad goed uit!
Er is ook nog deze : http://tweakers.net/pricewatch/372123/s ... ificaties/ zou wel een mooie upgrade zijn voor de nas.

Ik moet nog eventjes geduld hebben dus tot deze vlotter beschikbaar komen :)
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Wat is de performance van zo'n intel celeron J1900 cpu?

Met wat valt die te vergelijken?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ben ook benieuwd naar performantie.

Een zeer mooie HTPC gevonden met J1900 en fannless :banana:
http://www.asus.com/EeeBox_PCs/EB1037/#overview
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Die asus zal een mooie duit gaan kosten vrees ik.

Benchmarks zijn nog af te wachten maar als de lijn van voorgaande (sinds 847 waar de benchmarks de doorslag gegeven hebben tot aanschaf) doorgetrokken zal worden komt het gewoon neer op :

Beste performance in het "mini itx met passief gekoelde onboard cpu" segment.

Maw : beter dan de atoms, d's en amds die er tegenover staan.
Maar ze moeten wel de duimen leggen tegen de gangbare i'reeks.
Ideaal dus voor nas en htpc. Onvoldoende om er echt het beest mee uit te hangen. (Al heb ik op die 1037u al redelijk het beest uitgehangen binnen de xbmc context en hem belange nog niet over de rooie gekregen.)

Wat ook belangerijk is is dat de igpu ondertussen ook deftig is.
De 847 zit al in redelijk wat htpc'tjes en die zijn er toch content van. (xbmc hardware fora).
Maar er zijn er ook die content zijn van een pi met xbmc ip ;)
Bij mij zit die in de nas, kan dus niet spreken over de beeldkwaliteit maar ben er tot op zekere hoogte ook heel tevreden van. Die 847 durft wel eens loom worden wanneer bv een archief hersteld moet worden. In het begin is dat storend omdat je er dan op zit te kijken maar gaandeweg je software en scripts op punt staan hoef je er niet meer naar om te kijken. Die dingen zijn geweldig stabiel. (al ligt dat ook aan de software natuurlijk).

Voor mijn mediaspeletje heb ik dus die 1037u en daar ben ik uiterst tevreden van, speelt zonder morren alles af, alle skins gaan heel erg vlot. Alle addons eveneens heel erg snappy. Deze mag naar boven ter vervanging van de pi welke dan als "mediaspelertje/retrogaming station" voor op reis of als de kleinen eens bij oma gaat mee te nemen/geven.

En dan komt er dus een plaatsje vrij natuurlijk. Ik zou met een gerust hart terug een 1037u kunnen nemen maar als er meer power in dezelfde format beschikbaar is aan vergelijkbare prijs.. zou ik wel gek moeten zijn om niet de stap naar de j1900 te zetten.

En toch heb ik nog mijn twijfels of ik voor beneden bij baytrail blijf of toch voor een i ga. Het is een afweging tussen :
- Geluid. Net als Gent wil ik mijn tv ervaring zo puur mogelijk = geen storende lichten of geluiden in huis. Dus ook geen zacht, nee zelfs niet zacht gezoem van een fan. Zelfs mijn pc die heel erg stil is en in de andere hoek staat moet in sleep!
+ de combinatie van xbmc(+rcb/retroarch, sportsdevil) + steamos sjah das een natte droom he :wink:

In elk geval kan ik die celeron baytrails alleen maar aanraden (vanaf 847 (afgaande op de reacties op fora voor wat xbmc betreft, voor nas uit eigen ervaring) en vanaf de 1037u uit eigen ervaring ook voor wat xbmc betreft. Dus ja die j1900 kan niet mislopen.

Blijft natuurlijk wel wat uitkijken naar de features (sata3, usb3, pci-e, wel of geen hdmi,..)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Abusimbal schreef:Een zeer mooie HTPC
Schoonheid is relatief... waarom maakt er nu niemand dit in 19" formaat zodat je het gewoon bij op je stereo kan plaatsen ?
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik heb mij verkeerd uitgedrukt, bedoelde met "mooi" technisch knap.
Dit omdat het en dun en klein is en het belangrijkste, passief.
Echt mooi is hij niet, dan vind ik de Intel NUC's mooier.
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Een update (voor de geïnteresseerden)

De Abel H2 Nuc (met Core i5-4250U, 2x4Gb geheugen en Samsung 840 Evo SSD) is toegekomen.
Ik heb er even op moeten wachten (er waren stock problemen bij Intel).

Vorige week vrijdag heb ik alles in elkaar gezet. Hardware matig was daar niet veel werk aan. De kast openschroeven en de SSD onderaan in de behuizing monteren (het overige heeft Tranquil PC voor me gedaan).

Software matig ben ik wel nog een dagje bezig geweest....

1. Plasma TV schermen hebben problemen (via HDMI) om de UEFI bios weer te geven. Ik heb dit opgelost door de NUC met mijn Desktop monitor te verbinden (via een HDMI naar DVI-D kabel). De bios vervolgens bijgewerkt (via een Usbstick) naar de laatste versie. In de bios heb ik de energie instellingen op Balanced gezet (zodat de CPU iets minder stroom verbruikt, niet steeds op zijn piekvermogen presteert).
2. Windows 8.1 64 bit (ook via een Usbstick) op de NUC geïnstalleerd. Het duurde even voor alle updates gelopen waren.
3. 64 bit Drivers geïnstalleerd voor: LAN, Intel Chipset, Infrared Remote Receiver (op de behuizing), Intel HD 5000 Graphics.
4. LM Remote Keymap geïnstalleerd. De ingebouwde receiver (op de Abel H2 behuizing) werkt met de Hauppauge MC Remote Control. Een paar toetsen werden met de ingebouwde receiver wel niet herkend (* # Clear en Enter). Maar dit is niet zo erg, want ik gebruik die niet.
5. Bij de Intel HD Graphics heb ik manueel de scaling moeten instellen (naar 56 procent), zodat het Windows scherm volledig op het TV beeld past. Default (bij 100 procent) waren de randen weg.
6. Bij Windows \ Energie instellingen, ingesteld dat de Aan/uit knop = Uitschakelen (ipv Standbye). Standbye knop op uit gezet. Op die manier kun je met de afstandbediening de NUC mooi uitschakelen. Met de standaard energie instellingen gaat de NUC steeds in standbye en blijft het aan/uit lampje achteraan flikkeren.
7. K-Lite Codec Pack geïnstalleerd. MPC geconfigureerd met DXVA (hardware acceleratie). De CPU belasting bij Full HD 1080p met HD audio piekt niet hoger dan 10 percent. Wat goed is om de temperatuur in de behuizing laag te houden.
8. Het Rii Mini 8 azerty toetsenbord werkt out of the box. Ik heb goed bereik op 3 meter afstand (verder heb ik niet geprobeerd en nodig). Een aantal speciale toetsen (zoals \ + =) zijn niet goed gemapt (andere toets op het toetsenbord staat afgebeeld). Dit is een minpuntje. Maar niet zo erg. 95% van de tijd werk ik met de afstandbediening. Het toetsenbord met ingebouwde muispad, gebruik ik enkel om te surfen, of software op de NUC bij te werken. Via remote desktop kan ik de NUC vanop een andere pc altijd overnemen. WOL is ook mogelijk (maar nog niet uitgetest, via de Fritzbox)
9. De MediaCenter software doet wat het moet doen. De Nassen wakker maken (via WOL), doorheen de bibliotheek scrollen, beoordelingen (gezien/niet gezien, etc) geven. Content afspelen (IMG bestanden worden hierbij eerst gemount via VirtualCloneDrive).
10. Speedfan geïnstalleerd voor de temperatuur metingen. Alles blijft mooi onder de 60 graden celcius zitten. Er is één sensor (van 'System' ?) die steeds op 110 graden blijft staan (al van bij een koude start). Dit is volgens mij een valse meting, die ik heb afgezet.

Finaal verdict:
Deze Abel H2 behuizing is een klein kunstwerkje. Windows 8.1 (met UEFI bios, partities en SSD) start op in niet minder dan 5 seconden. De PC is razendsnel. En fluisterstil. 0 db is het niet. Soms hoor je heel lichtjes de condensatoren op het Intel moederbord wat lawaai maken. Maar dit is enkel hoorbaar, als je met je oor tegen het toestel aanleunt. De afstandbediening werkt schitterend, alsook mijn eigen software erop. De behuizing wordt nauwelijks warm. Door de lage CPU belasting en BIOS aanpassingen. Kortom, een compact, snel en fluisterstil pareltje, deze Abel H2 NUC.

Groetjes,
Gent32m
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Gent32m schreef:Soms hoor je heel lichtjes de condensatoren op het Intel moederbord wat lawaai maken. Maar dit is enkel hoorbaar, als je met je oor tegen het toestel aanleunt.
Heb nu al veel met condensatoren gekloot, maar heb ze nog nooit "gehoord"?
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben geen technieker :wink:

Op de website van Tranquil PC heeft Luke McCarthy echter dezelfde ervaring als ik. Het is geen 0 db geluid.
Silence - well here is a slight diappointment. The Abel H2 is not completely silent. What? How can I say that if the system is entirely solid-state with no moving parts? Well there is a very quiet, high-pitched whining noise that is noticeable in a quiet room. It seems to be related to the amount of load on the CPU and becomes louder when running heavy GPU tasks such as benchmarking. When I'm playing audio on speakers (even quietly) I can't hear it. But it's still there. My Nexus 7 tablet makes the same kind of noise when connected to a charger. I think this noise is caused by capacitors and in my experience is common in all modern computers, but is normally drowned out by the noise of fans and hard drives. The fault of this is squarely on Intel, but I'm not sure if it's possible to fix or just a fact of life with high-frequency electronics.
Ik moet wel zeggen, dit is voor echte 'silent' freaks en muggezifters. Het is geen 0 db stilte. Er komt nog wat geluid uit het Intel NUC moederbord (is niet de fout van de Abel H2 behuizing). Maar dit geluid is nauwelijks hoorbaar. Ik heb gisteren ermee TV gekeken en je hoort dit totaal niet. De TV produceert meer 'stil' achtergrond gezoem, dan deze NUC in de kamer doet.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Hoog gepiep dan?
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

vorige maand nog een NUC bij mijn ma geïnstalleerd als XP replacement, en achteraan op een scherm vesa mounted ....
was even wennen van minuten boot tijd naar 10 seconden en stil ....

http://www.alternate.be/Intel%28R%29/NU ... ent=search

zelfde 120 GB EVO SSD en 8 GB RAM en dat i3'tje vliegt ....

NUC die hoor je dus amper, ook al zit er een fan in ....
Bij films zijn de stille scenes kwa noise floor nog een stuk luider dan een NUC.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

TiTanium schreef:Hoog gepiep dan?
Ja, zoiets als lawaai.

Maar het treedt niet altijd op.
En is enkel hoorbaar van dichtbij, doordat er niets anders meer lawaai maakt (geen fan, geen HDD, etc)
ub4b schreef:zelfde 120 GB EVO SSD en 8 GB RAM en dat i3'tje vliegt ....
Idd. Die schijven van Samsung zijn echt goed. De (Abel H2) NUC is echt een monster machine.
Stil, snel, compact, energie efficiënt. Dit is gewoon de pc van de toekomst.

Groetjes,
Gent32m
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Ik heb een PC nodig als VeeAm back-up proxy. Om het nuttige aan het aangename te paren dacht ik aan een stille PC die ook als HTPC kan dienen, en heb een ML320 Fanless Haswell NUC Industrial Computer van Logic Supply gevonden. Maar die Tranquil Abel H2 is een mooi alternatief.

Afbeelding

Edit: ABEL H2 Custom Build besteld met D54250WYB Core i5-4250U en 2x 8GB DDR3 SO-DIMM PC3-10666 (1333). 240 GB Intel 520 SSD heb ik nog liggen.
Laatst gewijzigd door seagull 13 mei 2014, 15:33, in totaal 1 gewijzigd.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Aangezien die j1800/j1900 me toch niet kunnen overtuigen ga ik het eens over een andere boeg gooien.
http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer ... -7800.html met een low profile koeler van noctua, zalman of scythe.
Hopelijk komt die binnenkort uit. Enkel de 7850 heeft dezelfde igpu maar wel 95W vs 65W.
En dan inbouwen in een nintendo :thumbs:
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

r2504 schreef:Schoonheid is relatief... waarom maakt er nu niemand dit in 19" formaat zodat je het gewoon bij op je stereo kan plaatsen ?
Afbeelding
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”