De digitale toekomst (van TV)

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

devastator schreef:Persoonlijk denk ik dat de dagen van de settopbox weldra geteld zijn wanneer bv bhaalu etc Chromecast gaan ondersteunen.
mensen hebben bhaalu ook niet meer nodig

mensen die bvb geen moer geven om HD, UHd, 4k,... zijn perfect gesteld met een antennetje (een/canvas) en streamingdiensten.
zijn die streamingdiensten illegaal? er zijn er genoeg waar je gewoon betalend lid kunt worden als je daar zin in hebt.

mijn kijkgedrag is veranderd maar ik zie enkel nog dat waar ik zin in heb en wil iemand hier hersenloos zappen houdt het na 3 zenders op :)
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hoe ga je dan naar alle andere zenders kijken? Nat geo? Vier? Vijf? 2BE? VTM? Discovery?
En hoelang gaat dat antennetje nog werken? Eind deze maand stopt TeleTenne namelijk! (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 8&p=535314)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
userbase crew
userbase crew

Dan ben je wel héél beperkt qua zenders. De zin "mensen hebben bhaalu ook niet meer nodig" gaat dan helemaal niet op voor het gros van de bevolking. Deze kijken namelijk naar meer zenders dan enkel de VRT kanalen. Ik geef inderdaad geen moer om HD, UHd, 4k etc maar ik kijk wel graag naar discovery/nat geo. En als we kijken naar het gros in BE dan moeten daar zeker de zenders bij zitten die ik opnoemde.

Telefonie = EDPnet + OVH
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

wied schreef:De ECHTE toekomst zit voor mij echter bij VOD à la netflix, google play store, ea...
Inderdaad.
Dat is wat ik zelf ook al jaren hoop.

Maar of (en wanneer) dit ooit van de grond gaat komen ? :-(

Ik beschik over een HTPC en straks (voor in de woonkamer) over een NUC.
Op beide toestellen draait Windows 8.1 en is er verbinding met ethernet (via de kabel).

Ik heb geen extra setup boxen meer nodig ! Of het nu Bhaalu, dan wel Telenet of wie ook is. Wel een software pakket, waarmee je (bv aan de hand van je MCE remote) toegang tot die video content 'die ergens in the cloud' staat (via streamen) kan krijgen.

In geval er nieuwe codec's (voor het decoderen) nodig zijn, kan dit altijd softwarematig bijgewerkt worden.

De tijd van naar TV programma's te kunnen kijken, enkel op het uur waarop die uitgezonden worden, hoort (naar mijn gevoel) voorbij te zijn.

Bhaalu doet daar een goede stap in die richting. Maar het blijft allemaal duur en veelal opnieuw met eigen hardware werken. Volgens de laatste weetjes, zou je nu ook Bhaalu op je pc kunnen draaien ? Of is dit enkel op je tablet.

Er moeten alvast eerst nog een rechtszaak uitgesproken worden. Voor we zeker weten of we hier in België met deze 'vernieuwde' manier van TV kijken kunnen doorgaan. Dergelijke initiatieven aanmoedigen dan wel ontmoedigen (en zoveel mogelijk proberen tegen te houden).

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

bhaalu werkt nu ook inderdaad op pc
al denk ik dat ze daar bewust de echte fullscreen van weghouden (je blijft met balken zitten)

ondertussen :
Telenet en Medialaan sluiten zenderakkoord

De zenders van Medialaan zijn nog voor de zomer te zien op Yelo Tv. De tv-groep en Telenet hebben daarvoor een akkoord gesloten tot 2017.
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/tel ... 889036.htm
de koe zegt boe
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

Dan ben je wel héél beperkt qua zenders... schrijft krisken

Qua vlaamse (betaal)zenders wordt hier eigenlijk mee bedoeld. De vraag is echter hoe lang deze nog de moeite waard blijven om bekeken te worden: 60% van de tijd herhalingen en amerikaanse series à volonté...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
krisken
userbase crew
userbase crew

Klopt, ik heb dat ook gelezen van die herhalingen. Echter zijn dat de zenders waar jan-met-de-pet naar kijkt! Dus blijft mijn stelling : met enkel de VRT ben je héél beperkt qua zenders.

Kijk maar rond de hele heisa rond ZDF en ARD. De meeste mensen keken alleen tijdens het weekend naar deze zenders omwille van "de shows". En het aantal mensen dat daar naar kijkt is volgens mij kleiner dan het aantal mensen die naar vier, vijf, ... kijkt.

Telefonie = EDPnet + OVH
wied
Elite Poster
Elite Poster

tja, we zullen wel nooit echt weten hoeveel mensen naar een bepaalde zender kijken. De nieuwe baas van TN weet echter wel dat er een moment komt dat jan-met-de-pet nog 50% van zijn klantenkring uitmaakt. Daarom dat hij voor die andere 50% eindelijk een deal sluit met de medialaan. Wat mij betreft een duidelijk signaal dat de zenders op termijn het loodje gaan leggen...

met enkel de VRT ben je héél beperkt qua zenders

dat is natuurlijk heel juist, tenzij deze aangevuld worden met VOD, gratis uitzending gemist, etc...
Laatst gewijzigd door wied 20 maa 2014, 13:03, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Misschien is Stievie toch niet zo'n succes en voelen ze de hete adem van Bhaalu in hun nek in de Medialaan ?
wied
Elite Poster
Elite Poster

misschien van bhaalu, maar zeker van netflix!
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Tja, wanneer komt die netflix (en digitale revolutie) naar België ?

Voorlopig heb ik enkel weet van:
- WeePee TV die gestopt is.
- Bhaalu die midden in een rechtszaak zit.
- Geen enkel officieel nieuws dat Netflix naar België komt (wel geruchten).
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
wied
Elite Poster
Elite Poster

zolang onze beleidsmakers dit land als een "baronie" blijven beschouwen/misbruiken, moeten wij wachten op betere tijden...
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Ik kreeg deze namiddag een e-mail van Telenet met een enquete om in te vullen. Heb ik gedaan. Ze hebben twee nieuwe ideëen (van producten). Komt eigenlijk neer op een 'verslapte' versie van Bhaalu, maar dan wel betalend natuurlijk (van 5 tot 7 euro extra in de maand). Hiermee kan je dan TV programma's terugbekijken, die zijn uitgezonden tot 36u (formule 7 euro/maand zonder spoelen) of 7 dagen terug (voorstel van 5 euro/maand, met spoelen).

Wat er bij mij niet goed ingaat, is waarom dit allemaal als "extra's" (betalend) aangeboden moet worden.
Waarom zitten die dingen niet 'gratis' in een soort "basis TV pack" ?

Bijvoorbeeld (eigen fantasie, voor alle duidelijkheid dit bestaat dus niet)

TV Basis pack (van Gent32m):
- Je kijkt "on demand" naar programma's die beschikbaar zijn in de TV bibliotheek met een basis zender aanbod (wil je meer zenders, of specieke programma's, zoals bv sci-fi, betaal je bij)
- Je kan daarbij kosteloos tot 1 maand terug in de tijd gaan (wil je meer terug in de tijd kunnen gaan, betaal je bij)
- Reclame en programma's kan je doorspoelen (wil je reclame uitkijken, betaal je iets minder, je krijgt een korting)

Groetjes,
Gent32m
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 639 keer
Bedankt: 395 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... .art?ckc=1

Medialaan had de voorbije maanden het concurrerende mobiele platform Stievie in de markt gezet, waarmee ook uitgesteld tv kon worden gekeken. Maar Stievie kreeg slechte punten omwille van de hoge prijszetting (10 euro per maand) en de gaten in het programma-aanbod (omdat men niet voor alle programma's de nodige rechten bezat). Het platform trok maar rond de tienduizend klanten, een fractie van de ongeveer 400.000 klanten die regelmatig het Yelo-platform van Telenet gebruiken.
Het is nu uitkijken of Stievie al dan niet zal blijven bestaan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Gent32m schreef:Komt eigenlijk neer op een 'verslapte' versie van Bhaalu, maar dan wel betalend natuurlijk (van 5 tot 7 euro extra in de maand).
Bhaalu is natuurlijk ook niet gratis... en infrastructuur om dit mogelijk te maken kost geld.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Ik vind die bhaalu box gewoon veel te duur. Als je hem afschrijft op 6 jaar kost het evengoed 10€ per maand. (incl abonnement aan huidige prijs.)
Dan is zo'n stick wel interessanter.. maar 7 dagen is gewoonlijk 1 aflevering terug.

Liefst zou ik graag een xbmc addon hebben voor bhaalu. Wel met hd. Wil ik ook gerust activatie voor betalen. (eens de rechtzaken achter de rug natuurlijk)
(Sorry Krisken maar sd kijk ik niet op een grote led.. ik kan mij zelfs ergeren aan de beeldkwaliteit bij mensen waar dan op zo'n hd "blafte" sd staat af te spelen.
Dat is als een engelse spaghetti met ketchup :puke: )

Al die boxen en hardware.. nergens voor nodig als je alles in feite op je htpc zou kunnen draaien.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
krisken
userbase crew
userbase crew

Tja je hebt HD en je hebt HD hé. Kijk eens naar het verschil in HD op TV Vlaanderen, Belgacom en Telenet. Ze verkopen het allemaal onder de noemer "HD" maar toch ziet het ene beeld er een pak scherper uit dan het andere.

Telefonie = EDPnet + OVH
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Mijn tab heeft een resolutie van 2560x1600 dan zie je het verschil tussen HD en SD enorm en ja op gebied van beeldkwaliteit ben ik ook een "verwent nest" en betrap ik mij er op dat ik bijna altijd HD kanalen heb opstaan op men TV/2de scherm. Mijn filmen zijn ook altijd BD kwaliteit, en als mijn home cinema aan de pas komt wil ik alleen maar kwaliteit. Dus ik volg Heronic hier wel in.
HD van de zenders zie je ook soms crimineel veel verschil. BBC en NGC als koplopers van kwaliteit.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Dat ligt niet aan de hd kanalen maar aan de sd content die ze er soms op uitzenden. Gelukkig almaar minder.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

satsurfer schreef: Het is nu uitkijken of Stievie al dan niet zal blijven bestaan.
Ik dacht dat ik deze week in een artikel op knack datanews had zien staan dat stevie al 10.000 betalende klanten had.
ik vind het artikel alleen niet meer terug.

Als dat klopt, zijn dat toch al mooie cijfers.
wied
Elite Poster
Elite Poster

als Stievie 10.000 mensen gelukkig maakt, verdienen zij zeker een plaats. De digitale toekomst van TV daarentegen wordt pas herschreven wanneer jan-met-de-pet armer/slimmer wordt en massaal verdwijnt. Daar ligt de baas van TN pas wakker van...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

wied schreef:als Stievie 10.000 mensen gelukkig maakt, verdienen zij zeker een plaats.
Als je dat bereikt door een monopolie af te dwingen en het leven van je concurrentie onmogelijk te maken dan verdien je wat mij betreft NIETS !
wied
Elite Poster
Elite Poster

niemand dwingt mij om Stievie af te nemen :-)
En dat monopolie/duopolie bestaat trouwens al jaren! Deze draad gaat over de toekomst...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

wied schreef:niemand dwingt mij om Stievie af te nemen :-)
De zenders hebben een rechtzaak aangespannen tegen het enige alternatief... Bhaalu... jou keuze is dus beperkt tot Stievie !
wied schreef:En dat monopolie/duopolie bestaat trouwens al jaren! Deze draad gaat over de toekomst...
Je hebt m'n posting helemaal niet begrepen... ik heb het niet over providers maar over media maatschappijen welke concurrentie onmogelijk maken.

Een toekomst heeft dus niets te bieden zolang er dus geen wet komt op vrije (natuurlijk met auteursrechten in het achterhoofd) distributie.
wied
Elite Poster
Elite Poster

1. ik zweer bij satellietontvangst, waardoor bhaalu/stievie voor mij overbodig zijn, en
2. onderscheid wordt moeilijker te maken tussen VRT/BGC enerzijds, en het blok medialaan/TN anderzijds. Niet toevallig overheid versus commercie...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

wied schreef:1. ik zweer bij satellietontvangst, waardoor bhaalu/stievie voor mij overbodig zijn, en
Sat geeft je meer mogelijkheden maar om zelf een historiek te realiseren van alle zenders, alle programma's over 30 dagen is niet realistisch.

Een dienst als Bhaalu/Stievie is dus meer dan alléén mobiel kijken.
wied schreef:2. onderscheid wordt moeilijker te maken tussen VRT/BGC enerzijds, en het blok medialaan/TN anderzijds. Niet toevallig overheid versus commercie...
Wat heeft VRT met BGC te zien dat het niet heeft met TN ? Als het over Bhaalu gaat speelt VRT als overheid het smerige spelletje trouwens gewoon mee !
wied
Elite Poster
Elite Poster

Smerige spelletjes zijn eerder regel dan uitzondering in de politiek. Bovendien hoop ik eindelijk een confrontatie mee te maken tussen 2 monopolisten die totnogtoe allebei op rozen zaten...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

wied schreef:Bovendien hoop ik eindelijk een confrontatie mee te maken tussen 2 monopolisten die totnogtoe allebei op rozen zaten...
Keep on dreaming als je dat met sat TV denk te bereiken... TVV is trouwens iedere dag minder relevant.

De prijs is namelijk te duur, de capaciteit te beperkt, mogelijkheden te beperkt, plaatsing complex (zie ander topic), ...

Wil je een confrontatie veroorzaken... IP based TV (streaming dus) is de enige toekomst (en BGC/TN trachten in deze markt gewoon zolang mogelijk mee te spelen).
wied
Elite Poster
Elite Poster

lees deze draad eerst maar eens aandachtig door, je laatste posting raakt kant noch wal...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

tvv is te complex voor jan met de pet... als je van alle voordelen wil genieten. Wie van tvv al zijn voordelen wil genieten, moet een techneut zijn. Iemand die zin heeft te zoeken en onderzoeken. Jan met de pet doet daar niet aan mee... De prijzen van (goede) hardware zijn hoog, en geven geen zekerheid op verdere ondersteuning. Mijn eerste box, kon ik een paar jaar later vervangen omdat ze vanalles veranderden bij tvv. Dan kwam de ssid beperking, de prijsverhoging, het steeds switchen van de kanalenlijst, de..., en als toemaatje een belabberde klantendienst.
en uiteindelijk ligt nu alles in de kast. Never been so happy with my bgc tv. Ik kan alleen R2504 bijtreden... tvv heeft geen toekomst. Ze hadden er misschien iets van kunnen maken, als ze een soort van samenwerking hadden met bhaalu, of zelf zo iets lanceerden.
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

wied schreef: je laatste posting raakt kant noch wal...
Argumenten graag... anders heeft een discussie weinig nut.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Wij betalen al 5 jaar hetzelfde bedrag voor TVV en staan zelfs nog op een pakket dat niet meer bestaat. Géén indexering of andere fratsen. Men forceert ons zelfs niet om naar een nieuwe formule te gaan. Probeer hetzelfde maar eens van Telenet te zeggen, waar ze een indexering maar al te graag zien komen om die dan dubbel door te rekenen aan "de klant".
wied
Elite Poster
Elite Poster

@r2504

VOD heeft de toekomst, doch zonder betaal-abo! Dat zeg ik duidelijk in deze draad! Dat ik (momenteel) satelliet-ontvangst verkies is bijkomstig en bijgevolg niet relevant. En dat VRT/BGC en medialaan/TN met elkaar slaags raken zie ik graag gebeuren...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

wied schreef:En dat VRT/BGC en medialaan/TN met elkaar slaags raken zie ik graag gebeuren...
Dat moet je toch eens verklaren... waarom zet je BGC en VRT samen, tegen Medialaan en TN ?

De feiten zoals ze vandaag (alhoewel het nieuwe Yelo akkoord maakt dit anders) zijn is het eerder BGC/TN tegen VRT/Medialaan.
wied
Elite Poster
Elite Poster

VRT denkt wie laatst lacht, best lacht (centen komen toch van de overheid). Medialaan beseft dit natuurlijk ook en zoekt steun bij TN/Liberty Global. Bye bye stievie, leve yelo!
Mike Verdrengh en Lynn Wezenbeek vertellen tijdens reyers-laat dat de markt in dit landje te klein is. In feite bedoelen zij dat de koek te klein wordt. En het gevaar (netflix) loert bovendien ook nog om de hoek. Eindelijk worden deze monopolisten geconfronteerd met de consequenties van hun eigen (smerige) privileges...
Met nog een onverwacht schepje bovenop vanwege CEO Leroy :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

wied schreef:VRT denkt wie laatst lacht, best lacht (centen komen toch van de overheid). Medialaan beseft dit natuurlijk ook en zoekt steun bij TN/Liberty Global. Bye bye stievie, leve yelo!
Je vergeet blijkbaar wel van wie Stievie een product is... trouwens BGC heeft TV Overal, TN heeft Yelo... ik zie niet in waarom te tegenover elkaar zouden staan behalve in de zin van "normale" concurrenten. Beide trachten hun aanbod trouwens te maximaliseren via diverse overeenkomsten, en nieuwe functies zoals TV Replay van BGC, en kortelings een gelijkaardig product van TN.

Ik begrijp dus niet echt waar je de "kartels" vandaan haalt... lijkt me eerder wishfull thinking.
wied schreef:Mike Verdrengh en Lynn Wezenbeek vertellen tijdens reyers-laat dat de markt in dit landje te klein is. In feite bedoelen zij dat de koek te klein wordt. En het gevaar (netflix) loert bovendien ook nog om de hoek. Eindelijk worden deze monopolisten geconfronteerd met de consequenties van hun eigen (smerige) privileges...
Waar je gelijkt heb dat de koek kleiner is met vele spelers dan weinig spelers is dit niets nieuws... ik zie ook niet in wat het te maken heeft met BGC/TN of zelfs VRT/Medialaan ? Trouwens het aanbod van commerciele zenders geeft duidelijk aan dat er geen monopolie is op dat gebied... louter een grote concentratie rond bepaalde media groepen.

Nogmaals wishfull thinking ?
wied schreef:Met nog een onverwacht schepje bovenop vanwege CEO Leroy :-)
BGC is al veel langer gebonden aan een strikte regelgeving wat op zich ook niet abnormaal is... je kan een staatsbedrijf met belastinggeld nu éénmaal geen carte blanche geven om te concurreren met een commercieel bedrijf... da's puur verstoring van de marktwerking. Leroy is trouwens niet de eerste die het daar moeilijk mee heeft. Trouwens ook dit staat los van de VRT die jij maar al te kraag aan de zijde ziet strijden van BGC blijkbaar ?

Als je echter gelooft dat BGC morgen wel carte blanche krijgt... nogmaals wishfull thinking !
wied
Elite Poster
Elite Poster

we zien wel, que sera sera :-D
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

krisken schreef:Hoe ga je dan naar alle andere zenders kijken? Nat geo? Vier? Vijf? 2BE? VTM? Discovery?
En hoelang gaat dat antennetje nog werken? Eind deze maand stopt TeleTenne namelijk! (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 8&p=535314)
ik heb geen zenders nodig, ik beslis zelf wanneer ik wat zie
akkoord, je kijkgedrag verandert enorm want hersenloos zappen zit er niet meer in :)
ik surf naar wat ik wil zien, stream naar tv en kan achteruit leunen.

en teletenne is hoe dan ook een grap, Vrt is, dacht ik, verplicht om via dvb-t te blijven aanbieden.
stappen zij er ook uit? i don't care.

krisken
voor mensen die graag Duitsers kijken
http://schoener-fernsehen.com
krisken
userbase crew
userbase crew

Vraag mij dan af wat voor beeld je gaat hebben. Want surfen naar wat je wilt...Ik wil wel eens een linkje zien hoe jij gaat kijken naar bvb het journaal, en beeldvullend op een modale tv (in deftige kwaliteit dus)

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”