krisken schreef:Ze bieden de content aan via "de redactie", maar is dit vergelijkbaar? De kwaliteit is beduidend minder (vergelijkbaar met pakweg youtube) en dit gaat enkel over zaken als het nieuws (wat je gratis kan bekijken en opnieuw opvragen). Dit heeft dus absoluut niks te maken met "niet mogen van telenet".
Ik vind het artikel niet meer terug. Maar Telenet protesteerde paar jaar geleden tegen de VRT. Toen die via deredactie.be een programma uitzond, dat ook via Net Gemist (via Telenet) was te bekijken. De VRT heeft dit programma toen van deredactie.be weggehaald.
Maar waarom is dit ? Waarom biedt de VRT niet de mogelijkheid om al zijn programma's (of alvast zijn toppers) te herbekijken via deredactie.be. Dat die kwaliteit lager is, vind ik niet zo erg. Het is dan ook gratis

(en met ons belastinggeld)
Andere bedenking. De VRT zou zijn technisch platform (deredactie.be) nog verder kunnen uitbouwen. Door naast meer programma's, ook hogere kwaliteit (eventueel HD) aan te bieden. Waarom gebeurt dat niet ? Het is met ons belastinggeld (dergelijke investering) en iedere burger kan er zijn voordeel mee doen.
krisken schreef:Telenet noch Belgacom hebben een rechtstreeks kabeltje liggen naar de VRT. Het verkeer moet dus verlopen via een tussenpersoon die een kabeltje heeft van Belgacom/Telenet en een kabeltje heeft van de VRT. Dit is in ons geval bvb de BNIX (bnix.be). Zo een kabeltje bij de bnix moet zowel de VRT als Telenet (en Belgacom) betalen en is niet echt goedkoop te noemen! 100mbit = 1500 euro, 1gbit = 5000 euro, 10gbit = 15000 euro (bron :
http://bnix.be/rates). Dit zijn de jaarlijkse vaste kosten. En dan is er nog een maandelijkse kost ook van om en bij de 500 euro. Studio 100 is een product van Telenet zelf, dus dat uitzenden is vrijwel gratis. Andere zaken halen ze binnen via de schotel (kijk maar eens te Mechelen en te Hoboken hoeveel er staan) en via directe fibers naar producten. En uiteraard moet dat alles ook betaald worden.
Bedankt voor de heldere toelichting. Als ik je goed begrijp komt het hier op neer, dat de data van de VRT naar bv Telenet moet geraken. En het transport via die lijn (BNIX) daar moet voor betaald worden. Correct ? Wat ik echter niet goed begrijp is dit. Als een 100-tal klanten een welbepaald programma bij de VRT opvragen (via Telenet). Dan laat je dit programma (van de VRT) toch niet 100x over die BNIX lopen ? (waar je moet voor betalen). Als je niet tot nauwelijks moet betalen voor de data die over je eigen netwerk (de coax kabel van Telenet) loopt. In dit geval, zou ik opteren voor een soort caching. Je haalt 1x dat programma op bij de VRT (via die BNIX). Slaat dit op op je eigen servers en verdeelt het vervolgens aan iedere volgende klant, via je eigen netwerk. Hiervoor heb je een caching server platform nodig (eenmalige investering). Die je terugverdient, doordat je veel minder kosten aan die BNIX nog moet betalen. Is het niet ? Dan druk je de kosten, waardoor 'Net Gemist' gratis (= mee in de prijs) aangeboden kan worden. Niet ?
krisken schreef:Dergelijke kosten moeten juist wel doorgekend worden naar de klant die het verbruikt. Het lijkt me logisch dat iemand die zorgt voor dataverkeer (door bvb continue alles op te vragen) meer moet betalen dan iemand die thuis opneemt of live kijkt?
Klopt. De (meer) 'verbruiker' betaalt (meer).
Maar dit is dus niet altijd zo. Als ik op dereactie.be iets (her)bekijk, hoef ik niet (bij) te betalen. Bij Stevie hoef ik ook niet bij te betalen, om iets te herzien. Nochtans veroorzaak ik daar ook kosten voor hun. Maar die rekenen ze niet door. Zitten in een globale prijs vervat of komen bij de belastingbetaler terecht, etc.
Telenet
kan één tarief in de maand aan zijn abonnees vragen. Of je nu veel of niet veel naar TV kijkt, uitgesteld kijkt of niet. Iedereen betaalt dezelfde prijs. In zekere zin kun je dit vergelijken met Unlimited (alsook FUP) internet. Je mag zoveel downloaden als je wilt. De één download misschien maar 10 GB, de ander 500 GB. Maar allemaal aan dezelfde prijs.
boulder schreef:Het verschil is echter dat door de beveiliging het onmogelijk gemaakt wordt om een moderne variant van het systeem van videobanden (copiëren naar een extern medium) te gebruiken. Men voert dus eerst technische belemmeringen in om nadien een dienst te kunnen opdringen.
Voel ik ook zo aan. Misschien zijn er mensen die het programma (Tom vs Waes) op hun digicorder opgenomen hebben. Maar die digitale opnames kan je niet exporteren (bv naar een usb stick of externe harde schijf). Het is een gesloten systeem (waarschijnlijk om de zenders te beschermen). Het is hun content. Hoewel er van dergelijke bescherming (ten tijde van videobanden) niet echt sprake was. Toen kon je wel nog programma's, via VHS cassettes met elkaar uitwisselen.
Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).