Alternatief voor Belgacom wifi bridge

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Beste UB'ers,

In combinatie met de Bbox3 biedt belgacom een Wifi bridge aan voor gebruik met Belgacom TV. Ik heb daaromtrent een aantal vragen:
  1. Voor zover ik begrepen heb heeft de Bbox3 802.11n wifi, zowel op de 2,4Ghz als de 5Ghz band (simultaan of te selecteren?). Welke wifi standaard en frequentie gebruikt de wifi bridge? Ik heb zo'n vermoeden dat dit 802.11n op 5Ghz zal zijn omwille van minder druk bezet (minder interferentie en dus vaak stabielere snelheden voor zover ik juist geinformeerd ben).
  2. Zit internet en TV tegenwoordig op dezelfde VLAN (ik dacht van wel)? Indien ja --> volgende vraag ...
  3. Ik zoek een oplossing waarbij ik op de wifi bridge nog een aantal ethernet apparaten kan aansluiten. Aangezien de Belgacom wifi bridge maar 1 interface heeft en een switch = extra kabels en adapter, had ik gedacht aan de Linkys WES610N wifi bridge. Deze werkt ook op 802.11n, 2,4GHZ of 5Ghz dus lijkt mij dit geen slechte combinatie?
Iemand die kan bevestigen of dit een bruikbaar alternatief is voor de Belgacom wifi bridge (of eventueel andere alternatieven)? Ter info, de te overbruggen afstand is hooguit een meter of 5 (met enkel een schouw in de line-of-sight, binnen dezelfde ruimte...).

PowerLines heb ik ook al overwogen, maar voor dezelfde functionaliteit kom je een stuk duurder uit (ze zijn natuurlijk wel sneller, alleen is dat nodig voor deze korte afstand...?). Bvb dLAN® 500 AVtriple+ of dLAN® 650 triple+.

Alvast bedankt!
denkleine
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Wifi bridge werkt inderdaad enkel op de 5ghz van de bbox3.
Maakt ook inderdaad niet meer uit wat je waar op aansluit. Dus zowel tv als pc kan hierover werken. Dit natuurlijk enkel bij BBOX3 of BBOX2 die routed staat.

Heb zelf nog niet geprobeerd met ander toestel te overbruggen. Maar in theorie mag dit dus geen probleem zijn.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Dat zou ik zo niet direct durven zeggen dat het geen probleem geeft
want ik heb ergens gelezen dat bijvoorbeeld de WiFi (5 GHz) bridge Ruckus
(voorganger van de huidige Belgacom WiFi bridge) ook niet zou tezamen werken!
denkleine
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Het is daarom ook dat ik zeg in de theorie hé. Maar er kunnen 101 redenen zijn waarom dit niet werkt of slecht zal werken, daarom dat het best eens door iemand getest wordt voor ts dingen aankoopt die niet gaan.

Bij de ruckus ligt het verhaal een beetje anders. Als ik me niet vergis gebruikte de ruckussen geen WPS om met elkaar connectie te maken.
En aangezien je in de HD versie's van de ruckus die belgacom leverde niet kunt inloggen, kan je deze dus ook niet forceren tot het connecteren van een bepaald netwerk.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk wel dat je kon inloggen op de ruckus want ik heb dit nog ergens gelezen op de site van ruckus zelf ,
jaren geleden toen de eerste ruckus op 5 GHz door Belgacom verkocht werd, maar het is te lang geleden en herinner er mij niet meer genoeg van !

Maar het is een feit dat je dit eerst eens zou moeten kunnen uittesten of te weten komen van iemand die er al ervaring mee heeft.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

- de WES610N heeft maar 3 interne antennes (= spatial streams), de Belgacom Wifi bridge heeft speciaal voor ondersteuning van video 4 antennes (zoals de bbox3)
- de WES610N heeft maar 100Mb e-net poorten (wat vrij absurd is als je bedenkt dat de 5GHz makkelijk 300mb/s zou moeten aankunnen), de Belgacom Wifi bridge heeft een gig e-net, waarachter je dan nog steeds een gig switch kan plaatsen zodat de lokale trafiek achter de client nog steeds aan gig snelheid kan lopen.

daarnaast lopen TV en internet nog steeds over verschillende VLANs (30 en 10 resp), maar zoals denkleine terecht opmerkt doet dit er niet meer toe met een bbox3 die in routed mode hoort te staan (mocht dit niet zo zijn -> helpdesk bellen)
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Dan kan ik uit je uit leg concluderen dat de WES610N kan samen werken met de wifi bridge.

welke snelheden haal je met de 2GHz wifi ongeveer ?
flupke19
Premium Member
Premium Member

de 2.4GHz in de bbox3 heeft sowieso maar 2 antennes (2 spatial streams) en gaat bovendien vooral gehinderd zijn door "files" in die band. Maar ik denk dat op een vrij kanaal je met een iperf toch zo'n 70~80 Mb/s zou moeten kunnen halen.

en dat de WES610N met de bbox3 kan samenwerken, zou idd moeten kunnen lukken, aangezien "iedere" normale client (aka PC) dat eigenlijk ook moet kunnen. Ik dacht dat alleen Ruckus er nogal aparte protocols op nahield, maar getest heb ik dat zelf niet. Uiteraard heb je de beste garantie met de Belgacom wifi bridge: als daar iets niet werkt heb je gewoon 1 adres waar je terecht kan voor klachten, want no way dat Belgacom gaat onderzoeken waarom de verbinding met een Linksys bridge niet zou werken.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Bedankt alvast voor de antwoorden!

Maken het aantal antennes zoveel verschil uit qua snelheid, zelfs binnen één bepaalde wifi standaard op een bepaalde frequentie (in dit geval 802.11n 5Ghz)?
flupke19
Premium Member
Premium Member

uiteraard: elke antenne zendt zijn eigen datastream, dus met 4 antennes haal je een derde meer dan met 3 antennes.
Je kan eea nalezen op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/802.11n
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”