Geen netvergoeding voor particulieren met zonnepanelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Slafes schreef:
r2504 schreef:
honda4life schreef:Waarom op de grootte van de omvormer belasten? Ze weten toch perfect aan de hand van de certificaten hoe veel je injecteert?
Omdat dat het eenvoudigste is... aan de hand van de certificaten weet men trouwens niets... productie is nog iets anders dan injectie.
r2504 heeft dus wel een probleem van a) niet goed te lezen; b) iets willen lezen wat er niet staat; c) er volledig over lezen of d) er zijn eigen interpretatie aan geven.
Zie een post van mij hoger: ik heb 12x318 Wp sunpower panelen en een omvormer van 4,3 kVA. Iemand die ik ken heeft 12x318 Wp Sunpower panelen en een omvormer van 3,6 kVA. Mijn omvormer is oversized. Ik ga nooit de vooropgestelde productie halen. Door het injectietarief te berekenen op het vermogen van de omvormer zorg je al meteen voor willekeur. Waarom moet ik méér betalen terwijl iemand anders met identiek dezelfde installatie minder moet betalen, gewoon omdat zijn omvormer een kleiner vermogen heeft en meer afgestemd is op zijn panelen??? Als ik, volgens de wet die nu werd afgeschaft, een minder zware omvormer wou om minder injectietarief te betalen dan moest ik een volledig nieuwe laten installeren, een officieel document vragen aan de installateur dat hij een minder zware omvormer heeft geplaatst, dat document overmaken aan de VREG. Op basis van de nieuwe gegevens zou dan mijn nieuw injectietarief berekend worden. Is toch gewoon te gek om los te lopen?
Om het even te vertalen naar een vergelijkbare situatie: stel dat de overheid van de ene dag op de andere de verkeersbelasting zou gaan berekenen op de inhoud van de benzinetank (grootte van de omvormer) en niet op het vemogen van de auto (vermogen van de panelen)?? Je zou hier nogal wat horen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Uiteindelijk heb je dus een foute omvormer staan? Dat is de staat zijn fout niet?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

door Jack Daniels op 30 nov 2013, 11:51

ik heb 12x318 Wp sunpower panelen en een omvormer van 4,3 kVA. Iemand
die ik ken heeft 12x318 Wp Sunpower panelen en een omvormer van 3,6 kVA.
Mijn omvormer is oversized. Ik ga nooit de vooropgestelde productie halen.
Dit is nu eenmaal het probleem met alle heffingen door de overheden.
Zelfde met rijtaks: de ene heeft een wagen met klein vermogen en de
andere met groot vermogen. In de twee gevallen mogen ze maar hetzelfde
vermogen gebruiken: dezelfde snelheden; maar verschillend betalen.

En er zijn nog tal van voorbeelden waar heffingen niet logisch zijn.
Het zal er overigens niet op verbeteren met overheden die continu op
zoek zijn naar nieuwe inkomsten omdat ze zelf niet efficient worden.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Zelfde hier: mijn zonnepanelen staan pal op het westen, ik heb dus minder productie dan met panelen die naar het zuiden staan, maar moest wel evenveel netvergoeding betalen.
Soit, ik vrees dat dit maar een tijdelijke overwinning is; er zal nu volop ingezet worden op slimme meters om de gebruikers van zonnepalen te laten betalen.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

@Gowtoz, is niet zozeer een kwestie van foute omvormer. Als je gewoon pech hebt dat je zonnepanelen minder opbrengen door een minder gunstige ligging zal je toch meer injectietarief betalen dan iemand die zijn panelen wel ideaal liggen en met een kleinere omvormer eenzelfde aantal Kw produceert.

Meer algemeen en aan r2504 zou ik willen zeggen dat de fout bij de overheid ligt.
Men geeft een uitzonderlijk hoge subsidie waarbij men belooft dat die 20 jaar zal uitbetaald worden.
Iedereen heeft de mogelijkheid om hierop in te gaan. Die beslissing is genomen op basis van de situatie zoals ze toen was.
Had men een netvergoeding kunnen vragen. Misschien wel, maar dan had de gebruiker dat moeten weten voor hij zonnepanelen liet installeren.

En of dat je daar nu winst mee maakt of niet doet zelfs niet terzake. Er is zoveel dat je niet eerlijk kan vinden. Is het eerlijk dat als je harder werkt, je procentueel meer belastingen moet betalen.
Een belastingverhoging kan toch ook niet retro-actief doorgevoerd worden. Zo is het maar net met de zonnepanelensubsidies.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:r2504 heeft dus wel een probleem van a) niet goed te lezen; b) iets willen lezen wat er niet staat; c) er volledig over lezen of d) er zijn eigen interpretatie aan geven.
Nee, jullie blijven vanalles en nog wat verzinnen (bedrijven, omvormers, lokaal gebruikt, ...) wat TOTAAL NIETS te maken heeft met de zéér eenvoudige vraag... gebruik je het net JA of NEE ?

Als het antwoord daarop JA is (en dat is het ook)... dan pas kan je gaan agumenteren over een gepaste vergoeding daarvoor, maar ook daar is het antwoord eenvoudig wat mij betreft... op basis van een slimme meter kan je evenveel betalen als je buur die geen zonnepanelen heeft (maar dat ga je weer te duur vinden).
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Slafes schreef:Als je beide meters uit leest weet je toch perfect wat je geproduceerd hebt en wat je weer van het net gehaald hebt?
Niet helemaal.
Je hebt je productie, die deels intern gebruikt wordt door eigen verbruik (bijvoorbeeld 50%) en een deel naar het net (de andere 50%).
Dit is een ander verhaal dan 0% eigen verbruik, 100% net en nadien 100% terug van het net halen.
Dezelfde hoeveelheid energie, maar niet voor de netbelasting hé.
Ja je kan met twee meters dit meten, maar dit moet een continue rekensom zijn dan, niet de tellerstanden op het eind van de rit.
Slafes schreef:Zo heeft mijn collega de pech dat ze steevast in oktober de meteropname komen doen
Op jaarbasis heb je toch de volledige cyclus gehad, dus waarom maakt het uit wanneer ze de jaarlijkse eindafrekening doen?
tonym schreef:Zelfde met rijtaks: de ene heeft een wagen met klein vermogen en de
andere met groot vermogen. In de twee gevallen mogen ze maar hetzelfde
vermogen gebruiken: dezelfde snelheden; maar verschillend betalen.
Dat extra zware vermogen heb je nu niet noodzakelijk nodig om van A - B tegen 120 te rijden.
Wel is het een luxe die je betaalt.
In tegenstelling tot een overgedimensioneerde omvormer die totaal geen meerwaarde biedt.
Steven7 schreef:Is het eerlijk dat als je harder werkt, je procentueel meer belastingen moet betalen.
Inderdaad, soms denk ik het zijn de zotten die werken :angel:
13e maand... ja man dat is echt verschrikkelijk triest.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Dat extra zware vermogen heb je nu niet noodzakelijk nodig om van A - B tegen 120 te rijden.
Wel is het een luxe die je betaalt.
In tegenstelling tot een overgedimensioneerde omvormer die totaal geen meerwaarde biedt.
Rijtaks is een heffing op vermogen, ieder jaar opnieuw.
Voor de luxe betaal je de meerprijs van het voertuig +BTW.

Mijn punt is dat de overheden steeds op zoek blijven naar meer.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

honda4life schreef:
Slafes schreef:Als je beide meters uit leest weet je toch perfect wat je geproduceerd hebt en wat je weer van het net gehaald hebt?
Niet helemaal.
Je hebt je productie, die deels intern gebruikt wordt door eigen verbruik (bijvoorbeeld 50%) en een deel naar het net (de andere 50%).
Dit is een ander verhaal dan 0% eigen verbruik, 100% net en nadien 100% terug van het net halen.
Dezelfde hoeveelheid energie, maar niet voor de netbelasting hé.
Ja je kan met twee meters dit meten, maar dit moet een continue rekensom zijn dan, niet de tellerstanden op het eind van de rit.
Mijn panelen werken niet als als er iets mis is met de netstroom, dus het is eender hoe een soort van wisselwerking.
honda4life schreef:
Slafes schreef:Zo heeft mijn collega de pech dat ze steevast in oktober de meteropname komen doen
Op jaarbasis heb je toch de volledige cyclus gehad, dus waarom maakt het uit wanneer ze de jaarlijkse eindafrekening doen?
Dat maakt wel degelijk een verschil, zeker in het eerste en tweede jaar van de panelen. Het eerste jaar heb je immers een dik min verbruik, het jaar erop een tekort omdat je de min niet hebt kunnen opgebruiken van het eerste jaar.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Uiteindelijk heb je dus een foute omvormer staan? Dat is de staat zijn fout niet?

Waarom willen sommigen altijd woorden in mijn mond leggen die ik nooit geschreven heb? Ik heb het nooit gehad over een foute omvormer, wel over een oversized omvormer. Op zich niks mis mee, ik kan er nog altijd wat extra panelen bij hangen. Alleen betaal ik een pak meer dan iemand met dezelfde installatie maar wel met een omvormer die minder krachtig is.
En ik mag er van uit gaan dat jij een expert ter zake bent die weet welke omvormer wel of niet geschikt is als je zelf panelen zou laten plaatsen?
En voor r2504: iedereen gebruikt het electriciteitsnet, met of zonder zonnepanelen. Maar daar gaat de hele discussie niet over. De discussie gaat over de manier van berekenen.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Een juiste omvormer selecteren met elektrische kennis is nu niet echt rocket science hoor.
Wat je niet mag vergeten is dat een omvormer in een bepaalde zone slechts een uitstekend rendement haalt.
Iets wat jij misschien nooit goed bereikt met jouw omvormer, en toch wel wat energie weggooit.

Als ik de curve's zo bekijk is het rendement bij een belasting onder 25% toch niet zo ideaal.
We spreken nu wel over enkele procenten, maar goed...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Je betaalt dus voor het potentieel. Net zoals ik rijtaks betaal voor het potentieel van mijn 150 pk terwijl ik die nooit voluit gebruik. Mij maakt het eigenlijk niet uit hoor. Ik ben tevreden dat jij kan besparen dankzij jouw zonnepanelen. Maar je zal altijd kunnen discuteren over de manier waarop een belasting of subsidie wordt berekend. De grote pineut tot nu toe is altijd diegene geweest zondrer zonnepanelen geweest. En nu waarschijnlijk ook nog diegene die in de toekomst er wil leggen.

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

En dat geldt voor elke subsidie en voor elk win-verhaal.
einde discussie dus...

J.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:Een juiste omvormer selecteren met elektrische kennis is nu niet echt rocket science hoor.
Ik heb mijn panelen laten leggen door een firma. Die mensen hebben die bepaalde omvormer meegeleverd met de panelen. Wie ben ik om hen tegen te spreken? Als je een huis laat bouwen, ga je de aannemer toch ook niet zeggen hoe hij zijn werk moet doen?
Enne... als je toch zo goed geïnformeerd bent, vertel eens hoe je je omvormer kiest en hoe zwaar die moet zijn? Rekening houdende met het feit dat ik Sunpower panelen heb. Ik licht alvast een tip van de sluier op: Sunpower zijn, qua omvormer, een uitzondering.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Jack, jaag je zo niet op... :)

Veel mensen hebben inderdaad een "foute" omvormer. Normaal moet je omvormer ongeveer even zwaar zijn als wat de panelen maximaal kunnen leveren. Maw, uw firma moet rekening houden met uw ligging en dan een lichtere omvormer plaatsen indien nodig.

Echter... Toen het plaatsen van PV installaties op zijn piek zat waren er her en der leveringsproblemen en heeft de firma waarschijnlijk keuzes moeten maken en heeft ze waarschijnlijk bij verschillende klanten een te zware omvormer gezet, gewoon uit noodzaak. De firma waar ik klant bij ben heeft dat aan mij in ieder geval verteld, en ook andere kennissen hebben door dezelfde reden een zwaardere omvormer gekregen dan noodzakelijk.

Toen was er ook geen sprake van deze netvergoeding, dus waarom zou men klanten niet verder geholpen hebben op deze manier?

De beschuldigingen ten spijt van sommigen hier... Het is dus zeker niet uw fout. Ik vind trouwens dat enkelen hier in heel de discussie wel erg kort door de bocht gaan. :|
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Om duidelijk te zijn... ik zeg hier niet dat er foutievelingen zijn. ik wil alleen zeggen dat ook de overheid hier volgens mij niet echt in de fout was gegaan. Het system was zker niet perfect maar er zat wel een zekere logica achter.

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider

Waar de overheid in de fout gaat, is het voortdurend wijzigen van de regels, en dat geeft je onzekerheid, gezien je beslissingen gebaseerd werden op de beloftes van toen.
Steven7 schreef:Een belastingverhoging kan toch ook niet retro-actief doorgevoerd worden. Zo is het maar net met de zonnepanelensubsidies.
De overheid kan alles :-(
Ik heb mijn ganse leven bijgedragen voor een extra legaal pensioenplan (via werkgever), met de belofte dat ik het kapitaal kon opvragen op mijn 60ste, aan een belastingtarief van 16.5%.
Ik ben ongelukkig (noem het eerder pech :-( ) één maand te laat geboren, want op 1 juli verandert Di Rupo de regels, en op mijn kapitaal wordt er 20.19% ingehouden (naast 2% solidatiteitsbijdrage en 3.55% RSZ) ... dus >25% foetsie :-(

Beetje off-topic hier, maar ik bedoel hiermee dat regels wijzigen bij "verworven" rechten toch niet ongebruikelijk meer is.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Denk dat de invoering van de subsidie wel in orde was, alleen wat overhaast. Je hebt altijd zeer slimme mensen die zeer snel inzien waar de gaten zitten in het systeem en dit dan volledig gaan uitbuiten. Dit zijn dan de verhalen die iedereen hoort aan den toog, en wie is er de dupe van : al de rest, zowel normale bezitters als niet-bezitters
Jack Daniels schreef:....Mijn omvormer is oversized. Ik ga nooit de vooropgestelde productie halen...
Was het niet zo, een omvormer geplaatst ten tijde van x € GSC telt? Toevoeging van zonnepanelen later tellen aan aan die oude GSC prijs? Allez, dat is wat ik me heb laten wijsmaken bij de introductie van GSCs. De persoon die ik ken is ne lepe geldwolf, als die iets doet is het enkel voor z'n geldbuidel te spijzen.

Heb er zelf geen, gaat wel komen, maar dat zal dan zonder GSC zijn tegen die tijd waarschijnlijk :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Je kan niet zomaar panelen bijplaatsen op een reeds bestaande installatie. Die moet dan alvast herkeurd worden en je krijgt er geen GSC voor.

http://www.vreg.be/uitbreiding-installatie

Uw installatie heeft ook een berekening gekregen bij de vreg zelf. Produceert ze ineens veel meer worden uw meter gegevens ook niet aanvaard.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Gezien er in de toekomst of vanaf heden geen GSC's meer worden uitbetaald kan je voor een nieuwe installatie deze toch gewoon laten plaatsen, zolang ze niet boven de 5000Wp is op een monofasige installatie of maximaal 10000Wp op een 3-fasige installatie,...
Keuring is aangeraden, maar weet niet of dit wettelijk verplicht is,is natuurlijk wel een wijziging aan je elektrische installatie....
Melding maken bij de VREG moet dan waarschijnlijk ook niet meer , of enkel maar om een bewijs te hebben voor uw leverancier om uw voorschotfaktuur te verminderen met meer dan 10% (die meestal maar wordt aanvaard)...

Een bestaande goedgekeurde en geregistreerde installatie mag inderdaad niet zomaar worden uitgebreid....

Als ik de prijs vandaag zie voor bv 4500Wp incl plaatsing en 6% BTW voor minder dan 7000 euro dan is dit toch voor iedereen een haalbare kaart, zelfs zonder subsidies...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Zoals ik al zei, dit was bij de geboorte van GSCs voor de particulieren. Als ik dat artikel lees, denk ik dat dat nadien is bijgeplaatst. Verder heb ik het vermoeden dat degene die het me verteld heeft misschien z'n zaak (bijberoep) gebruikt heeft om de zonnepanelen te installeren. Het laat me verder eigenlijk koud.

Ik heb enkel interesse in zonnepanelen die juist genoeg opleveren om de constante verbruikers te voeden oa ijskast/koelkast/ventilatiesysteem. Er zou enkel nog iets moeten zijn dat ik kan installeren dat als 'UPS' kan optreden bij uitval van zonnepanelen->het net dus.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”