Geiger-teller (radioactiviteit-meter) : iemand tips??

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik ben van plan om mij een Geigerteller aan te schaffen, voor continu meting. Met alle heisa rond Fukushima en zo, waar we toch het fijne nooit van weten, wil ik alles net een stapje voor zijn mocht het mislopen...

Heeft er iemand ervaring met 'betaalbare' modellen??

Mijn oog is gevallen op deze : iemand ervaring mee?? Do's, don'ts??

http://www.conrad.be/ce/nl/product/1017 ... lingsmeter
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

Als het voor een continue meting is, zou ik een toestel aanschaffen dat in de medische sector wordt gebruikt.
Misschien kan je eens informeren bij de dienst radiologie van je lokale ziekenhuis? Iedereen die daar werkt, moet verplicht een stralingsmeter dragen. Dat wordt zeer strikt opgevolgd.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

ik heb geen ervaring met geiger tellers.

Maar om nodeloze paniek te vermijden zou ik toch even deze chart willen linken.

http://xkcd.com/radiation/

kwestie dat je niet in paniek slaat als je teller 0,4 µSv/uur aangeeft want dat is de gewone achtergrondstraling.
beele
Plus Member
Plus Member
Twitter: MrBeele
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 17 keer

Geiger tellers zijn heel duur.
Ik heb voor de lol eens eentje in elkaar gestoken gebaseerd op een Arduino, alles bij elkaar nog geen 100€.
Je moet hem wel volledig zelf in elkaar solderen en testen. De kits kan je zo kopen op ebay of andere websites.

zie mijn blog entry erover ;) http://www.beeles-place.be/?p=227
KRL100
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb wel enige ervaring met dosimeters en controle-geiger-tellers uit de medische wereld... Die geigers kosten allemaal minimum 2500€. Een dosimeter voor totaalmeting op 30 dagen is gebaseerd op een RX-plaat princiepe.
Dat zoek ik dus eigenlijk niet (te duur vooreerst).

Een toestel zoals ik in mijn beginpost zette ligt in mijn richting, ook de prijs is 'betaalbaar'...

Andere tips allemaal welkom!!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

KRL100 schreef:Ik ben van plan om mij een Geigerteller aan te schaffen, voor continu meting. Met alle heisa rond Fukushima en zo, waar we toch het fijne nooit van weten, wil ik alles net een stapje voor zijn mocht het mislopen...
En wat ga je dan effectief doen moest je een bepaalde waarde meten ?
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Ik zal eens kijken of ik nog een goedkope refurbed geigerteller kan geraken indien interesse.
Zit in de medical devices wereld, dus wel de nodige contacten / bronnen.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster

Graag!!
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Als je nog goedkoper wilt, kan je altijd een arduino + geiger counter shield nemen (zoals dit hier), ik denk dat je met 60 euro rond komt.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

r2504 schreef:
KRL100 schreef:Ik ben van plan om mij een Geigerteller aan te schaffen, voor continu meting. Met alle heisa rond Fukushima en zo, waar we toch het fijne nooit van weten, wil ik alles net een stapje voor zijn mocht het mislopen...
En wat ga je dan effectief doen moest je een bepaalde waarde meten ?
Als je niets meet, weet je niets, en doe je niets. Als je bepaalde waarden meet, kan je actie ondernemen : verhuizen, weglopen, betere plaatsen zoeken, ....
de koe zegt boe
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Haldol ;)
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Voor de handige harry misschien goed om inspiratie op te doen:
http://hackaday.com/?s=geiger

Ook heeft Velleman wel kits:
http://www.velleman.eu/products/view/?id=9091
http://www.velleman.eu/products/view/?id=398548
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bambipower schreef:Als je niets meet, weet je niets, en doe je niets. Als je bepaalde waarden meet, kan je actie ondernemen : verhuizen, weglopen, betere plaatsen zoeken, ....
Als er echt een probleem is ga je ver mogen lopen vrees ik...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Hij heeft misschien een atoomkelder waar hij dan in kan kruipen, die dingen zijn weer redelijk populair tegenwoordig heb ik gehoord. Zeker onder de mensen die effectief met zulke zaken bezig zijn.
Medion
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

En wat denk je te willen/kunnen meten, wat niet door het Telerad-netwerk wordt gemonitord? Mocht er hier in de buurt nog eens iets in de orde van Tsjernobyl of Fukushima gebeuren, dan zal je het volgens mij daar wel sneller detecteren dan op een zelfgemaakt toestel.

Of je moest een beetje parnoïde zijn (op zich is er natuurlijk niks mis met wat gezonde argwaan), en geloven dat de overheid bij een 'calamiteit' de Telerad-resultaten zou gaan vervalsen, of de site offline zou halen...
Laatst gewijzigd door Medion 12 okt 2013, 16:00, in totaal 2 gewijzigd.
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

De website kan er natuurlijk altijd uit vliegen door een overrompeling aan bezoekers, wat niet zo onwaarschijnlijk is bij een calamiteit.

Dan kan een eigen meettoestel voor relatief weinig geld wel interessant zijn. Meten is weten, maar wat dan hè?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505G met Tapatalk 4
Medion
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Ok, meten is idd weten, ik ben ook wel een beetje van dit principe . 't Is altijd wel leuk om weten, zeker als je wat interesse hebt in de materie. Eens je zo'n toestel hebt, ga je wellicht in allerlei dagdagelijkse dingen (bvb de coating op bepaalde oudere telelenzen) straling zoeken/vinden, en soms zal je er wel versteld van staan ;)

Maar toch nog een bedenking: de luchtbesmetting die voorkomt na een ongeval in een kerncentrale (I-131, Cs-137, Sr-90...) zal je amper detecteren op zo'n GM-toestel. Je zal al vrij hoge concentraties moeten hebben om een verhoging in omgevingsstraling (µSv) te meten. Laat ons hopen dat de overheid tegen dan al schuilmaatregelen uitgevaardigd heeft ;).

Ok, je zal misschien wel iets meten op plaatsten waar er bvb na neerslag een opconcentratie is, maar dan nog... Het blijft steeds 'maar' een meting in omgevingsstraling, daarmee weet je nog niks over de soort besmetting (welke isotopen?).
KRL100
Elite Poster
Elite Poster

Het is inderdaad niet de bedoeling om mijn atoomschuilkelder in te duiken als de meter uitslaat... Mijn 'kelderke' hie rin mijn huis is een 'halve' kelde ronder de trap :) ...

Bedoeling is wel (CFR Chernobyl) als de officiële instanties gevaarlijke radio-actieve doses pas 20 jaar later toegeven (-ja zelfs Armand Pien werd indertijd opgedragen om te liegen over de wolk radio-activiteit-) net dat stapje voor te zijn en eerder de bloemkolen in de tuin te laten voor wat ze zijn, om het risisco toch iets te beperken...

Nu ja, het woordje controlefreak past enigzins wel bij mij...

Haldol bij een nucleaire ramp is altijd handig : je krijgt nog evenveel straling door je heen, maar je vindt het gewoon minder erg :) ...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”