Uitmeten inactieve lijn

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

Niet te snel op je paard, ik vraag dit uit interesse, want je helpt in andere topics ook BGC klanten.
Als je zulke toegangen hebt, dan moet je wel iets te maken hebben met Belgacom, reseller of onderaannemer.

En van mijn kant weet ik graag aan wie ik mijn adres geef :wink:
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Gezien hij het heeft over blokbriefjes is hij waarschijnlijk technieker :P
Zo worden die plannen intern genoemd.
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Hij had het me ook al in pm gestuurd, dus nu even wachten of hij iets kan vinden...
svenska
Elite Poster
Elite Poster

PM gekregen van sbghannibal, met verrassend zeer accurate info.
Volgens hem komt de kabel binnen op 3.5 meter van de scheidingslijn en 4.5 meter van de hoek (en ja, het is een hoekhuis).
En inderdaad, als ik dit exact uitmeet, kom ik in een verborgen ruimte in de kelder uit!

Onze wasplaats in de kelder is bekleedt in plastic (zowel muren als plafond), en daar heb ik nu een verborgen luik gevonden waar 3 kabels van onder het trottoir binnenkomen: water, elektriciteit en vermoedelijk Belgacom.

Kan iemand me bevestigen aan de hand van volgende foto's of dit welgedelijk een BGC kabel kan zijn? (want hij is wel redelijk dik).

http://imageshack.us/a/img7/4820/oopm.jpg
http://imageshack.us/a/img829/7386/w1yz.jpg
http://imageshack.us/a/img839/3294/hv59.jpg
http://imageshack.us/a/img690/8592/q704.jpg

Omdat het luikje klein is, heb ik er weinig tot geen zicht waar die kabel stopt.
Water en elektriciteit lopen rechtdoor, maar hij loopt omhoog (foto blind genomen met telefoon)

Alvast bedankt sbghannibal voor de info! Keep up the good work ;-)
denkleine
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Ik ken niet alle type kabels (belgacom heeft er zoveel) maar ik denk dat het niet die zwarte gaat zijn. Is nogal dik voor invoerkabel te zijn voor een gewoon huis.
Normaal voor een gewoon huis is invoerkabel meestal 'grijs' en in geval appartementen 'oranje'.
Echter op de 3de foto is er mij daar een grijze kabel vanboven langs die zwarte passeren richting u buizen die kwa dikte eerder wel zou kunnen kloppen als invoerkabel van belgacom. en als ik het goed zie gaat die ook samen met die buizen naar boven.

Enig idee welke de deze is?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

Die kabel die jij denk van BGC te zijn lijkt mij er niet echt een te zijn, maar ik kan mis zijn, volgens mij is die voor elektriciteit.
Die andere die je denkt voor elektriciteit te zijn, ben je daar zeker van ? Heb je aardgas is huis ?
Kijk eens onderaan je tellerkast voor elek. en kijk eens of het zo'n type is zoals je beschreef.

Die derde foto toont een beeld van een niet aangesloten massieve aardingskabel volgens mij, zie de oxidatiekleur van koper erop !
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Goh, nu je het zegt zitten er inderdaad nog grijze en zwarte draden die blijkbaar ook van de straatkant kunnen komen, maar het lastige is dat ik die foto's blind heb moeten nemen, gezien ik er zelfs mijn hoofd niet kan insteken om te kijken waar die naartoe lopen.

Het enige dat ik nog kan doen is de plastic muur een beetje ontmantelen om zeker te zijn.
denkleine
Plus Member
Plus Member

Hmm heb nog eens gekeken en denk dat hij duidelijk op foto 2, foto 3.
Op foto 1 zie je naast je electriciteit een grijze/zwarte dunne kabel binnenkomen, op foto 3 zie je hem meelopen naar boven achter die dikke zwarte.
Echter op de laatste foto is deze kabel niet meer te zien. Zou eens proberen deze op te volgen.
Het kan ook zijn dat dit de coax is.

Ook inderdaad zoals lacer zegt met de foto's nog eens te bekijken denk ik daarnet te snel geweest te zijn. Maar zou ze voor zekerheid beide toch eens bekijken.
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Coax is het zeker niet, die komt via de gevel binnen (rijhuizen waar die net onder de eerste verdieping hangen).
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Op de 4 de foto zie ik wel zoiets als een grijze kabel met een verdikking bovenaan de foto (wel inzoomen)
Die dunne kabel die je op de 3 de foto ziet is wel duidelijk afgeknipt (aarding volgens mij)
Ubuntu Mate 24.04
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

In elk geval het kan zijn dat de RTT (Belgacom) nog binnenkwam met een beschermde kabel ( foto1 ).

Werd gebruikt om bij werken in de straat de kabel beter te beschermen, is afgeschermd met ijzer rondgedraaid om de
eigelijke telefoonkabel, trekt enorm op een elektriciteits kabel van toen ....

Waarschijnlijk is het nog telefoonkabel waar de draden binnenin nog zijn beschermd met "jutte" (geen plastiek rond
de draden) en de draden zelfs nog eens beschermd met een laagje vernis tegen oxidatie, dit moest je dan proper
"krabben" om het koper bloot te krijgen ....

Meestal is rond alle telefoondraden het omhulsel nog lood en daar nog eens plastiek rond en zo kom je aan een dikke kabel
met weinig draden in ....

Word niet meer gebruikt, is maar goed ook was moeilijk om die zo maar te ontmantelen ....
We spreken van de jaren 1950/60 en misschien nog 70 ?
Oudere lassers van de RTT/Belgacom kunnen daar beter over praten !!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ja, nu dat je het zegt, op de 4 de foto is gelijk te zien dat een grijze (verlode) kabel uit die zwarte komt.
Maar waar loopt ie dan naar toe ?
Ubuntu Mate 24.04
denkleine
Plus Member
Plus Member

inderdaad zoals lacer zegt lijkt het erop dat op foto 4 die zwarte stop en daar een grijze uit komt.

Zou het misschien niet kunnen zijn dat die zwarte geen kabel is maar eerder iets van een soort buis die gebruikt is geweest als wachtbuis fzo om een kabel binnen te brengen.
De uitleg van die lode kabels van Bssoft klopt wel, maar die zien normaal niet zwart. En ook bij een gewoon huis (2 paar) zeker niet zo dik (als ik da vergelijk me het water), het is daarom dat ik misschien eerder denk een soort van beschermende/geleidende buis die daar gestoken is geweest voor nen kabel door te kunnen trekken.
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

svenska schreef:PM gekregen van sbghannibal, me......
is niet moeilijk als je aan de juiste info kan :-D :P
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Mysterie opgelost!

Die zwarte kabel is weldegelijk de BGC kabel.
Ons huis is gebouwd in 1953, en deze kabel zal dus meer dan 50 jaar oud zijn.

Je ziet op de foto's ook meteen waarom ik het niet meteen vond, want het zit verborgen achter de plastic muur. (waarvan ik nu dus verschillende panelen heb verschoven).

De VVT kabel heeft hier dan zijn oorsprong, en die stekker in de living kan dienen.
Maar zou een BGC technieker hier in de kelder geen modem kunnen installeren, in de buurt van deze plastic klemmenstrook?
photo 4 (1).JPG
photo 3.JPG
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Well done!
En van hieruit loopt één enkele kabel direct naar het binnenhuis-telefoonstopcontact (eerste post).
Ideaal voor VDSL2:
  • - Ofwel monteer je de NTP waar nu het bakje achter de palstic wand hangt, en verbind je de kabel met de NTP
    - Ofwel alles laten zoals het is, en een (inbouw) NPT in de plaats van het bestaande telefoonstopcontact.
PS - Misschien vind je nog geheimen achter de wand op je ontdekkingstocht :-D .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

ik zou de 2 paren van de invoerkabel aan de 2 paren van de vvt zetten met scotchlocks of iets anders om ze goed (en vochtvrij) samen te houden,
zodat je dan idd boven een inbouwntp kan zetten en beide paren daar kan gebruiken.

je weet namelijk niet op voorhand welk van de 2 paren je nodig hebt...

en ook in het geval van storingen is dat misschien wat eenvoudiger (moet je niet elke keer die wand afbreken!),
maar zorg dan wel telkens dat je tegen de tech zegt dat het zo in elkaar steekt :)
svenska
Elite Poster
Elite Poster

In ieder geval merci iedereen om suggesties te geven, want alleen had ik nog lang kunnen zoeken! :-)

Als hier ooit VDSL2 in huis komt ipv Telenet, dan zou het leuk zijn om alles in de kelder te bundelen, gezien daar nu toch plaats genoeg is om alles weg te werken.
In principe heb ik die telefoonaansluiting zelfs niet nodig in de woonkamer, want het basis station van mijn Siemens C610IP staat daar ook.

Ik heb genoeg kabel (SVV, geen VVT) en scotchlocks in huis, dus ik zal het eens aanpakken...

Het enige wat me nu nog kan tegenhouden is het feit dat de lijntest.be website van EDPnet me slechts 20/2 Mbps geeft, minder dan de 30/3 die ik nu bij Telenet heb.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Met DLM kan dat 30/2 worden :p
sbghannibal
Pro Member
Pro Member

svenska schreef:In ieder geval merci iedereen om suggesties te geven, want alleen had ik nog lang kunnen zoeken! :-)

Als hier ooit VDSL2 in huis komt ipv Telenet, dan zou het leuk zijn om alles in de kelder te bundelen, gezien daar nu toch plaats genoeg is om alles weg te werken.
In principe heb ik die telefoonaansluiting zelfs niet nodig in de woonkamer, want het basis station van mijn Siemens C610IP staat daar ook.

Ik heb genoeg kabel (SVV, geen VVT) en scotchlocks in huis, dus ik zal het eens aanpakken...

Het enige wat me nu nog kan tegenhouden is het feit dat de lijntest.be website van EDPnet me slechts 20/2 Mbps geeft, minder dan de 30/3 die ik nu bij Telenet heb.
en dat kan eens vectoring er is nog en stuk hoger uitkomen. dus zou zeggen als je ooit gebeld wilt worden voor te bestellen door belgacom. wil altijd wel en lead invullen ze! :twisted:
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

Goed gezocht en gevonden! :-)
Je kan inderdaad de VDSL2-modem in de kelder laten installeren als je vanaf daar de nodige UTP-bekabeling voorziet naar de rest van je thuisnetwerk.
Wellicht loopt de huidige VVT-binnenhuiskabel door een gladde buis zodat je deze gemakkelijk kan vervangen door een stevige trekdraad waarmee je de UTP-kabels er door kan trekken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

tja, in dat geval staat je WiFi ook wel in de kelder, en als je een gewapende betonnen vloer hebt, ben je al heel wat signaal kwijt gelijkvloers. Laat staan dat je nog graag ook ontvangst op hogere verdiepingen hebt. Ik zou dan eerder opteren om de modem zo centraal mogelijk in huis te plaatsen om optimale WiFi ontvangst te hebben in heel het huis (tenzij je alleen met desktops via ethernet werkt, uiteraard)
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Nee, mijn eigen Cisco wifi router staat in de living, naast de Telenet modem.
Ik zou de BBOX in de kelder laten staan, en een UTP naar boven trekken.

Enig idee of ze nu al standaard een BBOX3 uitdelen, of is dat nog een versie 2?

@sbghannibal: geef gerust mijn gegevens eens door :-) (mijn adres heb je al, mijn gsm zal ik pm'en).
Eens horen wat ze me kunnen aanbieden...
sbghannibal
Pro Member
Pro Member

dan heb ik wel en voor en achter naam nodig
svenska
Elite Poster
Elite Poster

PM sent :-)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

@ svenska,

Hier in dit topic staat wat meer over de b-box 3:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 62#p510162
Ubuntu Mate 24.04
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Net telefoon gekregen van Belgacom Sales... (wat gaat het toch allemaal snel :-) )

Ze kunnen me minimum 20Mbps leveren, eventueel meer, maar daar is geen garantie op.
Als promotie kunnen ze me niet meer dan 1 maand gratis geven, en aangezien ik geen NTP heb, is een verplicht bezoek van een BGC technieker nodig aan 30 euro.
Spijtig van die kost, want ik had graag 1 maand BGC en Telenet naast mekaar gehad, om dan te beslissen wat ik het beste voor me vindt.

Het ziet er al naar uit dat BGC in mijn situatie het niet kan halen van Telenet:

-Prijs is dezelfde
-Datalimiet is hetzelfde
-Snelheid bij Telenet ligt 10Mbps hoger

Tenzij BGC met betere promoties kan afkomen, vind ik hun aanbod maar magertjes.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”