PPPoE disconnects (was: VDSL2 60-70 mb/s profielen)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
MichelLoyen
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

Dit zijn mijn huidige waarden:

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                  29920 kbps        6048 kbps
Modem max:             91452 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        75086 kbps         15732 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           186 m Estimated!
Training margin:       24.3 dB
Attenuation:           3.6 dB
Volgens mij zien die er goed uit? Wat kan ik het beste doen ivm die disconnects? Hoort dat zo? Het kan toch niet de bedoeling zijn dat een 96 uren reconnect midden op de dag is en dat je internet er 1 of 2 minuten uitligt? Met name erg vervelend als thuiswerkt en bijvoorbeeld aan het inbellen (vpn) bent bij een klant.

Bvd voor de hulp :-)

[Mod edit] Discussie over PPPoE reconnects afgesplitst ...
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer

@MichelLoyen

Je zou normaal 70/6 moeten halen ...

Ivm je reconect op 96h
Zie deze topic
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=25635
MichelLoyen
Plus Member
Plus Member

Aaaah zo...het is dus zo dat wanneer je modem ooit op een bepaald tijdstip een connect heeft gedaan dat hij dan elke 96 uur doet reconnecten en bij mij is dat dan toevallig midden op dag. Snap ik dat goed zo? Het heeft dan in principe ook niets te maken met het feit dat ik nog steeds niet op 50/6 of 70/6 zit?

Thanks voor de info alleszins :wink:
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Inderdaad zo is dat.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MichelLoyen
Plus Member
Plus Member

Slimme mensen hier op dat forum :)
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

tja ik zou ook liever hebben dat ze die forced disconnect niet meer doen, maar wees blij, nog niet zo lang geleden was het niet 96u, maar 36u (1,5 dag). Dan had je de disconnect bijv om 12u 's middags en dan weer 1,5 dag later om 12u 's nachts. Zoals krisken zei, power cycle je modem even op het tijdstip wanneer die forced disconnect je het minst stoort, dan zal die altijd om de 4 dagen op dat tijdstip plaatsvinden.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

MichelLoyen schreef:Lijkt me toch niet zo moeilijk dat dit soort zaken standaard 's nachts gebeuren. Vreemd.
Want s'nachts heeft er helemaal niemand last van natuurlijk :roll: Dit is eenvoudig zelf te bepalen dus ze moeten daar standaard niks aan aanpassen.
Bij Scarlet mogen ze dat ook wel eens naar 3 dagen verhogen trouwens :) dan kan die geforceerde disconnect er af.
MichelLoyen
Plus Member
Plus Member

MClaeys schreef:
MichelLoyen schreef:Lijkt me toch niet zo moeilijk dat dit soort zaken standaard 's nachts gebeuren. Vreemd.
Want s'nachts heeft er helemaal niemand last van natuurlijk :roll: Dit is eenvoudig zelf te bepalen dus ze moeten daar standaard niks aan aanpassen.
Bij Scarlet mogen ze dat ook wel eens naar 3 dagen verhogen trouwens :) dan kan die geforceerde disconnect er af.
Ja oke...het is wat kort door de bocht om aan te nemen dat niemand er 's nachts last van heeft :wink:. Het is in ieder geval zo dat de meeste mensen (zoals mijn vriendin die thuis werkt bijvoorbeeld) er nooit achter zouden komen dat e.e.a. by design zo werkt en dat het 'normaal' is. Indien e.e.a. standaard 's nachts zou zijn dan hebben de meeste 'gewone' gebruikers er geen last van volgens mij (er van uitgaande dat de meeste gebruikers tijdens kantooruren werken).

Ik begrijp overigens niet goed waarom er om de 96 uur een reconnect is. Dient dat alleen om een nieuw IP te krijgen of gebeuren er dan ook andere zaken? Soms duurt de downtime wel een minuut (of twee)...precies wel wat lang voor alleen een nieuw IP lijkt mij.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Geen idee, tijdens het adsl tijdperk hier had ik soms een kwartier downtime bij een disconnect, nu met vdsl is het nooit meer dan een minuut bij mijn weten. Meten voor activiteit zou beter zijn, als ik online game wil ik geen disconnect.

Sent from my Lumia 900 using Board Express
MichelLoyen
Plus Member
Plus Member

Ja inderdaad, in die thread die @dettie vermeldde (waarvoor dank overigens :beerchug: ) las ik dat sommige mensen problemen kregen met hun VOIP connectie vanwege de disconnect. Door het te schedulen kan er beter rekening mee gehouden worden, maar desalniettemin toch vervelend.
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

MichelLoyen schreef:Ik begrijp overigens niet goed waarom er om de 96 uur een reconnect is.
Dat heeft een historische reden. Vast (fixed) IP adres is voor de professionele abbonementen. De goedkoopste oplossing (bij BGC) is de optie i-Office. Zie hier
.
Afbeelding Afbeelding
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarmee je trouwens ook een disconnect hebt...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ging ik ook net zeggen, met een vast ip heb je ook een disconnect dusja.
gbmed
Erelid
Erelid

VOiD schreef:Waarmee je trouwens ook een disconnect hebt...
Dat weet ik ook wel. Maar met een i-Office krijg je wel altijd hetzelfde IP adres (dus een vast adres). Ik sprak dan ook over de goedkoopste oplossing (eigenlijk een optie).
MClaeys schreef:Ging ik ook net zeggen, met een vast ip heb je ook een disconnect dusja.
Als je het hebt over i-Office heb je gelijk. Maar voor alle andere professionele abbo's (die dus een vast IP adres hebt) zijn er géén disconnects.
Afbeelding Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Waarmee de vraag nog altijd niet beantwoord is:
MichelLoyen schreef:Ik begrijp overigens niet goed waarom er om de 96 uur een reconnect is
Ik heb nog nooit de exacte (officiële) reden geweten, alleen gissingen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
gbmed
Erelid
Erelid

Als je technisch aangelegd bent, dan snap je meestal niet waarom de marketing iets beslist heeft . Maar het is en blijft een feit dat zij en enkel zij zulke zaken beslissen én doordrukken naar de technische diensten. Dynamisch adres = mass market, Vast adres= professionele markt. Dat hebben zij beslist. PUNT.

Bevraag je anders eens bij iemand van Marketing ?
Afbeelding Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Telenet heeft ook een dynamisch ip, nog nooit gehoord van een disconnect daar. Deze gaan ook wel een pak langer mee.
Nuja, maakt niet uit, i-Office is geen optie hier want ik heb Scarlet. Daar heb ik voor zover ik weet niet de optie om een vast ip te nemen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

gbmed schreef:Als je technisch aangelegd bent, dan snap je meestal niet waarom de marketing iets beslist heeft . Maar het is en blijft een feit dat zij en enkel zij zulke zaken beslissen én doordrukken naar de technische diensten.
Dat bedoel ik juist met "gissingen" :)

Dynamisch adres = mass market. Akkoord
Maar dynamisch adres wil niet zeggen dat je om de 96 uur een ander IP moet krijgen.
Bij Telenet heb je ook een dynamisch adres voor de mass market (met een DHCP lease van 13 uur), maar je IP verandert soms niet in maanden.

Ik kan mij perfect een VDSL2 verbinding inbeelden, met een dynamisch adres - maar zonder PPPoE reconnects.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hoe wil jij dan een IP change uitvoeren zonder een PPPoE reconnect?
Als je, zoals bij telenet, je ipadres voor maanden hetzelfde is, dan is dat in mijn ogen geen dynamisch IP meer...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gbmed
Erelid
Erelid

philippe_d schreef:Dat bedoel ik juist met "gissingen" :)
Dit is bij BGC helemaal geen "gissingen". Nogmaals, wend je tot de marketingsdienst van BGC, ipv hier te blijven leuteren.
Afbeelding Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Provider

Vroeger heel lang geleden werden de usage stats maar geupdate bij het sluiten van de sessie, dat gebeurd via Radius Accounting, de smallband snelheid is een parameter dat meekomt van de radius server, net zoals dat nu nog gebeurd voor de down & upload snelheid.

Echter na een tijd heeft Belgacom de implementatie geupdate dat de radius accounting ook tussendoor verwerkt werd, en ook dat smallband tussen door kon geupdate worden. Vandaag de dag is de enige reden nog de bussiness producten beschermen volgens mijzelf.

// Nostalgie mode on :-)

De tijd, dat je net een paar 100 MB voor je limiet kon disconnecten, dan kreeg je 36 uur 'onbeperkt' downloaden, reconnect, smallband, daarna volume pack kopen en braaf zijn voor een paar uurtjes, en absoluut enkele uren voor het einde van de maand nog eens disconnecten, dat waren toch nog tijden.

Toen waren we ook nog blij met een 1120/128 profiel.

// Nostalgie mode off
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

krisken schreef:Als je, zoals bij telenet, je ipadres voor maanden hetzelfde is, dan is dat in mijn ogen geen dynamisch IP meer...
In mijn ogen is dat juist wél hoe een dynamisch ip zou moeten werken. Zo lang de modem blijft op staan zou je hetzelfde IP moeten behouden. Ik vind die disconnects redelijk achterhaald tegenwoordig, zeker voor internet maxi abonnees die al zoveel betalen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Hoe wil jij dan een IP change uitvoeren zonder een PPPoE reconnect?
Als je, zoals bij telenet, je ipadres voor maanden hetzelfde is, dan is dat in mijn ogen geen dynamisch IP meer...
Zelfs als het IP wijzigt heeft er niemand last van.
Een disconnect per maand zou beter zijn in mijn ogen, telkens als u nieuwe facturatieperiode start. En natuurlijk tussendoor als de modem eens uitvalt. Veel minder mensen zouden er last van hebben en het blijft dynamisch :)
gbmed
Erelid
Erelid

Laten we een petitie starten ?
Afbeelding Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Be my guest. Als men het ooit aanpast => tof. Doet men het niet => ik heb er al met leren leven, ik forceer ze gewoon.
Just saying, niet elke keuze van marketing is daarom de beste/tofste.
krisken
userbase crew
userbase crew

Als ik mij niet vergis (en indien ik mij wel vergis zullen de techneuten mij hier wel meteen op tegenspreken ;)) werkt het bij telenet als DHCP request. Als mijn apparaten thuis blijven aan staan krijg ik ook telkens hetzelfde IP. Bij Belgacom werkt men via PPPoE en moet de verbinding dus opnieuw "gemaakt" worden voor een ipchange. Dat je een dynamisch IP hebt is gewoon een deel van het abonnement waar je voor betaalde en waar je voor ingetekend hebt. Wil je deze disconnect niet dan kan je nog altijd overstappen naar telenet of naar een VDSL provider die deze disconnects niet heeft. Simpel toch?

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Waarom zo defensief reageren?
We mogen toch eens samen discuteren over de zin en onzin (of lees: het ongemak) en/of de reden van de forced disconnect?

Ik heb hier al verschillende standpunten gelezen:
  • gbmed: beweert dat dit een pure marketing beslissing is, doorgedrukt naar de technische diensten (mass market = dynamisch IP).
    krisken: haalt er een technische reden bij (DHCP renew vereist een PPPoE reconnect).
    tomsworld: het is een overblijfsel van de oude ADSL implementatie (usage stats)
Alleen het officiële Belgacom standpunt ontbreekt nog :(.

In ieder geval zijn we het met zijn alleen eens dat dit een overblijfsel is van de beginjaren van ADSL. Volgens mij waren er toen vooral technische redenen, zoals:
  • in het begin van ADSL, waren er nog geen routers, maar had je gewoon een ADSL modem op je PC. Net zoals de oude "inbelverbindingen", maakte je PC, iedere keer dat je naar het internet wilde, een nieuwe PPPoE sessie, en daarbij kreeg je een nieuw dynamisch IP.
  • ADSL modems waren niet voortdurend on-line (net zoals de inbelverbindingen). Met een beperkte IPv4 pool kan je veel klanten bedienen, gezien de IP adressen voortdurend gerecycled werden. Misschien was zo'n PPPoE noodzakelijk om adressen vrij te maken en terug in de pool te krijgen om her uit te geven?
  • zoals tomsworld ook al vermelde: alle user volume data werden bijgehouden op PPPoE sessie level. Had je de limiet bereikt, dan werd je op smalband gezet, maar dat gebeurde pas bij de volgende disconnect (max 36u). De forced disconnect was dus noodzakelijk.
  • Een veel gehoorde reden, namelijk om te vermijden dat klanten servers draaien op een residentiëel product, was toen waarschijnlijk nog niet van toepassing: veel servers kon je niet draaien, op een verbinding van maximaal 4mbit download, 512k upload ??
We zijn nu meer dan 10 jaar later, en de bovengenoemde redenen van de forced disconnect zijn waarschijnlijk niet meer van toepassing?
  • ADSL modem/routers zijn nu meestal 24/24 on-line. Disconnects zijn dus niet echt meer nodig om IPv4 adressen te recycleren. Trouwens als Belgacom zou inzitten met IPv4 adressen, zouden ze het aantal gelijktijdige PPPoE sessies op één lijn kunnen beperken?
  • zoals tomsworld vermelde: user volume data worden tegenwoordig tussendoor verwerkt (radius accounting), dus ook geen reconnect vereist.
  • demotiveren om servers te draaien: de meeste users die een server applicatie draaien, hebben de eventuele IP changes al lang opgevangen door dyndns services (die tegenwoordig standard ingebouwd is in bijna alle routers). Dus hiervoor moeten ze het ook niet meer laten.
Vandaar de legitieme vraag van gebruikers: waarom is zo'n disconnect nog altijd nodig? Zelfs zonder zo'n disconnect heb je toch nog altijd een dynamisch IP. Het is en blijft een vervelend verschijnsel, waar meerdere gebruikers last van ondervinden...
De work-arounds:
  • - modem één maal herstarten durende nacht: gezien de 96-u cyclus zullen de volgen de dicsonnects gebeuren op hetzelfde uur (om de 4 dagen).
    - dagelijkse PPPoE sessie op een gekozen tijdstip.
    - of zoals krisken voorstelt: ovestappen naar telenet of naar een VDSL provider die deze disconnects niet heeft.
krisken schreef:Als ipadres voor maanden hetzelfde is, dan is dat in mijn ogen geen dynamisch IP meer...
De definitie van een dynamisch IP is niet dat het regelmatig moet veranderen, maar dat het dynamicg gealloceerd wordt (door een DHCP service). Een dynamisch adres kan maanden hetzelfde blijven ...
gbmed schreef:Bevraag je anders eens bij iemand van Marketing ?
Goed idee. Wedden dat ze het bij Marketing horen donderen als je het over een "PPPoE reconnect" hebt?
Met alle personnel change is zo'n grote onderneming, zijn er waarschijnlijk niet veel meer die zich de origine van de PPPoE disconnect nog herinneren :-) .
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

ze zullen er wel nog weet van hebben anders zouden ze er ook niet aan gedacht hebben om het te veranderen naar 96u :wink:
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In het oorspronkelijk model, beginjare breedband, verkocht belgacom de speedtouch home a 10000 frank, de internet adsl modem en de kwal. Toen werd het verkocht als een flatfee dialup en dacht men vrij veel oversubscription te doen. Echter dit is niet meer van toepassing we zijn gemigreerd naar een always on mode gekomen.

Vandaag is dit puur een commerciele aangelegenheid, zie belgacom offer, fixed ip zou henzelf concurentie doen met de bussiness producten.

Wat krisken zegt is correct telenet = classic dhcp, belgacom pppoe daar krijg je een ip uit een pool en neemt hij het 1e vrije ip dacht ik. De ip-fix via ioffice loopt over dezelfde radius paramters, je krijgt hetzelfde ip, bij een dyn sessie krijg je een pool.

Vroeger trouwens :

Dyn ip's = terminated op REDBACK BRAS
Static ip's = terminated op cisco atm routers
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Tomsworld schreef:Vandaag is dit puur een commerciele aangelegenheid, zie belgacom offer, fixed ip zou henzelf concurentie doen met de bussiness producten.
We vragen toch geen fixed ip ... alleen het afschaffen van de disconnect ...
Hiermee krijg je toch ip change iedere keer dat je modem reconnect (voor welke reden ook), of reboot.
krisken
userbase crew
userbase crew

En als je slim bent hang je je modem aan een UPS en heb je zo makkelijk hetzelfde IP adres voor maanden aan een stuk. En als het op zo een goedkope manier simpel kan...waarom zou je dan nog die optie "fixed ip" nemen bij Belgacom gaan veel bedrijven denken.

Belgacom is slimmer dan dat hoor... Als je er echt vanaf wilt zijn, hang een schakelklok tussen je modem en je stopcontact en stel deze in op bvb 5u s nachts oid...

Telefonie = EDPnet + OVH
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Elke maand bij de start van een nieuwe abo-periode zou ideaal zijn :) Nuja, bij Scarlet heb ik zelfs de optie niet voor een vast IP en is het niet om de 96 uur maar om de 36 nog :-( De disconnect gebeurt hier rond half 5. Eigenlijk, als je 2 lijnen zou load balancen (dacht dat dit ging met routerboard of pfsence, ben niet meer zeker), zou het dan mogelijk de disconnects zodanig te regelen dat je er op geen enkel moment last van hebt? (aangezien de andere verbinding dan overneemt?).
krisken
userbase crew
userbase crew

Kan zowel met routerboard als pfsense, dat is absoluut geen probleem.

Telefonie = EDPnet + OVH
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

MClaeys schreef:Elke maand bij de start van een nieuwe abo-periode zou ideaal zijn :) Nuja, bij Scarlet heb ik zelfs de optie niet voor een vast IP en is het niet om de 96 uur maar om de 36 nog :-( De disconnect gebeurt hier rond half 5. Eigenlijk, als je 2 lijnen zou load balancen (dacht dat dit ging met routerboard of pfsence, ben niet meer zeker), zou het dan mogelijk de disconnects zodanig te regelen dat je er op geen enkel moment last van hebt? (aangezien de andere verbinding dan overneemt?).
Je hebt daarvoor zelfs geen 2 aparte lijnen nodig. Gewoon 2 verschillende PPPOE sessies op verschillende momenten disconnecten :-)
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Nog beter dan :p
gbmed
Erelid
Erelid

krisken schreef:En als je slim bent hang je je modem aan een UPS en heb je zo makkelijk hetzelfde IP adres voor maanden aan een stuk. En als het op zo een goedkope manier simpel kan...waarom zou je dan nog die optie "fixed ip" nemen bij Belgacom gaan veel bedrijven denken.

Belgacom is slimmer dan dat hoor
Inderdaad. De nagel op de kop. Het is een commerciële beslissing. En bij marketing zullen ze het zeker niet horen donderen in Keulen als je het over een "PPPoE reconnect" hebt, integendeel. Het is ter bescherming van hun duurdere professionele abbonementen met vast IP adres.
philippe_d schreef:We mogen toch eens samen discuteren over de zin en onzin (of lees: het ongemak) en/of de reden van de forced disconnect?
Dat mag zeker. Er is al jaren geen enkele technische reden meer om een forced disconnect te doen. Maar vermits dit een marketing beslissing is, is verder discuteren toch zinloos, of niet ? Hier komen geen marketingboys en indien ze hier toch aanwezig zouden zijn, zouden ze net zoals Krisken en mezelf hetzelfde zeggen.
Afbeelding Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Provider

[Mod Edit] afgesplitst uit de topic over het bezoek aan Belgacom NOC
philippe_d schreef: 96 uur disconnect
gbmed schreef:
VOiD schreef:96h disconnect blijft behouden ook voor IPV6.
Was ook al min of meer bekend hier. De disconnects zijn een historisch gegeven en zijn technisch gezien compleet overbodig. Maar, dit is als gebruikelijk door Marketing beslist.
Deze keer werd een technische reden opgegeven over "veiligheid". Door het wijzigen van je IP ben je "beter beschermd tegen aanvallen op je IP".

Conclusie: de disconnects zijn inderdaad een historisch gegeven, en ik denk dat ze bij Belgacom zelf niet meer goed weten welke reden er nu nog bestaat om dit voorhistorisch monster in leven te houden :-( .
Misschien beseffen ze toch niet goed bij Belgacom hoe vervelend heel veel gebruikers die disconnects vinden. En dat sommige klanten om die reden naar de concurrentie gaan!
Het 30 euro fixed ip heeft ook nog nadelen, Belgacom reset de pppoe connectie iedere 96 uur, ik zou het leuker vinden als dat niet het geval zou zijn. En de optie zou bv 10 euro ex btw mogen kosten dan nam ik het ook direct.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

[Mod Edit] afgesplitst uit de topic over het bezoek aan Belgacom NOC
gbmed schreef:
philippe_d schreef: Deze keer werd een technische reden opgegeven over "veiligheid". Door het wijzigen van je IP ben je "beter beschermd tegen aanvallen op je IP".
Die uitleg is marketing bullshit, zeg nu niet dat je dit niet begrepen hebt ! De enige échte reden is ter bescherming van hun professionele klanten. Al de rest is zever in pakskes. Voor hetzelfde geld hadden ze jullie iets anders wijs gemaakt !

PS: denk je nu écht dat ze de mass market gaan beschermen tegen hacking, DOS, DDOS ?? Uiteraard niet. Wat met de professionele klanten die KMO's tot zéér grote instellingen kunnen zijn zoals banken, verzekeringen, etc. ? Deze hebben wél een vast IP adres. Deze zijn per definitie veel eerder gegeerd door hackers en DOS/DDOS aanvallen.
Ik denk niet dat particulieren een rack met firewalls en packet sniffers hebben staan zoals bv. banken dat hebben. ;)

Het is een flauwe reden voor de disconnects, uiteraard is dat puur ter bescherming van hun professionele abo's, maar in essentie hebben ze wel gelijk dat particulieren veiliger af zijn met een dynamisch adres.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik denk dat we teveel de disconnect verwarren met fixed IP.
Zelfs zonder disconnect zou een residentiëel abbo nog altijd een dynamisch IP hebben:
  1. per definitie dynamisch, omdat het dynamisch door DHCP toegekend wordt.
  2. géén garantie dat het IP nooit wijzigt.
  3. bij iedere modem herstart, stroomonderbreking, onderbreking van de sessie, storing op de lijn ... krijg je een nieuw IP.
Akkoord, zonder disconnect blijft je IP voor lange tijd hetzelfde (net zoals dat bij Telenet het geval is), maar dat is toch helemaal anders dan een ècht "vast IP" bij een business abbo, waar je IP nooit verandert.

Ik blijf ervan overtuigd dat een 96-u disconnect volledig zinloos geworden is, en een groot ongemak voor gebruikers.
Het marketing argument (bescherming van hun professionele abbo's) is onzin, gezien er nog altijd een groot verschil is tussen een "echt" vast IP en een "dynamisch IP dat een tijdje meegaat".

Het ongemak zouden ze ook kunnen verhelpen, indien de nieuwe B-box3 interface een optie zou hebben voor de gebruiker om zelf een nachtelijke disconnect in te stellen.

PS. Gebruikers die om een of andere reden af en toe een nieuw IP wensen, kunnen eenvoudig de PPPoE sessie kort onderbreken. Dat geeft automatisch een nieuw IP.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Inderdaad Philippe gewoon zoals bv edpnet het geimplementeerd heeft als je reconnect een nieuw ip maar voor de rest hou je je ip zoals je ppp sessie op blijft, lijkt me het ideale.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”