vraag over 36h reconnect en dlm

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
freste
Starter
Starter

Hallo,
Ik heb nu +- een jaar scarlet one en ik heb enkele vraagjes.

Sinds kort merk ik geregeld 's avonds dat het internet even wegvalt, zowel met draad als zonder draad, op meerdere computers. Altijd maar 1x per avond en niet elke avond. Na wat te lezen vond ik dat de modem blijkbaar om de 36 uur de verbinding even verbreekt. Zowel draadloos als draad loopt via een router die na de modem is aangesloten, en lan werkt dan nog wel, enkel de internetverbinding niet meer. Ik vermoed dat het hier dus gaat over die reconnect na 36 uur en dat die in het verleden altijd gebeurde op een moment dat ik niet op internet zat. Kan het zijn dat je tv dan nog wel werkt? Dat is bij ons namelijk het geval als het internet wegvalt.

Dan een vraag over dlm. Ik heb gechat met scarlet of ik ook 50mbps kon krijgen, en mijn lijn zit op een dlm-server dus ze konden het niet zelf verhogen maar het zou automatisch gebeuren als mijn lijn geschikt was. Ik heb deze test gedaan:

Code: Selecteer alles

downstream                                     upstream
Line:                                     25048 kbps                                        6048 kbps
Max:                                     74640 kbps                                        15638 kbps
Profile:                                17a
Distance:                            325 m
Training:                              25,3 dB
Attenuation:     10,7 dB
Blijkbaar zat ik op een 25/6 repair-profiel. Ik heb dan gebeld naar die 0800-nummer die ik op dit forum had gevonden en daarna kreeg ik dit:

Code: Selecteer alles

downstream                                     upstream
Line:                                     29920 kbps                                        6048 kbps
Max:                                     75385 kbps                                        15794 kbps
Profile:                                17a
Distance:                            325 m
Training:                              24,2 dB
Attenuation:     11 dB
Dus na het telefoontje is mijn lijn terug op een gewoon 30/6-profiel gezet. Nu heb ik enkele vraagjes:
allereerst: kan mijn verbinding een sneller profiel aan?

Ik heb begrepen dat als dlm terug problemen merkt dat ik dan terug op een repair profiel zal gezet worden. Heeft het resetten van de decoder van de tv daar invloed op? Want dan denk ik dat ik de reden weet waardoor ik in de eerste plaats op repair zat: Mijn zoontje van +-1jaar vind dat aan/uitknopje het meest interesante "speelgoed" dat we in huis hebben, en als je daar een paar keer op duwt start het toetsel helemaal opnieuw op en configureert het de software opniew.

Kan storing van de wifi (die via de apparte router gaat en niet via de modem) er ook iets mee te maken hebben? Want we hebben een babyfoon met camera en als die aanstaat gaat het draadloos internet van +-20mbps naar +-5mbps.

Om problemen met de 36h reset tegen te gaan heb ik deze oplossing gevonden: http://userbase.be/knowledge/tutorials/ ... econnecten
Als ik dit instel, kan dlm dan denken dat er problemen zijn met de lijn of heeft dat geen effect?
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 46 keer

Alles wat na je modem hangt (tv-decoder, WiFi-router) heeft geen enkele invloed op je profiel en de snelheid die je zal halen. (via wifi kan je uiteraard niet dezelfde snelheid halen dan via netwerkkabel) maar dit heeft geen invloed op het profiel dat je wordt toegewezen 30/6.

Ivm de 36h disconnect blijkt de gevonden oplossing niet voor iedereen correct te werken. Wat je ook kan doen is met een schakelklokje werken dat bv elke dag om 4h de spanning even wegneemt.
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Belgacom had vroeger ook 36h verbrekingen voor een nieuw IP-adres, dit is nu verhoogd naar 96h wat een hele verbetering is.
Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

"Ik heb begrepen dat als dlm terug problemen merkt dat ik dan terug op een repair profiel zal gezet worden"

Niet op een repairprofiel maar op een provisioning profiel (dus volgens afstand en verzwakking van de lijn)

Op een repairprofiel kom je meestal als er b.v. iets niet in orde is met je binnehuisinstallatie.
freste
Starter
Starter

Ik heb al gelezen van een firmwareupdate bij de bbox waardoor de gevonden oplossing niet meer lukt omdat je niet meer in het menu kan via "javascript:mimic_button('goto: 730..')". Bij mij lukt dit wel maar ik heb een sagem en geen bbox. Of het effectief werkt moet ik nog testen. Geeft deze oplossing problemen met dlm?

Geeft de oplossing van een schakelklokje problemen met dlm? Ik neem aan van wel omdat dat toch hetzelfde is als je modem resetten denk ik?
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 46 keer

oplossing met schakelklokje pas ik 2 maal per week toe (96h disconnects bij Belgacom) en tot op heden sta ik nog steeds op 70/6, dus ga ervan uit dat het geen invloed heeft op DLM
webDOLfijn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 11 keer
Provider
Te Koop forum

Schakelklokje is inderdaad de beste oplossing .

Spijtig dat scarlet (nog) niet met 96u reconnects werkt of een voor iedereen toegankelijke optie geeft om simpel de modem te laten reconnecten op een bepaald uur .
internet : CV8560E Telenet Oneup 1000/40
gsm : Base 0
mobile internet : eskimo e-sim
mobilevoip : cheapbuzzer
freste
Starter
Starter

Ik zal even afwachten of de oplossing die ik had gevonden effectief werkt, anders zal ik een schakelklokje overwegen.
Wat met de resultaten van de vdsl2tool? Zou 50 mbps bij mij mogelijk zijn? Ik vermoed van wel als ik vergelijk met andere resultaten op het forum, maar het is de eerste keer dat ik de tool gebuik dus veel ervaring heb ik er niet mee...
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Een schakelklok die je modem uit zet zal geen invloed hebben op je DLM omdat hij deze info nog kan doorgeven via de DSLAM, dat de modem afgezet wordt .
Dus dan weet de DLM dat het geen abnormaliteit is op de lijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 22 keer
Provider

freste schreef: Wat met de resultaten van de vdsl2tool? Zou 50 mbps bij mij mogelijk zijn? Ik vermoed van wel als ik vergelijk met andere resultaten op het forum
Jouw modemwaarden zijn uitstekend. Deze lijn zou normaal probleemloos op 50 mbps kunnen syncen, en zelfs tot 70 mbps kunnen gaan.
Gewoon DLM afwachten ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
freste
Starter
Starter

iedereen van harte bedankt voor de info
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Kan er iemand antwoorden op het volgende? Als je na de sagem/bbox2 een dd-wrt router hangt die de PPPoE verbinding opzet, en deze manueel om de 24uur laat reconnecten (om geen onverwachtse disconnects te hebben ) zal dit effect hebben op het gedrag van de DLM-lijntest?

Stroomonderbreking (dus met tijdsklokje) is dus blijkbaar niet erg maar de vraag is dus vooral bij een handmatige reconnect via ddwrt bijvoorbeeld?
jackho
Elite Poster
Elite Poster

neen want dan zou dit even goed gelden als je met de sagem/bbox een disconnect/reconnect doet, dit heb ik dikwijls gedaan en nog nooit mij DLM profiel verloren
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Wanneer gaat DLM wel / niet in actie schieten?

Reset via interface
Klik aan klik uit systeem
Power knop op modem
Electriciteitspanne
Fabrieksinstellingen terug zetten
...
Victory Not Vengeance
jackho
Elite Poster
Elite Poster

In ieder geval heb ik persoonllijk nog geen last ondervonden van
- de modem meer maal per dag uit en aan te zetten (timer op stopcontact)
- meermaals per dag vlan10 disconnect en connect uit te voeren

dit test ik al maanden aan een stuk, de rest heb ik nog niet uitgetest .
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”