Laptop / moederbord stuk?!

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
::steven::
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Beste Userbasers,

Graag even jullie advies, in de mate van het mogelijke...
Op een avond kreeg de schoonmoeder haar laptop niet meer uit, hij was 'bevroren' tijdens het afsluitproces, zonder duidelijke aanleiding. Enige mogelijkheid die er nog was, was een 10-tal seconden de on/off inhouden tot hij uitviel. Haar eigen poging om de laptop uit te krijgen, dmv verwijderen van stekker, was niet gelukt... maar goed, dat ding heeft natuurlijk ook nog een batterij :-D ;-)

Schoonmoeder opgelucht dat dat ding eindelijk uit gegaan was...
Nu probeerde ze hem vandaag opnieuw te gebruiken, maar gebeurde er 'niks'.
Het scherm blijft volledig zwart bij de opstart, dus ook geen bios of opstart geluiden / beeps te horen.
Op de laptop brandt het lichtje van de aansluiting op het elektriciteitsnet nog, het lichtje dat de batterij aan het opladen is, brandt ook nog, maar het lichtje van de harde schijf lijkt alvast niks meer te doen.
Ik hoor de ventilator alvast niet aan slaan, maar bij enkele poging hem te doen starten, maakte de dvd-speler alvast wel wat geluid...

Ik verwijderde het RAM geheugen, plaatste nieuw/ander (reserve die ik hier nog liggen had), zonder enig verschil te merken in de opstart.
Ik verwijderde de harde schijf, maar kon deze via een docking nog perfect benaderen op mijn eigen laptop. dus deze werkt alvast nog.
Ik sloot een extern display aan, om te zien of het eventueel niet aan de verbinding met lcd lag ofzo, of misschien ergens een instelling van de grafische kaart...

Voor zover ik er verstand van heb, vermoed ik nu een kapot moederbord...
Zou mijn diagnose kunnen kloppen of hebben jullie nog andere voorstellen/suggesties die ik zou kunnen uitproberen?
Het betreft een toestel van 2008, 5 jaar oud dus... Ik durft het bijna niet te zeggen, maar het is een Packard Bell EasyNote ALP-Ajax a, maar goed, dat was niet mijn advies... ;-)

Alvast bedankt!
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

kan aan de knoopcel liggen die je bios instellingen moet bewaren. heb je de mogelijkheid om een knoopcel te veranderen ?
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

mailracer schreef:kan aan de knoopcel liggen die je bios instellingen moet bewaren. heb je de mogelijkheid om een knoopcel te veranderen ?
De bios op zichzelf heeft die batterij voor niks nodig om te starten. Die batterij beschermt alleen maar een aantal gegevens die de bios na zijn start gaat uitlezen. Als die waarden corrupt zijn omdat de batterij leeg of kapot is zal de bios dat euvel via het scherm melden.
Hopelijk alleen maar de microswitch onder de startknop. Die startknop legt gewoon even de basis van een transistor aan aarde waardoor de boel opstart.
Wat is het merk en modelnummer van de laptop?
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Ik durft het bijna niet te zeggen, maar het is een Packard Bell EasyNote ALP-Ajax a, maar goed, dat was niet mijn advies... ;-)
bobsys1
Pro Member
Pro Member

Petervanakelyen schreef:
Ik durft het bijna niet te zeggen, maar het is een Packard Bell EasyNote ALP-Ajax a, maar goed, dat was niet mijn advies... ;-)

Ha dag Peter :-D

Ben echt oud aan het worden man... op dit vroege uur al niet meer wakker :oops:

Nu kunnen we gaan zoeken of we van dat ding geen disassembly filmke vinden om te zien hoe we best aan die startknop geraken.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

Ik vermoed grafische kaart, das waarschijnlijk zo een serie zoals die hp's met als ik me niet vergis 8400m of 8600m en door het gebruik van slechte soldeertin en slechte koeling komt de PCB los. Wat je kan proberen is de laptop afbreken tot je aan de heatsink van de grafische kaart kan en er dan een 20 seconden ofzo met een haardroger opzitten zodat deze goed warm wordt. Onmiddellijk daarna de laptop proberen opstarten en met wat geluk kan je weer even werken :P

Maar ik heb nog niet nagekeken of het ook over die serie laptops gaat, dus een kapot moederbord behoort ook tot de mogelijkheden.
Hoe je het nu draait of keert :troosten: R.I.P. packard bell.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Voor een laptop uit 2008 zou ik zeggen: disk in een dock steken, filesystem mounten en alle NTFS rechten overnemen zodat je de bestanden kan backuppen die ze nog nodig heeft. Dan voorstellen om over te stappen op een tablet of nieuwe laptop. Laptops voor consumenten verliezen na 4 jaar meestal toch al veel van hun pluimen, dus ik zou er niet teveel tijd insteken.
::steven::
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 22 keer
Contacteer:

Merk : Packard Bell
Model : ALP-Ajax A
SNID 83400001565 (maar hiermee kan ik niks vinden op de website van Packard Bell...)
Mfg Date 2008/08/19

Grafische kaart is een ATI Radeon, maar meer staat er niet op het stickertje...

De knoopcel vermoed ik niet als oorzaak... heb het inderdaad nog mee gemaakt, en kan die dingen best vervangen, maar op zich heb ik nooit dergelijke problemen gezien door een platte knoopcel van BIOS.
Ik snap het verhaal van de microswitch niet zo goed, gezien de startknop op zich wel nog werkt... de lichtjes (naast de startknop mbt 'wifi' en 'eco') gaan zoals gebruikelijk aan , dus je ziet duidelijk dat dat alvast nog wel werkt...
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Een aantal Nvidia kaarten (voornamelijk de 8000-serie) hadden een warmteprobleem (soldeertin dat scheurtjes vertoonde, met als gevolg artefacts of geen beeld). De oplossing daar was het moederbord 10 minuten op 200°C in de oven steken (waardoor het tin net terug smelt). Ik heb dat al met succes uitgetest (en het werkt effectief).

Voor zover ik weet, hebben ATI-kaarten daar echter nooit last van gehad, waardoor het wellicht geen oplossing is in deze situatie.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Voor zij die Peter niet geloven dit is dus inderdaad een last resort die in sommige gevallen kan helpen. Ik ga tijdens mijn verlof hetzelfde eens proberen met mijn oude Macbook Pro (late 2008) die er de brui aan heeft gegeven. Link
bobsys1
Pro Member
Pro Member

Petervanakelyen schreef:Een aantal Nvidia kaarten (voornamelijk de 8000-serie) hadden een warmteprobleem (soldeertin dat scheurtjes vertoonde, met als gevolg artefacts of geen beeld). De oplossing daar was het moederbord 10 minuten op 200°C in de oven steken (waardoor het tin net terug smelt). Ik heb dat al met succes uitgetest (en het werkt effectief).
Wel verdorie. Ik had hier nog een Packard Bell ARES GM liggen waarvan duidelijk ofwel de video chip ofwel het scherm kapot waren.
Hij boot wel maar het scherm is verdeeld in 8 gelijke rechthoeken die allemaal hetzefde beeld weergeven. Dat beeld (nog nauwelijks leesbaar) is 8 keer het beeld wat er ook zou moeten staan maar goed daar ben je dus niks mee. Ook windows start normaal op met hetzelfde resultaat. Onbruikbaar dus. De video chip is een Nvidia Geforce 8600.
Het ding lag al een tijd klaar voor de eerstkomende reis naar het containerpark maar toen het bovenstaande las dacht ik: Why not. Wat heeft een gepensioneerde nu anders te doen dan dit soort tijd verprutsen?
Moederbord gedemonteerd. Plasic componenten en een paar andere plaatsen wat afgedekt met dik metaal en aluminiumfolie en 8 minuten in een oven van 190 graden.
Zonder ook maar enige verwachting terug gemonteerd en.... success!!!
Het ding werkt terug perfect.
Met een SSD op overschot en slechts 4 GB RAM al gauw een Windows opgezet en alles loopt als een trein.

Men is nooit te oud om te leren :-D
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Weet wel dat dit maar een tijdelijke oplossing is. Binnenkort is de fout terug :cry:

Verstuurd van mijn GT-I8190 met Tapatalk
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
bobsys1
Pro Member
Pro Member

jaker schreef:Weet wel dat dit maar een tijdelijke oplossing is. Binnenkort is de fout terug :cry:

Verstuurd van mijn GT-I8190 met Tapatalk
Dat lees ik wel hier en daar maar is niet noodzakelijk altijd zo. Die gevallen vergeten meestal een paar dingen. Ofwel hebben ze de heat sinks niet goed afgeveegd ofwel vergeten thermal paste te gebruiken bij montage of de oven niet warm genoeg of niet lang genoeg om maar een paar dingen te noemen.
Het is natuurlijk mogelijk maar er zijn gevallen waar het na een week terug komt en anderen waar het na een jaar nog loopt. Feit dat het na 5 jaar pas kwam en na zo een behandeling weer verdwijnt is natuurlijk op zich al geen goed teken. Gelukkig heb ik dat ding niet echt nodig. Ik was alleen een beetje verbaasd door het resultaat. Ik las ergens dat iemand een Mac Book Pro op die manier tot 5 keer toe behandelde. Daar ga ik me inderdaad niet mee bezig houden.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”