Apartement aan zee: Gemeenschappelijk internet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Mijn ouders hebben een appartementje in Nieuwpoort. Niet groot (één slaapkamer), waar ze heel regelmatig een (lang) weekend naartoe gaan, en verder niet verhuren.

De syndicus heeft verschillende opties bekeken, hoe de bewoners aan een goede internetverbinding kunnen geraken, zoals:
  • - individuele appartementen aansluiten
    - 3G
    - Belgacom fonspots / Telenet hotspots
    - Wifi voor het ganse blok (64 woningen)
De algemene vergadering van mede-eigenaars heeft beslist om Telenet Internet te laten installeren, met voldoende Wireless acces points om alle woningen van deftig internet te voorzien. Alle kosten worden gelijk verdeeld over alle eigenaars.

Mijn (bejaarde) ouders hebben zelf geen nood aan internet, maar gezien dit een geldige beslissing is van de algemene vergadering (voldoende aantal eigenaars vertegenwoordigd, met beslissingsrecht), moeten ze dus mee betalen.

Maar ik vind wel dat de prijs hoog is:
  • Eénmalige kost ca €9.950 (te verdelen over 64 eigenaars = 155€ per woning)
    Maandelijks abonnement = €288 (te verdelen over 64 eigenaars = 4.5€ per woning per maand)
Nu is 4.5€ per maand niet zoveel geld als je deftige ontvangst hebt, goede snelheden en geen limiet (wat ze allemaal beloven).

Ik vraag me af hoe zo'n installatie er uitziet (om aan €10.000 te geraken) ?
  • Ik schat dat er een 22-tal verdiepingen zijn, met 3 appartementen per verdiep. Op ieder verdiep moet er dus een AP komen.
  • Eén mogelijkheid is dat Telenet één internetverbinding voorziet, en hierop - op iedere verdieping - een wireless AP installeert ? Maar dan moet je één internetverbiding delen met 64 appartementen :(
  • Of zouden ze één coax trekken door de liftschacht, en op iedere verdieping een homegatway installeren (zodat ze één internetverbiding voorzien per verdiep = 3 appartementen)
  • Of misschien iets tussenin ????
Ik vraag me ook af hoe de beveiliging / administratie er zal uitzien:
  • een beveiligd WIFI signaal, waar het wachtwoord aan de bewoners wordt meegedeeld?
  • een open WiFi met een portal (zoals en Hotspot)?
  • zouden ze dan ook Homespots of Telenet Hotspots voorzien?
Heeft iemand ervaring met dergelijke projecten? Welk soort abbo's zijn dat dan?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een bevriend persoon en lid van dit forum heeft een bedrijf dat internet voorziet voor kotstudenten. Dit is denk ik een soortgelijke situatie : een internetlijn moet verdeeld worden over alle koten teneinde iedereen iets deftig te voorzien.

Als je spreekt van 22 verdiepingen en 3 appartementen per verdieping vermoed ik (ik ken uiteraard de situatie niet) dat 1 AP per verdiep inderdaad volstaat. Persoonlijk zou ik kiezen voor een UBNT Unify of een UBNT picostation.
Als ik even snel-snel de prijzen opsnor kom ik aan de volgende prijzen:
- UBNT Unifi : 52 EUR ex btw (1144 EUR voor 22 stuks)
- UBNT Unifi pro (2.4 en 5GHz) : 170 EUR ex btw (3740EUR voor 22 stuks)
- UBNT Picostation : 38 EUR ex btw (836EUR voor 22 stuks)

Uit ervaring met studentenkoten kan ik je zeggen dat je toch minimum 3mbit moet voorzien per appartement. Echter is dit wel een verschil met jouw situatie : studenten downloaden vrij veel (voor school, youtube, ...) en zitten s avonds meestal massaal op internet. Iets wat je niet doet als je op vakantie bent. Ook weet ik niet wat de bezetting is van de appartementen doorgaans. Als we diezelfde bandbreedte aanhouden komen we dus neer op 192mbit (64x3mbit) dat moet voorzien worden.

Daar je specifiek echte onbeperkte bandbreedte wilt, valt telenet al af. Belgacom ook daar zij een softlimiet van 500GB hebben. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor Scarlet : Belgacom kwaliteit en werkelijk onbeperkt in dataverkeer.

Nu kunnen we grofweg 4 scenario's schetsen daar we niet weten hoever deze van de KVD weg zijn...
- 4 lijnen van 50mbit = 200mbit = 4x35EUR = 140 EUR/maand
- 10 lijnen van 20mbit = 200mbit = 10x35 EUR = 350 EUR/maand

Uiteraard met deze voetnoot dat als de lijnen via DLM naar 70mbit worden gezet, je gewoon 3 internetlijnen nodig hebt (3x35 EUR) om aan 210mbit te komen en je gewoon meerdere PPPoE sessies moet opzetten.

Verder moet je bij je eenmalige kosten uiteraard ook nog een router tellen die deze 3/4/10 lijnen kan bundelen + een gigabit switch. Qua router zou ik de mikrotik 1100AHx2 voorstellen. Deze kost ongeveer 300 EUR excl btw. Als switch lijkt een 24 poort gigabit switch me voldoende. Dit heb je voor pakweg 100 EUR excl BTW.

Korte rekensom
Minimumbedrag = 1236 excl btw (1495 incl btw)
Maximumbedrag = 4140 excl btw (5009 incl btw)
Maandelijkse prijs tussen de 105 EUR en 350 EUR

Uiteraard dien je dan ook nog de kosten bij te tellen voor de installatie en configuratie van alles. Meestal gebeurd dit met een portal systeem waarbij de gebruikers een username/pass toegekend word om in te loggen (bvb met xGB/maand te verbruiken) en waar derden internettoegang kunnen kopen voor x uur/week/maand. Dit is mogelijk met de setup die ik heb beschreven.

Mocht je verdere uitleg wensen : http://www.b-hotspot.be/ of PM :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Die lage maandelijkse kost voorspelt niks goed wat bandbreedte en limieten betreft. Als eigenaar heb je recht om bij de syndicus offertes op te vragen en zo. Die moet daar helemaal transparant in zijn.

Ik hoop trouwens dat er een gebruiksovereenkomst wordt afgesloten tussen de gebruikers om misbruik te vermijden.

Misschiek wel een opportuniteit om daar een fritzbox te zetten?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Die lage maandelijkse kost voorspelt niks goed wat bandbreedte en limieten betreft
Voor 288 euro kan je nochtans x-aantal Fibernet business abonnementen hebben bij TN.

2 x Business Fibernet XL geeft je zo 300 Mbps (met 4 x Business Fibernet L zit je eigenlijk nog beter) en 4 TB volume... wat een gemiddelde is van 64 GB per appartement (wat ruim voldoende is voor de situatie, al schrijft Krisken meteen dat je hier "effectief onbeperkt internet" moet hebben).

De maandelijkse kost lijkt me dus zeer aanvaardbaar... het enige waar je nog kan over discussieren is de installatie kost... maar naar 22 verdiepingen kabels trekken alléén al... plus dit wordt niet gedaan door een hobbyist maar door een commerciele installateur... dus veel ga je vermoedelijk niet besparen.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een professionele wireless installatie is ook veel moeilijker dan vele denken. Ik heb het de installatie in een fabriekshal gezien, en dat verloopt enorm moeizaam door storingen van muren, machines e.d.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Zonder de hele offerte te zien...... prima prijs.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Ik vind die prijs ook niet zo hoog. Naast alle argumenten die hier al werden aangehaald wat betreft aankoop materiaal en huur verbinding(en) mag je ook domweg de werkuren van de elektricien, netwerk-engineer, ... niet vergeten. Als deze mensen dat appartement ooit zouden willen verkopen lijkt dat extraatje "zorgeloos" internet voor € 4,5 per maand me een mooie plus.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Als je zelf telenet / belgacom neemt kost je dit toch ook dergelijke setukost? (lees: zonder promo)

Uiteraard is dit niet gevraagd voor je ouders, maar dit is nu éénmaal als je op een appartement woont, heb je een meerderheid dan betaal jij ook mee. Willen ze de gang in het "bladgoud" hebben zoals in sommige residenties in knokke, dan heb je ook pech :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Als je spreekt van 22 verdiepingen en 3 appartementen per verdieping vermoed ik (ik ken uiteraard de situatie niet) dat 1 AP per verdiep inderdaad volstaat.
Ik betwijfel echter of TN er ook 22 gaat plaatsen... volgens mij heel wat minder.

Ik zou als bewoner trouwens niet echt blij zijn met wireless internet... als je een eigen bedraad netwerk hebt moet je dan nog een wireless bridge gaan plaatsen (met alle gevolgen vandien indien de authenticatie via een inlog formulier loopt).
iceke schreef:Zonder de hele offerte te zien...
Ik zou ook wel eens die offerte willen zien... als bewoner heb je daar recht op... alsook moet je zelf een alternatief kunnen aanbieden.
krisken
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:
krisken schreef:Als je spreekt van 22 verdiepingen en 3 appartementen per verdieping vermoed ik (ik ken uiteraard de situatie niet) dat 1 AP per verdiep inderdaad volstaat.
Ik betwijfel echter of TN er ook 22 gaat plaatsen... volgens mij heel wat minder.

Ik zou als bewoner trouwens niet echt blij zijn met wireless internet... als je een eigen bedraad netwerk hebt moet je dan nog een wireless bridge gaan plaatsen (met alle gevolgen vandien indien de authenticatie via een inlog formulier loopt).
Vraag is of Telenet wel die installatie doet en niet een externe partij. Weten we ook niet. Al hoop ik dat ze minimaal 1 AP voorzien per verdieping. Immers 3 appartementen per verdiep en 3 toestellen per verdiep maakt ook immers 9 toestellen die verbinding maken per AP. Wat niet min is...

Zelf begrijp ik de keus voor wireless internet wel (al zou ik er ook niet blij mee zijn) : de meesten verhuren hun appartement vermoedelijk. Hun huurders komen af met tablets en laptops waardoor wifi dus wel erg makkelijk is dan.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:3 toestellen per verdiep maakt ook immers 9 toestellen die verbinding maken per AP.
Ik denk dat je de gemiddelde consument (laats staan de bewoner/bezoeker van een appartement aan zee) ruim overschat... getuige je nood voor onbeperkt internet alsook 3 devices per appartement (smartphones hebben amper data verbruik, en tablets worden vaak gebruikt voor surfen al kan men er inderdaad dan Yelo mee bekijken). Dergelijke devices hebben ook geen continue belasting... dus dit gaan tellen als volwaardig device is overkill.

Wat betreft een AP per verdiep... aangezien zo'n ding meestal aan het plafond hangt (toch in gevallen zoals dit) mag je stellen dat het huidige verdiep alsook het verdiep erboven voldoende dekking zullen hebben... ik vrees dus dat het voorstel eerder zal uitgaan van 1 AP per twee, misschien zelfs per drie verdiepingen.
krisken schreef:Zelf begrijp ik de keus voor wireless internet wel (al zou ik er ook niet blij mee zijn) : de meesten verhuren hun appartement vermoedelijk. Hun huurders komen af met tablets en laptops waardoor wifi dus wel erg makkelijk is dan.
Of het makkelijk is... geen idee, je moet ook een portal hebben dan voor authenticatie en de ganse administratie erachter (en wie zal die willen doen ?)... of hang je gewoon in je kamer de code voor de wireless ? Ik vrees dat een TN (en vermoedelijk de meeste andere aanbieders) er zich eerder gemakkelijk vanaf gaan maken en louter een code per gebruiker of misschien zelfs per gebouw gaat voorzien.

Ik hoop dat philippe_d wat informatie kan bekomen...
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

r2504 schreef:Wat betreft een AP per verdiep... aangezien zo'n ding meestal aan het plafond hangt (toch in gevallen zoals dit) mag je stellen dat het huidige verdiep alsook het verdiep erboven voldoende dekking zullen hebben... ik vrees dus dat het voorstel eerder zal uitgaan van 1 AP per twee, misschien zelfs per drie verdiepingen.
Als dat een nieuwbouwappartement is met (gewapende) gewelven, dan vrees ik dat je niet veel (tot geen) wifi signaal meer over zal hebben op het verdiep erboven/eronder...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Da's allemaal moeilijk te voorspellen... daarom dat iemand die dit ernstig neemt (en bijna 10.000 euro installatie kost vraagt) eigenlijk eerst een site survey zou moeten komen doen. Je plaatst in dit geval een test AP op de gewenste plaats en daarna kijken je op de verschillende plaatsen wat de signaalsterkte is... en hiervan maak je een mooi rapportje.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster

Site survey moet je idd uitvoeren als je een serieus wifi netwerk wil hebben. Je weet nooit wat de muren & deuren doorlaten/tegenhouden etc.
In een nieuw gebouw bij ons op 't werk zijn er enkele muren van gewapend beton omdat de volledige constructie er op steunt. Vergeet het dus maar dat je daar met 1 AP een verdieping kan dekken.
krisken
userbase crew
userbase crew

Als ik kijk naar een gemiddeld gezin, bestaande uit 4 personen (vader, moeder, 2 kinderen) dan zijn er al gauw 2 tot 3 devices mee. Ik reken hiermee alles : gaande van laptops over tablets naar smartphones. Zeker als er een wat jongere bende intrekt in je appartement zie je dit gauw stijgen naar meerdere devices per persoon.

Wat betreft de onbeperkte bandbreedte : wij weten niet wat voor lijn is opgenomen in dit contract. Dit kan gaan over een of meerdere lijnen uit het particuliere aanbod van telenet alsook uit het professionele aanbod waar de limieten mijn inziens hoog genoeg liggen. Echter kan dit evengoed een corporate lijn zijn als ik naar de prijs kijk (en deze is werkelijk onbeperkt).

Verder volg ik je volledig met het punt dat je aanhaalt : een site survey moet zeker gebeuren!

Telefonie = EDPnet + OVH
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Provider
Te Koop forum

Een gemiddeld gezin heeft geen appartement aan zee denk ik dan.

krisken
userbase crew
userbase crew

Hebben misschien niet, maar huren van de eigenaars wel? Want daar gaat het tenslotte over...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Hebben misschien niet, maar huren van de eigenaars wel? Want daar gaat het tenslotte over...
De TS geeft al aan dat het zijn ouders zijn welke er niet permanent wonen, er geen nood aan hebben en het zelfs niet verhuren. De vraag is ook maar of je louter voor je huurder moet zorgen dat het aanbod voorzien is op 100 Mbits en 1 TB per maand... uiteindelijk is dat niet het hoofddoel van een vakantie aan zee, dus is men best tevreden dat m'n z'n mails kan lezen, wat kan surfen, ...

Uiteindelijk zal je het pas kunnen zeggen na enkele maanden monitoring, maar typisch aan websites zoals deze is dat de vereisten zwaar overschat worden.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 47 keer

waarschijnlijk willen ze een onbeperkt volume om achteraf discussie te vermijden wie er voor de kosten opdraait, indien de limiet overschreden wordt...
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

philippe_d schreef:De algemene vergadering van mede-eigenaars heeft beslist om Telenet Internet te laten installeren, met voldoende Wireless acces points om alle woningen van deftig internet te voorzien. Alle kosten worden gelijk verdeeld over alle eigenaars.
los van kostprijs elk appartement dezelfde kost
moet dit niet naar aantal 10000 sten verdeeld worden.
deze verdeling kan aangevochten worden tot 3 maand na beslissing op A.v.

[Mod Edit] fullquote ingekort
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Tim.Bracquez schreef: Uiteraard is dit niet gevraagd voor je ouders, maar dit is nu éénmaal als je op een appartement woont, heb je een meerderheid dan betaal jij ook mee. Willen ze de gang in het "bladgoud" hebben zoals in sommige residenties in knokke, dan heb je ook pech :-)
Mooi voorbeeld Tim ;)
Ik klaag uiteraard niet over het "moeten" meebetalen, dat is nu eenmaal het systeem voor mede-eigenaars.
r2504 schreef:De maandelijkse kost lijkt me dus zeer aanvaardbaar... het enige waar je nog kan over discussieren is de installatie kost... maar naar 22 verdiepingen kabels trekken alléén al... plus dit wordt niet gedaan door een hobbyist maar door een commerciele installateur... dus veel ga je vermoedelijk niet besparen.
Ik zal eens proberen bij de syndicus wat meer info te krijgen.
Ik ben vooral technisch geinteresseerd in het voorstel: zowel de hardware, soort abonnement(en), beveiliging, administratie.
De meerderheid van zo'n appartementsblok is wel verhuurd, dus wekelijks nieuwe mensen. Het gemakkelijkst is waarschijnlijk protected wifi met een paswoord (dat meegegeven wordt met de huurovereenkomst).
Vooral hoe ze "deftige ontvangst hebt, goede snelheden en geen limiet" kunnen garanderen :)
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Vooral hoe ze "deftige ontvangst hebt, goede snelheden en geen limiet" kunnen garanderen :)
Tja, volgens TN is 100 GB ook onnoemelijk veel en 150 GB zo goed als geen limiet. De vraag is dus maar wat ze "exact" garanderen ?

Maar we kijken ook vol interesse uit naar het aanbod (hopelijk staat er meer in dan die éne zin) 8)
krisken
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:
krisken schreef:Hebben misschien niet, maar huren van de eigenaars wel? Want daar gaat het tenslotte over...
De TS geeft al aan dat het zijn ouders zijn welke er niet permanent wonen, er geen nood aan hebben en het zelfs niet verhuren. De vraag is ook maar of je louter voor je huurder moet zorgen dat het aanbod voorzien is op 100 Mbits en 1 TB per maand... uiteindelijk is dat niet het hoofddoel van een vakantie aan zee, dus is men best tevreden dat m'n z'n mails kan lezen, wat kan surfen, ...

Uiteindelijk zal je het pas kunnen zeggen na enkele maanden monitoring, maar typisch aan websites zoals deze is dat de vereisten zwaar overschat worden.
Als je spreekt over de ouders van Philippe_d moet ik je absoluut gelijk geven. Echter kan ik mij goed voorstellen dat meer dan de helft van de appartementen verhuurd worden aan derden en dat de aanvraag voor gemeenschappelijk internet hieruit is ontstaan. Dit zijn allemaal zaken die we op dit moment niet weten en we dus moeten gissen. Vandaar dat mijn eerste post hier ook een absolute worst case scenario is.
jorisx schreef:waarschijnlijk willen ze een onbeperkt volume om achteraf discussie te vermijden wie er voor de kosten opdraait, indien de limiet overschreden wordt...
Grote kans...
philippe_d schreef: De meerderheid van zo'n appartementsblok is wel verhuurd, dus wekelijks nieuwe mensen. Het gemakkelijkst is waarschijnlijk protected wifi met een paswoord (dat meegegeven wordt met de huurovereenkomst).
Vooral hoe ze "deftige ontvangst hebt, goede snelheden en geen limiet" kunnen garanderen :)
Deftig ontvangst kunnen ze garanderen met een site survey zoals r2504 reeds heeft aangehaald. Goede snelheden is iets wat voor iedereen anders is : spreken we enkel over surfen dan is 1mbit voldoende. Spreken we over youtube dan is dit slakketraag. Telenet zijn zwaarste abonnement heeft een downloadcapaciteit van 150mbit of maar liefst 150x zwaarder dan wat je nodig hebt om te surfen. Op die manier kan je ook onbeperkt internet (aka geen limiet) garanderen. 1mbit 24/7 volstoken voor een hele maand is iets van een 300GB/maand maar :-)

Net als r2504 ben ik ook nieuwsgierig wat er exact gaat komen...

Telefonie = EDPnet + OVH
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Als het slecht weer is, durft het downloaden van huurders serieus toenemen. :) Er wordt dan meer en meer gestreamd ipv tv te kijken.

Ik verhuur ook een app aan zee. Het is in een domein van 8 gebouwen met telkens zo'n 20 appartementen. Vorig jaar is op de alg. vergadering ook dit topic besproken. Ieder gebouw kon autonoom beslissen en slechts 1 gebouw heeft voor gemeenschappelijk internet gekozen. De laatste keer dat ik er zelf was, was het blijkbaar actief: gewoon een SSID (naam van het gebouw) waarbij ze het wachtwoord delen. Het was mooi weer, dus ik heb niet geprobeerd, maar ik vermoed dat het wachtwoord niet te vergezocht kan zijn, de algemene gebruiken kennende.
In de andere blokken wordt 1 internetverbinding vaak gedeeld door een aantal buren. Zelf doe ik het alleen: ik telewerk regelmatig en wil dat het werkt en er zelf controle over heb. Huurders krijgen toegang via de guest-wifi van een fritzbox. Bijkomend voordeel: er is een telefoontoestel (voip), dus huurders kunnen me steeds gratis bellen als er een probleem zou zijn met het appartement.

Onbeperkt internet mag overkill lijken, maar het goedkoopste internetabb kost 25 euro (BGC start), het goedkoopste onbeperkt abb kost 32,5 (BGC + optie). Ik merk ook dat internet tot een basisvoorziening gaan rekenen. In het gebouw van de TS zullen ook wel verhuurders zijn en dan is 5 euro een kleine kost om het te kunnen aanbieden.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

3 devices per gezin lijkt me niet overdreven, laptop, tablet, smartphone, spelconsole (al dan niet draagbaar), je zou ervan verschieten wat die klein-mannen allemaal meezeulen op verlof. Wij waren vroeger content met een plastieken schupke en een zeef :banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

@Joe de Mannen: De Wii en Playstation moeten ook connected zijn... En de Nintendo DS zal ook al wifi hebben? En die "kids tab" ook... Tegenwoordig zit je met je hele gezin snel aan 10 devices... Maar tegelijk? Dat is wat anders...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

Hangt van het weer af hé. Facebookupdates op tablet en laptop en smartphone, altijd. Consoles veel bij slecht weer en 'savonds, minder bij goed weer. Maar 's avonds wel alle huurders tegelijk. Als je zoiets goed wil dimensioneren, zodat er niemand last heeft van grote belasting, moet je dat doen voor de grootste belasting die je kent. De vraag is natuurlijk of je er in dit geval voor moet zorgen dat niemand last heeft van drukte. Misschien lost zo'n probleem zichzelf wel op, te traag= stoppen met surfen en een pint gaan pakken = minder belasting voor wie er overblijft.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ja, en de papa gaat tijdens z'n ganse verblijf 24u per dag torrents downloaden ook... en zo passeren hier weer al de extreme voorbeelden van gezinnen met 7 kinderen die allemaal een laptop, tablet, smartphone, PS3, Bhaalu box, ... en weet ik wat nog allemaal hebben en dit constant 24u per dag gebruiken :bang:

Het is niet omdat er gezinnen bestaan die dat thuis doen... dat jij dat als verhuurder ook moet (gratis) aanbieden op je appartement aan zee. Wireless internet is een leuke extra service, en ik hoop dat een huurder dit ook zo bekijkt (wat mail, surfen, Facebook, ...)... en niet de verwachting heeft een supersnelle-unlimited verbinding te krijgen. Trouwens als je zelf al gebruik hebt gemaakt van (wireless) internet op vakantiebestemmingen dan weet je wat dat meestal betekent.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik neem ook aan dat meeste Belgische huurders die over een smartphone / tablet beschikken, al een data abonnement hebben, die ze natuurlijk ook kunnen gebruiken als ze aan zee zijn.
Als de wifi trager gaat dan hun 3G (of nu zelfs 4G overal aan de kust), dan gaan ze wel hun data aanleggen?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

@r2504 +1

Er zijn hier mensen die echt een zeer onrealistisch beeld hebben :bang:

De meeste hotels waar ik al geweest ben (zowel business als pleasure) hebben een zeer beperkt (en duur) internet aanbod. Je kan toch niet verwachten dat als je een appartement huurt daar een unlimited fiber connectie ligt ?

Edit: Om een idee te geven: een kennis met een hotel met 35 kamers heeft tijdens de afgelopen maanden één keer een piek gehad van 400GB/maand.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 47 keer

kan je niet met verschillende accounts werken? De eigenaars krijgen bv een snelheid van max 5 of 10Mbps en de vakantiehuurders een limiet van 1Mbps, voldoende voor normaal surfverkeer...
Adverteer dit dan ook bij de eigenschappen van het verhuur-appartement. De huurders zullen blij zijn dat ze op internet kunnen om wat te surfen/ facebook ed en weten op voorhand dat ze geen torrents zullen moeten downloaden of veel naar youtube kijken...
Op die manier kan je ook het algemene verbruik binnen de perken houden...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 150 keer

Fendtje zijn opmerking over het procentuele is wel een goed punt.
Ik dacht ook te menen dat veelal de kost moet bekeken worden per aandeel dat je hebt in het gebouw. Het klopt idd niet dat iemand met een 1 slaapkamer app evenveel betaalt als iemand die een 3-sk-app heeft...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Laat ons hier geen discussie voeren over de verdeelsleutel.
Mijn ouders betalen 41/tienduizendsten van de gemeenschappelijke kosten (en betalen dus solidair mee voor het onderhoud van de liften, hoewel ze op het gelijkvloers zitten, enz.)

De bedoeling van mijn startpost was geen discussie over verdeelsleutels, maar eens polsen met de community over jullie ervaringen met gemeenschappelijk internet in grote appartementsblokken ...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Off topic: Bij ons betalen de eigenaars op het gelijkvloers niet mee voor de lift, tenzij er een ondergrondse garage is en de lift dus ook naar -1 gaat.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vraag me zijdelings af, als je in zo'n blok gaat wonen en er is / wordt gekozen voor gemeenschappelijk internet, maar je wil zelf perse een eigen lijn met fysieke aansluiting (ik denk maar aan mensen die beroepsmatig aangewezen zijn op een goeie verbinding, of een meer veeleisende consument), dan kunnen ze dat toch niet verbieden neem ik aan?

lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Wat men hier allemaal vergeet is de vrije keuze als eigenaar welk provider je wilt nemen.
Een groep eigenaars met syndicus op kop kunnen grote voorkeur hebben voor telenet en iedereen moet dit maar slikken
Telenet zal wel alle middelen en beloftes uit de kast halen om overal hun aansluitingen te krijgen en zo te verhinderen dat andere providers nog in die woningblok toegang krijgen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Ik vraag mij af,of er niet gekozen is voor Telenet,omdat sommige app. in het gebouw,mss speciale security sys hebben? tegen inbraak,maar ook speciale sys. zodat men van in een beveiligingscentrum,kan kijken in het app. indien nodig.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Da begrijp ik zeker nie van die security want vrienden van mij hebben telenet en beveilingsysteem met contract bij bewakingsfirma en ze weigeren de telefoonverbinding van telenet te gebruiken en hebben nu een simkaart module moeten plaatsen
Volgens dat bedrijf is er geen bedrijfszekerheid nl 1) bij spanningsonderbreking en 2) men kan de distributie kabels saboteren omdat die daar op de gevels liggen
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster

Hier valt bij stroompanne de node in ieder geval uit, dus geen ups. Laatste keer kwam de node zelfs niet meer op, en hadden we dus een ganse avond geen internet... Steken ze eigenlijk standaard een ups backup in iedere ROP? Of enkel als er SLA lijnen op zitten?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

lion51 schreef:men kan de distributie kabels saboteren omdat die daar op de gevels liggen
En bij BGC saboteren ze gewoon de wijkkast :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”