VDSL-profile-probs (9/0.5)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
shiseido
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 18 keer
Te Koop forum

Hi all,

zit met een stevig probleem op een VZW die deels gesubsidieerd wordt door ons bedrijf.
Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen IT, maar wegens een verandering aan het huidige netwerk -- met de noodzaak een VPN-verbinding de kunnen opzetten ben ik even ter plaatse gegaan...

Situatie : ZEER oud pand (16xx) met evenoude binnenbekabeling. Had blijkbaar in een verleden BGC ADSL (oude "appeblauwzeegroene-rog-a-like" modem lag er nog), maar de laatste 2 jaar VDSL2 met bijhorende B-BOX.

Wilde er (zoals op bij al onze andere buitendiensten) een Draytek Vigor 2850 installeren, maar wegens geen sync even geswitched met een Zyxel P-2812HNU-51c.. Eveneens geen sync op te krijgen. (werkt normaal als een fluitje van een cent)

Dan maar even de VDSL-Tool v.3 met de inmiddels heraangesloten B-BOX2 laten lopen -- met ZEER teleurstellende resultaten tot gevolg :
(zeker als je weet dat ze een Belgacom internet Maxi abo hebben...)

Code: Selecteer alles

VDSL2Tool 3.0 | © Arno Raps | http://hierzo.net/

downstream   upstream
Line:   9064 kbps   552 kbps
Max:    13842 kbps   2900 kbps
Profile:   8d
Distance:  588 m
Training:  17,1 dB
Attenuation:  17,8 dB

In wezen hebben wij geen binding met deze organisatie, maar in het lastenboek van 1 van hun projecten (die wij mee betaald hebben cfr. verwarming) stond blijkbaar dat er een verbinding nodig was waar men via VPN op de installatie kon inloggen.. Vandaar mijn insteek.

Wat zijn de stappen die ik het best onderneem om alsnog die verbinding wat op te pimpen? Waarschijnlijk zijn mijn andere routers te waardegevoelig? en willen ze daarom niet syncen..

Ideeën -- much appreciated!
(binnenbekabeling is misschien al een goed startpunt..)

Cheers,
S.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Zet de modem op het punt waar Belgacom binnen komt en bel dan naar dat belgacomnummer om je lijn opnieuw te testen (Niet de helpdesk, 0800 nummer, staat nog vermeld hier op het forum maar vind het niet direct). Sta je dan nog steeds op het repairprofiel dat je nu hebt, dan ligt de fout bij belgacom.

Let wel : koppel alle binnenbekabeling af!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424:
shiseido
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

Thanks duderinos!

Morgen eens werk van maken.
Keep you posted.
krisken
userbase crew
userbase crew

jackho schreef:Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424:
Dat is 't :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

shiseido schreef: Dan maar even de VDSL-Tool v.3 met de inmiddels heraangesloten B-BOX2 laten lopen -- met ZEER teleurstellende resultaten tot gevolg :
(zeker als je weet dat ze een Belgacom internet Maxi abo hebben...)
Belgacom Maxi heeft niets te maken met de sync van je modem. Jouw VZW zou om te beginnen al veel geld kunnen sparen door hun abonnement aan te passen aan de max snelheid die hun lijn aankan. Met andere woorden een downgrade naar "Belgacom Internet Overal Start" (besparing: 21.25€ per maand).

Wat betreft de sync: je huidige snelheid (9/0.5) is een repair profiel, dat hoort bij een 16.5/2 provisioning profiel. Dat wil zeggen:
  1. een repair profiel duidt gewoonlijk op een probleem met de binnenbekabeling.
  2. van zodra het probleem opgelost is (zie krisken), zal je via de lijntest terug op het provisioning profiel komen (16.5/2 ??).
  3. als de lijn goed genoeg is, en stabiel blijft, is er een mogelijke DLM verhoging tot max 25/2
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew

Philippe,

Een 9mbit repair profiel is niet persé voor een 16.5/2mbit profiel hoor. Zelfs een met DLM op 70/6mbit gezet profiel kan naar 9mbit gaan.

Telefonie = EDPnet + OVH
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Beste,

Kan je eens inloggen via telnet naar de bbox2
telnet 192.168.1.1 (login/paswoord)
shell
vdsl pstatex

Bandplan Type...........: 2
No. of Upstream Bands...: 2
No. of Downstream Bands.: 2

En dan onderaan kijken hoeveel download banden je hebt. Normaal zijn dat er 3 bij vdsl. Nu zijn dat er bij mij ook maar twee (door crosstalk) en blijkbaar kunnen de BGC-tools daar niet goed mee om, ik kwam ook op 9/0.5.
Ze hebben mij nu vast gezet op 30/6, zonder problemen trouwens.

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
shiseido
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

philippe_d schreef:Belgacom Maxi heeft niets te maken met de sync van je modem. Jouw VZW zou om te beginnen al veel geld kunnen sparen door hun abonnement aan te passen aan de max snelheid die hun lijn aankan. Met andere woorden een downgrade naar "Belgacom Internet Overal Start" (besparing: 21.25€ per maand).
Begrijp ik hoor :-) -- maar aan de oude Pentium IV met 256mb ram en een schijf van 40gb die er stond, had ik al een sterk gevoel van overkill :).
Vandaar de bemerking. (Ik heb ze sowieso aangeraden te downgraden, want op jaarbasis scheelt dat toch een heel pak..)

Ik spring er morgen even binnen, en check alvast al jullie tips -- Muchas gracias.
Let you know.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

bij mij staat daar
Bandplan Type...........: 0
en geen 2

wat is daar de reden van ?
gbmed
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Heb dit ook:
Bandplan Type...........: 0
No. of Upstream Bands...: 2
No. of Downstream Bands.: 3
Ik sta wel op 70/6, misschien dat de BBOX2 dit niet kent ? :?
Afbeelding Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster

't zou goed kunnen, ik sta op 50/6
shiseido
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

In de zoektocht naar de uiteindelijke invoerkabel (3 kamers, 30m kabel, 4 lusterklemmen, een dichtgetimmerd kastje, 2 filters? & 3 telefoondozen later) -- uiteindelijk volgende gevonden :

Afbeelding

Pure nostalgie.. :-D Das het minste wat je kan zeggen.

Binnenbekabeling wordt opnieuw getrokken in UTP, modem verhuist zo dicht mogelijk naar de invoer & Belgacom komt een nieuw aansluitpunt zetten. :-) (vonden het in de BGC-shop "best wel een rare aansluiting")

K post hier mijn bevindingen na de make-over!
krisken
userbase crew
userbase crew

Telefonie = EDPnet + OVH
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer

Die lijn zal een stuk verbeteren met al die "brol" erachter afgesloten en een nieuwe kabel + aansluitpunt

Heb zo'n situatie ook al meegemaakt . Maar met een grotere inkomende bundel.
Wilde er niet al te veel aan prutsen en een belgacom technieker laten komen. (was toch gratis aansluiting)
maxpower
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

shiseido schreef:In de zoektocht naar de uiteindelijke invoerkabel (3 kamers, 30m kabel, 4 lusterklemmen, een dichtgetimmerd kastje, 2 filters? & 3 telefoondozen later) -- uiteindelijk volgende gevonden :

Afbeelding

Pure nostalgie.. :-D Das het minste wat je kan zeggen.

Binnenbekabeling wordt opnieuw getrokken in UTP, modem verhuist zo dicht mogelijk naar de invoer & Belgacom komt een nieuw aansluitpunt zetten. :-) (vonden het in de BGC-shop "best wel een rare aansluiting")

K post hier mijn bevindingen na de make-over!

die van "den winkel" moeten niveel zeggen , heb ooit van een klant moeten horen dat de bgc verkoper had verteld dat hij voor digitale tv NIKS nodig had , technieker komt uw telefoonkabel op uw tv aansluiten en dat is het , gene zever true story

die aansluiting is niet mooi op de foto maar kan in praktijk perfect werken , ik nodig iedereen uit om eens 1 dag het werk van een bgc tech in ONDERAANNEMING uit te voeren , ge zult huilend naar uw mama lopen
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

maxpower schreef:die van "den winkel" moeten niveel zeggen , heb ooit van een klant moeten horen dat de bgc verkoper had verteld dat hij voor digitale tv NIKS nodig had , technieker komt uw telefoonkabel op uw tv aansluiten en dat is het , gene zever true story

die aansluiting is niet mooi op de foto maar kan in praktijk perfect werken , ik nodig iedereen uit om eens 1 dag het werk van een bgc tech in ONDERAANNEMING uit te voeren , ge zult huilend naar uw mama lopen
Nu ook niet overdrijven he, als ge nieuw zijt is het vrij stressy, maar eens ge weet wa ge ont doen zijt ist vrij chill :P
En met vijf minuten werk van een tech hebde die aansluiting van de foto netjes afgewerkt, der is geen enkel reden om iets zo slordig aan te sluiten. Tenzij het gedaan is door een DIY'er.
Ik weet natuurlijk niet wat er nog allemaal tussen zit tot bij de uiteindelijke modem, maar met wat ervaring en juist gebruik van uw gereedschap is dat vrij makkelijk te vinden.
krisken
userbase crew
userbase crew

Is inderdaad vrij chill, maar BGC maakt het je ook lastig als je minimum quota's moet halen. Zeker als je bbox'en en decoders moet installeren bij klanten die samen minimaal 30 tot 45 minuten staan updaten waardoor jij (bijna) niks kan doen...

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

De technieker, die hier onlangs was, had zijn eigen BBox2 mee om de lijn te testen.
Hij had ook het geduld niet om te wachten op de BBox2 updates (die hier al 2 jaar niet meer gebruikt was :))
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

Voor een leek ziet dat er inderdaad moeilijk uit en slordig. Dit kom je zeer veel tegen en vooral in bedrijven. Wirwar van binnenbekabeling en tussen dozen. Met de juiste tools is dit peace of cake.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Maar het wil ook niet altijd zeggen als je alles netjes en proper legt dat het daarom stukken beter gaat werken,
dat je direct denkt daar zal wel de reden zitten, is in feite omdat onze ogen ons bedriegen :wink:
Je moet ze daarom nu niet altijd dicht houden ook niet :-)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”