gezocht oude computers en/of randapparatuur

Iets te koop? Naar iets op zoek? Aparte regels gelden in dit forum (zie sticky).
Plaats reactie
stefke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Ik kom regelmatig in een home voor mensen met een verstandelijke beperking. Gisteren hoorde ik een bewoner zeggen: ik ben aan het sparen voor een laptop. (zijn computer is geweldig oud en dus zeer traag)

Als ik dan vroeg hoeveel heb je al, was het toch al 45€. Ik heb even geslikt en gezwegen. :bang:

Nu wou ik aan jullie vragen of jullie eventueel een laptop / computer op overschot hebben om deze mensen te helpen. Deze mensen zijn woonachtig te Tremelo.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Wat zijn de minimum eisen?
Heb nog wel wat oud materiaal maar misschien is dat misschien al te oud...
stefke
Pro Member
Pro Member

Hij heeft nu een p 4 van Dell optiplex 280 met 1 gb geheugen. dus dat zou toch min of meer het minimum moeten zijn. Natuurlijk is ook geheugen goed om deze toch iets beter te laten werken.

Verder denk ik gewoon werkende toestellen waar ze toch een beetje mee op internet kunnen surfen, en sommige spellen spelen. (geen nieuwe spellen)

Zou tof zijn om al de bewoners daar een computer te geven waarmee ze in hun vrije tijd zich kunnen bezig houden. filmpjes kijken bv of muziek kunnen beluisteren.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Ik heb nog een barton 2500+ op een Abit NF7 v2.0
stond hier overlaatst te koop.
Enkel de bak in een witte kast, zonder OS

Je mag hem komen halen, staat toch maar in de weg.

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 45#p453045
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 14 keer

Je kan die oude maptop van hem ook es meenemen en er (een oudere) Ubuntu verie opzetten en er weer een snelle bak van maken. Om te surfen, mailen ed zal er geen of weinig verschil zijn met Windows besturingsystemen.
stefke
Pro Member
Pro Member

StarWing schreef:Ik heb nog een barton 2500+ op een Abit NF7 v2.0
stond hier overlaatst te koop.
Enkel de bak in een witte kast, zonder OS

Je mag hem komen halen, staat toch maar in de weg.

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 45#p453045

Zet hem maar opzij, ik ga wel nog even wachten met komen halen. Zodra ik die kant uit moet laat ik het je wel weten. In ieder geval in de loop- van april.

@johand ubuntu lijkt mij geen goed idee, daar die mannen niet echt veel kennis hebben van computers en dergelijke.. Het zijn net nog kinderen van een jaar of zeven, maar dan wel in een volwassen lichaam.
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer

op een icoontje klikken is toch op een icoontje klikken (firefox)? maar je maakt de PC wel opnieuw bruikbaar zonder kosten uit e geven.
om het met uw woorden te stelen: Onze kinderen van 4 & 6 spelen ook met een oude ubuntu laptop.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ubuntu is even makkelijk als Windows...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Wat echt helpt om oud materiaal een 2de jeugd te geven is het plaatsen van een SSD, al zijn dat natuurlijk typisch niet de goedkoopste oplossingen...
Mijn oude materiaal is categorie AMD Athlon (1st gen) dus dat brengt niet veel bij, zal eens in de vriendenkring polsen.
florisla
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Een SSD heeft weinig nut als de bottleneck ligt bij een tekort aan werkgeheugen.

De beste upgrade voor de meeste oude PCs is eerst een schoon en efficiënt besturingssysteem, dan extra RAM geheugen en pas daarna een SSD.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

krisken schreef:Ubuntu is even makkelijk als Windows...
Kinderen die effectief de leeftijd hebben van een kind zijn vrij flexibel en leren nog vrij snel bij.
Kinderen in het lichaam van een volwassene moet je totaal anders benaderen, en zijn grote veranderingen moeilijk te begrijpen voor deze mensen. Wat voor ons simpel en gemakkelijk lijkt is voor hen moeilijk en als je pech hebt, zeer frustrerend.

Doordat ik in men vrije tijd computers herstel hou ik op het moment de werkende onderdelen opzij van afgedankte pc's. Ik ga in de toekomst meer van deze projecten ondersteunen. Dan moeten zulke zaken niet naar het containerpark.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
krisken
userbase crew
userbase crew

Als ik zie welke taken ze doen met een pc, dan kan dit makkelijk met ubuntu en één of andere windowsskin er over. Hebben ze dezelfde look 'n' feel.

Telefonie = EDPnet + OVH
stefke
Pro Member
Pro Member

TiTanium schreef:
krisken schreef:Ubuntu is even makkelijk als Windows...
Kinderen die effectief de leeftijd hebben van een kind zijn vrij flexibel en leren nog vrij snel bij.
Kinderen in het lichaam van een volwassene moet je totaal anders benaderen, en zijn grote veranderingen moeilijk te begrijpen voor deze mensen. Wat voor ons simpel en gemakkelijk lijkt is voor hen moeilijk en als je pech hebt, zeer frustrerend.
Hier sla je echt de nagel op de kop, had het niet beter kunnen zeggen. Deze mensen kan je niet simpelweg snel ubuntu geven, het zou kunnen maar dan maar bij 1% van die gasten. Iets beloven en dan niet doen moet je daar ook niet bij. Ze zijn snel boos als je iets doet wat ze niet gewoon zijn. als je nooit in zo'n huis bent geweest kan je dit niet begrijpen.

Ik kom er nu een paar jaar via een ander projectje en heb ze stilaan leren kennen, en toch verschiet ik nog elke dag als ik daar ben. Ik ben geen werknemer of vrijwilliger daar, ik kom daar meestal voor het volkstuintje dat we daar hebben en heb zo deze mensen leren kennen. Ik heb wel respect voor de mensen die elke dag daar aanwezig zijn. Ik zou het zelf niet kunnen vrees ik. Dit even terzijde.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik wil jullie best geloven hoor, ik ken uit mijn naaste omgeving ook zulke mensen maar het gaat er om hoe je er mee (kan) omgaan. En niet kunnen zoals capabel zijn om met mensen met een verstandelijke beperking om te gaan maar kunnen zoals kan je hun nieuwe dingen aanleren of niet...

In elk geval hier staat nog een PC die kan gebruikt worden maar dan moet je er wel hetzelfde besturingssysteem op zetten als die persoon gewoon is (nu staat er win8 op). Want binnen windows zijn er ook serieuze veranderingen die hun misschien in de war kunnen brengen. Daarom dat ik zou aanraden om te experimenteren met ubuntu met een windowsskin over (bvb http://www.instructables.com/id/Linux-l ... s-XPVista/). Ik weet natuurlijk niet of ze dit zouden "accepteren" of niet. Maar als ik zie dat het enkel gaat om film en muziek...wie weet?

Telefonie = EDPnet + OVH
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Kunnen we de Windows vs Linux afsplitsen en ontopic blijven aub?

Ik heb nog staan:
ATX Case met P4P800-E Deluxe, een P4 (Prescott 2.8 Ghz) denk ik, 2GB DDR-400 (4x512MB), Asus ATi 9600XT en 2 optical drives (NEC ND4570B, LG GCC-4521B). De eerste kan ook DVD's branden, de andere is een CD-RW + DVD-ROM.
Het enige wat nog ontbreekt is een voeding en een hdd.
Als iemand graag deze stukken wil voor zo'n project, dan geef ik ze graag (integraal) weg.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

In de link dat je hebt gegeven zijn er al (klein) verschillen te zien met een "echte" windows. Deze verschillen kunnen al genoeg zijn...
Deze mensen houden zich echt vast aan het geen ze kennen, het beeld dat weerkeert en zullen de kleinste verschillen echt opmerken. Het is geen kwestie om hen iets te kunnen/willen leren, de kwestie is om hun aan te voelen van wat kan en niet kan, een gegeven dat wij moeilijker zullen aanvoelen omdat we er weinig mee in contact komen. Dus mensen die er vaak komen zullen perfect aanvoelen wat kan en niet kan en hoe flexibel het denken werkt. Maar daar gaat het niet over... Laten we de stukken/pc's zoeken die deze mensen kunnen helpen en de discussie achterwegen laten.

EDIT: kenwoot was me voor ;) Heb hier nog een dell staan met scherm die weg mag (vorige pc zoon). Zal ik morgen pas na kunnen kijken wat de specs zijn.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
stefke
Pro Member
Pro Member

Ik ga iedereen die iets geeft ook alle gegevens geven van de leefgemeenschap. Tof dat we dit samen willen, Ik heb er zelf niets aan, alleen het plezier om die mensen gelukkig te zien.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Effe ne schop, en op het op zijn André van Duin's te zeggen.... "Komt er nog wat van" :???:

Wordt dit project voortgezet ?
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

Ik ga binnenkort mijn PC stock eens opkuisen :P en op UB gooien denk ik.
Daar zit ongetwijfeld nog iets bruikbaars tussen.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

+1 voor extra geheugen + ssd + ubuntu. Doet echt wonderen.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”