het beste van twee werelden voip + vaste lijn

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Hallo,

Ik ben op zoek naar een oplossing om het beste uit twee werelden met elkaar te combineren.

Thuis heb ik voip zonder vaste lijn. Mijn schoonouders hebben een vaste lijn maar nog geen voip. Ik ben op zoek naar de beste manier om deze twee met elkaar te combineren. Met andere woorden:

Ik moet kosteloos naar hen kunnen bellen, om hun vaste lijn te kunnen gebruiken voor oproepen naar Belgische GSM's na 16uur.
Zij moeten kosteloos naar mij kunnen bellen, zodat zij hun contacten in de USA, Thailand en Cambodja goedkoop met mijn voip accounts kunnen opbellen.

Hoe kan ik dat het best realiseren?

Zelf dacht ik er aan om mijn oude Fritzbox 7140 die nu nog bij mij staat ginder te installeren, en een nieuwe voor mezelf aan te schaffen want ik passeer binnenkort door Duitsland waar de Fritz een pak goedkoper is :-D .

Maar ik denk niet dat ik een call through kan instellen op basis van een inkomende sip-uri oproep?
En als ik een call through instel, kan ik hen zelf dan nog bereiken of kan ik dan alleen maar doorbellen?

Graag suggesties hoe dit het beste kan! Oplossingen moeten niet gebonden zijn aan de Fritzbox, alle suggesties welkom. En nee, mijn schoonouders zien een volledige mutatie naar voip niet zitten.
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3752 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

freakske_b schreef:Ik moet kosteloos naar hen kunnen bellen, om hun vaste lijn te kunnen gebruiken voor oproepen naar Belgische GSM's na 16uur.
Zij moeten kosteloos naar mij kunnen bellen, zodat zij hun contacten in de USA, Thailand en Cambodja goedkoop met mijn voip accounts kunnen opbellen.
Dat jij kosteloos naar hen moet kunnen bellen, om hun vaste lijn te kunnen gebruikenn, dat begrijp ik.
Dat zij kosteloos naar jou moeten kunnen bellen, om jouw VoIP account te kunnen gebruiken, dat begrijp ik niet. Zij kunnen toch evengoed jouw VOIP gegevens gebruiken op hun router?
freakske_b schreef:Hoe kan ik dat het best realiseren?
Met 2 Fritzen, met calltrough moet dat perfect lukken. Mag gerust een oud model zijn (7050)
freakske_b schreef:Maar ik denk niet dat ik een call through kan instellen op basis van een inkomende sip-uri oproep?
De FritzBox kent het verschil niet tussen een binnenkomende sip-uri oproep, of een VoIP oproep die van de provider komt.
Dus waarom zou dat niet gaan?
Maar je kan evengoed 2 gratis WeePee accounts gebruiken om grats naar mekaar te bellen ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
freakske_b
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:Dat jij kosteloos naar hen moet kunnen bellen, om hun vaste lijn te kunnen gebruikenn, dat begrijp ik.
Dat zij kosteloos naar jou moeten kunnen bellen, om jouw VoIP account te kunnen gebruiken, dat begrijp ik niet. Zij kunnen toch evengoed jouw VOIP gegevens gebruiken op hun router?
Levert dat geen problemen op met dubbele registraties? Of als we elk op hetzelfde moment willen uitbellen?
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Afhankelijk van welke provider je gebruikt.
Bij Betamaxen kan je probleemloos dubbele registraties hebben, zelfs met verschillende CLIPs.

Enig nadeel: bij gelijktijdig uitbellen, valt het 2de gesprek niet binnen de FUP (fair user policy), en kan dus geen gebruik maken van de freedays. Voor betalende bestemmingen maakt dat natuurlijk geen verschil ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
freakske_b
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:Afhankelijk van welke provider je gebruikt.
Bij Betamaxen kan je probleemloos dubbele registraties hebben, zelfs met verschillende CLIPs.
Hoe doe je dat praktisch verschillende CLIPs bij Betamax? Eender welk nr ik in de Fritzbox ingeef bij een Betamax account, Betamax gebruikt altijd het nummer dat via hun webinterface geselecteerd staat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

1) de nummers die je als CLIP wilt gebruiken, moeten allemaal bij Betamax geverifieerd zijn (ik dacht max 5 nummers)
2) In de FritzBox geef je het nummer in (formaat 0032xxx) onder "Internetnummer"
3) In de FritzBox zet je een vinkje bij "Use Internetnumber for registration"

Je kan zelfs in één FritzBox, dezelfde Betamax account verschillende keer registreren, met een verschillend nummer.
Via kiesregels (dialing rules), kan je dan kiezen met welke CLIP je uitbelt ...
Voor gesprekken naar je schoonmoeder wordt de CLIP van jouw vrouw haar GSM gebruikt (bijvoorbeeld) :).
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 81 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat je twee verschillende caller-id's kon gebruiken bij betamaxclonen wist ik niet. Kanttekening: je kan niet tegelijk uitbellen vanop twee verschillende geregistreerde apparaten met freevoipdeal.
freakske_b
Pro Member
Pro Member

Is er een mogelijkheid om bij call trough oproepen NIET het caller id te gebruiken van de vaste lijn die doorschakelt maar WEL van voip-nummer dat doorgeschakeld wordt?

Zo voorkom ik dat mensen die mij nodig hebben naar mijn schoonouders zouden terugbellen!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

liegebeestig schreef:Dat je twee verschillende caller-id's kon gebruiken bij betamaxclonen wist ik niet.
Geen twee, maar vijf verschillende :)
liegebeestig schreef:je kan niet tegelijk uitbellen vanop twee verschillende geregistreerde apparaten met freevoipdeal.
  • - twee apparaten op dezelfde router (= zelfde IP)?
    - of twee apparaten op verschillende locaties?
    - of 2 verschillende accounts op dezelfde router?
Normaal werkt dat, tenzij recent gewijzigd ...
freakske_b schreef:Is er een mogelijkheid om bij call trough oproepen NIET het caller id te gebruiken van de vaste lijn die doorschakelt maar WEL van voip-nummer dat doorgeschakeld wordt?

Neen.
Belgacom zal ALTIJD de CLIP gebruiken van de vaste lijn, waarmee je belt.
Het enige wat je zou kunnen doen is de CLIP onderdrukken.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Tegelijk uitbellen met freevoipdeal: recent gewijzigd, inderdaad!
freakske_b
Pro Member
Pro Member

Ondertussen heb ik de Fritzbox 7390 in een grote Duitse winkelketen voor een klein prijsje gekocht. In tegenstelling tot wat de verkoper mij verzekerde gaat het blijkbaar toch niet om de internationale editie, met het makkelijke drop-down menu om Belgacom VDSL2+tv te kunnen selecteren.

Nu ben ik op zoek naar de eenvoudigste manier om het toestel hier te laten werken, zonder BBOX2 en met Belgacom TV. Ik heb het hele forum zowat doorzocht en vraag mij af of deze informatie van philippe_d nog klopt (http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=26071

c) Onze config file gebruiken

Een andere methode om een Duitse Box "VDSL2 ready" te maken is gewoon onze config file gebruiken.
- Bestand hieronder uitpakken en bewaren op de Harddisk.
- FritzBox 7390 upgraden naar Firmware 84.04.86
- Menu System > Einstellungen Sicheren > Wiederherstellen.
- dit bestand selecteren, paswoord = avm
- Na inlezen start de Box opnieuw op. Gezien dit bestand de configuratie is van een volledig geresette box, zal je automatisch in de Setup wizard komen.
- Hier de wizard onderbreken, via Menu > System > "Expert View" activeren.
- Dan via Menu > Internet > Zugangsdaten uw PPPoE login (fx123456@skynet) en paswoord ingeven.

WARNING:
- WIJ NEMEN GEEN VERANTWOORDELIJKHEID VOOR KAPOTTE BOXEN - ALLE MANIPULATIES OP EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID
- Neem altijd een back-up van je configuratie voor je iets wijzigt.
- In geval van probleem: Recovery Firmware flashen (te vinden op de ftp site van avm)

Is dit de makkelijkste manier?

En ik heb ook al gemerkt dat de DSL kant van de meegeleverde Y-kabel niet op het Belgacom contactpunt past.

Alvast bedankt voor feedback!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

freakske_b schreef:Nu ben ik op zoek naar de eenvoudigste manier om het toestel hier te laten werken, zonder BBOX2 en met Belgacom TV. Ik heb het hele forum zowat doorzocht en vraag mij af of deze informatie van philippe_d nog klopt (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 00#p346416
De info in bovengenoemde post is natuurlijk volledig achterhaald, die stamde van in de tijd dat er nog geen Internationale versie bestond van de 7390. Die config file deed eigenlijk niets anders dan VLAN10 (voor Internet op LAN 1/2) en VLAN30 (vorr TV op LAN3/4) in te stellen.
Hoewel ... het zal waarschijnlijk wel werken.

De eenvoudigste manier om een Duits toestel hier te laten werken, is het te flashen met een Internationale Firwmware.
Gebruik hiervoor ruKernelTool.
Dan krijg je een echte internationale versie, inclusief keuze van Taal, land, Annex, en de Belgische provider drop-down lijst.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Een voordeel van de 7390 in de Duitse firmware te laten is wel dat er veel meer updates voor verschijnen (tov de internationale versie).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

freakske_b schreef:En ik heb ook al gemerkt dat de DSL kant van de meegeleverde Y-kabel niet op het Belgacom contactpunt past.
Als je geen telefonie hebt, is deze Y-kabel niet nodig. Gewoon de RJ-11 stekker met het DSL signaal in de FON/DSL aansluiting van de FritzBox pluggen.
freakske_b
Pro Member
Pro Member

Ik heb de Nederlandstalige "how-to Fritzbox 7170 met de ruKernelTool omflashen" gelezen.

Moet de Fritz die je wenst om te flashen, verbonden zijn met internet? Ik vraag dit omdat je op een gegeven moment de gewenste firmware moet downloaden. Of volstaat een UTP kabel van de PC naar de Fritz, zonder dat de Fritz verder verbonden is met internet?
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Voor je aan de operatie begint, kun je RukernelTool starten en alvast de juiste firmware downloaden. Daarna koppel je de internetverbinding even los en sluit je de te flashen Fritzbox aan, een internetverbinding heb je dan niet meer nodig.
freakske_b
Pro Member
Pro Member

Het flashen van de box is vlot verlopen! Niet vergeten om eerst de telnet client te activeren want dat staat standaard niet actief in Windows 7 Premium Home! Ook even een uitzondering moeten toevoegen aan mijn virusscanner.

Nu even een nieuw draadje beginnen ivm onoverzichtelijke dailing rules.
freakske_b
Pro Member
Pro Member

philippe_d schreef:
freakske_b schreef:Hoe kan ik dat het best realiseren?
Met 2 Fritzen, met calltrough moet dat perfect lukken. Mag gerust een oud model zijn (7050)
Via Calltrough bellen lijkt me bij nader inzien te omslachtig voor het beperkte kostenvoordeel wat dit oplevert. Is er geen handigere mogelijkheid? Als ik die 2 Fritzboxen via VPN met elkaar zou verbinden, zou ik hun vaste lijn met *111# voor het gewenste telefoonnr, hun vaste lijn rechstreeks, zonder calltrough kunnen gebruiken? Hier is er geen vaste lijn op de Fritz aangesloten.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:De info in bovengenoemde post is natuurlijk volledig achterhaald, die stamde van in de tijd dat er nog geen Internationale versie bestond van de 7390. Die config file deed eigenlijk niets anders dan VLAN10 (voor Internet op LAN 1/2) en VLAN30 (vorr TV op LAN3/4) in te stellen.
Hoewel ... het zal waarschijnlijk wel werken.
De eenvoudigste manier om een Duits toestel hier te laten werken, is het te flashen met een Internationale Firwmware.
Volledigheidshalve wil ik hier even opmerken dat de Duitse 7390 tegenwoordig zonder enige aanpassing werkt op een Belgacom VDSL2 lijn. In de recentste firmware is er nu standaard een instelling via de webinterface om VLAN10 te selecteren.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

freakske_b schreef:Via Calltrough bellen lijkt me bij nader inzien te omslachtig voor het beperkte kostenvoordeel wat dit oplevert.
In sommige telefoontoestellen kan je een "pauze" of "wacht op kiestoon" programmeren in het midden van het nummer. Als je bvb naar 02/1234567 wil bellen, en je inbelnummer is 016/654321, programmeer je 016654321#021234567 in je telefoonboek (soms is # een p, zie handleiding). Hierdoor kan de call-through toch iets vlotter verlopen.
freakske_b schreef:Is er geen handigere mogelijkheid? Als ik die 2 Fritzboxen via VPN met elkaar zou verbinden, zou ik hun vaste lijn met *111# voor het gewenste telefoonnr, hun vaste lijn rechstreeks, zonder calltrough kunnen gebruiken? Hier is er geen vaste lijn op de Fritz aangesloten.
Ik heb meerdere Fritz!boxen die gekoppeld zijn via VPN. Dit is echter puur een koppeling op netwerkniveau. Je kan niet de vaste lijn gebruiken van één van de andere Fritz!boxen.

Alternatief: Zet ook jou VoIP gegevens in de Fritz!box van je ouders. Bij je thuis heb je dan een IP phone, die je registreert op de Fritz!box bij je ouders (met de recentste firmware heb je de mogelijkheid om "via het Internet" IP telefoons aan te melden op een Fritz!box). Dan heb je zelfs geen VPN nodig tussen de Fritz!boxen. Bellen naar je schoonouders kan dan zelfs via een intern nummer. Volgens mij kan je dan alles wat je wenst te doen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Edward Valckx schreef:Alternatief: Zet ook jou VoIP gegevens in de Fritz!box van je ouders. Bij je thuis heb je dan een IP phone, die je registreert op de Fritz!box bij je ouders (met de recentste firmware heb je de mogelijkheid om "via het Internet" IP telefoons aan te melden op een Fritz!box). Dan heb je zelfs geen VPN nodig tussen de Fritz!boxen. Bellen naar je schoonouders kan dan zelfs via een intern nummer. Volgens mij kan je dan alles wat je wenst te doen.
Is dit ondertussen gelukt?

Indien je nog een oudere firmware hebt waarbij je niet kan registreren vanaf het Internet, kan je ook een VPN verbinding opzetten tussen beide Fritz!boxen (dit is heel eenvoudig via het tooltje "FRITZ!Box-Fernzugang einrichten", te vinden op http://www.avm.de/vpn ). Dan wordt dit als een normale interne SIP registratie gezien.

Bijvoorbeeld:

Bij je ouders:
subnet 10.0.0.0/24
Fritzbox 10.0.0.254
vaste lijn beschikbaar
maak een SIP account aan op de Fritzbox

Bij jou thuis:
subnet 10.0.1.0/24
Fritzbox 10.0.1.254
geen vaste lijn
IP telefoon 10.0.1.250 die registreert op SIP server 10.0.0.254

Via de IP telefoon bij je thuis kan je dan bellen met de vaste lijn bij je ouders!
Vanop beide accounts kan je dus zowel via VoIP als de vaste lijn bellen.

In princiepe zou het zonder IP telefoon ook moeten gaan. Je laat dan de Fritzbox bij je thuis als SIP client werken die een SIP account registreert op de Fritzbox bij je ouders (=SIP server). Maar dat heb ik zelf nog niet getest.

PS. Indien je ouders Telenet Digitale TV en Telenet Internet hebben, en jij niet, kan je via deze VPN verbinding ook Yelo zien op een PC bij je thuis... Je hebt dan het tooltje "FRITZ!Fernzugang" nodig op je PC (ook te vinden op bovenstaande site).
freakske_b
Pro Member
Pro Member

Helaas nog geen tijd gehad. Veel te druk momenteel. Hoop het eens op een weekend te regelen maar vrees dat het nog maanden kan duren voor ik weer wat meer tijd heb :-s Maar is leuk mini-projectje ja. Ik geef zeker feedback als ik het gerealiseerd heb.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”