ik heb me nog steeds geen klikker voor flitsers

maar het is idd een interessante manier van vergelijken die sommigen misschien anders doet denken.
aan de andere kant, als je "klikt" over flitsers doe je enkel de staat pijn, want er is geen enkele zelfstandige mee gemoeit.
er is zelfs niemand zijn hardverdiende brood mee gemoeid en je betaalt eigenlijk je boete + de flik die je flitst.
terwijl ze écht wel beter zouden kunnen doen met bv de straten veilig te houden van criminaliteit.
dat van die studentenclubs... bah, ik haat die vergelijking.
het is op "een ander niveau" dan degene dat ik -probeer- duidelijk te maken.
je kan de cafes voor studentenclubs ook gewoon doortrekken naar "publieke plaatsen van openbaar nut" door de associatie met een school,
en scholen willen al eeuwen niet verbonden worden met roken.
dus dan zou dat ook opgelost zijn - en duidelijk voor iedereen van bij het begin.
het gewoon weggooien van peuken op de grond is elke roker weleens schuldig aan,
of dat nu bij een bushalte is of ergens anders maakt niet uit, dat is gewoon zonde.
en een heel andere discussie alweer dan degene die er nu gevoerd wordt
ik heb me destijds toen ik nog rookte aangepast, ik heb daar persoonlijk weinig problemen mee gehad.
(wel zat het rookhok vaak voller dan de toog, maar soit)
maar ik zie het idd als een jacht op de rokers, dat klopt. en dat zie ik zo nog steeds, ook al rook ik niet meer.
laat ons nog even de kaart van de nazis aanhalen: de klopjacht die hitler gedaan heeft op de joden, begon vast ook niet met "laten we joden vergassen" maar iets veel subtielers.
het draait me dan ook grotendeels *DAAR* om: de vrijheid en de STEUN die de overheid krijgt om bepaalde maatregelen op te leggen.
die in den beginne goed kunnen *LIJKEN* maar een precedent zetten dat ze veel teveel gaan mogen doen.
en ja dan kan je me paranoia / overdrijver / ... noemen, maar ... stel dat ?
en die bruine cafes, zoals ik al een paar keer zei, die gaan toch zowiezo verdwijnen uit het straatbeeld doordat het volk daar uitsterft.
laat dat dan op de manier dat ze gewoon zijn en laat ze daar verderroken tot ze ermee stoppen of doodvallen?
het is me een beetje 'laat ons een aldi naast de buurtwinkeltjes zetten zodat de mensen beter gediend zijn' achtig.
ja, het is goedkoper voor de meerderheid, maar
mensen verliezen hun job, en de buurt verliest zijn persoonlijkheid.
ik weet niet in de aldi bij jouw, maar hier kennen ze mijn naam en mijn geburen niet hoor...
was vroeger in het buurtwinkeltje wel anders.
de overheid heeft, voor zover ik weet, nog nooit echt moeite gedaan om de economie of de kleine zelfstandige te helpen.
wél om zijn eigen zakken te vullen en de crisis e.d. op vanalles af te schuiven (of vice versa)
dat ze "in naam van de volksgezondheid" alweer op de kap van zelfstandigen zitten, staat me gewoon niet aan.
al helemaal niet de manier waarop het gegaan is.
dat zal niet teruggedraaid worden, dat vraag ik ook niet, maar ik vraag tolerantie tov dat bruine cafe om de hoek,
dat al 50 jaar volgepaft werd, waar over 10 jaar enkel nog lijken liggen.
laat ze die 10 jaar nog doen op hun manier, ipv ze kapot te jagen over 2 jaar.
of ga jij me zeggen, dat nu door het rookverbod, jij de bruine kroegen gaat binnenspringen moest daar niet gerookt worden?
voel jij je dan geroepen in zo'n hol binnen te gaan?
want als ik nooit roker was geweest, zou het bruin cafe mij persoonlijk niet aanspreken hoor,
geef me dan maar liever het rookvrij cafe wat verder waar ze modern zijn en meer keuze hebben qua drank en versnaperingen.